مصالح [ بتن سبک ] فوم بتن

safa_joon

عضو جدید
کتاب معرفی کنید بهم تو رو خدا

کتاب معرفی کنید بهم تو رو خدا

از دوستان تقاضا دارم در رابطه با :
بتن سبک
روش های اجرایی ترمیم بتن
بتن به عنوان عایق (حرارتی و صوتی)
عوامل بوجود آورنده ترک در بتن
و ...
هر منبع و مرجعی که بشه بهش رجوع کرد واسه تحقیق معرفی کنید
واقعا ممنون میشم
خواهش میکنم کمکم کنید عزیزان:cry::cry:
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
بتون سبك

بتون سبك

از دوستان تقاضا دارم در رابطه با :
بتن سبک
روش های اجرایی ترمیم بتن
بتن به عنوان عایق (حرارتی و صوتی)
عوامل بوجود آورنده ترک در بتن
و ...
هر منبع و مرجعی که بشه بهش رجوع کرد واسه تحقیق معرفی کنید
واقعا ممنون میشم
خواهش میکنم کمکم کنید عزیزان:cry::cry:
خصوصيات بتن سبك

بتن سبك ماده اي است با تركيبات جديد و فوق العاده سبك و مقاوم مواد تشكيل دهنده بتن سبك عبارت است از ورموكوليت، پرليت، سنگ بازالت و سيمان تيپ 2 و در اين بتن همانند بتنهاي عادي ، از ماسه استفاده نمي شود.

عدم وجود ماسه باعث سبك و همگن شدن ساختار بتن گرديده و باعث مي شود كه مواد تشكيل دهنده كه تقريبا" از يك خانواده مي باشند و بهتر همديگر را جذب كنند ساختمان اين بتن متخلخل بوده و اين مسئله پارامتر بسيار موثري است. چون تخلخل موجود در بتن باعث مقاوم شدن در برابر زلزله و عايق شدن در برابر صدا ، گرما و سرما مي گردد.

تركيبات اين بتن به گونه اي عمل مي كند كه حالت ضد رطوبت به خود گرفته و به مانند بتن معمولي كه جذب آب دارد عمل نكرده و آب را از خود دفع مي كند.

اين بتن تحت فشار مستقيم (پرس) ساخته مي شودبدليل شكل گيري بتن در فشار، ساختار آن دارا ي يكپارچگي قابل قبولي است بتن سبك در قالبهاي طراحي شده توسط متخصصين ، بصورت يكپارچه ريخته مي شود بدليل يكپارچگي در نوع ساختمان بتن ، قطعه توليدي از استحكام بالايي برخوردار شده و مقاومت بالايي نيز در برابر زلزله از خود نشان خواهد داد براي تقويت اين بتن از يك يا چند لايه شبكه فلزي در داخل بتن استفاده شده كه اين حالت همانند مسلح كردن بتن معمولي بوسيله ميلگرد مي باشد هزينه توليد اين نوع بتن از ديگر مواد ساختماني به نسبت ويژگي آن پايينتر است.

زمان بسيار كمتري جهت توليد ديوار هاي بتني سبك يا قطعات ديگر لازم است پرت مواد اوليه جهت توليد بتن سبك بسيار كمتر از بتن معمولي است. چون تمام مراحل توليد در محل مشخصي صورت گرفته و جهت توليد پروسه اي طراحي گرديده است بدليل طراحي كليه مراحل توليد و وجود نظارت بر تمامي اين مراحل ماده توليدي داراي استاندارد خاصي تعريف شده است .

خريد مصالح بطور عمده صورت مي گيرد و هزينه كمتري براي سازنده در بر خواهد داشت و در نهايت خانه پيش ساخته با قيمت پائين تري عرضه مي گرددقطعات توليدي در كارخانه از آزمايشات كنترل كيفيت گذر كرده و در صورت تائيد به بازار مصرف عرضه مي گردد بتن سبك مسطح بوده كه مي توان با يك ماستيك كاري ساده بر روي آن رنگ آميزي كرد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ebrahim110

عضو جدید
[تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک] ► ارائه مطالب

[تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک] ► ارائه مطالب

تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک
اولین گزارشهای تاریخی در مورد کاربرد بتن سبک و مصالح سبک وزن به روم باستان بر می گردد. رومیان در احداث معبد پانتئون و ورزشگاه کلوزیوم از پومیس که نوعی مصالح سبک است استفاده کرده اند. کاربرد بتن سبکدانه پس از تولید سبکدانه های مصنوعی و فراوری شده در اوایل قرن بیستم وارد مرحله جدیدی شد. در سال 1918، S. J. Hayde با استفاده از کوره دوار اقدام به منبسط کردن رس و شیل کرد و بدینوسلیه سبکدانه ای مصنوعی تولید کرد که از آنها در ساخت بتن استفاده شد. تولید تجاری روباره های منبسط شده نیز از سال 1928 آغاز گردید.
این سبكدانه مصنوعی در هنگام جنگ جهانی اول به دلیل محدودیت دسترسی به ورق فولادی برای ساخت كشتی بكار رفت. كشتی Atlantus به وزن 3000 تن كه با بتن سبك هایدیتی ساخته شد، در اواخر سال 1918 به آب افتاد. در سال 1919 كشتی Selma به وزن 7500 تن و طول 132 متر با همین نوع بتن ساخته و به آب انداخته شد. تا آخر جنگ جهانی اول و سپس تا سال 1922 كشتی ها و مخازن شناور متعددی ساخته شد كه یكی از آن ها Peralta تا سال های اخیر شناور بود.
برنامه ساخت كشتی ها در اواسط جنگ جهانی دوم متوقف شد و دوباره به دلیل محدودیت تولید ورق فولادی مورد توجه قرار گرفت. تا پایان جنگ جهانی دوم 24 كشتی اقیانوس پیما و 80 بارج دریایی ساخته شد كه ساخت آن ها در دوران صلح، اقتصادی محسوب نمی گشت. ظرفیت این كشتی ها 3 تا 140000 تن بود.
در سال 1948 اولین ساختمان با استفاده از شیل منبسط شده در پنسیلوانیای شرقی احداث گردید. در ادامه، از سال 1950 ساخت بتن سبک گازی اتوکلاو شده در انگلستان متداول شد. اولین ساختمان بتن سبکدانه مسلح در این کشور که یک ساختمان سه طبقه بود در سال 1958 و در شهر برنت فورد احداث گردید.
ساختمان هتل پارك پلازا در سنت لوئیز، ساختمان 14 طبقه اداره تلفن بل جنوب غربی در كانزاس سیتی در سال 1929 از جمله ساختمان های دهه 20 و 30 میلادی ساخته شده در آمریکای شمالی با استفاده از بتن سبک هستند. ساختمان 42 طبقه در شیكاگو، ترمینال TWA در فرودگاه نیویورك در سال 1960، فرودگاه Dulles در واشنگتن در سال 1962، كلیسایی در نروژ در سال 1965، پلی در وایسبادن آلمان در سال 1966 و پل آب بر در روتردام هلند در سال 68 از جمله ساختمان هایی هستند كه با بتن سبكدانه ساخته شده اند.
در هلند، انگلستان، ایتالیا و اسكاتلند نیز در دهه 70 و 80 پل هایی با دهانه های مختلف ساخته و با موفقیت بهره برداری شده اند. در سال های 1970 ساخت بتن سبكدانه پرمقاومت آغاز شد و در دهه 80 به دلیل نیاز برخی شركت های نفتی در امریكا و نروژ برای ساخت سازه ها و مخازن ساحلی و فراساحلی مانند سكوهای نفتی یك رشته تحقیقات وسیع برای ساخت بتن سبكدانه پرمقاومت در این دو كشور با هدایت واحد آغاز شد كه نتایج آن در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 منتشر گشت.
در سالیان اخیر نیز استفاده بتن سبک در دال سقف ساختمانهای بلند مرتبه، عرشه پلها و دیگر موارد مشابه و همچنین کاربردهای خاص مانند عرشه و پایه دکلهای استخراج نفت کاربرد فراوانی یافته است.
1- طبقه بندی بتن سبک بر مبنای مقاومتی
بتن‌های سبك از دیدگاه مقاومتی در سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند كه عبارتند از بتن سبك غیرسازه‌ای، بتن سبك سازه‌ای و بتن سبك با مقاومت متوسط که در ادامه به آن پرداخته می شود.بتن سبك غیرسازه‌ای كه معمولاً به عنوان جداسازهای سبك مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای جرم مخصوص كمتر از 800 كیلوگرم بر مترمكعب است. با وجود جرم مخصوص كم، مقاومت فشاری آن حدود 35/0 تا 7 نیوتن بر میلیمترمربع می‌باشد. از معمولیترین سنگدانه‌های مورد مصرف در این نوع بتن می توان به پرلیت (نوعی سنگ آذرین) و ورمیكولیت (ماده‌ای با ساختار ورقه‌ای شبیه لیكا)اشاره کرد.
بتن‌های سبك سازه‌ای دارای مقاومت و وزن مخصوص كافی می‌باشند، به گونه‌ای كه می توان از آن‌ها در اعضای سازه‌ای استفاده کرد. این بتن‌ها عموماً دارای جرم مخصوصی بین 1400 تا 1900 كیلوگرم بر مترمكعب بوده و حداقل مقاومت فشاری تعریف شده برای آنها 17 نیوتن بر میلیمتر مربع (مگاپاسكال) می باشد. در بعضی حالات امكان افزایش مقاومت تا 60 نیوتن بر میلیمتر مربع نیز وجود دارد. در مناطق زلزله خیز، آیین‌نامه‌ها حداقل مقاومت فشاری بتن سبك را به 20 نیوتن بر میلیمتر مربع محدود می‌كنند.
بتن‌های سبك با مقاومت متوسط، از لحاظ وزن مخصوص و مقاومت فشاری در محدوده‌ای بین بتن‌های سبك غیرسازه ا‌ی و سازه‌ای قراردارند، به گونه‌ای كه مقاومت فشاری آنها‌ بین 7 تا 17 نیوتن بر میلیمترمربع و جرم مخصوص آن‌ها بین 800 تا 1400 كیلوگرم بر مترمكعب می باشد.
1-1- بتن سبك غیرسازه‌ای
این نوع بتن‌ها با جرم مخصوصی معادل 800 كیلوگرم بر مترمكعب و كمتر، به عنوان تیغه‌های جداساز و عایق‌های صوتی در كف بسیار مؤثر هستند. این نوع بتن می‌تواند در تركیب با مواد دیگر در دیوار، كف و سیستم‌های مختلف سقف مورد استفاده قرار گیرد. مزیت عمده آن، كاهش هزینه‌های لازم برای تهویه‌ی گرمایی یا سرمایی فضاهای داخلی ساختمان و كاهش انتقال صوت بین طبقات و فضاهای ساختمان می باشد. بتن‌های سبك غیرسازه‌ای بر اساس ساختارداخلی می‌توانند به دو گروه جداگانه تقسیم‌بندی شوند.
دسته اول بتن‌های اسفنجی[1] كه در حین ساخت آن‌ها با ایجاد كف، حباب‌های هوا در خمیر سیمان یا در ملات سیمان - سنگدانه ایجاد می گردد. كف مورد نظر یا از طریق مواد كف‌زا در حین اختلاط تولید شده و یا به صورت كف آماده به مخلوط اضافه می‌شود. بتن اسفنجی می‌تواند جرم مخصوصی تا حدود 240 كیلوگرم بر مترمكعب داشته باشد.
دسته دوم بتن با سنگدانه سبك یا به اختصار بتن سبكدانه است که با استفاده از پرلیت، ورمیكولیت منبسط شده و یا دیگر سبکدانه های طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شوند. جرم مخصوص خشك این مخلوط بین 240 تا 960 كیلوگرم بر مترمكعب می‌باشد.
امروزه اضافه كردن ریزدانه‌هایی با وزن معمولی، موجب افزایش وزن بتن و مقاومت آن می شود، لیكن به منظورحصول خواص عایق‌بندی حرارتی (ضریب انتقال حرارت پایین)، حداكثر جرم مخصوص به 800 كیلوگرم در مترمكعب محدود می‌گردد.
هنگام ساخت و استفاده از بتن سبك غیرسازه‌ای، سعی بر این است كه با كاهش وزن بتوان خصوصیات عایق حرارتی را افزایش داد، اما ذكر این مطلب ضروری است كه باكاهش وزن مخصوص بتن، مقاومت آن نیز كاهش می‌یابد. مقاومت فشاری و وزن مخصوص بتن، ارتباط نزدیكی با هم دارند و با افزایش وزن مخصوص، بالطبع باید مقاومت بالاتری را انتظار داشت. با توجه به مقاومت به دست آمده از این نوع بتن، محل کاربرد آن تعیین می گردد. به عنوان مثال بتن‌هایی با مقاومت فشاری حدود 7/0 نیوتن بر میلیمترمربع و كمتر برای عایق‌سازی لوله‌های بخار زیرزمینی مناسب هستند و از بتن‌های با مقاومت بالاتر تا حدود 5/3 نیوتن بر میلیمتر مربع در پیاده‌روها استفاده می شود. باید توجه داشت كه انقباض بتن‌های سبك در هنگام خشك شدن در اكثر موارد و به خصوص در موارد حذف سنگدانه‌های درشت از مخلوط، همواره مشكل‌ساز است.
1-2- بتن سبك با مقاومت متوسط
بتنهای سبک موجود در این طبقه عمدتا از نوع بتنهای سبکدانه و بتنهای با ساختار باز می باشند. به عبارت دیگر برای کاهش چگالی بتن از سنگدانه های سبک طبیعی یا مصنوعی استفاده شده است. سبکدانه های مورد استفاده در بتنهای سبک با مقاومت متوسط معمولا از یکی از روشهای آهكی شدن (تكلیس)، سنگدانه‌ی كلینگر، محصولات منبسط شده‌ای نظیر روباره‌های منبسط شده، خاكستر بادی، شیل و اسلیت یا سنگدانه‌های تولیدی از مصالح طبیعی مانند پوكه سنگ‌های آذرین و سنگ‌های آذرین متخلخل (توف) تولید می‌شوند. جرم مخصوص بتن ساخته شده با سنگدانه‌های فوق بین 800 تا 1400 كیلوگرم بر مترمكعب است. كاربرد مواد افزودنی نظیر تسریع كننده‌ها و روان‌كننده‌ها می‌تواند در تغییر مقاومت بتن‌های ساخته شده با سنگدانه‌های تولید شده از روش‌های مذكور موثر باشد. کاربرد این بتنها معمولا در بلوکهای مجوف بتنی، کف سازیها و موارد مشابه است.
1-3- بتن سبك سازه ای
بتنهای سبک سازه ای بتنهایی هستند که علی رغم دارا بودن چگالی کمتر از 2000 كیلوگرم بر مترمكعب، مقاومت فشاری بیش از 17 مگاپاسکال دارند. ساخت این بتنها صرفا با استفاده از سنگدانه های سبک و مقاوم امکان پذیر است. تمام بتنهای سبک سازه ای از خانواده بتن های سبکدانه می باشند که در آن برای کاهش وزن مخصوص بتن از سنگدانه های سبک استفاده شده است. به این دلیل بعضا از عبارات بتن سبکدانه و بتن سبک سازه ای برای بیان یک مفهوم استفاده می شود. در بتن‌های سبكدانه سازه‌ای از سنگدانه‌هایی استفاده می‌شود كه بتن ساخته شده مقاومتی بیش از 17 مگاپاسکال و جرم مخصوصی كمتر از 2000 كیلوگرم بر مترمكعب را دارا باشد. سنگدانه‌هایی كه این شرایط را عموماً برآورد می‌كنند و طبق استاندارد [2] ASTM-C330 برای ساخت بتن سبك سازه‌ای مورد استفاده قرار می گیرند، عمدتا عبارتند از:
الف) شیل، رس و اسلیت منبسط شده در كوره‌ی دوار
ب)سنگدانه هایی که از فرآیند های کلوخه ای شدن به دست می آیند
ج) سرباره‌های منبسط شده
د) پوكه‌های معدنی
هـ) پوكه‌های صنعتی
و) خاكستر بادی ته نشین شده
تأمین مقاومت فشاری معادل 20 نیوتن بر میلیمترمربع و بیشتر با بعضی از این سنگدانه‌ها امكان‌پذیر است. شرایط سایر سنگدانه‌ها نیزطوری است كه قادر به حصول حداقل مقاومت فشاری مقرر شده برای بتن سبك سازه‌ای می‌باشند. همانطور كه پیش از این ذکر شد،‌ مقاومت بتن سبك ‌تابعی از جرم مخصوص آن است. باید توجه داشت كه جرم مخصوص بتن عمدتاً متأثر از جرم مخصوص سنگدانه‌های مصرفی است، به گونه‌ای كه استفاده از مصالح سبكتر موجب كاهش وزن مخصوص بتن می شود.
ولی استفاده از مصالح سنگین‌تر از سبكدانه‌ها، لزوماً باعث افزایش مقاومت بتن ساخته شده نخواهد شد. بیشترین مقاومت بتن سبکدانه معمولا وقتی حاصل می شود که از سبکدانه های ساخته شده از شیل، رس و اسلیت منبسط شده در فرآیند كوره دوار برای سبک سازی چگالی بتن استفاده گردد.
 

ebrahim110

عضو جدید
[تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک]► مقدمه

[تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک]► مقدمه

تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک
اولین گزارشهای تاریخی در مورد کاربرد بتن سبک و مصالح سبک وزن به روم باستان بر می گردد. رومیان در احداث معبد پانتئون و ورزشگاه کلوزیوم از پومیس که نوعی مصالح سبک است استفاده کرده اند. کاربرد بتن سبکدانه پس از تولید سبکدانه های مصنوعی و فراوری شده در اوایل قرن بیستم وارد مرحله جدیدی شد. در سال 1918، S. J. Hayde با استفاده از کوره دوار اقدام به منبسط کردن رس و شیل کرد و بدینوسلیه سبکدانه ای مصنوعی تولید کرد که از آنها در ساخت بتن استفاده شد. تولید تجاری روباره های منبسط شده نیز از سال 1928 آغاز گردید.
این سبكدانه مصنوعی در هنگام جنگ جهانی اول به دلیل محدودیت دسترسی به ورق فولادی برای ساخت كشتی بكار رفت. كشتی Atlantus به وزن 3000 تن كه با بتن سبك هایدیتی ساخته شد، در اواخر سال 1918 به آب افتاد. در سال 1919 كشتی Selma به وزن 7500 تن و طول 132 متر با همین نوع بتن ساخته و به آب انداخته شد. تا آخر جنگ جهانی اول و سپس تا سال 1922 كشتی ها و مخازن شناور متعددی ساخته شد كه یكی از آن ها Peralta تا سال های اخیر شناور بود.
برنامه ساخت كشتی ها در اواسط جنگ جهانی دوم متوقف شد و دوباره به دلیل محدودیت تولید ورق فولادی مورد توجه قرار گرفت. تا پایان جنگ جهانی دوم 24 كشتی اقیانوس پیما و 80 بارج دریایی ساخته شد كه ساخت آن ها در دوران صلح، اقتصادی محسوب نمی گشت. ظرفیت این كشتی ها 3 تا 140000 تن بود.
در سال 1948 اولین ساختمان با استفاده از شیل منبسط شده در پنسیلوانیای شرقی احداث گردید. در ادامه، از سال 1950 ساخت بتن سبک گازی اتوکلاو شده در انگلستان متداول شد. اولین ساختمان بتن سبکدانه مسلح در این کشور که یک ساختمان سه طبقه بود در سال 1958 و در شهر برنت فورد احداث گردید.
ساختمان هتل پارك پلازا در سنت لوئیز، ساختمان 14 طبقه اداره تلفن بل جنوب غربی در كانزاس سیتی در سال 1929 از جمله ساختمان های دهه 20 و 30 میلادی ساخته شده در آمریکای شمالی با استفاده از بتن سبک هستند. ساختمان 42 طبقه در شیكاگو، ترمینال TWA در فرودگاه نیویورك در سال 1960، فرودگاه Dulles در واشنگتن در سال 1962، كلیسایی در نروژ در سال 1965، پلی در وایسبادن آلمان در سال 1966 و پل آب بر در روتردام هلند در سال 68 از جمله ساختمان هایی هستند كه با بتن سبكدانه ساخته شده اند.
در هلند، انگلستان، ایتالیا و اسكاتلند نیز در دهه 70 و 80 پل هایی با دهانه های مختلف ساخته و با موفقیت بهره برداری شده اند. در سال های 1970 ساخت بتن سبكدانه پرمقاومت آغاز شد و در دهه 80 به دلیل نیاز برخی شركت های نفتی در امریكا و نروژ برای ساخت سازه ها و مخازن ساحلی و فراساحلی مانند سكوهای نفتی یك رشته تحقیقات وسیع برای ساخت بتن سبكدانه پرمقاومت در این دو كشور با هدایت واحد آغاز شد كه نتایج آن در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 منتشر گشت.
در سالیان اخیر نیز استفاده بتن سبک در دال سقف ساختمانهای بلند مرتبه، عرشه پلها و دیگر موارد مشابه و همچنین کاربردهای خاص مانند عرشه و پایه دکلهای استخراج نفت کاربرد فراوانی یافته است.
1- طبقه بندی بتن سبک بر مبنای مقاومتی
بتن‌های سبك از دیدگاه مقاومتی در سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند كه عبارتند از بتن سبك غیرسازه‌ای، بتن سبك سازه‌ای و بتن سبك با مقاومت متوسط که در ادامه به آن پرداخته می شود.بتن سبك غیرسازه‌ای كه معمولاً به عنوان جداسازهای سبك مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای جرم مخصوص كمتر از 800 كیلوگرم بر مترمكعب است. با وجود جرم مخصوص كم، مقاومت فشاری آن حدود 35/0 تا 7 نیوتن بر میلیمترمربع می‌باشد. از معمولیترین سنگدانه‌های مورد مصرف در این نوع بتن می توان به پرلیت (نوعی سنگ آذرین) و ورمیكولیت (ماده‌ای با ساختار ورقه‌ای شبیه لیكا)اشاره کرد.
بتن‌های سبك سازه‌ای دارای مقاومت و وزن مخصوص كافی می‌باشند، به گونه‌ای كه می توان از آن‌ها در اعضای سازه‌ای استفاده کرد. این بتن‌ها عموماً دارای جرم مخصوصی بین 1400 تا 1900 كیلوگرم بر مترمكعب بوده و حداقل مقاومت فشاری تعریف شده برای آنها 17 نیوتن بر میلیمتر مربع (مگاپاسكال) می باشد. در بعضی حالات امكان افزایش مقاومت تا 60 نیوتن بر میلیمتر مربع نیز وجود دارد. در مناطق زلزله خیز، آیین‌نامه‌ها حداقل مقاومت فشاری بتن سبك را به 20 نیوتن بر میلیمتر مربع محدود می‌كنند.
بتن‌های سبك با مقاومت متوسط، از لحاظ وزن مخصوص و مقاومت فشاری در محدوده‌ای بین بتن‌های سبك غیرسازه ا‌ی و سازه‌ای قراردارند، به گونه‌ای كه مقاومت فشاری آنها‌ بین 7 تا 17 نیوتن بر میلیمترمربع و جرم مخصوص آن‌ها بین 800 تا 1400 كیلوگرم بر مترمكعب می باشد.
1-1- بتن سبك غیرسازه‌ای
این نوع بتن‌ها با جرم مخصوصی معادل 800 كیلوگرم بر مترمكعب و كمتر، به عنوان تیغه‌های جداساز و عایق‌های صوتی در كف بسیار مؤثر هستند. این نوع بتن می‌تواند در تركیب با مواد دیگر در دیوار، كف و سیستم‌های مختلف سقف مورد استفاده قرار گیرد. مزیت عمده آن، كاهش هزینه‌های لازم برای تهویه‌ی گرمایی یا سرمایی فضاهای داخلی ساختمان و كاهش انتقال صوت بین طبقات و فضاهای ساختمان می باشد. بتن‌های سبك غیرسازه‌ای بر اساس ساختارداخلی می‌توانند به دو گروه جداگانه تقسیم‌بندی شوند.
دسته اول بتن‌های اسفنجی[1] كه در حین ساخت آن‌ها با ایجاد كف، حباب‌های هوا در خمیر سیمان یا در ملات سیمان - سنگدانه ایجاد می گردد. كف مورد نظر یا از طریق مواد كف‌زا در حین اختلاط تولید شده و یا به صورت كف آماده به مخلوط اضافه می‌شود. بتن اسفنجی می‌تواند جرم مخصوصی تا حدود 240 كیلوگرم بر مترمكعب داشته باشد.
دسته دوم بتن با سنگدانه سبك یا به اختصار بتن سبكدانه است که با استفاده از پرلیت، ورمیكولیت منبسط شده و یا دیگر سبکدانه های طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شوند. جرم مخصوص خشك این مخلوط بین 240 تا 960 كیلوگرم بر مترمكعب می‌باشد.
امروزه اضافه كردن ریزدانه‌هایی با وزن معمولی، موجب افزایش وزن بتن و مقاومت آن می شود، لیكن به منظورحصول خواص عایق‌بندی حرارتی (ضریب انتقال حرارت پایین)، حداكثر جرم مخصوص به 800 كیلوگرم در مترمكعب محدود می‌گردد.
هنگام ساخت و استفاده از بتن سبك غیرسازه‌ای، سعی بر این است كه با كاهش وزن بتوان خصوصیات عایق حرارتی را افزایش داد، اما ذكر این مطلب ضروری است كه باكاهش وزن مخصوص بتن، مقاومت آن نیز كاهش می‌یابد. مقاومت فشاری و وزن مخصوص بتن، ارتباط نزدیكی با هم دارند و با افزایش وزن مخصوص، بالطبع باید مقاومت بالاتری را انتظار داشت. با توجه به مقاومت به دست آمده از این نوع بتن، محل کاربرد آن تعیین می گردد. به عنوان مثال بتن‌هایی با مقاومت فشاری حدود 7/0 نیوتن بر میلیمترمربع و كمتر برای عایق‌سازی لوله‌های بخار زیرزمینی مناسب هستند و از بتن‌های با مقاومت بالاتر تا حدود 5/3 نیوتن بر میلیمتر مربع در پیاده‌روها استفاده می شود. باید توجه داشت كه انقباض بتن‌های سبك در هنگام خشك شدن در اكثر موارد و به خصوص در موارد حذف سنگدانه‌های درشت از مخلوط، همواره مشكل‌ساز است.
1-2- بتن سبك با مقاومت متوسط
بتنهای سبک موجود در این طبقه عمدتا از نوع بتنهای سبکدانه و بتنهای با ساختار باز می باشند. به عبارت دیگر برای کاهش چگالی بتن از سنگدانه های سبک طبیعی یا مصنوعی استفاده شده است. سبکدانه های مورد استفاده در بتنهای سبک با مقاومت متوسط معمولا از یکی از روشهای آهكی شدن (تكلیس)، سنگدانه‌ی كلینگر، محصولات منبسط شده‌ای نظیر روباره‌های منبسط شده، خاكستر بادی، شیل و اسلیت یا سنگدانه‌های تولیدی از مصالح طبیعی مانند پوكه سنگ‌های آذرین و سنگ‌های آذرین متخلخل (توف) تولید می‌شوند. جرم مخصوص بتن ساخته شده با سنگدانه‌های فوق بین 800 تا 1400 كیلوگرم بر مترمكعب است. كاربرد مواد افزودنی نظیر تسریع كننده‌ها و روان‌كننده‌ها می‌تواند در تغییر مقاومت بتن‌های ساخته شده با سنگدانه‌های تولید شده از روش‌های مذكور موثر باشد. کاربرد این بتنها معمولا در بلوکهای مجوف بتنی، کف سازیها و موارد مشابه است.
1-3- بتن سبك سازه ای
بتنهای سبک سازه ای بتنهایی هستند که علی رغم دارا بودن چگالی کمتر از 2000 كیلوگرم بر مترمكعب، مقاومت فشاری بیش از 17 مگاپاسکال دارند. ساخت این بتنها صرفا با استفاده از سنگدانه های سبک و مقاوم امکان پذیر است. تمام بتنهای سبک سازه ای از خانواده بتن های سبکدانه می باشند که در آن برای کاهش وزن مخصوص بتن از سنگدانه های سبک استفاده شده است. به این دلیل بعضا از عبارات بتن سبکدانه و بتن سبک سازه ای برای بیان یک مفهوم استفاده می شود. در بتن‌های سبكدانه سازه‌ای از سنگدانه‌هایی استفاده می‌شود كه بتن ساخته شده مقاومتی بیش از 17 مگاپاسکال و جرم مخصوصی كمتر از 2000 كیلوگرم بر مترمكعب را دارا باشد. سنگدانه‌هایی كه این شرایط را عموماً برآورد می‌كنند و طبق استاندارد [2] ASTM-C330 برای ساخت بتن سبك سازه‌ای مورد استفاده قرار می گیرند، عمدتا عبارتند از
الف) شیل، رس و اسلیت منبسط شده در كوره‌ی دوار
ب)سنگدانه هایی که از فرآیند های کلوخه ای شدن به دست می آیند
ج) سرباره‌های منبسط شده
د) پوكه‌های معدنی
هـ) پوكه‌های صنعتی
و) خاكستر بادی ته نشین شده
تأمین مقاومت فشاری معادل 20 نیوتن بر میلیمترمربع و بیشتر با بعضی از این سنگدانه‌ها امكان‌پذیر است. شرایط سایر سنگدانه‌ها نیزطوری است كه قادر به حصول حداقل مقاومت فشاری مقرر شده برای بتن سبك سازه‌ای می‌باشند. همانطور كه پیش از این ذکر شد،‌ مقاومت بتن سبك ‌تابعی از جرم مخصوص آن است. باید توجه داشت كه جرم مخصوص بتن عمدتاً متأثر از جرم مخصوص سنگدانه‌های مصرفی است، به گونه‌ای كه استفاده از مصالح سبكتر موجب كاهش وزن مخصوص بتن می شود. ولی استفاده از مصالح سنگین‌تر از سبكدانه‌ها، لزوماً باعث افزایش مقاومت بتن ساخته شده نخواهد شد. بیشترین مقاومت بتن سبکدانه معمولا وقتی حاصل می شود که از سبکدانه های ساخته شده از شیل، رس و اسلیت منبسط شده در فرآیند كوره دوار برای سبک سازی چگالی بتن استفاده گردد.
 

ahmadreza.vln

عضو جدید
کمک کمک کمک...

کمک کمک کمک...

سلام بچه ها.طاعت و عبادات قبول
میخوام بتن سبک بسازم کمکم کنید در مورد ساختنش و... و هر چی ک میدونین
ممنون
 

middbox

کاربر بیش فعال
سلام بچه ها.طاعت و عبادات قبول
میخوام بتن سبک بسازم کمکم کنید در مورد ساختنش و... و هر چی ک میدونین
ممنون


طرح اختلاط بتن سبك با مقاومت kg/cm2 400



در اين آزمايش نه ليكاي مصرفي و نه ماسه هيچيك دانه بندي نشده اند و تنها مشخصات عمومي آنها ذكر خواهد گرديد.
كه اين مسيله در زمينه اجرايي از فاكتورهاي خواسته شده ي اكثر متقاضيان در طول اين مدت بوده است.
اما در كار دانشجويي اين طرح پايه خوبي براي تازه كاران خواهد بود چرا كه آنها را به دروازه ساخت بتن سبك مقاومت بالا خواهد رساند.
چند نكته براي استفاده كنندگان:
1- براي دانشجويان توصيه ميشود در مرحله بعدي كليه مشخصات اين طرح اختلاط را ثابت نگه داشته و تنها ميزان ميكرو سيليس را 5% كاهش دهند. تضاد شكل گرفته خود مراحل بعدي را نشان خواهد داد.
2- به مجريان توصيه مي شود كه در كارهاي اجرايي آب را بهkg 175 افزايش داده و ميزان ميكرو سيليس را به 75kg كاهش دهيد. علاوه بر اينكه كاهش مقاومت چشمگيري نخواهيم داشت (كمتر از 5 مگا پاسكال) بتن بسيار روانتر و اقتصادي تر مي گردد.

استاندارد برای ارایه طرح اختلاط بتن سبک ACI 211.2Rمی باشد



طرح اختلاط

- سيمان 450 kg


- ميكرو سيليس 100 kg


- فوق روان كننده 10 kg


- آب 160 kg


- ليكا 300 kg


- سنگدانه 450 kg


- پودر سنگ 200 kg


وزن مخصوص: (بتن مرطوب) kg/m3 1830
مقاومت 11 روزه: MPA35 (350kg/cm2)
مقاومت 32 روزه : ۴۰MPA


توضيحات:
1- ليكاي مصرفي متعلق به شركت ساوه ميباشد.
2- ماسه از نوع شكسته کوهی ميباشد كه بسيار درشت دانه بوده است.(خارج از محدوده ASTM)
3- ارزش ماسه اي برابر 70 ميباشد.
4- از سيمان تيپ2 استفاده گرديده است.
5- آب مصرفي ،آب آشاميدني مي باشد.
6- پودر سنگ از نوع سنگ آهكي است.
7- فوق روان كننده از شركت وند شيمي تهيه گرديد.
 

زيگورات

عضو جدید
دوست عزيز
با سلام پيرو فرمايشات دوست گرانقدر middbox بايد عرض كنم بتن سبك انواع مختلف دارد . شما بتن را براي كجا ميخواهيد استفاده كنيد. يك سري بتن ها هستند بنام بتن فوم كه باربري آنها پايين است و تركيب سيمان و فوم است و بيشتر براي كف سازي استفاده ميشود
سازمان مسكن و شهرسازي يك سري آيين نامه هايي در اين خصوص دارد فكر كنم اگه يه سري به سايتشون بزني بد نيست .
 

زيگورات

عضو جدید
طرح اختلاط بتن سبك با مقاومت kg/cm2 400



در اين آزمايش نه ليكاي مصرفي و نه ماسه هيچيك دانه بندي نشده اند و تنها مشخصات عمومي آنها ذكر خواهد گرديد.
كه اين مسيله در زمينه اجرايي از فاكتورهاي خواسته شده ي اكثر متقاضيان در طول اين مدت بوده است.
اما در كار دانشجويي اين طرح پايه خوبي براي تازه كاران خواهد بود چرا كه آنها را به دروازه ساخت بتن سبك مقاومت بالا خواهد رساند.
چند نكته براي استفاده كنندگان:
1- براي دانشجويان توصيه ميشود در مرحله بعدي كليه مشخصات اين طرح اختلاط را ثابت نگه داشته و تنها ميزان ميكرو سيليس را 5% كاهش دهند. تضاد شكل گرفته خود مراحل بعدي را نشان خواهد داد.
2- به مجريان توصيه مي شود كه در كارهاي اجرايي آب را بهkg 175 افزايش داده و ميزان ميكرو سيليس را به 75kg كاهش دهيد. علاوه بر اينكه كاهش مقاومت چشمگيري نخواهيم داشت (كمتر از 5 مگا پاسكال) بتن بسيار روانتر و اقتصادي تر مي گردد.

استاندارد برای ارایه طرح اختلاط بتن سبک ACI 211.2Rمی باشد



طرح اختلاط

- سيمان 450 kg


- ميكرو سيليس 100 kg


- فوق روان كننده 10 kg


- آب 160 kg


- ليكا 300 kg


- سنگدانه 450 kg


- پودر سنگ 200 kg


وزن مخصوص: (بتن مرطوب) kg/m3 1830
مقاومت 11 روزه: MPA35 (350kg/cm2)
مقاومت 32 روزه : ۴۰MPA



توضيحات:
1- ليكاي مصرفي متعلق به شركت ساوه ميباشد.
2- ماسه از نوع شكسته کوهی ميباشد كه بسيار درشت دانه بوده است.(خارج از محدوده ASTM)
3- ارزش ماسه اي برابر 70 ميباشد.
4- از سيمان تيپ2 استفاده گرديده است.
5- آب مصرفي ،آب آشاميدني مي باشد.
6- پودر سنگ از نوع سنگ آهكي است.
7- فوق روان كننده از شركت وند شيمي تهيه گرديد.
دوست عزيز با سلام
طرح اختلاط جالبي بود . از ارائه اين پست از شما ممنونم
 

mojtaba-88

عضو جدید
[ بتن سبک ] پرسش و پاسخ > طرح اختلاط بتن سبک

[ بتن سبک ] پرسش و پاسخ > طرح اختلاط بتن سبک

سلام دوستان: در مورد بتن سبک اگه مطلبی عکسی یا ... دارید برام بزارید ممنون
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza2011

عضو جدید
سلام دوستان: در مورد بتن سبک اگه مطلبی عکسی یا ... دارید برام بزارید ممنون

خدمت شما دوست عزيز :

بتن سبك ماده اي است با تركيبات جديد و فوق العاده سبك و مقاوم .
مواد تشكيل دهنده بتن سبك عبارت است از ورموكوليت، پرليت، سنگ بازالت و سيمان تيپ 2 و ...
در اين بتن همانند بتنهاي عادي ، از ماسه استفاده نمي شود.

عدم وجود ماسه باعث سبك و همگن شدن ساختار بتن گرديده و باعث مي شود كه مواد تشكيل دهنده كه تقريبا" از يك خانواده مي باشند و بهتر همديگر را جذب كنند .
ساختمان اين بتن متخلخل بوده و اين مسئله پارامتر بسيار موثري است. چون تخلخل موجود در بتن باعث مقاوم شدن در برابر زلزله و عايق شدن در برابر صدا ، گرما و سرما مي گردد .
تركيبات اين بتن به گونه اي عمل مي كند كه حالت ضد رطوبت به خود گرفته و به مانند بتن معمولي كه جذب آب دارد عمل نكرده و آب را از خود دفع مي كند .
اين بتن تحت فشار مستقيم (پرس) ساخته مي شود .

بدليل شكل گيري بتن در فشار، ساختار آن دارا ي يكپارچگي قابل قبولي است .
بتن سبك در قالبهاي طراحي شده توسط متخصصين ، بصورت يكپارچه ريخته مي شود .
بدليل يكپارچگي در نوع ساختمان بتن ، قطعه توليدي از استحكام بالايي برخوردار شده و مقاومت بالايي نيز در برابر زلزله از خود نشان خواهد داد .
براي تقويت اين بتن از يك يا چند لايه شبكه فلزي در داخل بتن استفاده شده كه اين حالت همانند مسلح كردن بتن معمولي بوسيله ميلگرد مي باشد .

هزينه توليد اين نوع بتن از ديگر مواد ساختماني به نسبت ويژگي آن پايينتر است.
زمان بسيار كمتري جهت توليد ديوار هاي بتني سبك يا قطعات ديگر لازم است .

پرت مواد اوليه جهت توليد بتن سبك بسيار كمتر از بتن معمولي است. چون تمام مراحل توليد در محل مشخصي صورت گرفته و جهت توليد پروسه اي طراحي گرديده است .
بدليل طراحي كليه مراحل توليد و وجود نظارت بر تمامي اين مراحل ماده توليدي داراي استاندارد خاصي تعريف شده است . (مهندسي ساز)
خريد مصالح بطور عمده صورت مي گيرد و هزينه كمتري براي سازنده در بر خواهد داشت و در نهايت خانه پيش ساخته با قيمت پائين تري عرضه مي گردد .
قطعات توليدي در كارخانه از آزمايشات كنترل كيفيت گذر كرده و در صورت تائيد به بازار مصرف عرضه مي گردد .

بتن سبك مسطح بوده كه مي توان با يك ماستيك كاري ساده بر روي آن رنگ آميزي كرد.
 

shahab_24

عضو جدید
بار مرده CLC

بار مرده CLC

سلام
نمیدونم جای درستی سوالم رو مطرح میکنم یا نه اما واقعا فوری جوابشو لازم دارم

مهندسان گرامی کسی بار مرده دیوار clc رو میدونه؟
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوعی بتن که با گاز خاص سبک سازی شده.

یه چیزهایی پیدا کردم.

وزن مخصوصش 600 تا 720 کیلوگرم هست.ابعادش هم 60*30 و به ضخامت هایی همچون 12-15و20 تولید میشه.
مهندس جان حالا که همه چیزش رو داری.بار رو حساب کن دیگه.موفق باشی
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
همین دیگه ، همه چیش که موجوده ، گچ و خاک و سفید کاری و سنگ و ملات و اینام که ثابته !!! یه ضرب و تقسیمه دیگه :)
 

M.VAEZI

عضو جدید
بتن سبک کفی

بتن سبک کفی

سلام دوستان من چند تا طرح اختلاط برای فوم بتن(بتن کفی) احتیاج فوری دارم.ممنون:(
 

ali_60

عضو جدید
سلام من بتن فوم کار کردم ولی مقدار فوم یادم نیست ولی برای هر بار اختلاط پنچ کیسه سیمان مصرف میشه
 

shahab_24

عضو جدید
مهندس جان حالا که همه چیزش رو داری.بار رو حساب کن دیگه.موفق باشی

همین دیگه ، همه چیش که موجوده ، گچ و خاک و سفید کاری و سنگ و ملات و اینام که ثابته !!! یه ضرب و تقسیمه دیگه :)

بلی ،انجام دادم ،همون مشخصات اولیه رو نداشتم که گشتم و پیدا کردم.فقط اینجا گذاشتم که هم بقیه بدونن هم اینکه اگر اشتباه بود و کسی می دونست ، بگه تا متوجه بشم .بازهم ممنون




شهاب جان به اين تاپيك مراجعه كنيد .

مرسی عزیزم،ببخشید دیر جواب میدم
 

rahimism

عضو جدید
سوال در مورد بتن سبک

سوال در مورد بتن سبک

سلام دوستان

کسی میدونه چرا در بتن سبک، در کوتاه مدت مقاومت خشک از تر بیشتر هست و در بلند مدت برعکس؟

با تشکر
 

NIKA_BEHZAD

عضو جدید
سلام 
 درصد اختلاط ماسه وسیمان برای بتن محوطه (بتن سبک ) در یک متر مکعب با عیار 250 و 300 چقدر است؟ با تشکر
 

Hamid-Civil

عضو جدید
[هبلکس بتن سبک یا بتن هوادار اتوکلاوی] ► ارائه مطالب

[هبلکس بتن سبک یا بتن هوادار اتوکلاوی] ► ارائه مطالب


از مسائل و دغدغه‌های مهم مهندسان عمران در امر طراحی، محاسبه و ساخت پروژه‌های عمرانی، وزن سازه به منظور پایداری بهتر در برابر نیروی زلزله است. ازآنجاییکه امروزه تمامی ساختمانها به صورت اسکلت فلزی و یا بتونی اجرا می‌شوند. پارتیشن ها و دیوارهای داخلی فقط نقش جدا کننده فضا را برعهده دارند و هر چه مصالح بکار رفته شده در این اجزا سبک‌تر باشد، تاثیر مستقیمی در کاهش وزن سازه دارد. از این رو جایگزینی آجرهای هبلکس بجای آجرهای معمولی و سفال بسیار تاثیر گذار می‌باشد.
نکته قابل ذکر در مورد این آجرها وزن مخصوص پایین آنها است. بطوریکه اگر این آجرها را بر روی سطح آب قرار دهیم به ته آب فرو نرفته و بر روی سطح آب قرار می‌گیرد.

در دنیای پیشرفته امروزی و با توجه به پیشرفتهای صورت گرفته در زمینه‌های مختلف علمی، صنعت بتن دچار تحول گردیده است. تولید بتن سبک هبلکس حاصل همین پیشرفتها می‌باشد. بتنی که علاوه بر کاهش بار مرده ساختمان از نیروی وارد به سازه در اثر شتاب زلزله می‌کاهد. بتن سبک با توجه به ویژگیهای خاصی که دارد دارای کاربردهای مختلفی می‌باشد که برحسب وزن مخصوص و مقاومت فشاری آن تفکیک می‌شود.
با گسترش استفاده از بتن سبک در سراسر دنیا بویژه در کشورهای پیشرفته و شکل‌گیری آیین نامه‌های اجرایی آنها، متاسفانه این نوع بتن که دارای قابلیتهای منحصر به فردی می‌باشد در کشور ما ایران هنوز ناشناخته باقیمانده است.

هبلکس
نام تجاری است که برای بتن هوادار اتوکلاوی (Autoclaved Aerated Concrete – AAC) تولید شده در اروپا قرار داده‌اند که همان بتن سبک، بتن گازی سبک یا متخلخل می‌باشد و در سال ۱۹۲۴ میلادی توسط یک مهندس آرشیتکت سوئدی اختراع و به جامعه مهندسی معرفی گردید.
این بتن هم اکنون در اروپا و آمریکا به نامهای تجاری YTONG و یا HEBELEX ارایه می‌شود. ساخت این محصول به روش اختلاط و پخت مواد اولیه انجام می‌گیرد.
حدود ۶۰% وزنی مواد اولیه سنگدانه سیلیسی میکرونیزه شده با خلوص بالای ٨٠% می‌باشد و این میزان سیلیس غیر قابل جایگزینی با سایر سنگدانه‌های دیگر می‌باشد.
مصرف سیمان نیز کمتر از ١٠٠ کیلوگرم در هر مترمکعب می‌باشد.
پودر اکسید آلومینیوم مورد استفاده با دانه‌بندی تعریف شده و مخصوصی می‌باشد.
لازم بذکر است بکارگیری سیلیس از معادن و خردایش (خرد کردن) آنها تا حد زیادی تولید را غیر اقتصادی می‌نماید، در نتیجه کنترل کیفیت سیلیس در خط تولید نیاز به بررسی بیشتری دارد.
هبلکس مخلوطی از سیلیس، سیمان، آهک و پودر آلومینیوم در حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد و فشار ۱۲ اتمسفر در اتوکلاوها پخته و به قطعات مورد نیاز ساختمانی بریده می‌شود. تولید بلوک هبلکس در
صنعت ساختمان ایران در سال ۱۳۶۷ توسط مرحوم علی اکبر بجستانی بنیانگذاری و شروع شده است.
این محصول امتیازات ویژه‌ای نیز نسبت به دیگر مصالح دارد. از جمله اینکه، عایق مناسب حرارتی و صدا می‌باشد، در برابر فشار مقاوم است، با ابزار معمولی به آسانی بریده می‌شود و می‌توان آن را به هر شکل تراشید، سوراخ کرد و یا تغییر شکل داد.
در موقعیت کنونی بتن سبک یا هبلکس بهترین ماده برای ساخت ساختمانهای کوچک و بزرگ مسکونی، خدماتی، صنعتی و کشاورزی بویژه در مناطق زلزله خیز می‌باشد.

روش تولید هبلکس (HEBELEX)
سیلیس از مهمترین مواد اولیه بتن سبک هبلکس می‌باشد و از معادن داخل کشور تهیه می‌شود، آهک نیز بصورت فرآوری شده و پخته شده به داخل کارخانه حمل می‌گردد. در خط تولید بتن سبک یا هبلکس ۳ سیلوی نگهداری مواد اولیه وجود دارد که عبارتند از : سیلوی سیلیس، سیلوی آهک و سیلوی سیمان، که مواد اولیه پس از نگهداری در این سیلوها به تدریج وارد خط تولید می‌شوند. سیلیس، آهک و سیمان بوسیله الواتورهای مخصوص از سطح زیرین سیلوها به داخل آنها منتقل و درمدت زمان مشخص وارد خط تولید می‌شوند.
در نخستین مرحله از تولید بتن سبک، مواد اولیه شامل سیلیس و آب در آسیاب شماره ۱ بصورت دوغاب یا گل در آورده می‌شود و در آسیاب شماره ۲ مواد مورد مصرف شامل سیلیس، آهک و سیمان بصورت خشک پس از توزین، مخلوط می‌شوند و در واقع دو آسیاب در این مرحله وجود دارد آسیاب شماره ۱ (آسیاب مواد تر) و آسیاب شماره ۲ (مواد خشک) که پس از مخلوط شدن و فرآوری، مواد به محل قالب‌ریزی انتقال داده می‌شوند.
پیش از آنکه مواد به قسمت قالب‌ریزی انتقال یابند بدقت توزین شده و در میکسرهای مخصوصی در مدت زمان لازم و مشخص مخلوط می‌شوند. در این بخش ۳ نوع مواد اولیه وجود دارد که توزین نهایی مواد در آنها انجام می‌شود. هر ۳ نوع مواد شامل آهک، سیمان و سیلیس در این بخش توزین شده و وارد آسیابهای خشک و تر می‌شوند. مرحله بعدی کار مرحله قالب‌ریزی مواد است که مواد مخلوط شده در داخل قالبهایی که هر کدام تقریبا ۳ متر معکب گنجایش دارند ریخته می‌شوند. مخلوط متناسب از سیلیس، آهک، سیمان و آب که با شیوه‌ای هماهنگ در میکسرها عمل آوری شده است نیمی از حجم قالبها را پر می‌کند. این مواد پس فعل و انفعالات شیمیایی در زمانی مشخص بصورت قالبهای مورد نظر در می‌آیند این زمان حدود ۳٫۵ ساعت به درازا می‌کشد. اینک زمان آن رسیده است تا قالبهای تولیدی را به خط ریخته‌گری انتقال دهند. این قالبها بوسیله شیفتر به خط ریخته‌گری کارخانه برده می‌شوند تا این مرحله از کار انجام شود. قالبهای تولیدی را بامازوت (نفت کوره)، اندود می‌کنند تا در مرحله ریخته‌گری چسبندگی ایجاد نشود. بدلیل فعل و انفعالات شیمیایی در مرحله قالب‌ریزی، مواد اولیه حرارتی حدود ۷۰ درجه سانتیگراد تولید می‌کنند.

میزان حرارت موجود و آمادگی قالبها برای خط برش بوسیله متخصصان کارخانه اندازه‌گیری می‌شود تا پس از اعلام آمادگی قالبها به خط برش منتقل شود. بعلت تغییراتی که می‌تواند در مواد اولیه رخ دهد، این مواد پیش از ورود به خط، کنترل شده و آزمایشهای شیمیایی روی آنها انجام می‌شود و پس از ورود به خط نیز بنا به کیفیتی که درون قالبها دارد، تحت آزمایش و کنترل کیفی قرار می‌گیرند.
در این بخش از کارخانه سطح خارجی قالبها برداشته می‌شود تا یک سطح هموار و مشخصی از تمام قالبها نمایان گردد در این قسمت دیوارهای جانبی قالبها جدا و از واگنها جدا می‌شوند و آنگاه به بخش برش انتقال می‌یابند. در این بخش پس از دیواره‌برداری از قالبها، ابتدا برشهای عرضی به قالبها داده می‌شود و آنگاه با دستگاههای برش و با دقت و توجه خاص کارکنان و متخصصان کارخانه برشهای طولی قالبها انجام خواهد شد. اندازه برشهای طولی و عرضی قالبها بسته به تقاضای مصرف کنندگان و بازار مصرف آن دارد که قابل تنظیم و تغییر خواهد بود.
پس از مرحله برش، قالبها بر روی واگنهای مخصوصی قرار می‌گیرند تا به بخش بلوکی که مرحله پخت قالبهاست انتقال یابد. قالبهای هبلکس در مرحله پخت وارد اتو کلاوها می‌شوند و در حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد و با فشار ۱۲ اتمسفر پخته و عمل‌آوری می‌گردد. قالبها در اتوکلاوها و پخت کامل به بخش بارانداز محصولات آماده تحویل، انتقال می‌یابند تا به تدریج به بازار مصرف عرضه شود.


مشخصات فنی بتن سبک اتوکلاوی – هبلکس
وزن مخصوص
هر متر مکعب دارای ۶۵۰ الی ۷۵۰ کیلوگرم می‌باشد که برابر یک سوم تا یک چهارم وزن بتن می‌باشد. (بسته به نوع مصالح و مواد اولیه و نوع تجهیزات تولید متفاوت است و هم اکنون توسط دستگاههای جدید و مرغوب‌تر امکان تهیه با دانسیته کمتر نیز وجود دارد)

مقاومت فشاری
۲۵ تا ۳۵ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می‌باشد که امکان افزایش آن بر حسب امکانات تولید کننده و نوع سفارش مشتری و مشخصات فنی مورد نیاز نیز برای تولید کننده امکان‌پذیر می‌باشد.

اجرا و نصب
کار کردن با بلوک سبک هبلکس بسیار آسان است، می‌توان آن را بر اساس نیاز در محل مورد استفاده بوسیله اره برش داد، براحتی میخ در آن کوبید و یا مسیر تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی را به راحتی در آن ایجاد نمود.



مقاومت حرارتی
مقاوت بسیار بالای هبلکس از بارزترین مزایای آن می‌باشد به عبارتی هبلکس در مقابل آتش و شعله‌های مستقیم ضریب حرارتی برابر ۰٫۱۷ W.m2k را دارا می‌باشد.


ابعاد
بلوکهای بتن سبک هبلکس در ابعاد ۶۰*۲۵*۱۰، ۶۰*۲۵*۱۵، ۶۰*۲۵*۲۰، ۶۰*۲۵*۲۵ و ۶۰*۲۵*۳۰ سانتیمتر ارایه می‌شوند که این ابعاد بسته به نیاز و سفارش قابل تغییر نیز می‌باشد.

مزایای فنی بلوک های بتن سبک هبلکس (HEBELEX)
سبکی وزن، عایق حرارات و برودت، عایق صدا، استحکام و پایداری در مقابل زلزله و آتش سوزی، حمل و نقل آسان و با صرفه، اجرای سریع از مهمترین و بارزترین مزایای بلوکهای هبلکس می‌باشد.
با توجه به مبحث ۱۸ و ۱۹
آیین نامه مقررات ملی ساختمان به منظور محاسبه ایمنی ساختمانها در برابر زلزله، بکارگیری مصالح سبک وزن، مناسبترین و باصرفه‌ترین شیوه برای افزایش ایمنی ساختمانها می‌باشد بطوریکه بلوکهای هبلکس تامین کننده این مزیت فنی است.
یک متر مکعب بلوک هبلکس در حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد که برابر ۸۶۶ عدد آجر به وزن ۱۷۵۰ کیلوگرم می‌باشد. در صورتیکه سایز متداول و رایج بلوک هبلکس که ابعادی برابر ۶۰*۲۵*۲۰ می‌باشد مطابق ابعاد با ۲۶ عدد آجر می‌باشد اما از نظر وزن تنها با ۱۰ عدد آجر برابر بوده و یک کارگر به راحتی می‌تواند آن را حمل، جابجا و سریع هم نصب نماید.
ملات مصرفی در اجرای بلوک های هبلکس برابر ۲۵% ملات مورد مصرف در دیوار آجری به همان مشخصات می‌‎باشد و ملات مصرفی در بلوکهای هبلکس از عیار کمتری نسبت به ملات مصرفی آجر برخوردار می‌باشد. به عنوان مثال برای اجرای یک دیوار با آجر به ۱۰۰ کیلوگرم سیمان نیاز باشد همان دیوار از بلوک هبلکس تنها به ۱۵ کیلوگرم سیمان نیاز دارد.
همچنین بارگیری و حمل بلوکهای هبلکس که در قالبهای ۳٫۱۵ متر مکعبی بسته بندی نوار تسمه کشی می‌شوند با استفاده از جرثقیل فکی و تریلی کفی به راحتی و با هزینه کمتری صورت می‌پذیرد. یک تریلی ۹ پالت بزرگ هبلکس برابر ۲۸٫۳۸ متر مکعب را حمل می‌نماید.

مزایای اقتصادی بلوک های هبلکس
پروژه‌های ساختمانی با استفاده از بلوکهای هبلکس با در نظر گرفتن سرعت اجرا، نیروی اجرایی کمتر و مصرف ملات کمتر و همچنین کاهش زیاد بارهای وارده به سازه به دلیل وزن کم دیوارهای از نوع بتن سبک هبلکس موجب کاهش ابعاد سازه می‌شود که خود صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای را در هزینه مصالح مصرفی موجب می‌گردد. عایق بودن هبلکس در برابر گرما، سرما علاوه بر صرفه‌جویی چشمگیری که در فضاهای تاسیساتی و سطح حرارتی برودتی موجب کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی لازم برای سرمایش و گرمایش ساختمان در آینده خواهد شد.

دستور العمل اجرایی
کادر اجرایی
کارکردن با بلوکهای بتن گازی سبک هبلکس نیاز به تخصص خاصی ندارد، با توجه به ابعاد و سهولت کار با هبلکس سرعت اجرا نیز نسبت به آجر و سفال تا دو الی سه برابر افزایش می‌یابد.

ملات مورد نیاز
همان ماسه و سیمان می‌باشد و با توجه به اینکه بلوکهای هبلکس یک نوع بتن سبک می‌باشد و همگونی کاملی با ملات ماسه و سیمان دارد می‌توان نسبت ترکیب را به پنج یا شش به یک تبدیل و در مصرف سیمان صرفه‌جویی بیشتری نمود در مواردی که تیغه بندیها مورد اجرا با آب و رطوبت در تماس و ارتباط نباشند (مانند دیوارهای اتاق خواب) می‌توان از ملات گچ و خاک (به لحاظ صرفه‌جویی اقتصادی) نیز استفاده نمود.

جذب آب
با توجه به ابعاد و متخلخل بودن بلوکهای بتن سبک هبلکس رطوبت و نم توسط این بلوکها منتقل نمی‌شود.

نکته: در عین اینکه بلوکهای هبلکس رطوبت و نم را منتقل نمی‌کنند ولی در سطح بلوک آب بیشتری را نسبت به مصالح مشابه جذب می‌کند، لذا در زمان استفاده از این بلوکها باید نکات زیر را رعایت نمود :
۱
- قبل از اجرا بلوکهای هبلکس، می‌بایست کاملا خیس شوند.
۲- ملات مصرفی را نیز باید با دقت بیشتری تهیه نمود.
۳- بعد از اجرا به دیوارها آب داده شود.

اندود گچ و خاک
با توجه به سطح صاف و صیقلی هبلکس نسبت به سایر مصالح (در صورت اجرای صحیح دیوارها) به اندودی بیش از ۱ الی ۲ سانتیمتر نیاز نخواهند داشت یعنی در هر طرف ۰٫۵ الی ۱ سانتیمتر.

نصب تاسیسات و نما سازی
مانند سایر مصالح می‌باشد و چنانچه به صورت صحیح اجرا شود با مشکلی روبرو نخواهد شد.


منبع
 

shahram_anvar

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان
کسی میدونه به عنوان پایدار کننده فوم (کف) بتن سبک چه موادی باید به فوم آن اضافه کرد؟
میخوام یه کف پایدار داشته باشم تا بتن حالت خودشو بگیره

متوجه منظورت نشدم!
ولی یسری توضیحات راجب فوم بتن که امیدوارم به درد بخوره:
فوم بتن رو نمیشه جای گزین بتن کرد هر چند که میشه فوم بتن با وزن مخصوص بالا تولید کرد
سطح فوم بتن در شرایط خوب 24 ساعت بعد و در شرایط عادی 72 ساعت بعد قابل بهره برداری هستش
بعنوان سطح نهایی ساختمان نمیشه استفاده کرد مگر اینکه روی کار رو با ملات صاف کنی
کیفیتشم به سیمان - نوع فوم - مواد افزودنی - مخلوط کردن - و در نهایت به عمل آوریش بستگی داره
توو ساختار عمومي فومها از سولفات آلومينيوم و بيکربنات سديم به همراه مواد افزودني از قبيل سپونين (saponin ) و ليکوريس (liquorice ) جهت تثبيت حبابها استفاده ميشه
 

Moein.B

دستیار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص مباحث اجرایی
nanosun.ir
برای دوستانی میخوان در مورد نانو بیشتر اطلاعات کسب کنند
البته این لینکو یکی دیگه از دوستان قرار داده بودن که من خواستم این تاپیک دوباره زنده بشه ...
موفق باشید
 

ShetabFoamBeton

عضو جدید
فوم بتن چیست؟

فوم بتن چیست؟

آشنایی با بتن سبک (فوم بتن)
فوم بتن پوششی است جدید، جهت مصارف مختلف در ساختمان؛ که بعلت خواص فیزیکی منحصر به فرد خود، بتنی سبک و عایق با مقاومت لازم و کیفیت مطلوب ارائه میدهد.این پوشش از ترکیب سیمان، آب، و فوم (ماده شیمیائی تولید کننده ی کف) ایجاد میشود. ماده کف زا (فوم) درضمن اختلاط با آب در دستگاه مخصوص، حباب هایی از هوا را تولید و آنها را تثبیت مینماید.
HTML:
کف حاصل که کاملاً پایدار میباشد، درضمن اختلاط با سیمان و آب، در درون میکسر (همزن)، ملاتی سبک و روان بوجود می آورد که قابل پمپاژ بوده و جهت مصارف گوناگونی ازجمله کف سازی، مورد استفاده قرار میگیرد.
این ملات، پس از خشک شدن، با توجه به درصد سیمان، درضمن بهره مندی از مقاومت مناسب، دارای وزن مخصوص بسیار پائینی درحدود 300~1600 کیلو گرم در متر مکعب خواهد بود (این وزن مخصوص، در کف سازی معمولاً درحدود 350 کیلوگرم در مترمکعب انتخاب میشود).بنابراین بتن سبك بعنوان مصالحي كه چگالي آن بطور قابل ملاحظه اي از بتن معمولي پايين تر است، ميتواند نقش موثري در كاهش وزن ساختمانها، بخصوص در قسمت غيره سازه اي داشته باشد.
عمده ترين و اصلي ترين كاربردهاي بتن سبك كه امروزه در ايران، شاهد آن هستيم شامل بتن كفسازي و شيب بندي و همچنين بلوك هاي سبك سقفي و ديواري است.مزاياي اين نوع بتن دركنار سبك بودن، بالا بودن عايق حرارتي و صوتی، سرعت عمل در اجرا و قیمت تمام شده ی مناسب تر آن مي باشد.
مزایای فوم بتن
مقایسه
قیمت فوم بتن و پوکه

فوم بتن یا پوکه
؟


مرجع: سایت فنی مهندسی فوم بتن شتاب
 
[ خصوصيات بتن سبك ]

[ خصوصيات بتن سبك ]

خصوصيات بتن سبك
بتن سبك ماده اي است با تركيبات جديد و فوق العاده سبك و مقاوم .


مواد تشكيل دهنده بتن سبك عبارت است از ورموكوليت، پرليت، سنگ بازالت و سيمان تيپ 2 و ...


در اين بتن همانند بتنهاي عادي ، از ماسه استفاده نمي شود.
عدم وجود ماسه باعث سبك و همگن شدن ساختار بتن گرديده و باعث مي شود كه مواد تشكيل دهنده كه تقريبا" از يك خانواده مي باشند و بهتر همديگر را جذب كنند .
ساختمان اين بتن متخلخل بوده و اين مسئله پارامتر بسيار موثري است. چون تخلخل موجود در بتن باعث مقاوم شدن در برابر زلزله و عايق شدن در برابر صدا ، گرما و سرما مي گردد .
تركيبات اين بتن به گونه اي عمل مي كند كه حالت ضد رطوبت به خود گرفته و به مانند بتن معمولي كه جذب آب دارد عمل نكرده و آب را از خود دفع مي كند .
اين بتن تحت فشار مستقيم (پرس) ساخته مي شود .


بدليل شكل گيري بتن در فشار، ساختار آن دارا ي يكپارچگي قابل قبولي است .
بتن سبك در قالبهاي طراحي شده توسط متخصصين ، بصورت يكپارچه ريخته مي شود .


بدليل يكپارچگي در نوع ساختمان بتن ، قطعه توليدي از استحكام بالايي برخوردار شده و مقاومت بالايي نيز در برابر زلزله از خود نشان خواهد داد .
براي تقويت اين بتن از يك يا چند لايه شبكه فلزي در داخل بتن استفاده شده كه اين حالت همانند مسلح كردن بتن معمولي بوسيله ميلگرد مي باشد .
هزينه توليد اين نوع بتن از ديگر مواد ساختماني به نسبت ويژگي آن پايينتر است.


زمان بسيار كمتري جهت توليد ديوار هاي بتني سبك يا قطعات ديگر لازم است .
پرت مواد اوليه جهت توليد بتن سبك بسيار كمتر از بتن معمولي است. چون تمام مراحل توليد در محل مشخصي صورت گرفته و جهت توليد پروسه اي طراحي گرديده است .
بدليل طراحي كليه مراحل توليد و وجود نظارت بر تمامي اين مراحل ماده توليدي داراي استاندارد خاصي تعريف شده است . (مهندسي ساز)


خريد مصالح بطور عمده صورت مي گيرد و هزينه كمتري براي سازنده در بر خواهد داشت و در نهايت خانه پيش ساخته با قيمت پائين تري عرضه مي گردد .
بتن سبك مسطح بوده كه مي توان با يك ماستيك كاري ساده بر روي آن رنگ آميزي كرد.
 

star1995

عضو جدید
بتن سبک سازه ایی

بتن سبک سازه ایی

مهندسایه عزیز اگه کسی طرح اختلاط بتن سبک سازه ایی رو داره میشه بزاره برایه مسابقه بتن میخواستم اگه کمکم کنید ممنون میشم

مهندسایه عزیز اگه کسی طرح اختلاط بتن سبک سازه ایی رو داره میشه بزاره

برایه مسابقه بتن میخواستم اگه کمکم کنید ممنون میشم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا