[مصالح ساختمانی] موزاییک ها

yasi

عضو جدید
موزاییک یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی می باشد ولی متاسفانه در کشور ما هیچ کاری بر روی اون صورت نگرفته. و شما در هیچ کتابخانه ای نمی تونین مطلبی در مورد اون پیدا کنین. و متاسفانه من تنها در سایت سیویلیکا اون هم به صورت خیلی خلاصه و تنها در مورد موزاییک های تک لایه ای تونسم مطلبی پیدا کنم. این توضیحاتی و جمع آوری ها هم کار شخصی بنده می باشد که انجام دادم . لازم به ذکر است که موزاییک در اروپا و بخصوص آلمان و ایتالیا بسیار مورد استفاده می باشد و موزاییک های تک لایه ای نیز در اونجا برای اولین بار تولید شده و در کشور ما نیز تنها یک کارخانه در یزد به تولید این نوع موزاییک مشغول است . تعريف: موزاييک کف پوشی است متراکم ، در حقيقت يک جور بتن است که تراکم خود را يا از طريق فشار پرسی و يا از طريق لرزش به دست می آورد و از ماسه ، سيمان ، سنگ دانه، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرحهای گوناگون وجود دارد. به طور کلی موزاييک از دو سطح تشکيل شده است : 1) لايه رويه و يا رنگ موزاييک : اين لايه که نقش موزاييک را تشکيل می دهد و در آن از پودر سنگ ، سيمان، آب و از ترکيبات دانه بندی شده و رنگی استفاده شده است . 2) لايه زيرين يا نارين: اين لايه از موزائيک دارای ضخامت بيشتری نسب به لايه رويه می باشد نقش تحمل فشار را نيز بر عهده دارد. و مانند لايه رويه از سيمان ،آب و ماسه تشکيل شده است. روشهای توليد موزائيک : 1 ) روش پرسی : در اين مورد اعمال فشار با استفاده از دستگاه پرس باعث ايجاد تراکم در موزائيک می شود. که اين فشار بسته به ابعاد و نوع سنگ دانه های به کار رفته متغيير می باشد. موزاييک هايي که از اين طريق توليد می شوند حتما نياز به ساب خوردن دارند.( دو قشری) 2 ) روش ويبره ای: در اين مورد اصلا فشاری وجود ندارد و عمل تراکم و يکنواخت سازی به کمک دستگاه لرزاننده انجام می گيرد و معملا به علت داشتن سطحی صاف نياز به ساب ندارد اما نوعی از موزائيک های ويبره ای هستند که در آنها سنگ تزيينی به کار رفته است و عمل سايش بر روی آنها انجام می گيرد.( تک قشری) انواع موزاييک : 1) موزاييکها گرانيتی و معمولی 2) موزاييک های ويبره ای موزاييکهای تک لايه ای بدون ساب خوردن و فشار پرسی می باشد و برای توليد آن به دستگاه های پيچيده ای موزاييکهای تک لايه ای بدون ساب خوردن و فشار پرسی می باشد و برای توليد آن به دستگاه های پيچيده ای نياز ندارد . تنها یک هم زن ،یک دزاتور (پيمانه کن ) و ي تسمه نقاله به طول 10_12 مجهز به ويبراتور کافی است . روش توليد آن بدين ترتيب است که مواد پس از مخلوط شدن توسط پيمانه کن به ميزتن مورد نياز هر قالب ، درون قالبهای لاستيکی ريخته می شوند و بر روی نوار نقاله قرار می گيرند که اين نوار لرزان است و با ويبره کردن مواد باعث خارج شدن هوای از بين مواد موزاييک می شود و قالب ها را به مدت 5 ساعت می گذارند خشک شود سپس قالبها را جدا می کنند و موزايک ها را درون آب می خوابانند و بعد بسته بندی می کنند. 3) موزاييک شسته: توليد اين موزاييک مانند موزاييک های گرانيتی و معمولی می ماند با اين تفاوت که مدتی که موزاييک در گرمخانه می مانند تا آب فيزکی خود را از دست بدهد 5 ساعت می باشد و پس از آن در زمان ساب نيز به صورت متفاوتی بابا موزاييک عادی ساب می خورند بدين گونه که در دستگاه ساب آنها به جای کله های ساب (سنگ سمباده) فرچه های سيمی است که در 3 مرحله که به ترتيب از زبر به نرم قرار گرفته اند موزاييک ها را پرداخت می کنند و در زمان ساب نيز آب با فشار بر روی موزاييک ها پاشيده می شود. 4) موزاييک ها تک لايه ای: نوع ديگر موزاييک وجود دارد که بيشتر در کشورهای آلمان و ايتاليا توليد شده و استفاده می شود .اين موزاييک تک لايه بوده و به علت وزن کم در ساختمانهای چندين طبقه ازآن استفاده می شود اين نوع موزاييک فاقد قسمت زيرين يا نارين است و در آن سنگ دانه های بسيار ريز استفاده شده است ولی به طور کلی روش توليد آن مانند موزاييک گرانيتی می باشد و در قسمت پرس نيز در زير پرس کانالهايي وجود دارد که بر روی آن ***** است که پرس شده و آن کاملا خارج می شود. طبقه بندی موزاييک ها بر اساس شکل ظاهری و نمای سطح رويه : 1) موزاييک سيمانی: موزاييکی که در سطح رويه فاقد سنگ دانه های تزئينی است و تنها دارای شيار و طرحهای ساده است. 2) موزاييک سنگ دار: موزاييکی است که در سطح رويه ی آن از سنگ های تزئينی استفاده شده است و به 3 صورت شياردار(طرح دار)، صاف، شسته ساخته می شود و برحسب اندازه و قطر دانه های سنگی قابل مشاهده به 5 دسته تقسيم می شوند. 3) موزاييک شياردار: موزاييکی است که در سطح رويه آن به اشکال مختلف دارای فرورفتگی و برجستگی بوده و به عنوانه فرش کف پياده رو و محوطه استفاده می شود. 4) موزائيک شسته : موزائيکی است که در سطح آن دانه های شن به صورت برجسته نمايان ست. 5) موزائيک پلاکی: موزائيکی است که در سطح رويه آن مصالح ساختمانی سخت و صيقل پذير وجود دارد و اندازه اين سنگها برحسب ابعاد موزائيک متفاوت است و به صورت صاف ساخته می شود. آزمايش ها : آزمون مقدماتی ابعاد موزائيک تعيين مقاومت خمشی سايش مقاومت در برابر يخ زدگی استاندارد 755 ايران: با توجه به استاندارد 755 ايران موزائيک بايد اين ويژگی ها را داشته باشد: ميزان جذب آب Water absorbtion Max:8% مقاومت خمشی Compression resistance Min:45 kg/cm2( به صورت ميانگين) Max:40 kg/cm2( به صورت منفرد) تلورانس ابعاد Dimension telorance Max: +- 2 mm تقعر و تحدب Concave&convex Max:+-2mm ميانگين سايش Mean abrasion lenght Max:32 mm مراحل تولید موزاییک 6 تاست که بر روی دستگاه پرس انجام می گیرد که داری 6 ایستگاه است.(البته اگر به طور کلی در نظر بگیریم این 6 مرحله در تولید موزاییک نقش اصلی را دارند)​
 
آخرین ویرایش:

azam2007

عضو
انتخاب طرح اولیه برای هنر موزاییک
برای شروع كار با موزائيك و سراميك، به منظور یافتن ایده‌ای مناسب و زیبا، به خوبی به طبیعت، کتاب‌ها، مجلات و دیگر منابع الهام بخش نگاه کنید. هر عکس یا تصویری که نظر شما را به خود جلب کرد انتخاب کرده و در مجموعه‌ای نگه دارید تا هر زمان که خواستید بتوانید به آنها مراجعه و از آن استفاده كنید.

طرح اولیه‌اي كه انتخاب مي‌كنيد، به عنوان یک راهنما برای کار شما است. آن را با خطوط پر رنگ روی کاغذ بکشید و سعی کنید تا حد امکان ساده و واضح باشد. چنانچه نمی‌توانید طرح را بکشید، می‌توانید عکس مورد نظر را کپی گرفته و آن را تا حد لازم بزرگ كنید، سپس طرح بزرگ شده را زیر کاغذ گذاشته و از روی آن طرح اولیه خود را بکشید. شما با این روش می‌توانید چندین تصوير زمينه از یک طرح تهیه كرده و قبل از خرید کاشی‌ها و موزائیک‌ها، رنگ‌آمیزی‌های گوناگون را روی آن امتحان کنید. به اين طريق، بهترين رنگ‌بندی را از میان آنها انتخاب و با خيال آسوده‌تري اقدام به خرید خواهيد كرد.




• نیازی نیست که از ابتدای کار تمام تصمیمات را در مورد طرح بگیرید زیرا در حین کار خود به خود ایده‌های مناسب و بکری به ذهن شما خواهد رسید كه باعث ايجاد تغييرات در قسمتي از طرح يا بافت مواد مي‌شود.
• هنگامی که به طرح خود فکر می‌کنید، تمام ابعاد کار از جمله رنگ، بافت و چگونگی ترکیب آنها را در ذهن خود داشته باشید؛
• مشخص کنید که چه مقدار زمان می‌خواهید برای کار خود صرف کنید زیرا هر چه زمان بیشتری به کارتان اختصاص دهید، بیشتر می‌توانید به ریزه‌کاری‌ها رسیدگی كنيد.
• چنانچه برای اولین بار قصد دارید هنر موزائیک کاری را تجربه کنید، به شما توصیه می‌کنیم از طرح‌های ساده‌تر و با ریزه‌کاری‌های کمتر شروع کنید؛ در ادامه راه، مي‌توانيد طرح‌های پیچیده‌تر و سخت‌تر را انتخاب كنيد.


کیفیت کاشی‌ها

یادتان باشد که همه انواع کاشی برای تمام شرایط مناسب نيستند؛ بنابراین بسیار مهم است كه در زمان خريد کاشی‌ها حتما به ویژگی و کیفیت آنها توجه كنيد.
• اگر کاشی‌های شیشه‌ای در کف مکان‌های پر رفت و آمد نصب شوند، سریعا آسیب می‌بینند.
• کاشی‌های لعابی ظریف منحصرا برای نصب در دکوراسیون داخلی هستند.
• کاشی‌های لعابی محکم‌تر برای نصب به عنوان کفپوش مناسب‌ترند.
• کاشی‌های لعابی مقاوم در برابر سرما نیز برای نصب در نما و قسمت‌های خارجی بنا توصيه مي‌شوند.
• سفال‌های پخته شده در تنور نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ برای مثال، این کاشی‌های سفالی خاصیت جذب بالایی دارند و بسیار نفوذ پذیرند.



انتخاب کاشی‌ها

ظاهر موزائیک‌هایی که انتخاب مي‌كنيد، به موادی که قصد دارید از آنها استفاده کنيد بستگی دارد. شما می‌توانید از مواد گوناگون و متنوعی از قبیل سنگ، مرمر، خرده‌های آینه، کاشی‌های سرامیکی و سفالی در کنار موزائیک استفاده کنید و هیچ‌گونه محدودیتی در این مورد نخواهید داشت؛ فقط دقت کنید موزائيك‌ها را بر اساس موادی که استفاده مي‌شود انتخاب كنيد.
در کنار مسائل زیبايي‌شناسی،مساله اقتصادی را نیز نباید فراموش کنید؛ برای مثال، سنگ مرمر از لحاظ زیبایی و دوام بی‌نظیر است اما قیمت آن بسیار گران‌تر از پورسیلین مي‌شود

کارگاه مناسب
اگر چه برخی از پروژه‌های کوچک حتی در آشپزخانه نیز قابل اجرا هستند، اما به شما توصیه می‌کنیم برای خود مکانی را به عنوان کارگاه در نظر بگیرید. کارگاه شما یک محیط کاملا شخصی به حساب می‌آید که می‌توانید نمونه کارهای‌تان را روی دیوار آن نصب کنید، ابزار کار خود را به آساني در دسترس داشته باشید و با آرامش کامل در آن مشغول به کار شويد.

لوازم و ابزار مورد نياز در كارگاه
1 - برای کار با موزائیک، بهتر است یک سه پایه یا یک میز داشته باشيد. براي كارهاي هنري لازم است گاهي ساعت‌ها روی یک پروژه کار کنید، پس اگر حالت نشستن و محیط کار شما مناسب و راحت نباشد ممکن است با مشکل درد کمر و شانه مواجه شوید. داشتن یک چهارپایه یا صندلی با ارتفاع مناسب از موارد بسیار مهم است. (طرح‌هایی با سایز خیلی بزرگ را می‌توانيد روی زمین یا هر جایی که بتوان کل طرح را مشاهده کرد اجرا كنيد.)
2 - چنانچه موزائیک‌هایی که قصد کار با آن را دارید به نسبت میز کار شما بزرگ است، می‌توانید طرح را روی زمین اجرا كنيد. شما به سطحی سفت نیاز دارید، بنابراین اگر زمین فرش شده است یک قطعه چوب بزرگ روی آن قرار دهید. اگر قصد دارید روی زمین طرح خود را اجرا كنید، باید توجه داشته باشید که برای جلوگیری از کمردرد، حتما باید در فواصل کار به خود استراحت دهید.
3 - میز کار شما بايد در معرض نور طبیعی باشد؛ زیرا نور طبیعی در هنگام روز رنگ‌ها را به صورت كاملا واقعی نشان می‌دهد. اگر به كار در شب عادت داريد،‌ از لامپ‌هایی با نور طبیعی استفاده کنید كه زياد كم‌نور يا پرنور نباشد. همچنین از چند منبع نوری استفاده کنید تا سایه تشکیل نشود.
4 - در کارگاه خود طبقاتی را روی دیوار نصب كنيد، هر یک از کاشی‌ها را در یک قوطی شیشه‌ای بریزید و روی طبقات قرار دهید. به اين صورت، می‌توانید به راحتی کاشی و رنگ مورد نظر خود را بدون دردسر پیدا و استفاده كنید.
5 - ابزار کار در هنر موزائيك،‌ هم گران هستند و هم به راحتی زنگ می‌زنند، بنابراین از آنها به خوبی مراقبت کنید.
6 - دوغاب‌ها و مواد چسب‌دار اگر در معرض رطوبت قرار گیرند خشک می‌شوند؛ بنابراین آنها را در جای بدون نم و ترجیحا در ظروف در دار نگهداری کنید.
7 - نظافت و پاکیزگی کارگاه از موارد مهمي است که باید به آن توجه کنید. کارگاه خود را مرتب جارو كرده، وسایل اضافه را جمع‌آوری کنید و هر چیزی را سر جای خود قرار دهید. اگر دوغاب یا مواد چسب‌دار روی زمین ریخت سریعا آن را تمیز کنید زیرا اگر زمان بگذرد و همان جا بماند، تمیز کردنش بسیار سخت و وقت‌گیر می‌شود.
پس از اینکه مقدمات اولیه کار فراهم شد، زمان آن رسيده است که ابزار و مواد مورد نیاز را انتخاب و جمع‌آوری کنید و در دسترس خود قرار دهید.
نکات ایمنی!
خطر همواره در کمین افراد است برای اینکه در حین کار آسیبی نبینید توصیه می‌کنیم نکات زیر را رعایت کنید:
• هنگام خرد کردن و برش مواد از عینک ایمنی استفاده کنید تا خرده‌های موزائیک به چشم شما آسیب نرساند.
• هنگام برش چوب یا ترکیب پودرهای مختلف، از ماسک استفاده کنید تا ماده مضری وارد دستگاه تنفسی شما نشود و ریه‌های شما آسیب نبیند.
• هنگام ساخت دوغاب یا بریدن سیم، دستکش ضخیم در دست کنید؛ زیرا ممکن است پوست دست شما در اثر تماس با پودرها و مواد آسیب ببیند و خشک شود.
• هنگام استفاده از چکش مراقب دست خود باشید.
 

azam2007

عضو
كازا باتيو يك بناي بازسازي شده توسط آنتونيو گائودي معمار بزرگ اسپانیایی است. كازا باتيو در سال ۱۸۷۷ ساخته شد و بين سالهاي ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۶ بازسازي گرديد.
كازا باتيو هنر موزاییک را به بهترین شکل به نمایش گذاشته است.











 

azam2007

عضو
هنر نقاشی موزاییک شامل قرار دادن قطعات سنگ ، شیشه ، سرامیک ،چوب ،فلز ،سنگهای قیمتی کاشی و غیره در کنار یکدیگر و ایجاد اشکال منظم و یا نا منظم می باشد .

موزاییک در دنیای باستان

تاریخ پیدایش موزاییک به 4000 سال پیش باز می گردد.
در قرن 80 قبل از میلاد سنگ فرشهای رنگی وجود داشت، که از سنگهای رنگ شده مختلف برای ایجاد نقش استفاده میشد و معمولا بدون ساختار و طرح خاصی بودند.
این یونانیان بودند که در قرن 4 قبل از میلاد تکنیک سنگ فرش را به یک هنر ارتقا دادند . طرحهای آنان معمولا تصاویری از انسان و حیوانات و یا طرحهای هندسی منظم بود .
در سال 200 قبل از میلاد برای اولین بار از قطعات ریز مربعی مخصوصی استفاده شد که برای ارائه جزئیات ظریف و نمایش طیفی از رنگها در کارها به کار برده می شد .استفاده از این قطعات ریز ( که گاهی در ابعاد میلیمتری بودند ) امکان تقلید از نقاشی را فراهم می آورد .بسیاری از موزاییکهای باقی مانده از آن دوران ، مانند شهر پومپی ، کار هنرمندان یونان است .
شیشه برای موزاییکهای کف مناسب نبود . از این رو قطعات مربعی کوچک معمولا از جنس مرمر یا سنگهای دیگر بودند .گاهی از قطعات آجر نیز برای ایجاد طیف رنگین استفاده می شد .
گسترش امپراطوری رم هنر موزاییک را به سرزمینهای دورتر منتقل کرد .اگر چه به همان میزان از درجه مهارت و جنبه هنری آن نیز کاسته شد .اگر موزاییکهای بریتانیای تحت سلطه امپراطوری رم را با موزاییکهای ایتالیا مقایسه کنید ، متوجه خواهید شد که بریتانیایی ها به طرح و اصول کار وفادار نماندند .
موضوعات معمول رومی مناظر ، جشنهای خدایان ، وقایع روزمره و یا طرح های هندسی بود .
حاشیه کنار موزاییک که به شکل طنابهای در هم پیچیده است گو ئیلوچی (guilloche ) نامیده می شود .

موزاییکهای بیزانسی

با رشد امپراطوری بیزانس از قرن پنجم میلادی به بعد با مرکزیت بیزانتیوم ( استانبول کنونی ) نقوش هنری دارای مشخصات جدیدی شد .اینها شامل تاثیرات شرقی در حالت و استفاده از قطعات شیشه ای کوچک مخصوصی بود که smalti"" نام گرفته و در ایتالیای شمالی ساخته می شد. smalti " " از لایه های ضخیم شیشه رنگی ساخته شده بود و یک سطح زبر داشت و حیابهای هوا را نیز در خود داشت .حتی گاهی ورقه های نقره و طلا نیز برای جلای بیشتر در زیر آن قرار داده می شد که باعث بازتاب و شکست بیشتر نور می گردید .
در حالیکه موزاییکهای رمی بیشتر بعنوان کف پوش استفاده می شدند ، موزاییکهای بیزانسی مخصوص پوشاندن دیوارها و سقف بودند . همچنین موزاییکهای رمی بیش از انواع بیزانسی آن در برگیرنده موضوعات مسیحیت بود .اگر چه تعدادی از این کارها تزئینی و تعدادی نیز شامل پرتره هایی از امپراطور و ملکه بود .

هنر موزاییک اسلامی

در غرب اروپا در قرن هشتم میلادی ، مغربی ها هنر موزاییک و کاشی کاری را با خود به شبه جزیره ایبری ( اسپانیای قدیم ) بردند .این در حالی بود که در نقاط دیگر سرزمیهای اسلامی ، سنگ ، شیشه و سرامیک همه با هم در موزاییکها استفاده می شدند . بر خلاف تصاویر شبیه سازی شده هنر بیزانسی ،موتیفهای اسلامی عمدتا هندسی و منظم بودند .
نمونه هایی از این دست را می توان در اسپانیا در مسجد بزرگ کوردوبا و کاخ الحمرا دید .
در کشورهای عربی این حالت تزئینی اختصاصی " zillij " نامیده می شود .این اشکال که با دست ساخته می شود به طور کامل در کنار هم قرار گرفته و امکان مفروش کردن کامل سطوح را فراهم می آورند .
 

Similar threads

بالا