مشکلات متداول سیستم تعلیق

reza._y

کاربر فعال
اجزا سیستم تعلیق از جمله فنر ها،کمک فنرها میل موج گیر و... هر روز توسط چاله ها،ماسه ها و سنگ های خیابان ها و... درگیر می شوند و این درگیری پس از مدتی باعث آسیب بر روی سیستم تعلیق وارد می کند که در این تاپیک قصد داریم اجزای سیستم تعلیق و نحوه ی استفاده بهتر از آن را تشریح کنیم.
1-کمک فنرها:
کمک فنرها در اصل باید "دمپر" نامیده شوند. وقتی کمک فنر از بین میرود، شما کاملاً متوجه خواهید شد چرا که بر روی دست اندازها، ضربه بیشتری وارد شده و بر روی سطوح ناهموار، تکانهای زیادی احساس میشود. کمک فنرها حاوی روغنی هستند که ضربات را خنثی میکند و هنگامیکه روغن شروع به نشت کردن کند، عملکرد پایین می آید.
2 – فنرها:
فنرها وزن ماشین را تحمل میکنند و اگر آسیب ببینند، ممکن است خم شوند یا بشکنند. اگر ماشین شما با سطح زمین مماس باشد ولی یک گوشه آن پایین تر از سمت دیگر قرار گیرد، نشانه آسیب فنر است. شما میتوانید ارتفاع گوشه ها از سطح زمین را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که ماشین، تراز است. همچنین ممکن است روی دست اندازها صدای لق لق به گوش برسد و یا در سر پیچها، ماشین تعادل نداشته باشد چرا که فنر آسیب دیده نمیتواند وزن ماشین را کنترل کند.
3 – سیبک ها:
سیبکها نقاط محوری هستند که امکان گردش چرخها را فراهم میکنند و برخی از ضربات ناشی از حرکات بالا – پایین رفتن ماشین را میگیرند. سیبکها با تغییر زاویه فرمان، می چرخند. زمانیکه صدای جیر جیر مانندی از سیبکها به گوش برسد، زمان تعویض آنهاست. بخصوص هنگام دور زدن . اگر سیبک بشکند، برخی از قطعات سیستم تعلیق آویزان شده و روی سطح زمین کشیده میشوند. در اینصورت باید ساعتها منتظر بمانید تا کمک از راه برسد. یک مکانیک میتواند زمان تعویض سیبکها را مشخص کند. با توجه به میزان حرکت چرخها که میتوان با دست آنها را حرکت داد و یا در برخی موارد با استفاده از شاخصهای سیبک.
4 – میل تعادل:
اینها لولاهایی هستند که چرخها را در فریم نگه میدارند و فرمان را به چرخها متصل میکنند. بنابراین وقتی یکی میچرخد، دیگری نیز واکنش نشان میدهد. بوشهای میل تعادل در ماشینهای دیفرانسیل جلو به نسبت ماشینهای دیفرانسیل عقب، بیشتر فرسوده میشوند. بوشها، قسمتهای پلاستیکی و یا فلزی هستند که به گرفتن ضربات، کمک میکنند و وقتی خراب شوند، مشکلاتی را در سواری ماشین و یا هندلینگ، ایجاد میکنند. برخی از آنها منحنی هستند. از نشانه های آسیب میل تعادل میتوان به سر و صدا و صدای تق تق ، حرکت چرخها به جلو و عقب زمان شتاب و ترمز و فرمان لق زده و گیج، اشاره کرد.
 

Similar threads

بالا