مشکل آبگرفتگی بعضی از زیرگذرها در کشور چیست ؟

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
با سلام خدمت شما دوستان ............

به نظر شما مهندسین گرامی مشکل آبگرفتگی در بعضی از زیرگذرهای شهر ها مون چیه ................ دوستانی که در این خصوص تجربه و یا اطلاعاتی دارند لطفا بیان کنند تا بنده و سایر دوستانی که در این خصوص ابهاماتی دارند. بر طرف بشه .. و اگر زین پس با همچین وقایعی روبرو شدیم بدونیم مشکل کار کجا بوده .........اگه به این سوالات هم جواب دادین کمک کردین.

1- مشکل در طراحی پل زیرگذر می باشد..............
الف ) برای تخلیه آبهای سطحی حاصل از بارندگی کانال یا محل دفع آب تعریف نشده ؟
ب) کانال دفع آب تعریف شده در حد استاندارد نبوده ؟
ج) کانال دفع آب استاندارد تعریف شده است اما بارندگی بیش از پیش بینی لازم بوده ؟
د)اصلا روش دفع آبهای سطحی در زیرگذرها تو کشورمون اشتباهه ؟


2- مشکل در اجراء است ......... یعنی پیمانکار و ناظر در این قسمت ضعیف عمل می کنند ؟


3- مشکل در تعمیر و نگهداری زیر گذرها می باشد؟


در پایان از دوستانی که از این محل تخلیه آب زیرگذر ......... نقشه اجرایی و یا تصویری دارند می خواییم تا قرار بدن تا قضیه بیشتر روشن بشه ............ممنون از همکاری شون دوستان .
 
آخرین ویرایش:

alireza.civil

عضو جدید
کلا ما شیرازیا تخصص عجیبی در طراحی زیرگذر داریم . از 14 سال پیش که زیرگذر زند رو ساختیم تا به امروز :biggrin:

من فکر میکنم مجموعه ای از عوامل فوق رو در میگیره .ضعف در مباحث مطالعاتی، جانمایی و حتی اجرای پروژه‌ها.بعضی از زیرگذرها به‌گونه‌ای طراحی شده که در زمان لزوم کارآیی نداره، بعضی از تقاطع‌های غیرهمسطح هم وقتی که باید مورد استفاده قرار بگیره، استفاده از آن امکان‌پذیر نیست.
 

reza2011

عضو جدید
سلام و عرض ادب خدمت دوست عزيزم ...

من فكر ميكنم وقتي ما پشت سر هم پروژه بهره برداري ميكنيم نتيجش اينه كه سر سوزني به كيفيت فكر نميكنيم و فقط و فقط دنبال اين هستيم كه كار انجام بشه . من در مورد راهها بزرگراهها و جادهها علت آبگرفتگي رو چند عامل ميدونم :

اول اينكه براي جلوگيري از انباشت آب در سطح راه يا در كناره راه راه بايد داراي 2 شيب باشه :

شيب عرضي و شيب طولي

در خيلي از راهها اگر دقت كنيد حتي شيبي وجود نداره كه بخوايم در مورد استاندارد بودنش صحبت كنيم . حتي بعضي جاها برعكسه يعني شيب عرضي كه بايد از مركز راه به سمت شانه هاي راه باشه برعكس ميشه و در نتيجه آب در مركز مسير انباشته ميشه .
نكته بعدي اين هست كه ما هنوز سيستم دفع آبهاي سطحيمون از طريق كانال هاي روباز هست كه بر اساس دبي آب طراحي نيمشه . يعني مسلما دقت هاي لازم در محاسباتش صورت نميگيره . ضمنا در مورد شكلي كه گذاشتيد من فكر ميكنم حتما بايد از كانال هاي زير زميني استفاده كرد چون كانال روباز در اين حالت بي فايده و بدون استفاده خواهد بود .

ما هنوز از 30 - 40 سال پيش خارجيها عقبتر هستيم و شبكه جامع زيرزميني براي دفع آبهاي سطحي و فاضلاب نداريم . من فكر ميكنم اگر از سيستم كانال هاي زير زميني به جاي كانال هاي روباز استفاده كنيم آب از كانال بيرون نميزنه و در سطح راه پخش نميشه يا انباشته نميشه .
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
ممنون بابت پاسخ دوستان گرامی .....

مهندسین اطلاعات کامل تری در خصوص کانال های دفع آب در زیر گذر ها مثل مشخصات فنی ، نقشه اگه ارائه بدن خیلی بهتره میشه .......در این خصوص بحث و تحلیل کرد .
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
دوستان........ کسی اطلاعات کامل تری در این خصوص نداره که با کروکی با نقشه نشون بده ............ این محل دفع آبهای سطحی رو در زیر گذرها..........
 

redblue

عضو جدید
معمولا مشکل اصلی اشتباه در تخمین میزان دبی ورودی یا خروجی اب ازین زیرگذرها می باشد، اگه طراحی بر اساس بیشینیه بارندگی و حجم ورودی اب انجام بگیره به احتمال فراوان مشکلی بوجود نمی اد.در این زمینه باید از نمودار بارش در چند ده سال گذشته استفاده نمود.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Ashkan-kamrani [ آشنایی با بزرگراههای کشور ] مهندسی ژئوتکنیک و راه و ترابری 0

Similar threads

بالا