مشاوره تحصیلی کنکور ارشـــد مهندسی شیمی

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوالات متداول داوطلبان

سوالات متداول داوطلبان

سوالات متداول داوطلبان


1- آیا در کلاس های کنکور ثبت نام کنیم یا خیر؟
در پاسخ به این سوال می توان گفت که بستگی به داوطلب دارد. اگر داوطلبی پس از مطالعه یک درس متوجه شد که نمی تواند به تنهایی به نتیجه دلخواه خود دست یابد می تواند در کلاس های کنکور شرکت نماید. دقت داشته باشید حتماً باید پس از بررسی توسط داوطلب در مورد کلاس رفتن و یا نرفتن تصمیم گیری شود. چون برخی از داوطلبین به موسسات مراجعه کرده و پس از مشاوره(که معمولاً موسسات آنها را ملزم به راهنمایی های سوگیرانه می کنند) در همه و یا تعداد زیادی از کلاس ها شرکت می کنند این در حالی است که نیازی به ثبت نام در همه کلاس ها وجود ندارد. در ادامه چند شاخص برای تصمیم گیری در مورد رفتن یا نرفتن به کلاس ارائه می شود: 1- آیا داوطلب پس از بررسی و مطالعه متوجه شده که نمی تواند به تنهایی نتیجه دلخواه خود را به دست آورد یا خیر؟
2- آیا آن درس از دروس مهم و تاثیر گذار رشته یا گرایش مورد نظر است یا خیر؟
3- آیا اصولاً کلاس می تواند مشکل داوطلب را برطرف نماید یا خیر؟
4- آیا کلاس توسط استادی مجرب و با سابقه به گفته دانشجویان و یا افراد بدون سوگیری و نه صرفاً تبلیغات موسسات اداره می شود یا خیر؟
5- آیا از بررسی مجموع هزینه (شامل شهریه، زمان حضور در کلاس، هزینه و زمان ایاب و ذهاب و .....) و منفعت (درصد در کنکور)، شرکت در کلاس صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟
6- ..... طبیعی است بر اساس پاسخ به هریک از پرسش های فوق می توان در مورد شرکت یا عدم شرکت در کلاس تصمیم گیری نمود. از داوطلبین عزیز خواهشمندیم که با این نیت که شرکت در کلاس الزاماً باعث موفقیت می شود، در کلاس ها شرکت نکنند، تنبلی را کنار بگذارند و با امید به خداوند و تلاش کوشش در پی موفقیت باشند که حتما موفق خواهید شد.


2- آیا از منابع و کتاب های کمک آموزشی موسسات استفاده نماییم یا خیر؟
تقریباً 99 درصد از کتاب های کمک آموزشی موسسات بی کیفیت بوده و نمی تواند جایگزین منابع اصلی شود. پس به هیچ عنوان خرید و استفاده از این کتاب ها توصیه نمیم شود.

3- آیا در کنکورهای آزمایشی شرکت نمایم یا خیر؟
بله حتماً در کنکور های آزمایشی شرکت نمایید چرا که باعث نظم، افزایش مهارت، مدیریت زمان، مدیریت استرس، تجربه و ... می شود. حال این که در چه تعداد از کنکورها شرکت نمایید این دیگر بستگی به داوطلب دارد. هر چه نیاز بیشتری به مزایای پیش گفته دارید بیشتر نیاز به شرکت در آزمون ها احساس می شود

.
4- آیا واقعاً رتبه های تک رقمی معرفی شده در برخی موسسات صحت دارد؟
نه الزاماً این گونه نیست. برخی موسسات با این دوستان تماس گرفته و پس از پرداخت مبلغی آنها را رتبه های برتر خود معرفی می کنند.

5- تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در چیست؟
شيوه آموزشي
وپژوهشي: شيوه آموزشي وپژوهشي،روشي است كه محتواي برنامه آن مشتمل برواحدهاي درسي وپايان نامه مي باشد.اين شيوه تاسال 1389 تنها شيوه آموزشي درمقطع كارشناسي ارشد درايران بوده و پذيرش دانشجودركليه دانشگاهها ومؤسسات آموزش عالي كشورفقط به اين روش صورت مي گرفت.
شيوه آموزش محور: تحصيل دراي نشيوه بامحوريت آموزش وبه صورت واحدها ي درسي وبدون پايان نامه بوده كه گذراندن حداقل 2 وحداكثر 4 واحد سمينار(تحقيق و تتبع نظري) الزامي است ودرساير موارد عيناً مطابق آئيننامه آموزشی دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته مي باشد.
شيوه پژوهش
محور: شيوه پژوهش محور،دوره اي با محوريت پژوهش است كه دستاورد آن ارائه فناوري جديد ،ارائه نظريه وايده جديد ،توليد دانش فني،ثبت اختراع وغيره بوده ومشتمل براخذ واحدهاي درسي محدود والزام به ارايه پاياننامه ميباشد. تعداد واحدهاي درسي دراين شيوه 6 تا 10 واحد است ودانشجو ميتواند همزمان با واحد هاي آموزشي، واحدهاي پژوهشي خود را انتخاب كند.

سوال اساسی که در مورد این شیوه ها پرسیده می شود این است که اگر شیوه آموزش محور انتخاب شود آیا در مقطع دکتری با مشکل مواجه می شوم یا خیر؟ پاسخ به این سوال : از نظر قانونی برای کسی که کارشناسی ارشد آموزش محور یا سایر دوره ها را دارد مشکلی برای ورود به مقطع دکتری وجود ندارد اما به دلیل این که اصولاً مقطع دکتری یک مقطع پژوهشی است برای ورود به این مقطع توانایی داوطلب در پژوهش سنجیده می شود و با توجه به این که پایان نامه کارشناسی ارشد در واقع نوعی یادگیری انجام پژوهش است به عنوان ملاک سنجش این توانایی مورد توجه قرار می گیرد حال این که شیوه آموزش محور پایان نامه ندارد. بنابراین داوطلب عزیز باید این نکته را مد نظر داشته باشد که چون امکان سنجش این توانایی توسط اساتید در شیوه آموزش محور وجود ندارد در صورت انتخاب این شیوه آموزشی باید رزومه پژوهشی قوی تری را نسبت به دانشجویان آموزشی و پژوهشی یا صرفاً آموزشی ارائه نمایند. یعنی می توانند با ارائه مقاله های علمی – پژوهشی این نقیصه را برطرف نمایند در غیر این صورت هیچ مشکلی برای ورود به مقطع بالاتر ندارند.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه برنامه ای بریزیم که عملی باشد؟!

چگونه برنامه ای بریزیم که عملی باشد؟!


چگونه برنامه اي بريزيم که عملي باشد؟!

در این مقاله اکثر اصول برنامه را به شما خواهیم آموخت تا بتوانید با استفاده از آن، یک برنامه فردی و خاص برای خودتان طراحی کنید.
روشن است، تمامی داوطلبان نیاز به برنامه مشخص دارند، اما نکته اینجاست که این برنامه چقدر به واقعیت نزدیک است
...!
1. قبل از هر چیزی می بایست ظرفیت خواندن و توان علمی شما مشخص باشد، که متناسب با آن زمان و میزان مطالعه شما برای کنکور تعیین می شود.
چقدر در روز ( یا شب!) ، حداقل برای شروع کارتان، می توانید مفید باشید؟
آن را تعیین کنید و طبق آن تعداد دروسی که قرار است بخوانید را در آن ساعت ها پخش کنید...
2. در مرحله دوم مشخص کنید درس خوانِ شب هستید یا روز، که شروع کاریتان و پایان آن،دقیقامعلوم باشد ( نه اینکه فقط شب یا فقط روز..
منظور اینکه، می توانید تا پاسی از شب بیدار بمانید و مفید بخوانید یا با بیدار شدن هنگام خروس خوان موافق هستید.
این نکته را هم اضافه کنیم که سیکل خواب تنظیم شده ای داشته باشید، به طور متوسط 8-7 ساعت خواب،مناسب است + استراحت کوتاه بعد از ناهارتان.
.3مشخص کنید چه کتاب هایی دارید... خواندن و البته فهمیدن آنها می شود هدف و برنامه کلی و نهاییتان در کنکور(برنامه بلند مدت)

البته گاهی بعضی از کنکوری ها به اشتباه، تنها برای یک سری از دروس برنامه ریزی می کنند تا به پایان برسند و بعد سراغ سریِ بعدیِ دروس می روند. این روش بسیار اشتباهی است...
همه دروس را باهم بخوانید و تفاوت در ساعات مطالعه باشد.
4. دقت کنید برای رسیدن به برنامه های بلند مدت می بایست به برنامه های کوتاه مدت خود توجه کنید، به عبارت دیگر، وقتی به برنامه های کوچک روزانه خود عمل نکنید، چطور ممکن است به اهداف خود برسید؟!!
برای این کار، برنامه بلند مدت و زمان خود را به ماهانه، هفتگی و روزانه تقسیم کنید... یعنی مشخص کنید طی این ماه چه دروسی و کدام قسمت ها باید مطالعه شود، بعد آنرا در برنامه هفتگی و روزانه خود قرار دهید.
برای اینکار می توانید با برنامه آزمونی که در آن شرکت می کنید هماهنگ باشید...
یادتان بماند برای آزمون های آزمایشی که استرس تراز یا درصد دروس نداشته باشید، یا اینکه خجالت بکشید درصدهای پایینی دارید، شما با دادن هر آزمون علاوه بر فهمیدن نقاط ضعف خود، با محیط آزمون کنکور آشنا می شوید و مهارت هایی کسب می کنید که در آزمون اصلی قطعا به شما کمک خواهند کرد.
5.هرازچندگاهی، از دیدِ یک منتقد و مشاور کنکوری، خودتان از دور به برنامه تان نگاه کنید و کیفیت کار خود را بسنجید...دقت کنید که آیا با برنامه کوتاه مدت می توانید برنامه بلند مدت خود را پوشش دهید، در غیر این صورت بر کیفیت یا سرعت کار خود بیفزایید...
6. برنامه خود را به صورتی بنویسید که در روز و هفته، ساعتی برای جبران عقب ماندگی هایتان داشته باشید...( تا در ماه جمع بندی کنید و یا بتوانید مروری بر آنچه که خوانده اید داشته باشید)
7. در حین اجرای برنامه، بین دروس اعتدال برقرار کنید. به هیچ وجه هیچ درسی را دست کم نگیرید. مگر با مشورت با مشاوره مجرب که تجربه کنکور و رتبه خوبی را دارد.
.8ذکر این نکته را در اینجا ضروری می بینیم که، برای ابتدای کار، در تست زدن، سرعت نباید ملاک باشد.
شما پس از تست زدن و از جواب دان به آن، حتما تک تک گزینه ها را بررسی کنید.
بدین ترتیب بعد از چندین تست، خواهید دید بسیاری از مطالب در لا به لای تست ها درک و دوره می شوند.

حرف ما این است که، در روزهایی که فرصت دارید از هیچ چیزی به سادگی نگذرید.تست ها تکرار شود، این کار به نوبه ی خود مرور و تکرار است و تکرار مادر یادگیری است.این تنها نمونه ای از کارهایی است که شما در تست زنی می توانید انجام دهید.
9. به هیچ دلیلی هیچ درسی یا هیچ بخشی از درس را کنار نگذارید، به اندازه کافی زمان در اختیار شما هست، پس تا می توانید یاد بگیرید و مهارت های کنکوری خود را تقویت کنید ...

10. تمام کارها و برنامه های درسی که قرار است انجام دهید و یا انجامشان داده اید را حتما یادداشت کنید.
بنویسید چقدر مطالعه داشته اید و آیا از عملکرد و کیفیت خواندن، تست زدن، مرور ... راضی بوده اید؟ اگر نه! دلیلش را بیابید به فکر اصلاح آن باشید.
هرشب نگاهی به روزی که پشت سر گذاشته اید بیندازید و بدانید فردا قرار است چه کارهایی انجام دهید.

11. به پیشرفت درسی خود اهمیت دهید و به خاطر آن برای خودتان جایزه ای در نظر بگیرید. به این صورت که بعد از اینکه چند هفته مطالعه داشته اید، حتما متوجه میانگین ساعت مطالعه خودتان در روز و هفته می شوید...
سعی کنید این میانگین را افزایش دهید، نه به صورت انی و غیر منتظره! نیم ساعت پیشرفت هم برای شروع کارتان خیلی خوب است ، حتی برای این پیشرفت کوچک هم به خودتان پاداش دهید، برای پیشرفت های بیشتر پاداش های بهتری در نظر بگیرید ...
شاید موانع و مشکلات زیادی باعث شود که با برنامه ریزیتان هماهنگ نشوید، اما یا این موانع همیشگی نیستند که در این صورت می توانید در ساعت ذخیره روزانه یا هفتگی خود جبران کنید.
یا اگر موانع همیشگی و یا مهمی هستند، می بایست برنامه خود را با آن تطبیق دهید و یا به دنبال راهِ چاره باشید! در هر شرایطی نسبت به برنامه ریزی خود متعهد و مسئول باشید...
انسان هم می تونه دایره باشه هم یه خط راست ،تا ابد دورخودت بچرخی یا تا بی نهایت ادامه بدی....
مطمئن باشید اگر با برنامه و ذهنیت مشخصی پیش بروید می توانید تا بی نهایت ادامه دهید.



 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه براي آزمون ارشد مطالعه کنيم تا رتبه ي تک رقمي شويم

چگونه براي آزمون ارشد مطالعه کنيم تا رتبه ي تک رقمي شويم

چگونه برای آزمون ارشد درس بخوانیم تا رتبه ی تک رقمی شویم


این سوالی است که خیلی از داوطلبان از خود می پرسند و یا خیلی دیگر حتی به تک رقمی شدن فکر نمی کنند. اما بهتر است بدانید خیلی از دوستانی که جز رتبه های دو رقمی و یا حتی تک رقمی کنکور ارشد بوده اند کارنامه ی آنچنان درخسانی در طول دوره ی کارشناسی نداشته اند و اینگونه نیست که شما فکر کنید آن ها نابغه اند و یا توانایی های ذهنی خواصی دارند. خیر ، این دسته از داوطلبان تنها می دانند چگونه مطالعه کنند و چگونه در طول دوران آماده سازی روی خود کار کنند که کمتر تحت تاثیر تبلیغات و یا جو های نا سالم محیط اطراف خود قرار بگیرند. اولین کاری که یک داوطلب کنکور ارشد بایستی انجام دهد این است که از میان انبود زیاد منابع و کتاب های درسی بهترین منابع را برگزیند. این کار یکی از اصلی ترین و اساسی ترین مراحل است و حتی در پاره ای از مواقع از خود درس خواندن هم مهمتر است. چه بسا دانشجویانی که با عدم دقت در این مرحله کتاب ها و یا پکیج هایی را مطالعه می کنند که به شدت ضعیف بوده و دانش آن ها را در حد لازم بالا نمی بردو از این رو وقت و انرژی فوق العده های را از دست می دهند و از سایر رقبا عقب تر قرار می گیرند. بنابر این دانشجو در ابتدا باید بهترین منابع را که در کمترین زمان بهترین نتیجه را برای او خواهد داشت انتخاب کند.
پس از انتخاب منابع مسئله، مسئله ی برنامه ریزی است و اینکه چطور دانشجو درس بخواند. به دانشجو ها توصیه می شود قبل از اینکه در امتحان ارشد شرکت کنند و یا شروع به خواندن کنند مشخص کنند که در کدام گرایش تمایل به تحصیل دارند. ما توصیه می کنیم که تنها در گرایشی که تمایل دارید ادامه دهید
نکته ی بعدی برنامه ریزی روزانه است. هر روز مطالعه کنید. معمولآ بهتر است هر روز دو درس مطالعه کنید. این کمک شایانی می کند تا خسته نشوید. در مدتی که سعی دارید برای کنکور کارشناسی ارشد آماده شوید اغلب فعالیت های جانبی خود را که وقت زیادی از شما می گرفتند را تا جایی که می توانید کمتر کنید اما در عوض به ورزش بپردازید، بهتر است هر روز آنقار ورزش کنید تا عرق کنید، این کار کمک زیادی به حفظ سلامت روحی و جسمی شما خواهد کرد. از آنجایی که آزمون ارشد آزمون مهم و به نسبه سنگینی است به تمرکز زیادی نیاز دارد بنابر این سعی کنید در طول مدت آماده سازی از تنش به دور باشید و یا حداقل طوری برنامه ریزی کنید که یک ماه قبل از آزمون هیچ برنامه ی خاصی مانند مسافرت و یا شرایط استرس زا نداشته باشید. زیاد از راه های آماده سازی خود با دیگران و یا دوستان و همکلاسی ها صحبت نکنید، این کار لازم نیست و بیشتر محیط دوستانه ی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
مهمترین نکته این است که همچنان در طول آماده سازی خود برای آزمون ادامه دهید و هیچ گاه کار را رها نکنید و یا مایوس نشوید. به خود بگویید که شما هر روز بیشتر از دیروز می دانید. این کمک شایانی به پیشرفت شما خواهد کرد. توقع خود از خودتان زیاد باشد. یکی از رموز موفقیت افرادی که در کنکور ارشد رتبه های خوب می آورند نیز همین است. آن ها در دوران آماده سازی حتی وقتی یک تست را هم اشتباه می زنند ناراحت می شوند و به دنبال دلیل آن می کردند و تا دلیل آن را نیابند رها نمی کنند. در نهایت شرکت در آزمنون های مرحله ای نیز می تواند کمک حال شما باشد. همیشه یادداشت برداری کنید و بدانید با نوشتن نکته ها و اطلاعات آن ها در ذهن شما بهتر می مانند و جا می گیرند. به علاوه این نکته ها در ماه آخر آماده ساری می توانند کمک شایانی به شما کنند و در وقت شما صرفه جویی زیادی می شود. هیچ گاه نگویید وقت کم دارید. همیشه می توانید شروع کنید و هیچ وقت دیر نیست. اما خیلی هم نباید بی توجه باشید. این هم یکی دیگر از رموز موفقیت در آزمون ارشد است.

ان شاالله که موفق و پیروز باشید.

 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونگي برنامه ريزي براي کنکور

چگونگي برنامه ريزي براي کنکور

چگونگي برنامه ريزي براي کنکور



بهترين زمان براي آغاز مطالعه جهت كنكور چه ماهي است؟ آيا الان دير نيست؟ بهتر نيست بگذاريم براي سال بعد تا حسابي وقت داشته باشم؟ من نمي‌رسم تمام درس‌هايم را بخوانم، پس در كنكور امسال موفق نمي‌شوم! پارسال آن همه خواندم و موفق نشدم، چطور ممكن است امسال با 5ماه نتيجه بگيرم؟ من تازه دانشجوي ترم 7 هستم، مگر مي‌شود هم واحد پاس كرد و هم براي كنكور درس خواند؟

اين سؤالات مسائلي هستند كه بارها . بارها از زبان هزاران كنكوري مطرح شده‌اند و ممكن است همين حالا ذهن شما را به خود مشغول كرده باشند. بعضي از شما كه الان به جواب مناسب رسيده‌ايد و مطالعه خود را آغاز كرده‌ايد اما دسته ديگر دائماً به اين سوالات فكر مي‌كنند و همجون وسواس فكري از ذهن آن‌ها بيرون نمي‌رود. اين افراد يا اصلاً مطالعه را آغاز نمي‌كنند و يا گهگاه كتاب‌ها را ورقي مي‌زنند و باز عقب مي‌نشينند.

در اين بخش روي سخنم با دسته دوم است. آن‌هايي كه نيمي از زبان خود را صرف انديشيدن به بايد‌ها و نبايدها نشخوار فكري در مورد آن‌ها مي‌پردازد و به جاي آنكه تمام توجه خود را معطوف به تلا ش براي بهره بردن از كمترين زمان موجود كنند، لحظه به لحظه را از دست نمي‌دهند. در ادامه سعي ‌مي‌كنيم به اين سوالات پاسخ دهيم و راهكارهاي عملياتي براي داشتن بازدهي در كمترين زمان ارائه دهيم.

چه مقدار از زمان خود را صرف كارهاي روزمره زير مي‌كنيد؟ (چند دقيقه؟)


كارهاي روزمره


زمان مصرفي (دقيقه)
ديدن تلويزيون
خواندن روزنامه و مجله

چت كردن و صحبت تلفني
چك كردن ايميل
ملاقات‌ها
پرداخت قبوض
روياپردازي روزانه و فكر كردن
نق زدن و غرغركردن در مورد مشكلات شخصي
گير كردن در ترافيك عبور و مروري
برنامه ريزي براي تغيير
انتظار براي انجام كارهاي مختلف
چرت زدن
خوردن ميان وعده ها
نوشيدن چاي و ...

خريد كردن
جمع زمان


يكي از راه‌هاي ساده براي فهميدن اينكه ما در طي روز چند ساعت خود را مفيد و چه مقدار از زمان خود را بدون بازدهي سپري مي‌كنيم، مي‌توان از جدول بررسي زمان مصرف شده استفاده نمود.در پايان هر روز، زمان مصرف شده در هر فعاليت را يادداشت كنيد و مجموع زمان كل فعاليت‌ها را جمع بزنيد. در آخر بايد زمن كل مساوي با زمان كل ساعات بيداري شما باشد و هر چقدر تفاوت اين دو بيشتر باشد نشاندهنده مشكل شديدتر شما در مديريت زمان ونياز حياتي به تجديدنظر در برنامه در دوره كنكور است.

جدول بررسي زمان مصرف شده

فعاليتشنبه1شنبه2شنبه3‌شنبه4شنبه5شنبهجمعه
خواب 8
بيداري 16
كار(اداره يا خانه)5
زمان مصرف شده در مسير2
خوردن 1
لباس پوشيدن0.5
امور شخصي و خانوادگي 0.5
مطالعه 2
فعاليت‌ اجتماعي و تخصصي-
تفريح-
كل ساعات در روز11
ساعات محاسبه نشده5

براي مثال علي كه طي روز 8 ساعت مفيد مي‌خوابد و 5 ساعت خود را در محيط كار سپري مي‌كند، تنها دو ساعت مطالعه مفيد دارد و 5 ساعت خود را طي روز به هدر مي‌دهدف بدون آنكه به آن اشراف داشته باشد.
حالاكه از ميزان به هدردهي زمان خود آگاه شده‌ايد، به طور خلاصه نكاتي را درباره چگونگي ذخيره زمان طي يك روز ارائه مي‌نماييم. سعي كنيد هر يك از راهكارها را تك به تك به كار گيريد و سپس آنقدر تكرار كنيد تا به صورت عادت درآيد و جزئي از برنامه‌ روزانه شما شود به سراغ انتخاب بعدي برويد.

هر فردي در هر نقطه‌اي از زمان كه مطالعه خود را آغاز مي‌كند، در صورتي كه بتواند از زمان خود به بهترين مشكل ممكن استفاده كند مي‌تواند در كنكور نتيجه‌اي متناسب با تلاش خود بگيرد. حتي افرادي وجود داشته‌اند كه با 2 يا 3 ماه مطالعه مستمر و مفيد توانسته‌اند به نتيجه قابل قبولي برسند. آن چه كه اهميت بيشتري از زمان دارد، چگونگي رسيدن به بالاترين بازدهي از مطالعه و زمان در دسترس است.
برنامه ريزي هفتگي نيز از اهميت زيادي برخوردار است. اغلب دانشجويان كه براي مطالعه لازم است كه وقت‌هاي آزاد طولاني مدت داشته باشند. اگرچه نوبت‌هاي مطالعاتي طولاني مدت ضروري هستند ولي از نوبت‌هاي كوتاه مدت‌تر نيز مي‌توان به صورت كارآمدي استفاده نمود گاهي اوقات 15 دقيقه مطالعه مفيد از يك ساعت كارآيي بيشتري دارد. زمان‌هاي متفاوت يا فعاليت‌هاي مختلفي مي‌توانند پر شود.

نوبت مطالعاتي طولاني مدت

نوبت مطالعاتي ميان مدتنوبت مطالعاتي كوتاه مدت
3 ساعت يا بيشتر1 تا 3 ساعتا ساعت يا كمتر
كاركردن روي تكاليفمرور نكاتمرور نكته برداري ‌ها براي ارائه
مطالعه طولاني مدت مطالعه براي امتحانتكميل مطالعه كوتاه مدت
پژوهش و تحقيق نكته برداري از دروسپيش مطالعه براي مطالعات طولاني
آمادگي براي امتحانپيش نويس پژوهشحل مشكلات

آمادگي براي امتحانمرور براي امتحانات


برنام ريزي


بررسي نهايي تكاليف
در طي زمان‌هاي طولاني مدت، وقت خود را به يك يا چند نوبت مطالعاتي تقسيم كنيد/ سعي كنيد بيشتر از يك ساعت به صورت متوالي درس نخوانيد، چراكه تمركز كاهش پيدا مي‌كند
زمان‌هاي صرف شده در مسير حركت زمان‌هاي اضافه صرف نهار

براي مثال برنامه دانشجويي كه 3 روز دانشگاه و يك روز سركار مي‌رود به شكل زير است:


زمانشنبهيكشنبهدوشنبهسه‌شنبهچهارشنبهپنجشنبهجمعه
6-7ن م ك ن م ك ن م ك ن م ب كارن م ب ن م ب
7-8ن م ك ن م ك ن م ك كار
8-9دانشگاهدانشگاهدانشگاهكار
9-10دانشگاهدانشگاهدانشگاهكار
10-11دانشگاهدانشگاهن م م كار
11-12دانشگاهدانشگاهن م م كار
12-13نهارنهارنهارنهارنهارنهارنهار
13-14ن م ك دانشگاهدانشگاهكارن م ب ن م ب
14-15دانشگاهدانشگاهدانشگاهكار
15-16دانشگاهدانشگاهدانشگاهكار
16-17استراحتدانشگاهدانشگاهكار
17-18استراحتدانشگاهدانشگاهكار
18-19ن م بن م من م مكارتفريح
19-20ن م بن م من م كتفريح
20-21ن م بن م من م كتفريح
21-22شام شام شام شام شام شام شام
22-23خوابخوابخوابخوابخوابخوابدر بيرون
23-24خوابخوابخوابخوابخوابخواباز منزل
جمع كل


ن م ك نوبت مطالعاتي كوناه مدت (كمتر از 1 ساعت)
ن م م موبت مطالعاتي ميانه مدت (1 تا 3 ساعت)
ن م ب نوبت مطالعاتي بلندمدت (3 ساعت يا بيشتر)
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارزيابي در يادگيري

ارزيابي در يادگيري

ارزیابی در یادگیری عبارت است از اگاهی داشتن از ان چه اموخته ایم، تشخیص نقاط ضعف و قدرت مطالب اموخته شده، چه مقدارو چه زمانی را باید در نظر بگیریم تا به حد مطلوب برسیم و برنامه ریزی برای مطالعه مجدد در اینده.

اکثر داوطلبان به مطالعه یک فصل از کتاب و و حل تمرینات ان کفایت می کنند و پس از انجام دادن این مراحل به مطالعه فصل بعد می پردازند بدون ان که بدانند در واقع به چه توانایی هایی در ان فصل رسیده اند؟ اگر به دلایلی نمی توانند وقت بیشتری در این فصل بگذارند ایا در اینده فرصت ان را دارند تا به مطالعه ان بپردازند؟ معمولا داوطلبان عادت ندارند این گونه ارزیابی کنند و گاهی بعد از برگزاری کنکور متوجه می شوند که چه اشکالاتی دارند که متاسفانه خیلی دیر است.

ارزیابی این امکان را به شما می دهد که خودتان بتوانید از خود ارزیابی کنید. بدانید که چه می دانید و چه نمی دانید. فرض کنید امتحانی را گذرانیده اید و نمره خوبی کسب نکرده اید ممکن است به این بسنده کنید که یک یا چند سوال را نتوانستم جواب کامل بدهم. ارزیابی به شما می اموزد که به بررسی سوالاتی که درست حل نکرده اید بپردازید و دلایل ان را جویا شوید شاید هنگام مطالعه ان ها خوب متوجه نشده اید. شاید در زمان مطالعه این فصل وقت کافی نداشتید و با ان که می دانستید خوب یاد نگرفته اید ولی نمی توانستید وقت بیشتری بگذارید.

اگر کمی در ارزیابی استمرار داشته باشید به زودی متوجه خواهید شد همراه با مطالعه، حل مسائل و یا جواب به سوالات، با صرف کمی وقت "خود ارزیابی" را هم به صورت عادت انجام می دهید و در می یابید که چه اثرات شگرفی بر نتیجه ازمون شما دارد. ارزیابی ازمون تستی را باید با وقت و حوصله بیشتری انجام داد. دلایل مختلفی برای جواب صحیح ندادن به یک تست وجود دارد که یکی از این عوامل بی دقتی است. سرعت در این ازمون بسیار مهم است و ممکن است منجر به بی دقتی شود.

داوطلب پس از بازبینی سوال متوجه جواب ان می شود ولی در حین ازمون و به دلیل زمان کوتاه و سرعت تست زدن امکان اشتباه وجود دارد. از عوامل دیگری که باعث اشتباه می شود می توان به اشتباه محاسباتی اشاره کرد. با وجود اینکه داوطلب جواب را می داند اما به دلیل سرعت زیاد دچار اشتباهات ساده محاسباتی می شود. در اینجا باید بررسی جامعی از دلیل ندانستن جواب انجام دهیم. سوال می تواند دارای دشواری بالایی باشد و از حد و اندازه توانایی داوطلب خارج باشد و یا همانند سوالات غیر تستی، مبحث مطرح شده را خوب نفهمیده و یا زمان کافی برای مطالعه ان صرف نکرده باشد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تسلط در يادگيري

تسلط در يادگيري

در این مرحله داوطلب باید تسلط خود را بررسی کند منظور از تسلط این است که ایا اطمینان دارم که به اندازه کافی مطلب را بلدم و با خیال راحت می توانم سوال ها را جواب دهم و یا هنوز مطمئن نیستم و نیاز به تمرین بیشتر دارم.​

از اولین باری که با یک مطلب درسی اشنا می شوید تا کنون بارها ان را مطالعه کردید و مسایل و تست حل کردید و اشراف بیشتری را به مطالب درسی پیدا می کنید. این همان درگیر بودن با مطالب درسی است ذهن شما درگیر شده و شما همانند یک خوداموز عمل می کنید، خودتان را وقف یادگیری می کنید و چون اگاهانه درگیر هستید پس اشتیاق بیشتری برای یادگیری پیدا می کنید.



چه موقع به درستی تسلط پیدا کرده اید، بستگی به نوع درس دارد. خودتان یاد می گیرید کی به مطالب تسلط پیدا کرده اید. مسلما شرکت در ازمون های گوناگون جواب به تست ها و ارزیابی عملکرد خود، شما را نسبت به تسلط خود اگاه می کند.



یکی از عوامل تاثیر گذار و بسیار مهم در یادگیری این است که تا چه مرحله ای باید یاد بگیریم. برای دانشجو خوداموزی که اگاهانه خود را درگیر مطالب درسی می کند و خود را تا مرحله تسلط ارتقا می دهد او می داند که کی و چگونه به مطالب تسلط پیدا کرده است.



قبل از اینکه مرحله تسلط را به پایان برسانیم خوب است راجع به یادداشت برداری و خلاصه نویسی صحبت کنیم. نوشتن در یادگیری و تسلط درس بسیار مهم است. اگر نوشتن همراه با تفکر و تمرکز باشد در یادگیری بسیار موثر است. و برای بعضی از داوطلبان این نوع خلاصه نویسی است که بتواند به عنوان مرجع در اینده استفاده شود.


نوع دیگر یادداشت برداری بدون استفاده از کتاب وجود دارد که داوطلب در مراحل یادگیری خودش سعی دارد انچه را که یاد گرفته بنویسد و سپس ان نوشته را با کتاب یا جزوه مقایسه کند. این نوع نوشتن محک خوبی برای ارزیابی از کیفیت یادگیری شما می باشد.


خلاصه نویسی هم نوع دیگری از یادداشت برداری است که می توان با استفاده از کتاب و یا بدون استفاده از ان باشد.

استفاده از یادداشت برداری و خلاصه نویسی را می توانید پس از چندین بار انجام دادن تمرین کردن مطابق سلیقه خود انجام دهید و به صورتی در اورید که برای شخص شما مفید باشد. به زودی عادت می کنید که در کمترین زمان ان را بنویسید.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تثبيت يادگرفته ها

تثبيت يادگرفته ها

تثبیت اخرین مرحله یادگیری است. همه می دانند ذهن ما می تواند هر مطلبی را تا مدت کوتاهی به یاد اورد و سپس به فراموشی می سپارد دلیل ان این است که مطالب جدید جایگزین مطالب قدیم می شود.

چاره کار یاداوری مطالب در بازه های زمانی است. در مرحله تسلط بر دروس باید برنامه ریزی زمانی برای یاداوری مطالب را طرح ریزی کند. دروس مختلف نیاز به برنامه های مختلف دارند. فرمول خاصی برای بازه مرور دروس وجود ندارد. داوطلب با توجه به شرایط یادگیری خود و استفاده از مطالب نیاز به بازه های زمانی مختلف دارد.

شرکت در ازمون های ازمایشی و بررسی نتایح ان به چگونگی زمان یاداوری کمک زیادی می کند.ساختن کلمات بی معنی که از حرف اول چند کلمه ساخته می شود خود بر یاداوری ان چند کلمه بسیار موثر است. شاید وقتی این روش ها را به کار می برید و یا خلاصه نویسی می کردید به نظرتان وقت زیادی را صرف کردید ولی اکنون متوجه می شوید که در یاداوری انها، بسیار موثرند و ارزش صرف وقت را داشته اند. یادگیری یک امر شخصی است و هر کس مطابق با شرایط خود یادگیری را انجام می دهد البته قوانین کلی در این زمینه موجود می باشد ولی هر کس مطابق با شرایط خود امر یادگیری را انجام می دهد.

باید همان طور که در یادگیری مطالب درسی تلاش می کنید در استفاده از روش ها و تکنیک هایی که تا کنون گفته شده نیز درایت داشته باشید و مطابق با وضعیت خود از انها استفاده کنید.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهارت برنامه ريزي

مهارت برنامه ريزي

بعضی از داوطلبان با مفهوم برنامه ریزی زیاد اشنا نیستند. ان ها عادت دارند هرگاه نیاز مبرم به مطالعه داشتند با عجله و سرعت زیاد درس بخوانند و خود را برای ازمون اماده کنند و به اصطلاح دقیقه نودی هستند و تا حد امکان یادگیری را به تاخیر می اندازند و تا مجبور نباشند مطالعه نمی کنند.


داوطلب باید دقت داشته باشد که حجم سنگین دروس و به یاد اوردن همه انها در سر جلسه کنکور نیاز به تمهیداتی دارد که از مدت ها قبل از کنکور باید انجام شود. یکی از ارکان امادگی برای کنکور برنامه ریزی می باشد اگر داوطلب مطالعه و یادگیری را به درستی انجام دهد ولی بدون برنامه باشد در واقع زحماتش به هدر رفته است.


برنامه ریزی نیز مانند مطالعه و یادگیری به داوطلب وابسته است. داوطلب با توجه به علایق و شناختی که از خود دارد باید برای خود برنامه ریزی کند.


شروع هر کاری مهم ترین قسمت کار می باشد. اگر از ابتدا نسبت به اجرای برنامه خود مصمم باشید و پافشاری کنید مشکلات ان را حل خواهید کرد در غیر این صورت به کوچک ترین اشکالی که پیش می اید ناامید شده و میدان را خالی خواهید کرد. توجه کنید می خواهید وارد مرحله جدیدی شوید که باید از خود توقع زیادی داشته باشید. شاید تا کنون تنظیم وقت و برنامه ریز ی برای شما چندان مهم نبوده ولی اکنون باید در ازمونی شرکت کنید که نقش اساسی در اینده شغلی شما دارد پس نیاز به بردباری دارید. متاسفانه یکی از مشکلات داوطلبان ندانستن ارزش زمان می باشد ان ها به راحتی زمان خود را از دست می دهند که بعد از کنکور حسرت زمان از دست رفته را می خورند.


در صورتی که روش های مطالعه و یادگیری شما درست باشد برای اجرای انها نیاز به زمان دارید و در بعضی مواقع که در ازمونی نمره خوبی را کسب نکرده اید به ارزش زمان پی می برید. اگر شروع خوبی داشته باشید استمرار ان ساده است. باید ضمن داشتن انضباط تمرکز خود را در انجام برنامه داشته باشید. باید علاقه شدیدی در خود ایجاد کنید که برنامه طراحی شده را پیاده سازی کنید.

البته باید توجه کنید که برای ایجاد تغییرات در خود نیاز به زمان دارید روز اول برایتان بسیار سخت است ولی به تدریج برایتان عادت می شود و خودتان به صورت خودکار ان را انجام می دهید شرایط فعلی شما ایجاب می کند که شرایط را درک کرده و با توجه به ان عادت های جدید در خود به وجود اورید.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلايلي از ناموفقيت در برنامه ريزي

دلايلي از ناموفقيت در برنامه ريزي

یکی از دلایل عدم موفقیت در برنامه ریزی نبود تعادل می باشد. فشار زیاد به خود و انتظار بیش از توان باعث خستگی و عدم توانایی در انجام برنامه می شود. ایجاد تعادل در برنامه با تنبلی فرق می کند. توان شما خیلی زیاد است ولی باید ان را به درستی بشناسید. اگر برنامه خود را به درستی اجرا کنید حتما به توانایی خود پی خواهید برد و می توانید با ایجاد تعادل در برنامه حداکثر استفاده را بکنید.


یکی دیگر از مواردی که در اجرای برنامه باید در نظر داشته باشیم حرکت اولیه با شتاب زیاد است که باعث خستگی زودرس می شود، پس هیچ گاه نباید تعادل را فراموش کرد و سعی کنید با در نظر گرفتن توانایی های خود برنامه خود را پیش ببرید.


تمام مواردی که ذکر شد صرفا جهت اطلاع رسانی دارد ممکن است بعضی از انها در مورد شما صدق نکند و در هر صورت باید با توجه به شرایط خود اگاهانه عمل کنید و اجازه ندهید مدتی بعد از اجرای برنامه دلسرد شده و ان را کنار بگذارید.


سعی کنید در پایان هر هفته وضعیت پیشرفت خود را بررسی کنید و نکات ضعف و قدرت خود را در اجرای برنامه بررسی کنید هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی و ببینید که ایا از کار خود راضی هستید یا نه؟ فکر می کنید بهتر می توانستید درس بخوانید؟ ایا روش های مطالعه و یادگیری را درست پیاده کرده اید یا نه؟ اگر در این هفته از خود راضی هستید می توانید چند ساعتی را به کار مورد علاقه خود بپردازید. حتما هفته ای یک روز را استراحت کنید و به کارهای شخصی و یا مورد علاقه خود برسید.
در مبحث یادگیری از درگیری صحبت کردیم بدین صورت که شما درگیر مطالب درسی می شوید. شما باید برنامه ریزی را به صورت هفتگی انجام دهید چون احتمال دارد که در یک روز برنامه شما مطابق دلخواه شما پیش نرود و به علت مشکلات غیر قابل پیش بینی نتوانید ان طور که می خواهید برنامه خود را پیاده کنید.

تعادل را در کار خود حفظ کنید. فشار بیش از حد باعث ایجاد خستگی شده و گاهی باعث می شود که داوطلب از مطالعه گریزان شود و یا با بی علاقگی کار خود را انجام دهد. بعضی از داوطلبان نیز سعی می کنند با بی خوابی ساعات بیشتری را به مطالعه بپردازند. حتی داوطلبانی که انگیزه زیادی دارند فقط می توانند برای مدت کمی کم خوابی را تحمل کنند. به طور کلی نیاز به کم خواب وجود ندارد . می توان گاهی خواب را به کمتر از 6 ساعت تقلیل دهند ولی باز هم "شرطی شدن" در اینجا اهمیت دارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلاس کنکور

کلاس کنکور

داوطلبان کنکور با تبلیغات زیادی برای شرکت در این کلاس ها مواجه می شوند و بعضا تبلیغ می شود که قبولی انها تضمین می شود. اگر دوستان شما به این کلاس ها می روند دلیلی ندارد که شما نیز به این کلاس ها بروید و نباید فریب تبلیغات کلاس های کنکور را خورد.

پارامترهای زیادی در این امر دخیل هستند چقدر وقت برای این کلاس ها اختصاص می دهید؟ چقدر کلاس ها برای شما مفید است؟ اگر این پارامترها و پارامترهای دیگر که مربوط به شماست مثل زمان رفت و امد برای شرکت در کلاس ها و خستگی ایجاد شده به دلیل شرکت در کلاس ها را در نظر بگیرید می توانید تصمیم درستی برای شرکت یا عدم شرکت در کلاس کنکور بگیرید. به راحتی نمی توان گفت که در کلاس کنکور شرکت کنید یا نه.
باید تمام جوانب را سنجید و بعد تصمیم گیری کرد. اگر در یک یا دو جلسه کلاس به صورت ازمایشی شرکت کنید بهتر می توانید در مورد ان تصمیم گیری کنید.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکرار

تکرار

هر کدام از مهارت هایی که در قسمت های قبل برشمرده شد، مانند مطالعه، یادگیری و برنامه ریزی نیاز به تمرین دارد. باید ان قدر تمرین کنید و تمرینات را تکرار کنید که به تدریج بتوانید روش ها و تکنیک هایی را که برشمردیم اجرا نمایید.


یادتان باشد که باید خوداموز باشید. ضمن تمرین و تکرار انها باید یاد بگیرید که چگونه انها را پیاده سازی نمایید تا با شرایط فردی شما مناسب باشد و به راحتی بتوانید انها را اجرا کنید. به عنوان مثال ساعت های مطالعه مفید و پر ثمر شما چه موقعی از روز است. بعضی از داوطلبان متوجه می شوند که صبح خیلی زود مطالب درسی را بهتر متوجه می شوند ولی برای بعضی شب بهتر است. بعضی از داوطلبان متوجه می شوند که با شکل، مطالب درسی را بهتر متوجه می شوند و بعضی داوطلبان تدریس دروس برای همکلاسی ها را ترجیج می دهند واینگونه مطالب را بهتر متوجه می شوند.


خودتان بهتر می توانید روش های موثر را برای خودتان در یابید. بدین صورت شما درگیر امور مربوط به کنکور می شوید. در واقع در کنار یادگیری دروس مختلف چگونگی فراگیری مهارت های لازم را برای هرچه بهتر اماده شدن برای کنکور را نیز یاد می گیرید. باید متوجه باشید که محور تمام مهارت ها خود شما هستید.


همان طور که قبلا هم متذکر شدیم این مهارت ها ابزاری هستند که شما خود را بهتر اماده کنید و از تمام توان خود حداکثر استفاده را بکنید. انتظار نداشته باشید که دیگران برای شما کار فوق العاه ای انجام دهند این کار فوق العاده باید توسط خود شما انجام شود. مهارت های فردی در این کار یاری رسان شما خواهد بود. مهارت های فردی باعث می شود که تا با اطمینان خود را اماده کنید. مهارت های فردی باعث می شد که شما بتوانید حداکثر استفاده را از توان خود به کار ببرید.


افکار خود را کنترل کنید و با اعتماد به نفس دروس را یاد بگیرید. در واقع به شما می اموزد که به خود نیز توجه کنید.چگونه این مهارت ها را به دست می اید؟ با تمرین و تکرار و بهتر کردن مهارت ها. می دانید که داوطلبان زیادی برای کنکور زحمت می کشند ولی انهایی که مهارت بیشتری دارند موفق تر هستند.

برای فراگیری بهتر دروس به مهارت هایی که برشمردیم توجه کنید. مانند ادم چشم بسته جلو نروید با چشم های باز حرکت کنید و به این مهارت ها توجه کنید، درگیر انها شوید، خودتان یاد بگیرید که چگونه بهتر انها را انجام دهید. ان قدر تمرین و تکرار کنید که کاملا انها را درست انجام دهید. مطمئن باشید که با توجه به این مهارت ها وقت خود را هدر نداده اید. در این صورت است که اعتماد به نفس خود را به دست می اورید. موفقیت در کنکور نیاز به مهارت های گوناگون دارد که تا کنون در مورد ان ها صحبت کردیم. اما تمام این مهارت ها تحت تاثیر یک عامل می تواند بی اثر شود و ان هم اضطراب کنکور است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اضطراب

اضطراب

اضطراب مانع جدی برتری شما خواهد بود. با وجود ان نمی توانید درست مطالعه کنید، تمرکز شما دچار مشکل می شود و ارامش شما به هم می خورد، دقت شما به شدت لطمه خواهد خورد و اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد.
اضطراب کنکور دو دلیل اصلی دارد اولین دلیل ان این است که امتحان دادن اضطراب اور است. دلیل دوم ان است که اطرافیان با صحبت ها، نصیحت ها و اظهار نظرهای خود و جوی که در اطراف شما وجود دارد تولید اضطراب می کنند.

شرایطی در اطراف داوطلب وجود دارد که در او ایجاد اضطراب می کند. این باعث ایجاد مشکلات جسمی و روحی می شود. داوطلب باید ابتدا اضطراب کنکور را بشناسد. اضطراب حاکی از شرایط مبهم در اینده است که برای شما خیلی مهم است. اگر اطمینان داشتید که نتیجه دلخواه خود را به دست می اورید مسلما اضطراب شما به شدت کاهش پیدا می کرد.


هدف ما این است که به داوطلب یاد بدهیم که خودش کنترل اضطراب خودش را به دست بگیرد و مانند بیدی نباشد که با هر بادی بلرزد. کمتر تحت تاثیر جو اطراف خود قرار بگیرد. و تا حد امکان منطقی برخورد کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
کنکور: کابوس يا فرصت

کنکور: کابوس يا فرصت

سعی کنید پیش زمینه های لازم برای حصول نتیجه مورد نظر در کنکور را به دست اوردید. اینکه چقدر در اجرای موارد یاد شده کوشا باشید بستگی به شما دارد.


این کاملا بستگی به شما دارد که روش ها و تکنیک ها را فراگرفته و در مورد خود ازمایش کنید و به کمک افراد اگاه مطابق با شرایط اختصاصی خود ان ها را پیاده نمایید.بعضی از موارد ذکر شده در عمل نیاز به تغییرات و یا بهینه سازی دارد.


در نظر بگیرید که کنکور را می توانید با درایت و سخت کوشی به زانو دراورید. مهم این است که درست عمل کنید، مهم این است که اگاهانه عمل کنید.
کنکور برای بعضی از داوطلبان کابوس و برای بعضی فرصتی برای نشان دادن قابلیت های خود می باشد. این به عهده شما است که با چه نگرشی به کنکور نگاه می کنید. ان را مهم تر از چیزی که هست قرار ندهید.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگرش عملگرا و هيجاني

نگرش عملگرا و هيجاني

دو نوع نگرش در مورد اضطراب می توان داشت. نگرش اول >>نگرش عملگرا<< می باشد. این نگرش مبتنی بر واقع بینی و فعالیت در جهت حصول نتیجه است. در این نوع نگرش داوطلب تلاش و توان خود را در جهت نتیجه گرفتن به کار می برد و کمتر به اضطراب خود بها می دهد، ضمن انکه کمی هم اضطراب دارد ولی با ان کنار می اید و سعی در عمل کردن می کند. به جای غصه خوردن و گذراندن وقت، تلاش می کند و سعی در بهبود یادگیری خود دارد.


نگرش دوم >>نگرش هیجانی<< می باشد. در این نوع نگرش، داوطلب به جای عمل کردن با هیجان شدید نگران نتیجه کنکور خود است. به دنبال حرف و یا سخنان دیگران شاد و یا غمگین می شود. تمرکز خود را نمی تواند کنترل کند. احتمالا دچار تپش قلب و یا خشکی دهان و یا مشکلات فیزیکی دیگر می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نتيجه اضطراب

نتيجه اضطراب

یکی از عوامل مهم در ایجاد اضطراب کنکور، ندانستن نتیجه آن است. از مدت ها قبل از کنکور راجع به ان حرف های زیادی می شنوید. اطرافیان بدون انکه بدانند و یا برایشان مهم باشد حرف های خود را می زنند و اهمیتی بر تاثیر ان بر شما نمی دهند. داوطلب خود نگران کنکور و نتایج ان می باشد و اظهار نظرهای دیگران مزید بر علت می شود.
اگر داوطلب به حال خود رها شود کمتر نگران می شود، ولی چنین امکانی وجود ندارد. اگر بتواند خود را کنترل کند، شاید اضطراب او کمتر شود، ولی برای خیلی از داوطلبان چنین شرایطی وجود ندارد.


داوطلب باید چنین تصور کند که باید در این امتحان شرکت کنم. می دانم که توان من و قابلیت های من حد و اندازه ای دارد و این را می دانم که بهترین روش هم این است که از حداکثر توانم استفاده کنم و بهترین نتیجه ای که در حد و توانم باشد خواهم گرفت، و این نتیجه رضایت دارم. می توانم با افکار منفی خود را ازار دهم، می توانم دایما در یاس و ناامیدی به سرم برم. ولی هیچ کدام از اینها کمکی به فرد نمی کند. بلکه باید با تلاش بیشتر و تمرکز منتظر نتیجه ماند.

در ابتدا شاید این افکار ساده لوحانه به نظر برسد، ولی اگر در ان عمیق شوید می بینید که چاره ای جز قبول ان ندارید. سعی کنید هر روز که از خواب برمی خیزید به خود تلقین کنید که سعی می کنید امروز با حداکثر توان و در حد قابلیت هایتان تلاش خواهید کرد و سعی کنید تمام روش های گفته شده در پیام مشاوره را به کار گیرید.


در مورد نتیجه ازمون فکر نکنید، چه مثبت و چه منفی. بلکه مانند یک علامت سوال است و پس از برگزاری ازمون می دانید نتیجه ان چیست. صبر پیشه کنید و در منتظر بمانید. افکار منفی را از خودتان دور کنید.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
عوامل دروني و بيروني اضطراب

عوامل دروني و بيروني اضطراب

عوامل ایجاد اضطراب دو نوع هستند. اول عوامل بیرونی هستند، مانند انچه اطرافیان می گویند که ایجاد اضطراب می کند. دوم عوامل درونی هستند مانند انچه که خود داوطلب در مورد کنکور فکر می کند که باعث ایجاد اضطراب می شود.
داوطلب باید عوامل بیرونی را تجزیه و تحلیل کند و صحت انها را بررسی نموده و در صورت لزوم انها را نادیده بگیرد. اما مشکل اصلی کنترل عوامل درونی می باشد. اگر داوطلب اعتقاد داشته باشد که نمی تواند موفق شود و خود را کوچک و ناتوان بشمارد این موضوع باعث ایجاد اضطراب در او می شود.


هر داوطلب توان خاص خود را در یادگیری دارد. هر چند با به کارگیری روش های گفته شده می توان توان خود را افزایش داد ولی ان هم حدی دارد. پس باید قبول کرد که من سعی می کنم تا حداکثر توان خود را در کنکور به کارگیرم تا موفق شوم و بیشتر از ان هم نباید از خود انتظار داشت و به نتیجه به دست امده رضایت داد.


از هم اکنون نباید نتیجه کنکور را پیش بینی کرد بلکه باید روش های صحیح مطالعه و یادگیری را انجام دهید تا در حد توانتان در کنکور ظاهر شوید. یکی از افات پیش بینی نتیجه کنکور ان است که با پیش بینی یک نتیجه خوب یک لحظه خوشحال می شویم و باپیش بینی نتیجه بعد یک لحظه ناراحت. این شرایط متغیر تاثیر منفی روی داوطلب می گذارد و برای او خوب نیست.


در ادامه به چند راهکار برای کاهش اضطراب اشاره می کنیم.

قدم اول، خواست کاهش اضطراب در داوطلب می باشد. اگر تمام ابزار کاهش اضطراب برای شما فراهم شود ولی نخواهید در این مسیر گام بردارید هیچ راه حلی برای شما موثر نخواهد بود.


گام دوم شناخت عوامل اضطرس زا می باشد. ایا شما عمل گرا می باشید یا هیجانی. ایا عوامل بیرونی بر شما اثر می گذارد یا عوامل درونی. حتما ان عوامل را شناسایی کنید و از ان دوری کنید. اگر عوامل درونی وجود دارد که مربوط به طرز تفکر شما و یا عدم اعتماد به نفس است ان را یادداشت کنید و با کمک مشاور سعی در رفع و یا کم اثر کردن ان کنید.

گام سوم داشتن دفترچه یادداشت برای ثبت عوامل اضطراب اور و راه حل های به دست امده می باشد. گام چهارم صبور بودن است. تغییر ناگهان اتفاق نمی افتد و ناگهان نیز به وجود نیامده که ناگهان از بین برود. باید بردبار باشید و عوامل را یادداشت نموده و راه حل ان را نیز یادداشت کنید به تدریج و با مرور زمان متوجه ایجاد تغییر در خود خواهید شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
علامت گذاري تست ها جهت آمادگي کنکور

علامت گذاري تست ها جهت آمادگي کنکور

الف: علامتهای مخصوص
تستهارا باعلامتهای مخصوص دسته بندی کنید.
این علامتها را می‎توانید به صورت زیر تعریف و استفاده نمایید:
ستاره *:
هنگامی که به تستی برخوردید که در آن نکته‎ای جدید نهفته بود، مخصوصاً نکته‎ای که درصورت ندانستن آن قادر به حل کردن آن نبودید، این علامت را کنار آن گذاشته و یا می‎توانید شماره آن تست را رنگی کنید که در دوربعدی تست زنی و یا در دوران جمع بندی این تست را دوباره حل کرده ونکته‎اش را مرور کنید درضمن به این نکته توجه داشته باشید که حتماً اینگونه تستها را حل کنید نه اینکه ازروی پاسخ خوانده ونکته‎اش را حفظ کنید.

ضربدر:
اگر تستی را به هر دلیل غلط حل کردید (حتی اشتباه محاسباتی) یا اصلاً نتوانستید آنرا حل کنید، حتما باید آن را علامت گذاری کنید که برای دور بعد تست زنی و جمع بندی آن را حل کنید. یادتان باشد که اکثر غلطهای داوطلبان کنکور در دروس تحلیلی در اینگونه تستها می‎باشد و اکثراً به علت اشتباهات محاسباتی است.

دایره ●:
یک نکته ی بسیار مهم که معمولاً داوطلبان به آن توجه نمی‎کنند این است که پاسخ سوالاتی را که به راحتی حل می کنند را نمی‎خوانند. باید به این نکته توجه داشت که پاسخ اینگونه سوالات بهتر است، خوانده شود. زیرا شاید روشی آسان‎تر وکوتاه تر در آن مطرح شده باشد که باعث صرفه جویی در وقت می‎شود و باعث تثبیت نوع آن سوال و نکته اش می‎شود.

ب : ۵ در میان

هنگامی که قصد دارید تستها را طبقه بندی کنید و پس ازمطالعه‎ی درس به انواع تستهای آن درس بپردازید بهتراست سوالات را 5 در میان حل کنید. یعنی ابتدا سوال 1 و بعد 6 و بعد 11 و... . با این کار می توانید انواع تستهای آن درس را در مدت زمانی که مشخص کردید حل کنید و این اشتباه را نکنید که برای آشنایی با انواع تستهای این فصل همه‎ی تستها را بزنید وکل روز را به یک یا دو درس بپردازید.

یادتان باشد شما در سر جلسه کنکور باید درمدت زمان معینی ذهنتان آمادگی پاسخ گویی به تعداد زیادی مبحث را داشته باشد. پس از ابتدای تست زنی ذهن خود را به این قضیه عادت دهید. پس به یاد داشته باشید شما بعد از اتمام یک فصل یا یک کتاب نباید کلیه تستهای آنرا بزنید بلکه باید به روش "مدت زمان ۲ ماهه " به تست زدن مبادرت ورزید که بتوانید از این همه تمرین تست زنی نتیجه بگیرید.

ج : علامت گذاری تستها بادورنگ متفاوت
یکی از دغدغه های دانشجویان این است که از همان ابتدا که شروع به مطالعه و تست زدن کردند تستها را در مدت معین و با بیشترین پاسخ صحیح به اتمام برسانند. توجه کردن به همین موضوع باعث افزایش استرس و کاهش تمرکز می شود برای این منظور باید در نظر داشت که رسیدن به این هدف نیاز به تمرین و زمان دارد و فقط بالابردن اطلاعات درسی کافی نیست.

می‎توانید به اینگونه عمل کنید که مدت زمان را برای پرداختن به تعدادی تست را معین کنید و شروع به تست زدن کنید و هنگامی که زمانتان تمام شدن در صورتیکه همه ی تستها را نخوانده بودید رنگ خودکارتان را عوض کنید و به حل کردن بقیه ی تستها بپردازید. بعد از آن ابتدا درصد تستهایی را که در وقت زده‎اید را بگیرید و سپس درصد کل تستهایی که زده اید را (هردورنگ) بگیرید. درصد اول نشان دهنده‎ی قدرت سرعت وعلم شماست و درصد دوم تنها علم وتسلط شما را نسبت به آن درس نشان می دهد که ممکن است در ابتدا درصد اول پایین باشد که این موضوع نگران کننده نیست و با کمک مشاور و تحلیل این دوگروه تست (هردورنگ) می‎توانید درصدتان را بالا بیاورید.

د : مغزتان را مجبورکنید که به یاد بیاورد
متاسفانه اکثر دانشجویان سعی بر این دارند که قبل از تست زدن یک مبحث مشخص از روی جزوه یا کتاب آن مبحث را مرور کنند که این کار باعث می شود لطمه‎ی سنگینی به کنکورشان بخورد زیرا به مغزشان عادت می‎دهند که حتماً باید قبل از حل کردن تستهای مبحثی معین، آن مبحث را مرور کنند ،که برای کنکور این موضوع غیرممکن است پس باید به مغزتان یاد دهید که برای زدن تستهای مبحثی که حتی چند ماه پیش خواندید هم آماده باشد البته دردوران جمع بندی با مرور کردن ،اینگونه مشکلات حل خواهد شد. پس سعی کنید هنگامی که یک مبحث را می خوانید بلافاصله تستهای آنرا نزنید و پس از مدتی مغزتان را مجبور کنید که آن مبحث را به یاد آورد و شروع به تست زدن کنید.

ن: از اشتباه حل کردن تستها نترسید
بعضی از دانشجویان حساسیتهای بی جایی نسبت به خواندن جزوات و کتابهای خود دارند. مثلا بعد از خواندن یک مبحث شروع به تست زدن می کنند هنگامی که به تعدادی تست رسیدند که قادر به حل آنها نبودند از تست زدن دست می کشند و دوباره به جزوات خود برمی گردند و یا حتی از منبع های متفاوتی استفاده می کنند که این کار اشتباه بزرگی است زیرا تست زدن به این معنا نیست که ما بتوانیم همه‎ی تستها را بدون هیچ مشکلی و با سرعت حل کنیم. بلکه حل کردن تستها به منظور کسب کردن تجربه و آشنا شدن با انواع مختلف تستها است برای اینکه بتوانیم سرجلسه کنکور بیشترین بازده را داشته باشیم. پس از اشتباه حل کردن تستها نترسید و با قدرت به تست زدن ادامه دهید و نکات را فرا گیرید و به جای اینکه انواع و اقسام منابع را برای فراگیری نکات بخوانید انواع تستها را حل کنید و نکات را حین تست زدن فرا گرفته و به خاطر بسپارید.

حتی در صورتیکه پس از حل کردن چندین تست به این نتیجه رسیدید که مطلبی را فراموش کردید نا امید نشوید و به جزوات قطور خود باز نگردید زیرا در حقیقت این مبحث را به طور کل فراموش نکردید، پس سعی کنید به خواندن خلاصه‎ی آن مبحث اکتفا کنید و یا به کلمات و یا جملات کلیدی که زیر آن در جزوه خود خط کشیده اید ویا هایلایت کرده اید بازگردید و مطمئن باشید که همه‎ی مبحث را درصورتیکه در زمان فراگیری آن تمرکز داشته‎اید به یاد می آورید و فراگرفتن نکات ظریف و مهم را به حل کردن تستها بسپارید.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
راهکارهايي براي کاهش استرس

راهکارهايي براي کاهش استرس

برنامه ریزی:


با برنامه ریزی قبلی مطالعه کردن را شروع کنید. سعی کنید ابتدا سرفصلهایی که باید بخوانید را مشخص کرده و حتی برای هر مبحث تعیین کنید که چه مدت زمانی باید برای فراگیری گذاشته شود. ترتیب خواندن مباحث بر حسب اهمیت مشخص شود. ابتدا یک برنامه ریزی بلند مدت انجام دهید، سپس کوتاه مدت برنامه‎ی بلند مدت مسیر کلی جهت رسیدن به هدف را مشخص می‎کند و سپس به برنامه کوتاه مدت برحسب آزمونهای موضوعی ودر نهایت به برنامه روزانه بپردازید.
برای کار یک جدول زمانبندی آماده کنید و براساس آن پیش بروید. از تکنیک‌های متفاوت مطالعه استفاده کنید وخودتان معین کنید که کدام روش برای شما مناسب است.


خواب مناسب:


به اندازه کافی بخوابید. در دورانی که داوطلبان سعی در سبقت گرفتن از هم از لحاظ مدت زمان مطالعه هستند سعی بر این دارند که از زمان خواب خود کاسته و به زمان مطالعه‎ی خود بیافزایند درصورتیکه به این موضوع توجه ندارند که کیفیت مطالعه بسیار مهم تر از زمان مطالعه است و مهم این است که مطالعه بیشترین بازده را داشته باشد. استراحت وخواب کمک می کند که مطالب باسرعت بیشتری یاد گرفته و تثبیت شود وحتی کمک به یادآوری هم می کند که این موضوع اهمیت زیادی برای دوران جمع بندی و مخصوصا آزمونهای جمع بندی دارد.


تغذیه مناسب:


تغذیه در موفقیت شما نقش بسیار مهمی را دارد. چنانچه به اندازه کافی مواد مغذی و ضروری به سلول‌های خاکستری مغز نرسد، ذهن ما نمی‌تواند با حداکثر توان خود به یادگیری وتثبیت مطالب بپردازد. چنانچه تحت رژیم‌های درمانی قرار دارید، خود را مقید به رعایت کامل رژیم غذایی نکنید و مطمئن شوید به اندازه کافی میوه و سبزی تازه و غلات کامل مصرف می‌کنید. توجه داشته باشید چنانچه به اندازه کافی از این مواد غذایی استفاده نمی‌کنید با مکمل‌های مولتی ویتامین کمبود آن‌ها را جبران کنید.


یک تا ۲ ساعت پیش از رفتن به جلسه کنکور یک غذای کربوهیدرات‌دار کامل بخورید تا از افت قند خون در طول جلسه جلوگیری شود. خوردنی‌های از بین برنده استرس، اولین خوردنی استرس‌زدا «ماست» است. و بسیار سبک بوده و هضم آن هم آسان است.



دکتر شیفا شارما، متخصص تناسب اندام در هند در این باره می‌گوید: ماست یا هر محصول لبنی دیگر غنی از ماده‌ای به نام تیروسین است که میزان سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد. به بیانی دیگر پروتئین‌ها در محصولات لبنی مقدار سروتونین را که نوروهورمونی در مغز است، افزایش می‌دهد و در نتیجه استرس اعصاب را کاهش داده و شما را آرام می‌سازد.


برای از بین بردن استرس می توانید از «شکلات تلخ» استفاده کنید. پزشکان می‌گویند: مصرف شکلات تلخ از مقدار هورمون استرس می‌کاهد و سایر آشفتگی‌های بیوشیمیایی مرتبط با استرس را متعادل می‌سازد.


مرکبات وکلاً میوه های که حاوی قند طبیعی ومقداری فیبر هستند برای کاهش استرس بسیار موثر است.


خوردنی ضداسترس بعدی «بادام درختی» است. بادام سرشار از ویتامین «B2» و ویتامین «E»، منیزیم و روی است. ویتامین‌های B و منیزیم تأثیر بسزایی در تولید سروتونین دارند که خلق انسان را تنظیم می‌کنند و استرس را تسکین می‌دهند.


روی هم می‌تواند با برخی از اثرات منفی استرس مقابله کند و ویتامین E هم به عنوان یک آنتی اکسیدان مولکول‌های رادیکال آزاد را که با استرس و بیماری قلبی مرتبط هستند، نابود می‌سازد.


گزینه بعدی «چای» گیاهی یا «چای سیاه» است که ضمن کنترل کالری‌ها، خلق و خوی شما را نیز بهبود می‌بخشد. چای بابونه، چای یاسمن و سایر چای‌های گیاهی تأثیر شگفت‌انگیزی روی بدن شما دارند و می‌توانند مثل یک داروی مسکن عمل کنند.


ماهی هم جز خوراکی‌های ضداسترس و آرامش بخش است. ماهی منبع غنی از چربی‌های امگا است که حاوی ویتامین‌های گروه B به ویژه‌B6 وB12 است و این ویتامین‌ها برای مقابله با استرس مفید هستند. در واقع ویتامینB12 یکی از مهمترین مکمل‌ها برای ساخت سروتونین به عنوان هورمون شادی در مغز است و کمبود ویتامینB12 می‌تواند سبب افسردگی شود.


کلم بروکلی یکی دیگر از خوردنی‌های مفید برای مقابله با استرس است که وقتی به پاستا، برنج و یا سالاد افزوده می‌شود، تأثیر معجزه آسایی در ایجاد شادی در شما اعمال می‌کند. کلم بروکلی هم سرشار از ویتامین‌های گروه B شامل اسید فولیک است که به کاهش ترس، اضطراب، نگرانی، استرس و حتی افسردگی کمک می‌کند.


فیبر موجود در این سبزی نیز برای مقابله با یبوست و سندرم روده ترکیب‌پذیر مفید است که این سندرم در واقع حاصل استرس بلند مدت است.


آخرین ماده معجزه آسا در کاهش استرس «سیر» است. سیر برای آرام کردن تنش و استرس و نیز کاهش گلوکز خون مفید است. سیر سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و این مواد در مقابله با استرس بسیار مفید است.


تحرک و فعالیت را از یاد نبرید:


با نزدیک‌تر شدن روز امتحان کنکور، حبس کردن خود در اتاق یا تکان نخوردن از کتابخانه برای ساعات طولانی روش آسانی برای مطالعه است؛ اما وقتی ما برای ساعات طولانی هیچ تحرکی نداریم مغز ما نیز دچار رخوت و سکون می‌شود وحتی باعث می‎شود که قدرت یاد گیری و بعضاً قدرت یادآوری پایین بیاید. اگر می‌خواهید تمام آن چیزی را که می‌خوانید به یاد بسپارید، حتماً ورزش حتی به اندازه بسیار کم، مانند پیاده روی به مدت چند دقیقه را فراموش نکنید. چنانچه در طول مطالعه علایم استرس را در وجودتان حس کردید، بکوشید تمرین‌های ورزشی سنگین‌تری را انجام دهید تا انرژی‌های منفی به این ترتیب دفع شوند.


شروع آرامش با نفس کشیدن هم پیش از امتحان و هم در طول امتحان، اکسیژن یار و یاور شماست. نفس عمیق کشیدن روش آرامش بخشی است که می‌توانید پیش از امتحان و همچنین در طول جلسه به طور مداوم از آن استفاده کنید. وقتی تحت فشار هستید، به صورت طبیعی تنفس شما سریع‌تر و در نتیجه سطحی‌تر می‌شود، اجازه ندهید چنین اتفاقی بیفتد. بکوشید نفس‌هایتان آرام‌تر و عمیق‌تر شود. با این کار شاهد پایان فشار و شروع آرامشی در وجود خود خواهید بود و ذهنتان با انجام این کار شفاف و آرام‌تر خواهد شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش صحيح مطالعه

روش صحيح مطالعه

بارها شنيده ايم كه دانشجو مي گويد:​

چندبار این مبحث را خوانده‎ام اما یاد نگرفتم ویا به سرعت فراموش می‎کنم ویا حوصله خواندن این مبحث را ندارم و یا...آیا حقیقت این است که برای یادگیری یک مبحث باید چندین بار آن مبحث را خواند؟ در اینصورت دیگر زمانی برای تست زدن باقی نخواهد ماند و حتی زمان برای خواندن همه ی مطالب هم کافی نخواهد بود. پس باید چه کرد؟ بهترین راه فراگیری روشهای صحیح مطالعه است.

مزیت های شیوه های صحیح مطالعه:
1- زمان مطالعه را كاهش مي‎دهد.2- ميزان يادگيري را افزايش مي‎دهد.3-مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني‎تر مي كند و یادآوری را آسان‎تر می کند.4- فرا گیری اطلاعات را آسان‎تر مي سازد.برای داشتن یک مطالعه‎ی مفید و کمک به یادآوری در آینده ودوران جمع بندی خود، نوشتن نکات مهم ضروری است. البته باید از نوشتن مطالب حاشیه‎ای واضافه پرهیز کرد ،زیرا این کار باعث تلف کردن وقت خواهد شد. به یاد داشته باشید که خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.

شش روش مطالعه :
1-خواندن بدون نوشتن نکات کلیدی: این روش نادرست مطالعه است. مطالعه‎ی سودمند برای رسیدن به هدف بايد اینگونه باشد که از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند و هنگام رسیدن به نکته ای کلیدی ومهم مطالب را باصدای بلند خواند و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم مطالب مورد مطالعه در ذهن تثبیت شود و هم در هنگام مورد نياز، خصوصاً در دوران جمع بندی قبل از کنکور، بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجدداً به خاطر آورد و استفاده کرد.

2- خط كشيدن زير جملات مهم: اين روش شايد نسبت به روش قبلي آسان‎تر است و زمانبر نیست ولي روش كاملي براي مطالعه نيست. چراكه در اين روش بعضي از افراد بجاي آنكه تمركز و توجه بروي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم مي گردد. روش صحیح خط کشیدن زیر جملات مهم این است که پس از خواندن مثلا یک صفحه زیر نکات مهم را خط بکشند نه آنكه در یک صفحه به‎ دنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند.

3- حاشيه نويسي: اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است اما باز هم روشي كامل براي درك عميق مطالب و مفهومی خواندن یک مطلب نيست. هرچند مي تواند براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندانی برخوردار نيستند، مورد استفاده قرار گيرد.

4- خلاصه نويسي: در اين روش شما مطالب را مي‎خوانيد و آنچه را كه درك كرده ايد بصورت خلاصه يادداشت مي كنيد كه اين روش از روشهای قبلی بهتراست چرا كه در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را يادداشت مي كنيد اما بازهم بهترين روش براي خواندن نيست.

5- كليد برداري: این روش به اینگونه است که پس خواندن و درک یک مطلب سعی می شود جملاتی کوتاه وکلیدی برای یادآوری مطالب مهم را نوشت که این جملات کوتاه ترین و پرمحتواترین جملات هستند که باخواندن آنها کل مطلب برای شخص تداعی می شود.

6- روش ششم آمیزه‎ای از پنج روش قبل است بدین ترتیب که شما مطلبی را می خوانید و به طور کامل درک می کنید و در صورت نیاز زیر نکات مهم خط کشیده و سپس شروع به خلاصه برداری می کنید و به خلاصه‎ی خود نگاهی کلی می‎اندازید ونکات کلیدی را بصورت جملاتی کوتاه و پرمعنا می نویسید که در دوران جمع بندی و یا حتی قبل از آزمونهای موضوعی می‎توانید از این جملات کوتاه در کمترین زمان استفاده کرد وبیشترین بازده را داشت.

شرايط مطالعه:
((بكارگيري شرايط مطالعه برای بیشترین بازده در کوتاه ترین زمان ))

شرايط مطالعه، مواردي هستند كه با دانستن و بكارگيري آنها، مي توان مطالعه‎اي مفيدتر با بازدهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به شما مي آموزند كه قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به كار گيريد، در حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازيد و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسيد و با دانستن آنها مي توانيد با آگاهي بيشتري درس خواندن را آغاز كنيد و مطالعه اي سودمندتر داشته باشيد:

1- شروعی صحیح: براي موفقيت در مطالعه، بايد درست شروع به مطالعه کنید.
2- برنامه ريزي: يكي از عوامل اصلي موفقيت، داشتن برنامه‎ای منظم و قانون مند است.

3- نظم و ترتيب: اساس هر سازمان وبرنامه‎ای به نظم آن بستگي دارد.

4- حفظ آرامش: آرامش ،ضمير ناخود آگاه را آماده برای یادآوری مطالب مي‎كند.

5- استفاده صحيح از وقت: بنيامين فرانكلين، ((آيا زندگي را دوست داريد؟ پس وقت را تلف نكنيد زيرا زندگي از وقت تشكيل شده است .))
6- سلامتي و تندرستي: عقل سالم در بدن سالم است.
7- تغذيه مناسب: تغذيه صحيح نقش مهمي در سلامتي دارد.
8- دوري از مشروبات الكلي : مصرف مشروبات الكلي موجب ضعف حافظه مي شود.
9- ورزش : ورزش كليد عمر طولاني است.

10-خواب كافي: خواب فراگيري و حافظه را تقويت مي كند.

11 –درك مطلب: آنچه در حافظه بلند مدت باقي مي ماند، مطالبی است که ما بطور کامل درک کرده ایم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویژگی های مشـــــــــــــترک افراد موفق!

ویژگی های مشـــــــــــــترک افراد موفق!

برای اینکه موفق باشید لازم نیست تاجر،هنرمند،ورزشکار یا مخترع باشید؛بلکه در هر زمینه ای که فعالیت میکنید میتوانید بهترین باشید.فقط کافی ست با ویژگی های افراد موفق آشنا شوید و مانند آنان پر قدرت به سمت خواسته هایتان حرکت کنید.

خصوصیات مشترک در افراد موفق باعث میشود آن ها مسائل را بهتر از دیگران ارزیابی کنند،بر مشکلات شخصی خود پیروز شوند و بهتر بتوانند رقبای خود را از میدان به در کنند.

شما هم میتوانید با طرز فکر آنها آشنا شوید و زندگی خود را به نحوه شایسته ای تغییر دهید.نکته مهمی که همواره باید به خاطر داشته باشید این است که برای رسیدن به موفقیت باید از قبل خودتان را آماده کنید. در این جا به شما روش هایی معرفی میکنیم که با بکارگیری آنها میتوانید در زندگیتانن مانند افراد موفق فکر کنید،تصمیمی بگیرید و در آینده ای نه چندان دور شاهد موفقیت های چشمگیری در زندگی تان باشید.


قدرت دید و تمرکز بالا داشته باشید:


یکی از ویژگی های افراد موفق این است که قدرت دید و تمرکز بالایی دارند.نسبت به همه چیز دقیق هستند و اگر دلیل مسئله ای را ندانند، آن قدر سوال میکنند تا به خوبی متوجه بشوند. همین علاقه و کنجکاوی برای فراگیری به آن ها کمک میکند تا ذهنی خلاق و فعال داشته باشند.


فردی که دارای ذهن خلاق است آینده را به خوبی میبیند و شرایط و احتمالات را به درستی ارزیابی میکند؛ کاری که دیگران قادر به انجام ان نیستند.

شخص موفق ابتدا در مورد هر مسئله ای خوب فکر میکند ، آن را در ذهنش طوری تجسم میکند که گویی واقعی است ، سپس با اراده ای قوی به سوی هدفش گام برمیدارد و برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی دریغ نمیکند. جالب است بدانید اولین کسی که با کامیون بار حمل میکرد ، روزی در ذهنش تصور کرد که اگر با کشتی بارها حمل شوند چقدر سریع تر به مقصد میرسند ؛ همین ایده بکر باعث شد تا صنعت کشتیرانی رونق گیرد.


در زندگی تان آگاهانه خطر پذیر باشید:



شاید شما داستان بعضی افراد را شنیده باشید که در زندگی خطر پذیر بودند و در همان بار اول ثروتمند شده اند ولی بهتر است بدانید همیشه این اتفاق نمی افتد و این موارد استثنا هستند.آنچه اهمیت دارد این است که افراد موفق از خطر پذیری نمی ترسد و در عین حال تمام جوانب و احتمالات را هم در نظر میگیرند و سپس با اراده ای استوار، به سوی هدفشان گام برمیدارند.



والدینتان را به خاطر خطاهای خود سرزنش نکنید:



اگر به هدف مورد نظرتان نرسیده اید، والدین خود یا دیگران را مقصر ندانید.افراد موفق وقتی به نتیجه دلخواه در کارشان نرسند، به جای اینکه وقتشان را تلف کنند و گله و شکایت کرده یا دیگران را مقصر بدانند، آستین های خود را بالا میزنند و دست به کار میشوند و خود مسئولیت اعمالشان را به عهده میگیرند.



قدر دیگران را بدانید :


افراد موفق خود را مدیون تمام افرادی میدانند که به آنها کمک کرده اند تا از پله های موفقیت بالا روند و همواره قدرشناس آنها هستند. وقتی به هدفشان میرسند فراموش نمیکنند که در طول راه چه افرادی در موفقیت آن ها نقش داشته اند. به نیروی خداوند که همواره پشتیبان آنها بوده اعتقاد دارند؛ برای همین همواره با تواضع رفتار میکنند و علم و ثروتی را که کسب کرده اند با کمال میل با دیگران تقسیم میکنند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویژگی های مشـــــــــــــترک افراد موفق!

ویژگی های مشـــــــــــــترک افراد موفق!


از شکست خود درس بگیرید:


موفقیت در پی شکست بدست می آید. با درس گرفتن از اشتباهات گذشته است که فرد میتواند به سوی موفقیت گام بردارد.افراد موفق اگر در زندگی دچار اشتباهی شوند ، سعی میکنند از آن درس بگیرند و خود را اسیر آن نکنندو آن ها یاد گرفته اند اگر در زندگی شکست بخورند، همین شکست برای آن ها راهی میشود تا به موفقیت دست یابند. بسیاری از افراد موفقی را که امروز میبینیم، درز ندگی خود شکست هایی را تجربه کرده اند. تصور کنید اگر هنگام شکست تسلیم میشدند و دیگر فعالیت و تلاش نمیکردند ؛ بی شک به موفقیتی که امروز شاهد آن هستند نمی رسیدند.


از تمام فرصت های زندگی تان استفاده کنید :


شاید دوست داشته باشید بدانید چگونه افراد موفق به موفقیت رسیده اند. بهتر است بدانید هیچ فرمول جادویی وجودندارد که با بکارگیری آن بتوانید مانند آن ها شوید . تنها چیزی که آن ها در طول زندگی فرا گرفته اند این است که از تمامی فرصت های زندگی شان به بهترین شکل استفاده میکنند ، فقط بر افکار مثبت خود تمرکز میکنند، تمام نگرش های منفی را از خود دور میکنند، راحت تسلیم مشکلات نمیشوند و در برابر تغییرات، قدرت انعطاف پذیری بالایی دارند.

هرگاه افراد موفق در زندگی خود با مشکلی مواجه میشوند ، می کوشند از این فرصت به خوبی استفاده کنند و تغییرات لازم را در جهت رسیدن به هدفشان بوجود آورند ؛ درست مانند این است که یک شهر از دید افراد موفق، پر از هتل، خانه ، رستوران و .. است؛ اما از دید فردی معمولی ، در آن شهر موردی برای یک زندگی خوب نیست و جایی برای پیشرفت وجو ندارد. بی شک این فرد هرگز به پیروزی نخواهد رسید؛ زیرا خود او نمی خواهد اطرافش را با دقت نگاه کند و از داشته هایش بهره ببرد ، اما افراد موفق تمام جوانب و فرصت ها را میبینند و در مواقع مناسب از آن بهره می برند و همواره خود را در بهترین شرایط و موقعیت ها میبینند.


کار گروهی کنید :


افراد موفق می دانند دستیابی به موفقیت به کار گروهی نیاز دارد.برای موفق شدن نمیتوانید به تنهایی به کار مورد نظرتان اقدام کنید. برای این منظور به افرادی نیاز دارید که استعداد ، مهارت و دانش فراوانی داشته باشند. انتخاب افراد واجد شرایط برای افراد موفق کار دشواری نیست.


افراد موفق در هر کاری خود را برنده می پندارند و از افرادی که مرتب به انها انرژی منفی میدهند و آنها را دچار شک و تردید میکنند، می پرهیزند.


در هر شرایطی دست از تلاش برندارید :


افراد موفق در هر موقعیتی که قرار دارند ، حتی در شرایط دشوار باز هم خود را دست کم نمیگرند و دست از تلاش بر نمی دارند. شاید در زندگی خود با افرادی بر خورد کرده باشید که با وجود این که مشکلات زیادی در زندگی خود دارند ، به موفقیت های چشم گیری هم دست یافته اند. تمام این ها به دلیل پشتکار و تمرکز آنها بر توانایی هایشان است.

دوستان عزیز، حال که با ویژگی افراد موفق آشنا شدید، سعی کنید خودتان از این لحظه به بعد مانند آنها فکر کنید و در مسیر روشن زندگی قدم بگذارید. مطمئن باشید شما هم میتوانید به همه خواسته هایتان دست یابید ، تنها اگر اراده کنید.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
چه زمان و کجا درس بخوانیم؟

چه زمان و کجا درس بخوانیم؟

زمان ارزشمندترین منبعی است که یک دانشجو در اختیار دارد. درحالی که نسبت به منابع دیگر هم بیشتر هدر می رود. برنامه ای که طراحی می کنید باید شما را برای به دست آوردن بیشترین بازدهی یاری کند.

از طرفی چسبیدن به برنامه نیز کار سختی به نظر می رسد. مسئله این است که زمان ِ ارزشمند خود را دور نریزید. طفره رفتن از درس خواندن ساده ترین کار است. پیروی از برنامه ای که خودتان تدارک دیده اید، بر عهده­ی خودتان است، فقط به خاطر داشته باشید که کسب موفقیت در دبیرستان یا دانشکده به همین قاعده­ی ساده بستگی دارد!


کجا درس بخوانید

شما می توانید هر جایی درس بخوانید، ولی مشخصاً بعضی جاها بهترند. کتابخانه ها، سالن های مطالعه، یا اتاق های شخصی بهترین گزینه ها هستند. اما در رأس همه، جایی که برای مطالعه انتخاب می کنید نباید حواس شما را پرت کند. انتخاب محیط فیزیکی مناسب برای مطالعه را جزئی از عادات مطالعه خود کنید.


از چه استراتژی هایی استفاده کنید

مهارت­های تفکر


همه از مهارت­های فکر کردن برخوردارند، اما تعداد کمی از افراد به صورت مؤثر از آن استفاده می کنند. مهارت­های تفکر مؤثر قابل مطالعه نیستند، بلکه باید طی یک دوره زمانی ساخته شوند. متفکران خوب احتمالات را می بینند در حالی که دیگران تنها به ضرب الاجل ها چشم می دوزند. اگر متفکر خوبی نیستید، از همین حالا با ایجاد عاداتی شروع کنید که حین مطالعه شما را وادار به پرسیدن سؤالاتی از خودتان می کند. با دانشجویان دیگری صحبت کنید که احساس می کنید خوش فکرند. از آنها راجع به تفکر منتقدانه یا خلاقانه شان بپرسید. از این طریق می توانید به دیدگاه های ارزشمندی دست یابید که شما را به متفکر بهتری تبدیل می کند.


روش اس. کیو. ۳٫ آر


روش اس. کیو. ۳٫ آر ([۱]SQ3R)، راهی تایید شده برای تقویت مهارت های مطالعه است. این واژه برگرفته از عبارتی است به معنای: برآورد، پرسش، خواندن، بازگو کردن، دوره.


برآورد- قبل از آن که مفصلاً شروع به مطالعه کنید، بهترین تصویر ممکن از موضوع مورد مطالعه را در ذهن ایجاد کنید. این کار شبیه نگاه کردن به نقشه جاده است قبل از آن که سفری را آغاز کنید. اگر منطقه را نمی شناسید، مطالعه نقشه بهترین راه برای شروع است.

پرسش- برای یادگیری سؤال بپرسید. معمولاً مهم ترین چیزها در یادگیری پاسخ سوالات هستند. سؤالات باید بر چیستی، چرایی، چگونگی، زمان، شخص و مکان محتوای مطالعه تاکید کنند. حین خواندن یا مطالعه کردن از خودتان سؤالاتی بپرسید. با پاسخ دادن به آنها اجازه می دهید که مطلب به درستی جا بیفتد و آن را راحت تر به ذهن می سپارید چرا که این فرایند روی شما تاثیر دارد. مطالب تاثیرگذارتر، پرمعنا تر هستند و به همین خاطر یادآوری آنها هم ساده تر است. از نوشتن سؤالات خود در حاشیه های کتاب، یادداشت های سخنرانی، یا هر جایی دیگری که معقول به نظر می رسد، نترسید.


خواندن- خواندن به معنای جابه جایی نگاهتان روی یک متن نیست. فعالانه بخوانید، یعنی به قصد یافتن پاسخ سوالاتی که از خودتان، استادتان یا دیگران پرسیده اید. نسبت به عباراتی که با فونت قطور یا مورب نوشته شده اند هشیار باشید. نویسنده اشاره می کند که این مطلب نیازمند تاکید ویژه ای است. همچنین از خواندن همه چیز، شامل جدول ها، نمودارها و تصاویر اطمینان حاصل کنید، چرا که غالباً نسبت به متن مکتوب، حاوی ایده قوی تری هستند.


بازگوکردن- متناوباً دست از مطالعه بردارید تا چیزی را که خوانده اید بازگو کنید. عناوین اصلی، ایده های مه مفاهیمی که به صورت قطور یا مورب نمایش داده شده، آنچه نمودارها، جدولها یا تصاویر نشان می دهند را بازگو کنید. سعی کنید مفهوم کلی از آنچه خواندید را با واژه ها و تفکرات خودتان ایجاد کنید. سعی کنید چیزهایی را که به تازگی خوانده اید با مطالبی که از پیش می دانستید ادغام کنید. وقتی که مکررا این کار را انجام دهید، مطالب بیشتری به یاد خواهید آورد و خواهید توانست مطلب مقالات، و آزمونهای هدفمند را بازگو کنید.


دوره کردن- آنچه را تا کنون توانسته اید در روند مطالعاتی خود پوشش دهید، دوره کنید. بازخوانی بخش مهمی از فرایند دوره کردن است. با این فکر بازخوانی کنید که قرار است آنچه را در این فرایند کسب کرده اید مورد ارزیابی قرار دهید. اکنون زمان مناسبی است که سراغ یادداشتهای خود بروید تا نکاتی را که فراموش کرده یا نفهمیده اید برای خود واضح کنید. بهترین زمان دوره کردن، وقتی است که مطالعه خود را به پایان رسانده اید. نگذارید امتحان سربرسد و بعد تازه یاد ِ دوره کردن بیفتید، بلکه زمان قبل از امتحان را به یک دوره نهایی اختصاص دهید. اگر زمان خود را مدیریت کنید، دوره نهایی می تواند به منزله تنظیم مطلوب معلومات شما از مطالب درسی باشد. هزاران دانش آموز و دانشجو از مراحل استراتژی «اِس. کیو.۳٫ آر» پیروی کرده اند تا بدون هیچ فشار و تنشی به نمرات بهتری دست یابند.


نویسنده: دکتر کیزلیک

مترجم: فاطمه عمانی
 
بالا