[مصالح ساختمانی] بتن

reza._y

کاربر فعال
بتن خود تراکم

بتن خود تراکم

تکنولوژی بتن روز به روز در حال پیشرفت است و محققان در صدد این هستند با تولید بتن با کیفیت وزن سازه های ساختمانی را تا حد امکان پایین بیاورند. بتن خود تراکم نیز نوع جدیدی از بتن است که سعی کرده است نقاط قوت بتن های معمولی را حفظ نماید و نقاظ ضعف آن را رفع نماید. اصلی ترین ضعف بتن های معمولی را می توان سیالیت کم آن ها دانست اگر کار بتن ریزی انجام داده باشید متوجه می شوید بتن در محل هایی که تراکم آرماتور وجود دارد بتن کرمو اجرا می شود. بتن های خود تراکم ابتدا برای سازه هایی که صدمه دیده بودن برای ترمیم مورد استفاده قرار می گرفتند سیالیت زیاد این بتن با توجه به ساختارش که از مواد افزودنی خاصی می باشد باعث افزایش هزینه این بتن شده است که همین امر یک مشکل برای صاحبان این صنعت بوجود آورد. محققان در نسل دوم این نوع بتن مواد را اصلاح و بعضا آنها را جایگزین کردند و این امر قیمت بتن خود تراکم شونده را به شدت کاهش داد. اما با وجود کاهش قیمت،این بتن در مقایسه با بتن های معمولی قیمت خیلی بالاتری دارد که استفاده از آن را با شک و تردید روبه راه کرده است. البته نباید از ویژگی بارز این نوع بتن که نیاز به تراکم ندارد و به وسیله ی وزن خود و در قالب قرار می گیرد.

 
  • Like
واکنش ها: mpb

reza._y

کاربر فعال
کرموشدگی بتن

کرموشدگی بتن

از مشکلات و عیوب متعدد بتن ریزی غیر اصولی می توان به کرمو شدن آن اشاره کرد. کرمو شدن بتن همان گسیختگی اجزای آن است که به این نام شناخته می شود کرمو شدن بتن علاوه بر عوامل کیفیت بتن به عوامل خارجی نیز بستگی دارد که به آن ها می پردازیم. از عوامل داخلی می توان به کیفیت پایین مصالح و نظارت بد،ویبره نادرست بتن، درزبندی نامناسب که باعث فرار شیره ی بتن می شود و در آخر می توان به بتن ریزی غیر اصولی که باعث جدایی سنگ دانه های درشت و ریز می شود از عوامل خارجی نیز می توان به انتقال نادرست بتن از نقطه به نقطه ی دیگر توسط بیل و همچنین هنگام ریختن بتن و یا در مسیر تخلیه ضرباتی به میلگردها وارد می شود نام برد. کرمو شدگی ضررهایی به سازه وارد می کند که بعضی از آن ها باید سریع رفع شوند از عوارض کرمو شدن بتن می توان به افت مقاومت بتن هنگام تغییرات آب و هوایی (یخ زدگی و آب شدگی)،نفوذ راحت تر مواد اسیدی که باعث فرسایش آن ها می شود نام برد.همچنین انتقال نیروها به دلیل کاهش پیوستگی بتن و میلگرد به خوبی انجام نمی گیرد. و مدول ارتجاعی بتن به حدود زیر ده دردرصد می رسد از طرفی مقاومت های کششی،فشاری و خمشی بتن نیز به شدت کاهش می یابند.
بهتر است تا جایی که می شود بتن خراب شود و از نو مرمت شود اما اگر حجم کار به نحوی باشد که هزینه ی زیادی بوجود می آورد می شود با بتن با کیفیت تر قسمت کرمو شده را مرمت نمود.


 
  • Like
واکنش ها: mpb

reza._y

کاربر فعال
شوره زنی بتن

شوره زنی بتن

دغدغه های اصلی یک مهندس که با روند ساخت و ساز درگیر است را می توان انتخاب بتن با کیفیت دانست هر پروژه جنس بتن مخصوص خود و همچنین فرآوری مخصوص خود را می طلبد از همین رو مبحث بتن و مشکلات بوجود آمده در آن جزو مسائل همیشه داغ در محافل عمرانی است. شوره زدن بتن یکی از مشکلاتی است که غالبا رخ می دهد این عامل نشات گرفته از شسته شدن آهک موجود در بتن است بعد از هیدراتاسیون شدن رسوبات نمکی با آب محلول می شوند و از ترک های بتن وارد سطح آن می شود پس از تبخیر آب این محلول به صورت شوره روی بتن بوجود می آید.
برای رفع رسوبات ابتدا باید طح بتن را با آب بشوییم سپس با قلم مو این شوره ها رفع می شود اگر به اینصورت رفع نشد پس از شستن با آب از محلول های اسید دار مانند hcl استفاده شود. شوره بتن علاوه بر از بین بردن نمای سازه باعث خوردگی فولاد در بتن های مسلح نیز می شود.

 
  • Like
واکنش ها: mpb

reza._y

کاربر فعال
خزش در بتن

خزش در بتن

ابتدا لازم است تعریف کوتاهی از پدیده خزش دشته باشیم در واقع خزش تغییر شکل سازه در اثر بار پایدار است که این مقدار توسط طراحان محاسبه می شود و ضریب اطمینانی هم برای آن در نظر می گیرند که مقدار ضریب اطمینان بستگی به سلیقه و تجربه مهدس سازه دارد. خزش در بتن زمانی موجب گسیختگی بتن می شود که محاسبات اولیه بر اساس اطلاعات نادرست صورت گرفته باشد که در این صورت مشکلاتی برای سازنده بوجود می آورد. اغلب از سه عامل سنگدانه، نسبت های آب و سیمان و سن بتن در پدیده خزش نام می برند. در خصوص سنگ دانه ها باید توجه داشت که ان ها هیچ نقشی در پدیده خزش ایفا نمی کنند بلکه مدول بالا در سنگ دانه ها از وقوع خزش جلوگیری نیز می کند. مهم ترین عامل خزش را می توان در نسبت مخلوط کردن آب و سیمان دانست اگر مقدار آب بیشتر از حد معمول باشد پدیده خزش اتفاق می افتد. چسبندگی مصالح (نسبت بیشتر سیمان به آب) باعث مقاومت بهتر بتن در برابر خزش می شود. هرچه از مدت بتن یا همان سنش گذشته باشد بتن دوام و قوام بهتری دارد و نسبت به پدیده خزش مقاوم تر است.


 
  • Like
واکنش ها: mpb

reza._y

کاربر فعال
دلایل خرابی سریع بتن در مناطق گرمسیر

دلایل خرابی سریع بتن در مناطق گرمسیر

از مهمترین عوامل استحکام بتن می توان به کنترل دما و میزان بخار بتن اشاره نمود در مناطق گرمسیرمعمولا افراد مقدار آب را افزایشمی دهند و تا جایی که میتوانند سرعت اسلامپ را کاهش دادن، البته باید در نظر داشت سرعت گیرش زیاد بتن نیز اشکلات همچون پایایی کم و افزایش ترک خوردگی های خمیری در اثر تبخیر آب را افزاش می دهد. در مناطق گرم به دلیل تبخیر زیاد و دمای بتن اگر الزامات لازم را به عمل نیاوریم ترک های خمیری دربتن بوجود می آید. زمانی که برای کارایی بتن از آب بیشتری استفاده می شود مقاومت بتن سخت شده کاهش میابد. و همچنین نفوذپذیری در این نوع بتن ها کار دشواری به نظر نمی رسد. بهتر است در تهیه ی بتن در مناطق گرمسیر از افراد مجرب استفاده شود تا این نوع مشکلات بوجود نیایید.


 
  • Like
واکنش ها: mpb

reza._y

کاربر فعال
نکات بتن ریزی در هوای بارانی

نکات بتن ریزی در هوای بارانی

با اینکه بتن ریزی در هوای بارانی به هیچ وجه توصیه نمی شود اما گاهی اوقات حین بتن ریزی بارون شروع می شود بهتر است در این مواقع تمهیدات زیر لحاظ شود تا با مشکلات کمتری روبه رو شویم. 1- محوطه مورد نظر پوشیده تا بتن ریزی از بارون در امان بماند.2-سطح بتن را کمی با شیب درست کنیم تا زهکشی شود و آب به سمت پایین برود3-اسلامپ کم بکار ببرید. به هیچ عنوان روی سطح بتن تازه کار صورت نگیرد. و اگر باران به قدری شدید است که سطح بالایی بتن را می شورد حتما بتن ریزی را نگه دارید و بر روی سطح پلاستیک بکشید تا بارون قطع شود.



 

Similar threads

بالا