[ مشاهیر موسیقی] - 31 - یوهان اشتراوس

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
یوهان اشتراوس - Johann Baptist Strauß








موسیقیدان اتریشی ،از كودكی تحت نظر پدرش به موسیقی آشنا شد . با آنكه اشتراوس (پدر) نمی خواست كه فرزندش مانند او موسیقیدان باشد با این حال یوهان در سال های تحصیل به تصنیف موسیقی پرداخت و در 1844 اركستری تشكیل داد و خود ایستاده در اركستر ویولون می نواخت .

اركستر یوهان اشتراوس به زودی شهرت یافت و كنسرت های یوهان اشتراوس پدر را از رونق انداخت.یوهان اشتراوس والس را از صورت ابتدایی درآورد و شكل پوئم سنفونیك به آن داد و در این زمنیه والس هایی مانند زندگانی هنرمند ، خون وینی ، هزار و یك شب ، گل سرخ جنوبی ، ندای بهاری ، داستانی از جنگل وین ، شراب و زن و آواز و روی دانوب زیبای آبی نوشته است.

بعضی از والس های اشتراوس با مقدمه آهسته ای شروع می شود و پس از آهنگ والس در خاتمه به كودای تند و مهیجی مختوم می گردد . از این حیث والس های اشتراوس جنبه كلاسیك دارد و در بین آنها «داستانی از جنگل وین» و «روی دانوب زیبای آبی» شاهكار اوست .اشتراوس متجاوز از 400 والس ساخته است كه طی مسافرت های او به پاریس ، برلین ، لندن و پترزبورگ در سراسر جهان شهرت یافت . علاوه بر آن بعضی از آثار دیگر اشتراوس مانند پولكا Polka ، گالوپ Galoppe و حركت دائم Moto perpetuo نیز معروف است.

هنگام مسافرت ناصرالدین شاه به وین یوهان اشتراوس به مناسبت ورود شاه مارشی به نام ایران نوشت . او این اثر را در ابتدا مارش قشون ایرانی (Persischer Armee-Marsch) نامگذاری کرده بود، این اثر اولین بار در واکس‌هال پاویلیون در پارک پاولوسک در ۱۱ ژوئیه برای عموم اجرا و معروف‌ترین اثر از تنظیم‌هایش در آن سال در روسیه شد و حداقل ۶۵ بار اجرا شد. این اثر حتی اثر محبوب سازنده‌اش در تمام زندگی‌اش بود، این اثر برای نخستین بار در دسامبر ۱۸۶۴ در یک جشنوارهٔ کنسرت در ولکس گارتن وین به اجرا در آمد که امروزه یکی از کارهای درخشان این آهنگساز نیز به شمار می‌رود.این «مارش ایرانی» نیز از كارهای معروف اوست .

از آثار دیگر اشتراوس اپرتا (اپرا کوچک) های اوست كه حاوی زیباترین و بانشاط ترین آهنگهای آن زمان است . اشتراوس نخستین اپرت خود را به نام ایندیگو Indigo در سال 1871 به مورد اجرا گذاشت و پس از آن چند اپرت دیگر مانند كارناوال رم (سال 1873) ، شب پره (سال 1874) ، دستمال ملكه (سال 1880) ، شبی در ونیز (سال 1883) ، بارون تسیگان Zigeunerbaron (سال 1885) و پرنسس نینتا Ninetta (سال 1893) شهرت بسیار یافت.

بین این آثار به خصوص اپرتا شب پرده و بارون تسیگان از شاهكارهای یوهان اشتراوس است .از خانواده اشتراوس دو برادر یوهان ، ادوارد و یوزف اشتراوس نیز آهنگساز بودند و آنها نیز چند والس به یادگار گذاشته اند .

منبع:بیان موزیک
 

Similar threads

بالا