مشهورترین کتابهای ممنوعه

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
انجیل عهد جدید
شاید برایتان جالب باشد بدانید که کتاب مقدس (انجیل عهد جدید) از سال ۱۹۲۶ به مدت ۳۰ سال در شوروی ممنوع بود و مدت چندماه هم در کشور اتیوپی! دهها کشیش و نهاد مذهبی در این دو کشور به‌خاطر این کتاب مورد استنطاق و محاکمه قرار گرفتند.


«مانیفست کمونیست.»

امروز باورش کمی سخت‌است اما کتاب مانیفست کمونیست از زمان انتشار آن تا همین پارسال در کشور ترکیه ممنوع بوده! این جزوه در سال ۲۰۱۳ بعد از ۱۶۵ سال در این کشور دوباره منتشر شد!

«آوای وحش»
ما در ایران این کتاب را با ترجمه خوب نجف دریابندری خوانده‌ایم اما مردم آلمان در سالهای ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ حق خواندن این کتاب را به دلیل آنچه «ملاحظات افراطی‌گری» خوانده می‌شد نداشتند!

اولیس
این کتاب در بریتانیا ۱۲ سال توقیف بود. علت توقیف کتاب در بریتانیا همان علت عدم انتشار این کتاب در ایران است.


دنیای قشنگ نو
این کتاب تا سال ۱۹۳۲ در کتابخانه‌های مستعمره انگلستان در استرالیا یافت می‌شد، اما در این سال به یک‌باره همه نسخه‌های آن جمع آوری شد و انتشار مجدد آن به مدد ۵ سال به تعویق افتاد.

قلعه حیوانات
جرج اورول نوشتجات ممنوعه کم ندارد. اما قلعه حیوانات را احتمالا باید سرآمد آنها دانست. جیمی کارتر رئیس‌جمهور سابق امریکا که با شعار آزادی‌خواهی، دمکراسی و حقوق بشر به قدرت رسید زمانی به طعنه گفته بود از نظر من هرکشوری که قلعه حیوانات در آن منتشر نشود اسیر دیکتاتوری‌ست. خوشبختانه این کتاب امسال در ایران چاپ شد!
اما کشورهایی که هنوزهم چاپ این کتاب در آنها ممنوع است عبارتند از:
کوبا: از سال ۱۹۴۵ تا به امروز
چین:از سال ۱۹۴۵ تا به امروز
کنیا: از سال ۱۹۹۱ تا به امروز
روسیه: از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۸۰
امارات متحده عربی: از سال ۲۰۰۲ تا به امروز
البته لازم به توضیح است که از آنجا که چینی‌ها ید طولایی در کپی‌کاری دارند، نسخه چاینیزه شده کتاب را در کشورشان منتشر کرده بودند اما انتشار نسخه انگلیسی آن هنوز هم ممنوع است.


۱۹۸۴
این کتاب ارول در چنین اجازه انتشار یافته است. (البته با کمی سانسور) اما در شوروی از سال ۱۹۵۰ تا زمان به قدرت رسید گورباچف و یلتسین ممنوع بود.


لولیتا
این کتاب ناباکوف هم از سال ۱۹۵۴ به مدت چهار سال در بریتانیا ممنوع بود. دلیل ممنوعیتش هم همان دلیل عدم انتشار کتاب در ایران است.


آیات شیطانی
این کتاب سلمان رشدی در اغلب کشورهای اسلامی ممنوع بوده


راز داوینچی
شاید برایتان جالب باشد بدانید که این کتاب داون بران در واتیکان بفروش می‌رسد اما در لنبان اجازه انتشار ندارد!


اما در میان کتابهای کودک این فهرست برای ما «رومئو ژولیت» (شکسپیر) – «هری پاتر» -جی.ک.رولینگ) و «جادوگر شهر اوز» (فرانک باوم) آشنا هستند.
 
بالا