مشکلات موجود در تصفیه خانه فاضلاب و راه کارهای رفع آنها

abfa

عضو جدید
گندیده شدن لجن :
گندیده شدن لجن هنگامی اتفاق می افتدکه لجن در مدت طولانی در قیف جمع اوری لجن حوض زلالساز و کانال های انتقال لجن باقی بماند . این پدیده باعث ایجاد بوی نامناسب، شناور شدن تکه های لجن و نیز علاوه بر افزایش مقدار مواد معلق جامد پساب، منظره بدی روی سطح حوض ثانویه نمایان می شود. گندیده شدن لجن ، در اثر طراحی نامناسب قیف های جمع اوری لجن ، کف و دیواره های حوض ، کانال ها یا شبکه انتقال لجن پدید می اید . در چنین مواقعی لجن باید به مقدار بیشتری دفع گردد تا تجزیه غیرهوازی شروع نشود . گاهی اوقات لجن گندیده شده مربوط به کف حوض های هوادهی است که به دلیل نا کافی بودن هوادهی و عدم اختلاط در حوضچه ایجاد می شود . همچنین بارگذاری جامدات زیاد ، می تواند باعث تشدید مشکل گندیده شدن لجن ( لجن مرده ) از سیستم خارج شود تا فعالیت بیولوژیکی بهبود یابد .
گندیده شدن لجن در حوضچه زلالساز ثانویه ، به چهار دلیل زیر صورت می گیرد :
· میزان لجن برگشتی کم موجب باقی ماندن لجن ( به مدت طولانی ) در حوضچه زلالساز و در نتیجه گندیده شدن ان می شود .
· پل متحرک حوض زلالساز ، مجهز به پاروی لجنروب از کار افتاده باشد که در نتیجه لجن به سمت قیف جمع اوری لجن حرکت نمی کند .
· لوله یا خط انتقال به علت عدم تخلیه پیوسته لجن گرفته باشد .
· تلمبه های تخلیه لجن خاموش یا شیرهای مسیر پمپ بسته باشند .
یک بهره بردار خوب باید سیستم را روزی چند بار کنترل و بازرسی کند . در بیشتر تصفیه خانه های لجن فعال ، زلالسازهای ثانویه برای برگشت لجن به پمپ هوا و برای تعیین ارتفاع بستر لجن در حوض زلالساز وسایلی مانند نمونه گیر ودیسکهای نوری مجهزند . با تغییرات ارتفاع بستر لجن در حوض ثانویه ، می توان به سرعت مشکل را شناسایی کرد و جهت رفع ان چاره ای اندیشید .

حجیم شدن لجن :
یکی از مهم ترین مشکلاتی که اغلب در تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال ایجاد می شود ، حجیم شدن و عدم ته نشینی به موقع لجن در حوض ته نشینی ثانویه است که در اصطلاح به ان بالکینگ گفته می شود . عامل اصلی ایجاد بالکینگ ، رشد بی رویه باکتری های رشته ای و گسترش انها از سطح لخته های بیولوژیک می باشد که این امر ، از نزدیک شدن لخته ها و فشردگی انها جلوگیری به عمل می اورد .


وجود بالکینگ در تصفیه خانه ، می تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد :
  • افزایش مواد معلق و BOD پساب خروجی از ته نشینی ثانویه
  • عدم فشردگی لازم لجن در کف حوض ته نشینی ثانویه و در نتیجه کاهش غلظت لجن در کف این حوض که این موضوع ، خود مشکلاتی از قبیل کاهش غلظت لجن برگشتی و لجن مازاد را در پی خواهد داشت .
در حالت بالکینگ ، به علت رقیق بودن لجن برای حفظ توده میکروارگانیسم ها در حوض هوادهی ( MLSS ) باید حجم لجن برگشتی افزایش یابد ، که این موضوع باعث افزایش هزینه پمپاژ می شود . در بسیاری موارد ، به علت محدودیت ظرفیت پمپاژ ، نمی توان جمعیت میکروبی را در داخل حوض هوادهی ثابت نگه داشت که در نتیجه مقدار MLSS در حوض هوادهی کاهش می یابد . در ضمن ، اگر بالکینگ شدید باشد ، افزایش میزان لجن برگشتی باعث افزایش بارگذاری حجمی روی حوض زلالساز می شود که در این حالت ، تنها راه برای جلوگیری از سرریز شدن لجن از حوض ته نشینی ثانویه ، افزایش میزان لجن دفعی است . کاهش MLSS در حوض هوادهی و همچنین افزایش لجن دفعی ، تبعات بدتری به دنبال دارد. در حالت بالکینگ ، به علت رقیق بودن لجن ، حتی در صورت ثابت نگه داشتن عمر لجن ، باید حجم لجن دفعی افزایش یابد که این مورد نیز موجب بروز مشکلات زیر می شود :
  • بار اضافی روی واحد تغلیظ لجن
  • بار اضافی بر هاضم های بی هوازی به علت کاهش زمان ماند هاضم
  • بار اضافی بر واحد ابگیری لجن
  • کاهش عمر لجن و MLSS حوض هوادهی
در حالت بالکینگ شدید ، به علت خروج لخته های بیولوژیک از سیستم ( چه از طریق سرریز حوض ته نشینی ثانویه و چه از طریق لجن دفعی ) ، MLSS حوض هوادهی و در نتیجه عمر لجن سیستم کاهش می یابد . کاهش MLSS حوض هوادهی ، به طور مستقیم باعث کاهش راندمان تصفیه می شود . زیرا در حقیقت توده بیولوژیکی تصفیه کننده فاضلاب کاهش می یابد . از طرفی با کاهش MLSS و کاهش عمر لجن ، اولاً لخته سازی دچار اشکال می شود ، لخته های پراکنده توسعه می یابد و کدورت فاضلاب تصفیه شده افزایش می یابد ، ثانیاً مرحله رشد میکروارگانیسم ها وارد فاز لگاریتمی می شود و در این حالت ، تولید لجن در بیشترین مقدار خود قرار دارد .


راه های عملی برای کنترل بالکینگ ( به خصوص رشته ای ) عبارتند از :
  • شناخت مشکلاتی که باعث رشد باکتری های رشته ای شده اند
  • شناخت گونه های باکتری رشته ای
  • تعیین راه های پیشگیری کوتاه مدت و درازمدت
 

esmaeil77

عضو جدید
با تشکر فراوان از راهنمایی بسیار بجای شما امیدوارم اطلاعات بیشتری از جنابعالی در اختیار ما قرار بگیرد.;)
 

sajad_n23

عضو جدید
به نام عالم ترين
سلام مهندس ، دستت درد نكنه بابت اين مطلب مفيدت
فقط كاش منابع اش رو هم ذكر ميكردي
بازم ممنون
 

bzani

عضو جدید
هاضم های لجن و سیستم های آبگیری از لجن

هاضم های لجن و سیستم های آبگیری از لجن

سلام من برای ارائه پایان نامه احتباج به مطالبی که مربوط به مشکلات هاضم لجن و راهکارهای آن دارم موضوع پایان نامه مربوط به طراحی هاضم های لجن و سیستم های آبگیر از لجن در فاضلاب های شهری می باشد اگر مطلبی در این حصوص داشته باشید پیشاپیش ممنونم
 

bzani

عضو جدید
بررسی ارزش کودی کمپوست حاصل از لجن تصفيه خانه فاضلاب شهری

چکیده:
در سالهاي اخيراستفاده از لجن تصفيه خانه فاضلاب شهري بعنوان كود و اصلاح كننده خاكهاي كشاورزي در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است.لجن تصفيه خانه فاضلاب شهری قبل از استفاده بر روي زمينهای کشاورزی بايدتوسط فرآيندي مناسب و ساده تثبيت شود تا خطرات زيست محيطي ناشي از آن به حداقل برسد.هدف از مرحله تثبيت، تبديل مواد آلي فساد پذير به مواد غير قابل تجزيه،كاهش عوامل بيماري زا يا نابودي آنها ،كاهش يا حذف رطوبت و مواد جامد فرار آن و تبديل لجن به يك محصول قابل استفاده و مفيدمي باشد.در اين تحقيق قابليت كود سازی ، لجن آبگيري شده تصفيه خانه فاضلاب جنوب اصفهان با افزودن خاك اره بعنوان ماده حجيم كننده مورد بررسي قرار گرفت. نتايج فوق نشان می دهند که با استفاده از روش كمپوست هوازی بصورت ويندرو می توان لجن حاصل از تصفيه خانه فاضلاب جنوب اصفهان را كه عمليات تثبيت بصورت كامل روي آن انجام نشده ، به کود تبديل کرد. با توجه به اينكه اكثر خاكهاي كشاورزي كشور ما داراي مقاديرکمی مواد آلي اند،کودحاصل دارای 64 درصد مواد آلي است که اصلاح كننده مناسبي براي بهبود حاصلخيزي خاكهاي كشاورزي میباشد. همچنين مقدار ازت موجود در کود فوق برابر با 20/2 درصد بودكه از نظر ارزش كودي و مواد مغذي قابل رقابت بـــا كودهاي حيواني خواهد بود وتعدادكليفرمهاي مدفوعي موجود درکودحاصله کمتر ازحد استاندارد كلاس A سازمان حفاظت محيط زيست آمريكا مي باشد .




















کلمات کلیدی : فاضلاب شهری - لجن تصفيه خانه فرآيند کمپوست ويندرو- ارزش کودی

مقدمه :
بيش از 80 درصد زمينهاي كشاورزي ايران از نظر مواد آلي فقير مي باشندکه اين خاکها عمدتا" در مناطق خشك و نيمه خشك ايران قرار دارند. بنابراين براي بهبود باروري و حاصلخيزي خاكهاي كشاورزي نیاز به افزودن مواد آلي به آنها است اما منابع محدود سنتي مواد آلي ( کودهاي حيواني) جوابگوي نياز روز افزون بخش كشاورزي به كود آلي نمي باشد (1). از اين رو استفاده از ساير مواد زائد (زائدات كشاورزي، لجن فاضلاب و مواد زائد صنعتي) به عنوان منبع مواد آلي رو به گسترش است. اين مواد قبل از كاربرد بر روي زمينهاي كشاورزي به منظوركاهش خطرات زيست محيطی بايد پردازش شوند.ساليان زيادی است که براي بهبود حاصلخيزي زمينهاي كشاورزي ازلجن تصفيه خانه فاضلاب شهری استفاده میشود. لجن تصفيه خانه فاضلاب شهری قبل از استفاده بر روي زمينهای کشاورزی بايد مراحل مختلف پردازش را طي كند تا عاري از مواد خطرناك براي محيط زيست شود.مهمترين مرحله پردازش لجن تصفيه خانه فاضلاب شهری مرحله تثبيت آن است (2). هدف از مرحله تثبيت ، تبديل مواد آلي فساد پذير با استفاده از فرآيند بيولوژيك به يك ماده تثبيت شده ،كاهش عوامل بيماري زا يا نابودي اين عوامل، كاهش يا حذف رطوبت و مواد جامد فرار آن و تبديل لجن به يك محصول قابل استفاده و مفيد مي باشد.لجن حاصل از تصفيه خانه فاضلاب شهري بدليل دارا بودن مقادیر بالای رطوبت براي كمپوست شدن نياز به افزودن مواد حجيم كننده دارد تا وزن حجمي آنكاهش يافته و فضاهاي مورد نياز براي عبور هوا افزايش پيدا كند و مقدار درصد جامدات و كربن آن نيز افزايش يابد. مواد حجيم كننده بكار رفته در كمپوست لجن شامل خاك اره ، خرده چوب ، زغال سنگ ، پوشال برنج ، كود حيواني و... مي باشند(3) .
در کشور ما ، محصول نهايی حاصل از تصفيه فاضلاب شهری پساب و لجن می باشد که براي تثبيت لجن از هاضم هاي بيهوازي استفاده مي شود. اما هاضم هاي بيهوازي مورد استفاده در تصفيه خانه هاي فاضلاب شهري ايران داراي مشكلات بهره برداري و عملياتي فراواني اند و عمل تثبيت لجن را بصورت ناقص انجام مي دهند. بنابراين ، بايستي لجن خروجي از اين هاضم ها را قبل از استفاده بر روی زمينهای کشاورزی ، تثبيت تكميلي نمود و يا از روش ديگري كه داراي تكنولوژي آسان ، راهبري ساده و كارآيي بيشتری است استفاده نمود. امروزه فرآيند كمپوست هوازی لجن تصفيه خانه فاضلاب شهری بدليل برخورداري از فن آوری آسان و عدم نياز به وسايل گران قيمت در تثبيت آنها مورد توجه قرار گرفته است (2).کمپوست يك روش تجزيه بيولوژيك موادآلي است كه توسط باكتريها، قارچها واكتينوميستها كه كارگران بيولوژيك آن ميباشند صورت ميگيرد . در اين فرآيند ، موادآلي در حضور شرايط مناسب رطوبت،اكسيژن،نسبتC/N ، درجه حرارت و pH تجزيه شده و به دي اكسيدكربن،آب وگرما تبديل ميشوند. هدف از اين فرآيند تبديل بيولوژيك مواد آلي فوق به شكل تثبيت شده آن و از بين بردن پاتوژنهاست تا بتوان از آن بعنوان يك ماده اصلاح كننده خاكهاي كشاورزي استفاده كرد. در اين تحقيق قابليت كمپوست شدن لجن آبگيري شده تصفيه خانه فاضلاب جنوب اصفهان با استفاده از افزودن خاك اره بعنوان ماده حجيم كننده مورد بررسي قرار گرفته است .

مواد و روشها :
1) ساخت پايلوت: اين مطالعه به مدت چهار ماه از تاريخ فروردين تا تير ماه 1383 انجام شد. لجن مورد نياز اين تحقيق از بسترهاي لجن خشك كن تصفيه خانه فاضلاب جنوب اصفهان تهيه شد. لجن فوق توسط لودر حمل و به سوله ای در شرق تصفيه خانه منتقل شد. روش مورد استفاده دراين تحقيق نيز كمپوست هوازي لجن بصورت ويندرو بود. در شروع كار لجن با رطوبت80 درصدبا خاك اره با 5 درصد رطوبت به نسبت 3 به 1 مخلوط شد تا نسبت C/N حاصل براي شروع كار كمپوست لجن برابر1/25بدست آيد(4). اندازه توده ويندرو فوق نيز2/1 مترارتفاع،5/1مترعرض و5/2متر طول بود و برای هوادهی نيز هر 7 تا10 روز يکبار توده ويندرو توسط كارگر زيرورو ميشد تا هوادهی آن به خوبی صورت گيرد. هوادهی توده کمپوست تا مرحله رسيدن آن ادامه يافت . در ابتدای کار و پس از هر مرحله زيرو رو کردن توده کمپوست از آن نمونه برداری می شد و نمونه ها برای بررسی پارامترهای شيميايی و بيولوژيک به آزمايشگاه فرستاده میشدند. از پارامترهاي نسبت آمونيوم به نيترات در نمونه ها،مقدار درصدجامدات فرار و مقدار آنزيم دهيدروژناز به منظور تعيين زمان رسيدن توده كمپوست استفاده شد.
2) پارامترهاي اندازه گيري شده:براي تعيين pH توده كمپوست در مراحل مختلف آن ابتدا سوسپانسيون 10/1 وزن به حجم كمپوست به آب مقطر تهيه شد. سپس اين سوسپانسيون به مدت30 دقيقه با شدت 350 دور در دقيقه شيكر و در نهايت توسط دستگاهpH متر اندازه گيري صورت گرفت(4).براي تعيين مقدار رطوبت نيز از روش بكار رفته در قسمت 2540 G استاندارد متد استفاده شد(5). مقدار مواد آلي فرار موجوددر نمونه هاي كمپوست نيز پس از خشك شدن نمونه ها در دماي 103 تا 105 درجه به مدت يك ساعت در دماي550 درجه دركوره الكتريكي قرارداده شدند و اختلاف وزن آنها بيانگر درصد مواد آلي فرار بود(5). درصد كربن موجود در نمونه ها نيز از طريق سوزاندن نمونه خشك شده در دماي 750 درجه توسط كوره الكتريكي به مدت 2 ساعت صورت گرفت وپس از بدست آوردن درصد خاكستر موجود در نمونه با استفاده از رابطه (1.8/خاكستر- 100= درصد كربن) بدست آمد(4).درصد نيتروژن كل نيز با استفاده از روش كجلدال و هضم نمونه توسط اسيد ساليسيليك و تيوسولفات صورت گرفت(4 ).مقدارآمونيوم و نيترات موجود در نمونه ها نيز با استفاده از روش هضم توسط كلريد پتاسيم صورت گرفت(6).تعداد كليفرمهاي مدفوعي نيز با استفاده از روش MPN طبق روش 9221E استاندارد متد تعيين مقدار شد(5).براي تعيين مقدار آنزيم دهيدروژناز نيزابتدا مقدار 5/0 گرم نمونه كمپوست با1/0گرم كربنات كلسيم و يك ميلي ليتر محلول 2و3و5 تري فنيل تترازوليوم كلرايد و5/2 ميلي ليتر آب مقطر مخلوط و به مدت 24 ساعت در دماي 37 درجه در انكوبانور قرار داده شد . سپس به لوله آزمايش مقدار 10 ميلي ليتر متانول افزوده شد تا نمونه توسط آن استخراج شود . سپس آنرا سانتريفوژ كرده و مايع رويي جمع آوري و جذب نور آن با استفاده از دستگاه اسپكتروفتومتر در طول موج 485 نانومتر قرائت شد(7).

:)
 

mohsen9348

عضو جدید
در مورد دفع صحیح یا استفاده از لجن گشتارگاهها اطلاعاتی دارید؟
 

آتراد

عضو جدید
سلام abfa ی عزیز
بسیار عالی بود.شرمنده نمیدونم چرا تشکر ندارم.

خیلی ممنون و امیدوارم به کارتون با انرژی ادامه بدید:w30:
 

jazemi

عضو جدید
اگر کسی از نحوه تصفیه پساب کارخانه های تولید پودر ماهی اطلاع داره لطف کنه !!!!!!!!!!!!!!!! بذاره تا همه استفاده کنن. ممنون
 

nadalta110

عضو جدید
سلام باید نوع فاضلاب و مشخصات بار آلی و هیدرولیکی آن را مشخص نمایید تا بتوان به شما کمک کرد
 

طاهره خانی

عضو جدید
فایل بیزحمت در اختیارم قرار دهید
گندیده شدن لجن :
گندیده شدن لجن هنگامی اتفاق می افتدکه لجن در مدت طولانی در قیف جمع اوری لجن حوض زلالساز و کانال های انتقال لجن باقی بماند . این پدیده باعث ایجاد بوی نامناسب، شناور شدن تکه های لجن و نیز علاوه بر افزایش مقدار مواد معلق جامد پساب، منظره بدی روی سطح حوض ثانویه نمایان می شود. گندیده شدن لجن ، در اثر طراحی نامناسب قیف های جمع اوری لجن ، کف و دیواره های حوض ، کانال ها یا شبکه انتقال لجن پدید می اید . در چنین مواقعی لجن باید به مقدار بیشتری دفع گردد تا تجزیه غیرهوازی شروع نشود . گاهی اوقات لجن گندیده شده مربوط به کف حوض های هوادهی است که به دلیل نا کافی بودن هوادهی و عدم اختلاط در حوضچه ایجاد می شود . همچنین بارگذاری جامدات زیاد ، می تواند باعث تشدید مشکل گندیده شدن لجن ( لجن مرده ) از سیستم خارج شود تا فعالیت بیولوژیکی بهبود یابد .
گندیده شدن لجن در حوضچه زلالساز ثانویه ، به چهار دلیل زیر صورت می گیرد :
· میزان لجن برگشتی کم موجب باقی ماندن لجن ( به مدت طولانی ) در حوضچه زلالساز و در نتیجه گندیده شدن ان می شود .
· پل متحرک حوض زلالساز ، مجهز به پاروی لجنروب از کار افتاده باشد که در نتیجه لجن به سمت قیف جمع اوری لجن حرکت نمی کند .
· لوله یا خط انتقال به علت عدم تخلیه پیوسته لجن گرفته باشد .
· تلمبه های تخلیه لجن خاموش یا شیرهای مسیر پمپ بسته باشند .
یک بهره بردار خوب باید سیستم را روزی چند بار کنترل و بازرسی کند . در بیشتر تصفیه خانه های لجن فعال ، زلالسازهای ثانویه برای برگشت لجن به پمپ هوا و برای تعیین ارتفاع بستر لجن در حوض زلالساز وسایلی مانند نمونه گیر ودیسکهای نوری مجهزند . با تغییرات ارتفاع بستر لجن در حوض ثانویه ، می توان به سرعت مشکل را شناسایی کرد و جهت رفع ان چاره ای اندیشید .

حجیم شدن لجن :
یکی از مهم ترین مشکلاتی که اغلب در تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال ایجاد می شود ، حجیم شدن و عدم ته نشینی به موقع لجن در حوض ته نشینی ثانویه است که در اصطلاح به ان بالکینگ گفته می شود . عامل اصلی ایجاد بالکینگ ، رشد بی رویه باکتری های رشته ای و گسترش انها از سطح لخته های بیولوژیک می باشد که این امر ، از نزدیک شدن لخته ها و فشردگی انها جلوگیری به عمل می اورد .


وجود بالکینگ در تصفیه خانه ، می تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد :
  • افزایش مواد معلق و BOD پساب خروجی از ته نشینی ثانویه
  • عدم فشردگی لازم لجن در کف حوض ته نشینی ثانویه و در نتیجه کاهش غلظت لجن در کف این حوض که این موضوع ، خود مشکلاتی از قبیل کاهش غلظت لجن برگشتی و لجن مازاد را در پی خواهد داشت .
در حالت بالکینگ ، به علت رقیق بودن لجن برای حفظ توده میکروارگانیسم ها در حوض هوادهی ( MLSS ) باید حجم لجن برگشتی افزایش یابد ، که این موضوع باعث افزایش هزینه پمپاژ می شود . در بسیاری موارد ، به علت محدودیت ظرفیت پمپاژ ، نمی توان جمعیت میکروبی را در داخل حوض هوادهی ثابت نگه داشت که در نتیجه مقدار MLSS در حوض هوادهی کاهش می یابد . در ضمن ، اگر بالکینگ شدید باشد ، افزایش میزان لجن برگشتی باعث افزایش بارگذاری حجمی روی حوض زلالساز می شود که در این حالت ، تنها راه برای جلوگیری از سرریز شدن لجن از حوض ته نشینی ثانویه ، افزایش میزان لجن دفعی است . کاهش MLSS در حوض هوادهی و همچنین افزایش لجن دفعی ، تبعات بدتری به دنبال دارد. در حالت بالکینگ ، به علت رقیق بودن لجن ، حتی در صورت ثابت نگه داشتن عمر لجن ، باید حجم لجن دفعی افزایش یابد که این مورد نیز موجب بروز مشکلات زیر می شود :
  • بار اضافی روی واحد تغلیظ لجن
  • بار اضافی بر هاضم های بی هوازی به علت کاهش زمان ماند هاضم
  • بار اضافی بر واحد ابگیری لجن

  • کاهش عمر لجن و MLSS حوض هوادهی
در حالت بالکینگ شدید ، به علت خروج لخته های بیولوژیک از سیستم ( چه از طریق سرریز حوض ته نشینی ثانویه و چه از طریق لجن دفعی ) ، MLSS حوض هوادهی و در نتیجه عمر لجن سیستم کاهش می یابد . کاهش MLSS حوض هوادهی ، به طور مستقیم باعث کاهش راندمان تصفیه می شود . زیرا در حقیقت توده بیولوژیکی تصفیه کننده فاضلاب کاهش می یابد . از طرفی با کاهش MLSS و کاهش عمر لجن ، اولاً لخته سازی دچار اشکال می شود ، لخته های پراکنده توسعه می یابد و کدورت فاضلاب تصفیه شده افزایش می یابد ، ثانیاً مرحله رشد میکروارگانیسم ها وارد فاز لگاریتمی می شود و در این حالت ، تولید لجن در بیشترین مقدار خود قرار دارد .


راه های عملی برای کنترل بالکینگ ( به خصوص رشته ای ) عبارتند از :
  • شناخت مشکلاتی که باعث رشد باکتری های رشته ای شده اند
  • شناخت گونه های باکتری رشته ای
  • تعیین راه های پیشگیری کوتاه مدت و درازمدت
 

nahraab

عضو جدید
گندزدایی - نهراب زیست

گندزدایی - نهراب زیست

[h=2]گندزدایی[/h]گندزدایی به نابودی بخشی از ارگانیزم های بیماری زا اطلاق می گردد و در طی این فرایند تمامی ارگانیزم ها از بین نمی رود.در زمینه تصفیه فاضلاب، چهارنوع ارگانیزمی که بیشترین سابقه ایجاد بیماری را دارند عبارتند از باکتری ها، اوکیست ها و کیست های پروتوزوئایی،کرم های روده و ویروس ها.هدف از گندزدایی از بین بردن این گونه ها تا حد ممکن است.[FONT=&quot]ابزار و روش های گندزدایی
گندزدایی معمولاً توسط روش های زیر انجام می گیرد:1-عوامل شیمیایی:عوامل شیمیایی که تاکنون برای گند زدایی مصرف شده اند عبارتند از:کلر و ترکیبات آن،برم،ید،ازن،فنل و ترکیبات فنلیک،الکل ها،فلزات سنگین و ترکیبات وابسته،رنگ ها،صابون ها و دترجنت های سنتتیک،ترکیبات چهارگانه آمونیوم،پروکسید هیدروژن،پراستیک اسید،انواع قلیاها، و انواع اسیدها.از بین این موارد،معمولترین گندزداها مواد شیمیایی اکسید کننده بوده و کلر یکی از این مواد است که مصرف جهانی دارد.2-عوامل فیزیکی:عوامل فیزیکی که می توانند به عنوان گندزدا به کار روند عبارتند از گرما،نور و امواج صوتی.برای مثال حرارت دهی آب تا نقطه جوش،قسمت اعظم باکتریهای غیر اسپور را نابود خواهد کرد.از گرما عمدتاً در صنایع نوشابه سازی و تولید آب معدنی و لبنیات استفاده می شود.نور آفتاب نیز عمدتاً به دلیل اینکه بخشی از طیف الکترومغناطیس آن را اشعه ماورابنفش(UV) تشکیل می دهد،گندزدای خوبی است.برای گندزدایی از فاضلاب معمولاً از لامپ های مخصوص اشعه ماورابنفش استفاده می شود.3-ابزار مکانیکی:باکتری ها و دیگر ارگانیزم ها، در طی تصفیه توسط ابزار مکانیکی نیز حذف می شوند.برای مثال در آشغالگیر،دانه گیر و نیز حوض های ته نشینی مقادیری از میکروارگانیزم ها حذف خواهد شد.4-پرتوافکنی:انواع اصلی پرتوافکنی، عبارتند از الکترومغناطیس،اکوستیک و ذرات.مثلاً به دلیل قدرت نفوذ بالای اشعه گاما،این اشعه برای گندزدایی آب و فاضلاب بکار می رود.همچنین، استفاده از تابش شعاع الکترونی با انرژی بالا برای پرتوافکنی بر روی فاضلاب و لجن اخیراً مورد توجه قرار گرفته است.انتخاب نوع گندزدایی،بسته به عوامل متعددی دارد که از آن جمله می توان به قابلیت دسترسی به روش مورد نظر، هزینه، میزان میکروارگانیزم موجود در فاضلاب ورودی، استاندارد خروجی، کدورت فاضلاب مورد تصفیه و توانایی های اپراتور اشاره کرد.[FONT=&quot]کاربرد گندزدایی:[/FONT]اصولاً عمده مواردی که نیاز به استفاده مجدد از فاضلاب یا تخلیه پساب به آبهای پذیرنده می باشد بایستی گندزدایی صورت پذیرد.مثلاً پساب صنعتی برگشت داده شده به واحد های صنعتی در اغلب موارد بایستی عاری از میکروارگانیزم باشد.همچنین در صورتی که میکروارگانیزم های بیماری زا در پساب خروجی از تصفیه خانه فاضلاب از حد معینی تجاوز کند احتمال تولید بیماریهای آب برد در مجاورت محیط بالارفته و حتی ممکن است بیماری های واگیردار و کشنده ای از قبیل وبا را به وجود آورد.به همین دلیل استانداردهای زیست محیطی تعداد ارگانیزم های بیماری زا در پساب خروجی از واحد تصفیه را محدود می کند که بایستی با گندزدایی مناسب به این استاندارد دست یافت.در مورد آب تهیه شده جهت آشامیدن یا استحمام و نیز برای مصارف تفریحی از قبیل استخرهای شنا،استاندارها بسیار سختگیر تر بوده و متناسب آن باید گندزدایی دقیقی انجام گیرد.

لینک منبع : مقالات نهراب زیست








[/FONT]
 
بالا