[مشاهیر موسیقی] - 23 - پرویز مشکاتیان

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز


موسیقیدان

متولد 24اردیبهشت سال 1334، نیشابور، موسیقیدان. در فستیوال جهانی موسیقی تحت عنوان (روح زمین) در کشور انگلستان شرکت کرد و مقام نخست را بدست آورد.

دوران زندگي:


موسیقی‌دان، نوازنده سرشناس ، استاد دانشگاه و پژوهشگر نامی ایران بود. او مقدمات موسیقی را از شش سالگی نزد پدرش،که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آموخت. آموختن موسیقی را در طول تحصیل در زادگاهش، نیشابور پی گرفت و تا پایان دورهٔ متوسطه همچنان در پیشگاه پدر به فراگیری و تمرین مشغول بود. در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکدهٔ هنرهای زیبا شد و به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد نور علی خان برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد دکتر داریوش صفوت پرداخت. وی همزمان با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون دکتر محمدتقی مسعودیه، دکتر مهدی برکشلی، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فرا گرفت.

او نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد و توانست در نوازندگی این ساز به مهارت ویژه و چشمگیری دست پیدا کند و همچنین کارهای بزرگ فراوانی را در زمینهٔ آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینهٔ ساخت قطعات همنوازی (ارکسترال)، تصنیف و نیز تکنوازی انجام دهد. در این سال‌ها، کنسرت‌های متعددی با خوانندگانی چون پریسا و هنگامه اخوان اجرا کرد و در سال ۱۳۵۶، گروه عارف را تشکیل داد. وی در آزمون موسیقی باربد که به ابتکار استاد نورعلی برومند برگزار می‌گردید، به همراه پشنگ کامکار مقام نخست در رشتهٔ سنتور و همراه با داریوش طلایی، مقام ممتاز در ردیف‌نوازی را به دست آورد. مشکاتیان از سال ۱۳۵۶، همکاری با رادیو را زیر نظر هوشنگ ابتهاج آغاز کرد اما پس از واقعه‌ى ۱۷شهریور ۱۳۵۷ از رادیو استعفا داد و مؤسسه چاووش را با همکاری هنرمندان گروه عارف و شیدا تشکیل داد. سپس با همکاری شهرام ناظری، تصنیف «مرا عاشق» را بر‌روی شعر مولانا ساخت. او با دختر محمدرضا شجریان ازدواج کرد اما در دهه ۱۳۷۰ این پیوند به جدایی منجر شد.

هم‌چنین کارهای بسیار پرباری با نوازندگانی چون حسین علیزاده (سرپرست گروه عارف و گروه شیدا) و محمدرضا لطفی (سرپرست گروه شیدا) دارد. پس از قطع همکاری با محمدرضا شجریان، با خوانندگانی چون علی جهاندار، ایرج بسطامی، علیرضا افتخاری، حمیدرضا نوربخش، علی رستمیان و شهرام ناظری همکاری کرد. مشکاتیان از سال ۱۳۷۶ اجراهای صحنه‌ای و انتشار آلبوم را متوقف کرد وتا تابستان سال ۸۴ کنسرتی در کشور اجرا نکرد. یکی از واپسین کارهای وی آلبوم تکنوازی تمنا بود که در سال ۱۳۸۴ نواخت و منتشر کرد. همچنین وی در روزهای ۶ تا ۹ آذر ۱۳۸۶ به عنوان ، کنسرتی در تهران برگزار کرد که حمیدرضا نوربخش به عنوان خواننده در آن شرکت داشت. در سال ۱۳۸۶، پس از حضور پرویز مشکاتیان در کنسرت محمدرضا شجریان، رابطهٔ این دو استاد موسیقی ایرانی که بیش از یک دهه تیره بود، مجدداً برقرار شد. مشكاتیان علاوه بر ساز سنتور كه ساز تخصصی وی بود با سه تار هم آشنایی كافی داشت و همنوازی سه تار در آلبوم سر عشق را خود وی انجام داده است.


تحصيلات و مدارك علمي:

فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران

مسئوليت ها و مقام ها:



  • استاد دانشگاه
  • سرپرست گروه عارف

افتخارات:


در فستیوال جهانی موسیقی تحت عنوان (روح زمین) در کشور انگلستان شرکت کرد و مقام نخست را بدست آورد. در مراسم جشن خانه موسیقی در ۲۳ مهر ۱۳۸۶، لوح تقدیر از یک عمر فعالیت هنری توسط محمدرضا شجریان به عنوان رئیس شورای عالی خانهٔ موسیقی به پرویز مشکاتیان داده شد.

آثار :


از میان آثار مشکاتیان می توان به آلبوم های : " بیداد "،" آستان جانان "،" دستان "،" نوا (مرکب)"،" قاصدک "،"بهاریه "و" لالۀ بهار "و" وطن من " و تصنیف ها و آهنگ های جاودانی چون : " رزم مشترک (همراه شو عزیز) "،" شیدایی (در همه دیر مغان) "،" ایران ( ایران خورشیدی تابان دارد ) "،" ایرانی ( ایرانی بسر کن خواب مستی ) "،" یاد باد "،" ای یوسف خوش نام ما "،" قاصدک "،" وطن "،" پیروزی " و ... اشاره کرد. وی همچنین در طول زندگی خود کتاب های گرانبهایی را برای آموزش سنتور برای هنرجویان و علاقه مندان این رشته منتشر کرد.کتاب هایی چون : " بیست قطعه " ، " گل آیین " ، " گل آوا " ، " سل آیین " ، " مجموعه تصانیف - 4 جلد " از جملۀ این کتب ها هستند. از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ با محمدرضا شجریان همکاری داشت که نتیجه‌ى آن ، آثار ماندگاری چون بیداد، آستان جانان، سِرّ عشق، نوا، دستان، گنبد مینا و جان عشاق بود.

تاريخ فوت، محل فوت، هنگام فوت، محل دفن:


پرویز مشکاتیان در تاریخ ۲۹ شهریور سال ۱۳۸۸در منزلش در تهران، و در سن ۵۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. مراسم تشییع پیکر پرویز مشکاتیان در روز ۴ مهر در زادگاهش نیشابور، از مقابل اداره فرهنگ و ارشاد و با حضور جمعیتی نزدیک به ۱۵ هزار نفر برگزار گردید. در این مراسم که هنرمندانی همچون حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، همایون شجریان، کیوان ساکت، حمیدرضا نوربخش، علی رستمیان، شروین مهاجر و پژمان طاهری حضور داشتند، گروهی از دانشجویان دانشکده هنر نیشابور به نشانه عزا تعدادی از سازهای خود را کفن‌پوش کرده بودند. همچنین گروه موزیک شهر نیشابور در طول مراسم تشییع، مارش عزا اجرا می‌کرد. پیکرش را در مسجد جامع نیشابور در محوطه بیرونی باغ عطار و در جوار مقبره عطار نیشابوری به خاک سپرده شد.

نقل قول و خاطرات:


محمدرضا لطفی در پیام تسلیتی، درگذشت مشکاتیان را سوگی سنگین و بهتی عظیم برای جامعه موسیقی عنوان کرده است.
ایشان که در خارج از کشور به سر می برد،در پیام خود اورده است: «پرویز عزیز از میان ما رفت. خانواده، رفقا و دوستان و جامعه اهل موسیقی را در سوگی سنگین و بهتی عظیم فرو برد. مردمانی چند در طی بیش از 30 سال با آثار جاودان او و طنین پرشتاب مضرابش زیسته‌اند و بهترین و تلخ‌ترین لحظات عمر خویش را با ساز او قرین بوده‌اند. چند سال جان خاطره خود را مرهون احساس و ساخته‌های زیبای او می‌دانند. من به عنوان دوستی دیرینه این داغ جانگداز را به جامعه موسیقی و خانواده او خصوصا مادر داغدار و آوا و آیین عزیز تسلیت گفته برایشان آرزوی طول عمر می‌نمایم. متأسفانه نبودم تا قطره‌ای باشم در اقیانوس داغدارش. از راه دور به روح بزرگ پرویز عزیزم درود می‌فرستم که چنین آثار جاودان موسیقی را برای ما و نسل های پس از ما به یاد گذاشت و رفت. "او به جاودانگی موسیقی ایران زنده است"».


منابع:
ویکی پدیا
musicema.com
pcparsi.com
poyankhalili.blogfa.com
/jiroftcete.persianblog.ir









 

Similar threads

بالا