[مشاهیر گرافیک] -01- مرتضی ممیز-پدر گرافیک ایران

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرتضی ممیز
(زاده
۴ شهریور سال ۱۳۱۵ در تهران درگذشت ۵ آذر سال ۱۳۸۴) طراح گرافیک، تصویرگر، استاد دانشگاه است. او را پدر هنر گرافیک ایران می‌نامند.



دوران کودکی و نوجوانی

مرتضی در خانواده ای هنردوست متولد شد و در دوران کودکی استعداد و علاقه ی ویژه ای به نقاشی و طراحی نشان داد،دوران متوسطه برای کمک به خرج تحصیل خود برای مغازه ها تابلو نویسی میکرد در آن دوران بود که به خاطر علاقه خانوادگی به مصدق وارد جریانات سیاسی شد که نتیجه آن چند کاریکاتور در روزنامه ی شاهد شد،در سال های آخر دبیرستان مرتضی گاهی به کتابخانه ی وابستگی فرهنگی سفارت لهستان سر میزد و در آنجا بود که برای اولین بار با مجلات پولند و گرافیک لهستان آشنا شد.
تحصیلات دانشگاهی

سال ۱۳۳۵ او وارد دانشکده ی هنرهای زیبا یدانشگاه تهران در رشته ی نقاشی شد و در آنجا زیر نظر علی محمد حیدریان که از شاگردان کمال الملک بود آموزش می بیند،در دانشگاه بود که با سهراب سپهری،پرویز کلانتری،ژازه طباطبائی ، چنگیز شهوق و ... آشنا می شود،در ۱۳۴۴ از دانشگاه فارغ التحصیل شد و برای ادامه تحصیل راهی فرانسه می شود و گواهی طراحی غرفه را در مدرسه ی هنرهای تزئینی فرانسه اخذ می کند،درهمان جا بود که با فیروزه صابری آشنا شده سال های بعد با او ازدواج می کند، زندگی مشترک آن ها تا سال ۱۳۷۵ که سرطان فیروزه آن را پایان داد ادامه پیدا کرد.
شروع دوران کاری تا قبل از انقلاب

ورود به آتلیه ی محمد بهرامی در سال ۱۳۳۷ باعث شروع فعالیت حرفه ای او میگردد در این آتلیه بود که اولین سفارش پاکت سیگار،جلد کتاب و اولین نشانه ی خود را طراحی می کند . در همین آتلیه با پرویز کلانتری ، سیروس امامی ،آیدین آغداشلو و محمد احصایی همکار می شود و همکاری آنها تا سال ۴۱ که او آتلیه بهرامی را ترک کرد ادامه داشت، بعد از آن در بخش تبلیغات خارجی کانون آگهی زیبا فعالیت خود را ادامه می دهد و در همان ساختمان کانون آگهی زیبا با احمد شاملو آشنا شده و دعوت او را برای همکاری در کتاب هفته قبول می کند و در آنجا به عنوان تصویرگر وگرافیست مشغول می شود،بعد از آن با نشریاتی چون کتاب ماه،اتاق صنایع و معادن،فرهنگ،اطلاعات سال و مجله کاوش نیز همکاری میکند. سال 47 بعد از بازگشت خود از فرانسه در هنرهای زیبا مشغول به کار شده و درسال ۴۹ رشته ی گرافیک را تاسیس می کند در همان سال همراه با علی اصغر معصومی و فرشید مثقالی آتلیه 42 را تاسیس کردند. ممیز در دهه ی ۵۰ بیشتر وقت خود را صرف گرافیک فرهنگی کرده بود برای تئاتر،فیلم و جشنواره به طراحی پوستر پرداخت و در همان سال ها نیز همچنان به نقاشی می پرداخت که نتیجه ی آن نمایشگاه های : آبی ، گنج و گستره ۱ و ۲ شد . سال ۵۵ مرتضی ممیز و چندی از همکاران او سندیکای گرافیست های ایران را تاسیس کردندو بعد از آن به برپایی نمایشگاه ۵۰ سال گرافیک ایران پرداخت، همین دوره در نمایشگاه واش آرت شرکت کرد و چاقوهای خود را آویزان کرد و در این سفر مقدمات عضویتAGI در آمد را فراهم می کند. در سال ۵۷ همراه با شاگردان خود پوسترهایی برای انقلاب طراحی کرد.
فعالیت های او بعد از انقلاب

در سال های نخست بعد از انقلاب امکان تشکیل سندیکا و انجمن گرافیست های ایران برای او مقدور نبود ولی با این حال او گردهمای های گرافیست هارا در آتلیه و کافه ها تشکیل داد که در پی آن اولین تعرفه‌ی قیمت خدمات گرافیت بعد از انقلاب پدید آمد. اوایل انقلاب بود که در پی اخراج اساتید دانشگاه به دلایل سیاسی او را نیز زیر فشار قرار دادند اما ممیز کوتاه نیامد و زیر بار تهمت های سیاسی نرفت و همچنان مشغول به تدریس در آن دانشگاه شد .در سال 1365 با پیشنهاد به علی اصغر محتاج اولین بی ینال طراحان گرافیک را راه اندازی میکند،او با حمایت و سعی خود اولین دوسالانه ی گرافیک را برگذار می کند. دوره ای که ممیز به مدیریت گروه ارتباط تصویری عکاسی دانشگاه تهران انتخاب شد، از طراحان جوان و کاربلد آن دوران همچون فرزاد ادیبی ، رضا عابدینی ،ساعد مشکی ،مجید عباسی و علیرضا مصطفی زاده دعوت به همکاری کرد و به ریاست شورای سردبیری مجله ی نشان انتخاب شد . از دیگراقدامات او پیشنهاد عضویت ،قباد شیوا ، ابراهیم حقیقی ، رضا عابدینی و ساعد مشکی به AGI کرد. ممیز در سالهای پایانی عمر خویش با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و از ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۸۴ برای تازه‌ترین دور شیمی‌درمانی، در بیمارستان آبان تهران بستری شده بود که چند روز بعد حالش رو به وخامت نهاد و سرانجام در ۶۹ سالگی روز شنبه پنجم آذر ماه ۱۳۸۴ برابر ۲۶ نوامبر ۲۰۰۵ درگذشت. پیکر مرتضی ممیز، هفتم آذرماه، تشییع و در باغبان‌کلا واقع در کُردانکرج، به‌خاک سپرده شد.
اگرچه در سالیان اخیر چندان کار گرافیک نمی کرد و شاید بهتر بگوییم آثار چندان خوبی نداشت(آنطور که مرتضیممیز را می شناختیم) ولی در شکلی تازه (به قول قباد شیوا؛ دیپلمات فرهنگی شده بود و سعی بسیاری در تشکیل انجمن صنفی و ایجاد بستری برای حضور گرافیست ها از خود نشان داد که نتایج آن در شکل گیری نهادهای مختلف و گروههای هنری می توان جستجو کرد و فضای راکد گرافیک با تک عنوان نشریه گرافیکی و یک بینال دست و پا شکسته را (به همراه هم نسلان دیگر) تبدیل به جریانی از گروههای مختلف گرافیکی، بینالها و نمایشگاههای متعدد نمود که نیاز است تا از طرف نسل حاظر ادامه یابد. جریاناتی چون بینال پوستر، نمایشگاه روی جلد کتاب، پوسترهای تجربی و نمایشگاه تایپوگرافی و.... وی با برپایی و تشویق مجلات مختلف گرافیک و چاپ و معرفی هنرمندان و هنر گرافیک ایران به جهان راهی را به جوانمردی در زندگی طی نمود


مسوولیتها


  • مدیریت گروه گرافیک و عکاسی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
  • مدیریت و طراحی هنری جشنواره بین‌المللی فیلم تهران(۱۳۵۲-۱۳۵۶)
  • ریاست هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران
  • ریاست دوسالانه‌های گرافیک ششم، هفتم و هشتم
  • مشاور هنری کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه تهران
  • ریاست کمیته ایرانی انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک (AGI)
نمایشگاه‌ها

وی در طول فعالیت‌های هنری خود بیش از ده نمایشگاه اختصاصی از ۱۳۳۹ تا ۱۳۷۷ در تهران و دو نمایشگاه اختصاصی در آلمان (۱۳۶۵-۱۳۶۷) و بیش از ۷۴ نمایشگاه گروهی در ایران، آلمان، فرانسه، آمریکا، بلژیک، فنلاند و یوگسلاوی برپا کرد و طراحی گرافیکی و تهیه پوستر برای صدها جلد کتاب و نشریات مختلف توسط او انجام گرفت.
کتابشناسی


  • طراحی، نقاشی در سه جلد (‌۱۳۵۱)
  • طراحی تزیینی (‌۱۳۵۴)
  • نشانه‌ها (نمونه کارهای شخصی) (‌۱۳۶۲)
  • طراحی اعلان (‌۱۹۸۴)
  • تصویر و تصور (‌۱۳۶۸)
  • طراحی روی جلد (‌۱۳۶۸)
  • طراحی روی جلد (مجموعه آثار) (‌۱۳۸۲)
  • حرف‌های تجربه. مجموعه مقالات از سال ۱۳۴۵ تا۱۳۸۲، انتشارات دید(‌۱۳۸۲)
  • نیم قرن کار (مجموعه آثار) (‌۱۳۸۳)
  • تصویر سازیهای عالی در کتابهای مختلف
فیلم‌شناسی

طراحی و کارگردانی سه فیلم انیمیشن برای فستیوال فیلم‌های کودکان کانون پرورش فکری تهران در سال‌های ۵۲–‌۱۳۵۰ با عنوانهای:

  • آنکه عمل کرد و آنکه خیال بافت (۱۳۵۰)
  • یک نقطهٔ سبز (۱۳۵۱)
  • سیاه پرنده (۱۳۵۲)
سایر فعالیت‌ها

طراح گرافیک و مدیر هنری مجلات:

  • ایران آباد(۱۳۳۹)
  • گفتگو(۱۳۳۷-۱۳۸۴)،
  • کیهان هفته(۱۳۴۰-۱۳۴۱)،
  • مجله کاوش(۱۳۴۲- ۱۳۴۳)،
  • نگین(۱۳۴۴)،
  • فرهنگ و زندگی(۱۳۴۸-۱۳۵۰)،
  • رودکی(۱۳۵۰_۱۳۵۷)،
  • سینما(۱۳۵۳_۱۳۵۴)،
  • کلک(۱۳۶۹_۱۳۸۴)،
  • نگاه نو(۱۳۷۰-۱۳۷۸)،
  • شریف(۱۳۷۲-۱۳۸۰)،
  • پیام امروز(۱۳۷۳-۱۳۷۹)،
  • زمان(۱۳۷۳-۱۳۷۹)
و

  • طراح پوستر نمایش «پیروزی در شیکاگو» و فیلم‌های «طبیعت بیجان»، «ستارخان»، «کمال الملک»، «گوزنها»
  • طراح صحنه و لباس چهارده نمایشنامه در تالارهای نمایش تهران
  • طراح صحنه و لباس فیلم‌های «ستارخان» و «طبیعت بی جان»
  • طراح نور نمایشنامه‌های «بازگشتی نیست» و «دندون طلا» و «اطاق خصوصی»
افتخارات و جایزه‌ها


  • جایزه بهترین طراحی کتاب کودک سال‌های ۴۵ـ‌۱۳۴۲
  • مدال رتبه اول دانشجوی ممتاز دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران (‌۱۳۴۴)
  • برنده مدال طراحی نمایشگاه بین‌المللی طراحی ژوونیزی فرانسه (‌۱۹۶۶)
  • طراح شاعر برای طراحی پوسترهای سینمایی فستیوال سینمایی کان (‌۱۹۷۵)
  • جایزه و مدال بهترین پوسترهای سینمایی جشنواره فجر تهران (‌۱۳۶۵، ۱۳۶۶ و ۱۳۶۹)
  • جایزه بهترین آثار طراحی نشانه‌های دهه ۸۰ میلادی (‌۱۹۹۰)
منابع


 
آخرین ویرایش:

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحلیل مرتضی ممیز از طراحی علامت استاندارد:

مرحوم «مرتضی ممیز» پدر گرافیک نوین ایران آرم استاندارد را در سال 1364 طراحی کرده است.
داستان طراحی علامت استاندارد ایران از زبان طراح این آرم شیرینی خاص خودش را دارد.
به گزارش مهر، یک روز برای یک علامت. علامتی آشنا که نشانه اعتماد به محصولات مختلف است. حالا 13 سالی می شود که 14 اکتبر(22 مهر) هرسال، به نام «روزجهانی استاندارد» نامگذاری شده است. شاید اما شناخته شده ترین نشانه استاندارد و روزش، علامتی باشد که روی محصولات ایرانی درج می شود تا مطمئن باشیم آن محصول، حداقل های لازم برای قابل اطمینان بودن را دارد.



«مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» نام رسمی ارگانی است که وظیفه تهیه استانداردها را برای کالاهای گوناگون بر عهده دارد و این آرم استاندارد را برای کالاها صادر می‌کند. نام انگلیسی این سازمان به صورت Institute of Standard and Industrial Research of Iran است که اگر حروف اول این کلمات را کنار هم بگذاریم به عبارت ISIRI می‌رسیم و البته یک علامت معروف که هر روز بارها و بارها آن را می بینیم و به آن اعتماد می کنیم. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید طراح این علامت آشنا، یکی از مشهورترین گرافیست های ایرانی است.
مرحوم «مرتضی ممیز» طراح علامت استاندارد ایران است که این آرم را در سال 1364 طراحی کرده است. پدر گرافیک نوین ایران چهارم شهریور ۱۳۱۵متولد و در سال ‪ ۱۳۴۴در رشته نقاشی از دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. ممیز تحصیلات خود را در ‪ ۱۹۶۸میلادی در مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس رشته طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی ادامه داد و پس از بازگشت به ایران به فعالیت در زمینه تصویرسازی و گرافیك پرداخت. طراحی بسیاری از آرم ها و نمادهای معروف در ایران نتیجه هنر اوست.‬‬
خود مرحوم ممیز،داستان طراحی این آرم را این طور تعریف کرده است: «در طراحی نشانه استاندارد توانستم از قلمی استفاده کنم که به خوبی حروف اختصاری ISIRI تبدیل به کلمه ایران شود. دوست داشتم کادر فلش مانندی اطراف نوشته را ببندد. کادری که دو زاویه ی آن کاملاً تیز و دو زاویه ی دیگر منحنی و نرم باشد، تا در نهایت خلاصگی فلش حداکثر و حداقل را که هدف داوری مؤسسه در محصولات است نشان دهد. اما این حد سادگی برای سفارش دهنده کافی نبود؛ با اضافه کردن خطوط بیشتر حالت فلش را نمایان تر کردم.»

ممیز در تحلیل این آرم هم این طور نوشته است:
1-آرم استاندارد به صورت دو فلش رو به بالا و رو به پایین است و نمایش دهنده مفهوم حداقل و حد اکثر می باشد و اصل مسئله استاندارد نیز همین مفهوم است.
2-گذاشتن خط(نوشته) در وسط آرم دقیقاً در وسط حداقل و حداکثر نمایش بعد دیگری از استاندارد است.
3-چهارگوش بودن ابعاد آرم نمایش توازن و تعادل در امر استاندارد و نیز حد وسط منطقی جهت هر چیز استاندارد است و چهارگوش بودن و تساوی خطوط از هر طرف باعث می شود که جهت خاصی نشان داده نشود تا کمک به مفهوم استاندارد کند.
4-کاراکتر حروف ISIRI که مخفف کلمه انگلیسی استاندارد است به شکلی است که وقتی برعکس به آن نگاه می کنیم کلمه فارسی ایران خوانده می شود.
5-به جای کلمه ISIRI یا ایران علائم استاندارد فلزات و مصنوعات گذاشته می شود که آنها به صورت دایره های نقطه مانند گرد است و جای آنها درست در وسط علامت و در جای نوشته است. محل این نقطه ها و نوشته ها همان میانگین و حد وسط و تعادل را عنوان می کند.
6-در ضمن دو علامت فلش نشان دهنده حداقل و حد اکثر تشکیل حرف S لاتین را می دهد که برای کشور های خارجی بیانگر کلمه استاندارد standard است و قابل فهم برای کشور های خارجی و مردم آنها است.
گذشته از موارد یاد شده سعی شده که تمام عوامل ضروری در طراحی آرم از جمله ارزش های گرافیکی طرح که سادگی و تعادل مشخصه اصلی آنها است و نیز قابلیت های گرافیکی طرح مانند: اجرا، هماهنگی و قابلیت تبدیل به حجم و نیز قابلیت کوچک و بزرگ شدن آن بدون لطمه خوردن به اصل طرح رعایت شود.
معروف ترین آرم های طراحی شده ممیز، غیر از آرم استاندارد ایران، این آرم ها است:

آرم شرکت سایپا - طراحی شده در سال 1366


آرم شهرداری تهران - طراحی شده در سال 1368



آرم سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی- طراحی شده در سال 1374



آرم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - طراحی شده در سال 1369


موزه رضا عباسی.






 

Similar threads

بالا