مشاوره تحصیلی - مرکز مشاوره و روانشناسی راه فردا

راه فردا

عضو جدید
12 توصيه براي كاهش اضطراب كنكور

راهکارهای کاهش اضطراب برای والدین و فرزندان قبل و در زمان امتحان

راهکارهای کاهش اضطراب برای والدین و فرزندان قبل و در زمان امتحان


لینک منبع : روانشناسی تحصیلی - مجید محمودی مظفر, مرکز مشاوره و روانشناسی راه فردا
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

راه فردا

عضو جدید
12 توصيه براي کاهش اضطراب کنکور

12 توصيه براي کاهش اضطراب کنکور

12 توصيه براي کاهش اضطراب کنکور

انتظارات غيرمنطقي والدين يکي از عوامل ايجاد اضطراب در داوطلبان کنکور است.
به اضطراب بگوييد بايستد: رفتم سر جلسه، سوالات را که ديدم، انگار يخ زدم، همه مطالب از ذهنم پريده بود. با وجود اينکه خيلي مطالعه مي‌کردم ولي هميشه فکر مي‌کردم که موفق نمي‌شوم، هميشه اضطراب عجيبي داشتم و حس مي‌کردم پيش از امتحان مردود شده‌ام... اين‌جور حرف‌ها براي شما آشنا نيست؟ مي‌دانيد براي پيشگيري از اين حالت چه کار بايد کرد؟کنترل افکار و احساسات منفي را بياموزيد: اين يک باور روان‌شناختي است که اضطراب و نگراني، ناشي از بروز افکار و احساسات منفي است. يعني شما به مجموعه‌اي از قانون‌هاي ذهني منفي معتقد و پاي‌بند هستيد که محصول اين قوانين همه‌چيز مي‌تواند باشد. مانند وسواس، افسردگي، نگراني، اضطراب،.... براي مثال، اگر شما به اصل بي‌ارزش کردن استعدادهاي خود معتقد باشيد به‌طور مسلم به مرور زمان فردي افسرده خواهيد شد و آن‌وقت، بهترين لحظات زندگي‌تان را تيره و تار مي‌بينيد. اگر شما مساله‌اي را بيش از اندازه بزرگ کنيد، از کا‌ه‌ کوهي بسازيد، امتحاني را بسيار مهم و سخت بپنداريد و مردودي خود را يک فاجعه مصيبت‌بار بدانيد، فردي مضطرب خواهيد بود.

در يک جمله بايد گفت که اضطراب محصول افکار منفي شما است. بنابراين براي کنترل افکار منفي به نکات ذيل توجه کنيد:

سعي کنيد گذشته شکست خورده خود را رها کنيد: گذشته چيزي جز عبرت به ما نمي‌آموزد. براي حال و آينده خود برنامه‌ريزي جدي بکنيد .

بپرهيزيد از کساني که آينده را بسيار وحشتناک‌ تعبير و تفسير مي‌کنند: براي مثال، به شما مي‌گويند اگر امسال در کنکور قبول نشوي، سرنوشت تو فنا خواهد بود، ديگر زندگي را باخته‌اي... در صورتي که با اختيار و اراده آهنين مي‌توان از هر موقعيت ضعيف، موقعيت‌هاي استثنايي ساخت. آينده خوب از آ ن اراده، تفکر مثبت و دورانديشي شماست.

بيشتر به موفقيت‌ها بينديشيد: حتما گذشته شما آميخته با پيروزي‌ها و موفقيت‌هايي بوده، آنها را ثبت کنيد و هر از چندگاهي براي خود يادآوري کنيد. حتي اگر به نظر کوچک باشند.

خود را با ديگران مقايسه نکنيد و به ديگران هم اجازه ندهيد اين کار را بکنند و الا احساس حقارت خواهيد کرد و به دنبال آن اضطراب به سراغتان مي‌آيد.

روحيه رقابت سالم را در خودتان ايجاد کنيد:سعي کنيد روحيه رقابتي سالم را در خود ايجاد کنيد، نه روحيه حسادت و رقابت ناسالم. اين تفکر که تنها بايد شاگرد ممتاز شد، ناشي از رقابت ناسالم است. تصور کنيد که اگر براي شما موفقيت و پيروزي، اساس همه‌چيز باشد و شايستگي فردي را فقط با موفقيت ارزيابي کنيد، چه اتفاقي مي‌افتد؟ به‌طور مسلم هر يک از افرادي که با آنها تماس داريد، به شکل دشمناني در چشم شما ظاهر خواهند شد و به‌طور کلي دنيا برايتان به صحنه نبردي تبديل خواهد شد که بايد براي مبارزه و برنده نشدن در آن خود را آماده سازيد. اين تفکر، يکي از علل زير بنايي و تشديدکننده اضطراب و فشار در ارتباط با امتحان است.

به انتظارات ديگران در ارتباط با خودتان اهميت زيادي ندهيد: اگر اين انتظارات غيرمنطقي باشند (حتي از جانب والدين) به جاي اينکه به شما نيروي سازنده بدهند، در شما توليد نگراني و ترس از قبول نشدن ايجاد مي‌کنند. به انتظارات به‌طور واقع‌بينانه و متناسب با توانايي‌هاي خود جواب مثبت دهيد.

از خودتان انتظارات 100درصد نداشته باشيد: انسان بايد طالب موفقيت، رشد و خودشکوفايي باشد ولي کامل‌گرا نباشد. فکر نکنيد که هميشه بايد نفر اول باشيد و همه‌چيز را در حد عالي طلب کنيد، طبيعت اين اجازه را به شما نخواهد داد که هميشه نفر اول باشيد، به پس‌ کمال‌گرا باشيد ولي کامل‌گرا هرگز. در خيلي از مواقع خود شما منبع اضطراب هستيد يعني انتظارات غيرمنطقي شما، عامل ايجاد اضطراب است. در حالي که بايد انتظار شما از امتحان براساس تلاش و زحمتي که کشيده‌ايد، باشد.

آرامش را تمرين کنيد : يکي از تمرينات بسيار موثر بر کنترل و کاهش اضطراب، انجام تمرينات ريلکسيشن است، سعي کنيد اين تمرينات را خوب فرا بگيريد و با حوصله و مداومت آنها را انجام دهيد.

تمرکز حواس‌تان را حفظ کنيد: يکي از عوامل اضطراب نداشتن تمرکز حواس است. موضوعات بي‌ربط وارد ذهن مي‌شود و فکرها را مشغول و نگران مي‌کند. بنابراين بايد با انجام تمرينات مناسب در اين زمينه، تمرکز حواس را در خودتان تقويت کنيد که در اينجا فقط به يک تمرين اشاره مي‌کنيم:
به مدت 30 ثانيه شيئي را در دست بگيريد (مانند ساعت، کليد و...) و دقيق به آن نگاه کنيد، سپس چشمان خود را ببنديد و جزئيات شي‌ را در ذهن خود مرور کنيد.
اين تمرين را چند بار تکرار کنيد تا اينکه بتوانيد شي مورد نظر را با وضوح کامل به ياد آوريد.

به رژيم غذايي‌تان توجه کنيد: وقتي در فشار کار و تحصيل هستيم، به‌طور معمول فراموش مي‌کنيم به برنامه تغذيه مناسب خود رسيدگي کنيم. در جريان کارهاي فکري، بايد اکسيژن و گلوکز (قند خون) به اندازه کافي به مغز برسد. بنابراين براي نيل به اين هدف بايد به طور صحيح تنفس و از هواي آزاد استفاده کنيم و تغذيه کامل داشته باشيم.

ورزش کنيد: گاهي اوقات آن‌قدر مشغول آماد‌ه‌سازي خود براي شرکت در آزمون مي‌شويم که ورزش را متوقف مي‌سازيم، بنابراين حتي وقتي که براي امتحاني مانند کنکور مهيا مي‌شويد، ورزش و نرمش معمولي خود را ادامه بدهيد. ورزش نه تنها براي سلامت جسم مهم است بلکه در جلوگيري از فشار رواني و اضطراب نيز موثر است و روحيه و اعتماد به نفس را در شما تقويت مي‌کند.

هنگام اضطراب نفس عميق بکشيد: بسياري از دانش‌آموزان و دانشجويان در هنگام مواجهه با يک پرسش دشوار درس، ميزان تنفس خود را نامنظم و شديد مي‌يابند. در چنين حالتي نفس عميقي بکشيد و سپس بگذاريد هوا به آرامي از ريه‌هايتان خارج شود، الگوي تنفس خود را متعادل کنيد؛ با اين روش که در حين خروج هوا بگوييد «آرامش». وقتي اين دم و بازدم انجام شد، سعي کنيد موضوعي را که در جستجوي آن بوديد به ياد آوريد. اگر باز هم مطلب را به ياد نياوريد، از آن پرسش فعلا گذشته و به پرسش بعدي بپردازيد.

روش تداعي ذهني را فرابگيريد: گاهي اوقات سرجلسه امتحان متوجه مي‌شويد مطلبي را که حفظ کرده و يا خوانده بوديد، از حافظه شما خارج شده و دچار اضطراب مي‌شويد. در اين مواقع يکي از راه‌هاي کمک به حافظه، روش تداعي ذهني است. ذهن خود را متوجه جلسه‌اي بکنيد که آن مطلب خاص در آن هنگام تدريس شده است. مفاهيمي را که به طور جسته گريخته به ياد مي‌آوريد يادداشت کرده و سعي کنيد و ارتباط ميان آنها را به دست آوريد. به زودي درخواهيد يافت که حدود مطلب موردنظر چه بوده است و چگونه مي‌توانيد به طور قابل قبولي آنها را بنويسيد.

به انتخاب‌هاي ممکن فکر کنيد: اينکه بايد حتما در کنکور امسال قبول شوم و فقط در رشته پزشکي دانشگاه تهران و يا.... و غير آن خير. اين طور موفقيت را براي خود محدود کردن و قبول نشدن را فاجعه بزرگي تصور کردن سبب اضطراب و استرس پيش از آزمون مي‌شود بنابراين سعي کنيد قبل از آزمون راه‌هاي ديگر و رشته‌هاي ديگر که متناسب با استعداد، نيازها و علايق خودتان است را مدنظر داشته باشيد. براي مثال اگر پزشکي تهران نشد، پزشکي اصفهان، يا پرستاري تهران و... اگر امسال نشد سال بعد، بيشتر تلاش مي‌کنيم. با قرار دادن اين تورهاي نجات براي خود و راه‌هاي احتمالي، خود را از اضطراب نجات داده‌ايد. حتي بالاتر از اين، مگر قرار هست همه در دانشگاه قبول شوند و دکتر و مهندس شوند آيا مملکت به کارهاي ديگر نياز ندارد، يا اينکه شما استعداد کارهاي ديگر را نداريد. مطمئن باشيد شما استعدادهاي فراوان ديگري هم داريد، فقط خود را محصور نکنيد.

وقت را تنظيم کنيد: سعي کنيد با تمرين پيش از امتحان براي مثال، با شرکت در کنکورهاي آزمايشي به تنظيم وقت بپردازيد و اين امر را به شکل عادت در خود درآوريد. براي هر سوال و يا هر کتابي وقت خاصي را در نظر بگيريد. زياد از حد متعارف به يک سوال نپردازيد. شما مي‌توانيد به جاي اين سوال، سوال‌هاي متعدد ديگري را پاسخ دهيد. اگر وقت خود را به سوال‌هاي محدودي اختصاص بدهيد، به‌طور مسلم سوال‌هاي کمتري را پاسخ خواهيد داد و اين اضطراب را در شما تشديد مي‌کند. پس اول سوال‌هاي راحت‌تر را بزنيد و در پايان اگر وقت اضافي داشتيد، به ديگر سوال‌ها بپردازيد.
هفته نامه سلامت

لینک منبع : مشاوره تحصیلی - مرکز مشاوره و روانشناسی راه فردا
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

راه فردا

عضو جدید
راهکارهای کاهش اضطراب برای والدین و فرزندان قبل و در زمان امتحان

راهکارهای کاهش اضطراب برای والدین و فرزندان قبل و در زمان امتحان

اضطراب حالتی عاطفی ناخوشایند و مبهمی است که همراه با ترس، فشار و ناراحتی است و با یک یا چند احساس جسمی و شناختی مانند تپش قلب، تعریق، سردرد، اشکال در تمرکز، اجساس خالی بودن ذهن و ... بروز می کند.
اضطراب امتحان معمولا با نزدیک شدن به امتحانات در فرد نمایان می شود هرچند که موضوع امتحان را بارها و بارها تمرین کرده باشد. افراد به طور ذاتی زمانی که مورد ارزیابی و نقادی رفتارهایش قرار می گیرد خواهان کسب حداکثر امتیاز نسبت به سایرین می باشد به همین دلیل هنگامی که در موقعیت امتحان قرار می گیرد دچار اضطراب می گردد.

انواع اضطراب امتحان :
اضطراب مثبت:
درجه کمی از اضطراب می تواند مثبت و حتی ضروری و طبیعی باشد که موجب تلاش بیشتر برای کسب موفقیت شده و نتیجه بهتری را عاید فرد می کند.
بدین گونه که وقتی دانش آموز در زمان امتحان دچار هیجان و اضطراب می شود، تمرکزش را روی مطالعه افزایش داده و باعث می شود که برنامه خود را منظم تر کند و همچنین دقت بیشتری روی مدیریت زمان داشته و در نهایت این اضطراب موجب افزایش عملکرد فرد خواهد شد.
اضطراب منفی:
زمانی که فرد احساس می کند اوضاع از کنترلش خارج است، تحت فشار قرار گرفته و تمرکز خود را از دست داده است. این اضطراب باعث ارزیابی شناختی منفی، نداشتن تمرکز، واکنش های بیولوژیک نامطلوب و افت عملکرد شخص خواهد شد.

علت های اضطراب امتحان:
1-سخت گیری های بیش از حد:
زمانی که والدین با نزدیک شدن زمان امتحان، فشار مضاعف برای آماده شدن و گرفتن نمره بالا در مورد فرزند خود به کار می برند.
بهتر است: به فرزندان یادآور شویم که تو زحمت خود را کشیده ای و نتیجه امتحان هرچه باشد برایمان ارزشمند است.

2-ترس و تهدید:
وقتی اطرافیان و مخصوصا والدین، شرایط ویژه و سخت در ایام امتحان برقرار می کنند و فرزند خود را از گرفتن نمره کم یا عدم قبول شدن می ترسانند و تهدید می کنند.
بهتر است: از تحقیر و سرزنش مثل تو توجه زیاد به درس نداری و بی عرضه هستی خودداری کنیم.

3-عدم آمادگی:
هنگامی که فرد به علت نداشتن برنامه ریزی درسی و مطالعه صحیح آمادگی لازم را برای امتحان کسب نکرده باشد.
بهتر است: کمک کنید فرزندتان برای خواندن درس هایش برنامه ریزی کند ( امروز چه فصولی را بخواند، چقدر زمان دارد و ... ) البته برنامه ریزی باید واقعی و عملی باشد

4-رقابت:
زمانی که دانش آموزان در مدرسه و یا فرزندان در خانه برای برتری یافتن از یکدیگر به رقابت بپردازند.
بهتر است: والدین محیط خانه را برای رقابت سالم مهیا نموده و فرزند را با توجه به توانایی های فردی خویش تشویق کنند.

5-والدین مضطرب:
وجود اضطراب در والدین موجب انتقال آن به فرزند و تشدید اضطراب او می شود. (مخصوصا در ایام امتحان).
بهتر است: با حفظ خونسردی و ایجاد آرامش در خودمان، روزهای امتحانی را برای فرزندمان آرام کنیم.

6-مقایسه کردن:
هر گاه ناتوانی های یک فرد، با توانایی های فرد دیگری سنجیده شود و این امر با سرزنش همراه باشد، اعتماد به نفس فرد کم و به اضطراب او افزوده می شود.
بهتر است: از تحقیرو سرزنش مثل تو بی کفایت هستی خودداری کنیم.

7-بیش از حد جلوه دادن بعضی از درس ها:
وقتی اطرافیان بعضی از درس ها را به هر دلیلی خیلی مهم تلقی می کنند در فرد ترس یا نگرش منفی نسبت به درس ها به وجود می آید.
بهتر است: به فرزند خود یادآور شویم این درس هم همانند دیگر دروس هستند فقط نیاز به تلاش بیشتر دارند.

8-پاداش نامناسب:
زمانی که اطرافیان برای قبول شدن یا گرفتن نمره بالا وعده های بزرگ می دهند.
بهتر است: پاداش طوری در نظر گرفته شود که سطح توقع فرزند را بالا نبرد و متناسب با عملکرد فرد باشد.

9-تفکر منفی:
وقتی اطرافیان فردی را با القابی مانند بـی اراده، تو کاره ای نمی شوی و... مورد خطاب قرار می دهند ، تصویر ذهنی ناتوانی یا تفکر منفی را در فرد به وجود می آورند این اضطراب امتحان را در فرد تشدید می کند.
بهتر است: با القاب بی اساس باعث کاهش اعتماد به نفس و افزایش اضطراب فرزند خود نشوید.

10-عدم تمرکز:
عدم دقت و تمرکز در انجام تکالیف یا درس خواندن در طول سال باعث می شود یادگیری سطحی باشد و در موقع امتحان یادآوری مطالب دشوار بوده و موجب اضطراب گردد.
بهتر است: شیوه های افزایش تمرکز و حافظه به آنها آموزش داده شود.

11-انتظار بیش از حد از خود:
گاهی اضطراب امتحان به این دلیل است که انتظارات فرد از خود ، بیش از توانایی های اوست.


کاهش اضطراب قبل امتحان:
وسایل و تجهیزات امتحان از شب قبل آماده گردد.
در صورت امکان یک دوش آب گرم قبل از خواب به آرامش او هنگام کمک خواهد نمود.
بهتر است قدری نسبت به شب های دیگر زودتر بخواند.
کاهش اضطراب در حین جلسه امتحان:
جهت آرام سازی تکنیک‌های تنفس عمیق شکمی استفاده شود.
به ترتیب به سوالات پاسخ دهد .
در کنار سوال جواب داده شده علامت تیک بگذارد در صورت ناقص جواب دادن علامت ضرب در و ندانستن جواب علامت منفی گذارد و در پایان بر روی آنها فکر کند.
در صورت به یاد نیاوردن جواب سوالاتی که اصطلاحا سر زبان اوست از تکنینک خط خطی کردن بر روی کاغذ استفاده کند چرا که مفز دچار خطا شود و احساس آرامش می کند و باعث ورود اطلاعات از حافظه بلند مدت به کوتاه مدت می گردد.
زمان نوشتن مطالب به اطرافیان خود توجه نکند
در زمان پاسخ گویی به امتحان های عملیاتی مانند ریاضی ،نوشتن به صورت منظم باشد تا دچار سردرگمی نشود.

گلريز پورمحدث،كارشناس ارشد روانشناسي تربيتي،مركز روانشناسي و مشاوره راه فردا

لینک منبع : راهکارهای کاهش اضطراب برای والدین و فرزندان قبل و در زمان امتحان
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

zahra mohsenian

کاربر بیش فعال
سلام
من یه مطلبی مینویسم میخوام شما بگین کدومش درسته؟؟:smile:
1-میخواستم با کارشناسی پلیمر ارشد معماری شرکت کنم چه سال اول قبول بشم یا سال دوم در کنارش کار برای پلیمر پیدا کنم که سابقه کار داشته باشم ولی خوب این احتمال هست که با توجه به سنگین بودن معماری و بی تجربه بودن من وقت کار نداشته باشم...
2-اول ارشد پلیمر بدم بعدش برم سراغ ارشد معماری البته اگه بتونم
خیلی سخت شد.....من به معماری علاقه دارم ولی پلیمر رشته اولمه و اولویت داره برام:(
 

Similar threads

بالا