مصاحبه جدید با کریس بنگل

mars

کاربر بیش فعال
[FONT=&quot]هنگامی که در سال [/FONT][FONT=&quot]۲۰۰۹[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]کریس بنگل، پست مدیریت طراحی ب ام و را ترک کرد تا طراحی مستقل در خارجاز صنعت خودرو باشد، بسیاری تعجب کردند. او اکنون در استودیو شخصی خود در لانگه درشمال ایتالیا به طراحی محصولات الکترونیکی مشغول است، اما همچنان نظرات صریحی دربارهٔطراحی در صنعت خودرو دارد و معتقد است طراحی خودرو در دنیایی که به سرعت در حال تغییراست، در حالت سکون باقی‌مانده است. هفته قبل کریس بیل از مجله خبرها خودروسازی اروپابا او مصاحبه‌ای کرده که در زیر می‌خوانید[/FONT].
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]آیا امروز در طراحی خودرو نکته جالبی میبینید؟[/FONT]
[FONT=&quot]نه. ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که من آنرا به دوران «تکلف‌گرایی» در هنر شبیه میبینم. همه در حال استفاده از روش‌ها و عناصریمی باشند که قبلاً استفاده می‌کردند. این روند لازم است تغییر کند اما این تغییر دیدهنمی‌شود. حتی خودروهای کانسپت هم امروز به مدل‌های واقعی که قرار است تولید شود شبیهاست. آیا این نوآوری است؟ نه. این جلوگیری از رفتن طراحی خودرو به دوران تازه است[/FONT].
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]آیا بعد از ترک ب ام و کارخانه‌های خودروسازیبرای استخدام شما پیشنهاد دادند؟[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]بله. به عنوان مدیر چند پیشنهاد داشتم وهمه را رد کردم. طراحی خودرو همه وقت آدم را می‌گیرد و روح شما را اسیر خود می‌کند.این کاری نیست که بشود آن را نیمه وقت انجام داد. باید همه روح و جان خود صرف آن کنیدوگرنه کار درست انجام نمی‌شود. ب ام و عالی بود. من هر دقیقه آن را دوست داشتم. اماشما باید بدانید که کی وقت رفتن است. فکر می‌کنم من معنی رها کردن را فهمیدم. چیزیکه امیدوارم بسیاری از مدیران طراحی دیگر هم آن را درک کنند. حالا وقتی از من می‌پرسندنمی‌خواهم دوباره به صنعت خودرو برگردم جواب می‌دهم به قدیمی‌ها بگویید بروند و اجازهدهند نسل تازه جایشان را بگیرد[/FONT].
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]آیا هنوز ارتباطی با طراحی خودرو دارید؟[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]ما ارتباط بسیار کمی با خودروسازی داریماما اینطور نیست که من در به در دنبال چنین کاری بگردم. یکی از اولین کارهایی که دراستودیو من انجام شد کاری کاملاً متفاوت بود. وظیفه طراحی شیشه کنیاک هنسی به ما سپردهشد که به نظر من بسیار شبیه به طراحی مینی در ب ام و بود. نکته این بود که باید بایک محصول شناخته شده با احترام برخورد می‌شد. ما در عین اینکه نمی‌خواستیم قبل آن رابی‌ارزش جلوه دهیم، باید محصولی مناسب برای آینده طراحی می‌کردیم[/FONT].
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]آیا شیوه طراحی منظم والتر داسیلوا در فولکس‌واگنرا می‌پسندید؟[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]ساده بودن خوب است. البته تا زمانی که خوابتاننبرده است. آخرین باری که یک کتاب را به خاطر ساده بودن داستان خواندید کی بود؟ همهما می‌خواهیم چیزهایی با‌شخصیت در زندگی داشته باشیم. ما می‌خواهیم داستان‌ها گیراباشد. به نظر من در دنیا برای همه جور خودرو چه ساده و چه پیچیده جا هست، اما من هیچ‌وقتاز طراحی بیمزه خوشم نمی‌آید. البته طرح‌های والتر بسیار منظم است[/FONT].
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]ظاهراً شما محصولات سامسونگ را طراحی می‌کنید.بعد از تجربه طراحی خودرو، آیا طراحی تبلت و تلفن کاری ساده نیست؟[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]من نمی‌توانم دربارهٔ پروژه‌های کنونی استودیوبا شما صحبت کنم. اما کاری که ما می‌کنیم بسیار سخت است. طراحی خودرو شبیه به جنگ‌هایدوران ناپلئون است. همه می‌دانند که رقیبشان کیست. اما در کالاهای الکترونیکی مصرفیدوست و دشمن باهم ترکیب شده است. یک کارخانه مواد اولیه کارخانه دیگر را تأمین می‌کندکه و در نهایت محصولی ساخته می‌شود که رقیب اصلی محصول کارخانه اول است. به علاوه توسعهمحصولات آنقدر سریع است که هیچ حسی از نسل‌های مختلف در محصولات وجود ندارد. آنجا باصنعت خودرو کاملاً متفاوت است[/FONT].
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]به نظر می‌رسد جوانان بیشتر از ماشین بهمحصولات الکترونیکی علاقه‌مند باشند. آیا این به خاطر زمانه است یا اشکال را باید درخودروسازان دید؟[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]هر دو. اتومبیل در دوره‌ای از تاریخ یک محصول ملتساز بود. به طور مثالً [فورد] مدل تی و فیات [/FONT][FONT=&quot]۵۰۰[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]یک ملت را ماشین‌ سوار کرد. اما محصولی که امروز ملت ساز باشد چیست؟ شایدرسانه‌های اجتماعی این خصوصیت را داشته باشد؟ اما کاهش علاقه جوانان به خودرو به خاطرضعف صنعت خودروسازی هم هست و عدم درک این نکته که زمان تغییر فرارسیده است. تغییراتاندکی آغاز شده است. به طور مثالً شراکت ماشین به عنوان یک ایده تجاری در حال شکل گرفتناست یا طراحی ماشین‌هایی که کمتر به قدرتشان و بیشتر به فضای داخل آن‌ها توجه می‌شود.اما نمی‌توان گفت که تغییر مهمی در راه است. اشکال صنعت خودرو این است که نمی‌تواندبدون تعصب به خود نگاه کند، سوال‌های مهم از خود بپرسد یا آنقدر شجاع باشد که بتواندخود را بعد از تغییر تصور کند.[/FONT]​
 
بالا