[مشاهیر مجسمه سازی] - 12 - احمد نادعلیان

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
احمد نادعلیان

متولد 1342 سنگسر


1367- 1362 کارشناسی نقاش – دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
1371 – 1375 کاشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه مرکزی انگلستان
برپایی 20 نمایشگاه انفرادی و شرکت در بیش از 100 نمایشگاه جمعی
در دهه گذشته نادعلیان به کرات به شهرها، مناطق و اماکن دورافتاده در همه قاره‌ها سفر کرده و نقش‌ها را بر صخره‌ها کنده نگاری کرده است و یا بسیاری از سنگ‌هایی که بر آن‌ها ماهی نقش زده است را به داخل رودخانه‌ها، آب راه‌ها، دریاچه‌ها و دریا‌ها پرتاب مرده است. او همچنین بسیاری از سنگهای نقش زده شده‌اش را در سرزمین‌های مختلف پنهان ساخته است. آثار محیط او در بسیار‌ی از کشور‌ها مثل کشورش ایران، ایتالیا، آلمان، امریکا، بریتانیا، اسپانیا، فرانسه، چین، هلند، یونان، ازبکستان، تاجیکستان، بنگلادش، فنلاند، لبنان، سوریه، آذربایجان، سوئد، دانمارک، امارات متحده عربی، قطر، کویت، ترکیه، سوئیس، صربستان، روسیه... وجود دارند.




[h=2]زندگی‌نامه[/h] نادعلیان فعالیت‌های هنری خود را از سال ۱۳۵۶ از سن ۱۴ سالگی با کشیدن طرح‌های طنزآمیز در مدرسه آغاز کرد. او در ابتدای کارهای هنری‌اش بیشتر در زمینه‌های بسیار متنوعی از جمله طراحی، نقاشی، کاریکاتور و عکاسی فعالیت داشته‌است.
نادعلیان بین سالهای ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۸ به بسیاری از نقاط ایران سفر کرد که حاصل آن خلق چند هزار طراحی و تهیه بیش از ۱۲ هزار اسلاید بود. دو مجموعه از آن طراحی‌ها را در همان دوران دانشجویی به چاپ رساند و هم‌اکنون از برخی از آن اسلایدها در تدریس دروس نظری در دانشگاه‌ها بهره می‌گیرد. او پس از آن که در سال ۱۳۶۷ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شد، در سال ۱۳۶۹ به فرانسه رفت و تا سال ۱۳۷۰ در مراکز فرهنگی فرانسه به مطالعه تاریخ هنر ایران و جهان پرداخت. او سپس در سال ۱۳۷۰ به انگلستان رفت و در سال ۱۳۷۵ موفق به کسب مدرک دکترای فلسفه هنر در زمینه تخصصی نقاشی و تزئینات دیواری از دانشگاه مرکزی انگلستان (UCE) شد. او در سال ۱۳۷۵ به ایران بازگشت و به تدریس در دانشکده‌های هنری پرداخت.[SUP]http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%86#cite_note-RA-3[/SUP]

نادعلیان از سال ۱۳۷۵ تاکنون، بیشتر اوقات خود را در فصل‌های بهار و تابستان در ییلاقات عشایر ایل سنگسر در اطراف کوه دماوند به‌ویژه روستای پلور سپری می‌کند. او تدریجا به کنده‌نگاری بر روی سنگ روی آورد و از ۱۳۷۶ سفرهای متعدد خود را به کشورهای گوناگون جهان آغاز کرد.دکتر نادعلیان سابقه تدریس در دانشگاه‌های شاهد (عضو هیئت علمی)، دانشگاه تهران، هنر، الزهرا، سوره و آزاد را دارد. او هم‌اکنون در دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌کند.او تاکنون مدیریت و دبیری جشنواره‌هایی مانند جشنواره هنر محیطی ایران و جشنواره بین‌المللی مجسمه‌های شنی را به عهده داشته‌است.

[h=2]حرفه و آثار[/h] او حجاری بر روی سنگ در طبیعت را از سال ۱۳۷۵ آغاز کرد و از سال ۱۳۷۶ تاکنون سفرهای بسیاری به بیش از ۴۰ کشور جهان داشته‌است. کارهای او موضوع‌های نمادین و الهام‌گرفته از اساطیر باستانی هستند که با تفسیر و شیوه‌ای نو ارائه می‌شوند. آثار او از جمله حجاری‌ها، خاک نقاشی‌ها، پیکره‌ها و مهره‌ها بیشتر در محیط طبیعی خلق و رها می‌شوند، و در برخی اوقات عکس‌ها و فیلم‌های آنها در نمایشگاه‌ها و نگارخانه‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند. او همچنین بسیاری از حجاری‌هایش را در گوشه و کنار جهان دفن کرده و نقشه‌ای برای آنها در وب‌گاه‌اش فراهم می‌کند. آثار دفن شده بیشتر دارای نقوش ماهی، جانوران و اثر رد پا یا دست انسان هستند.

مهم‌ترین ویژگی آثار او در حجاری سنگ‌های طبیعت، به گفته خودش، اصل همسویی و غلبه نکردن بر طبیعت، دگرگون نکردن ماهیت و حفظ بافت و کلیت سنگ است که سادگی و رازآلودگی حجاری‌ها را به همراه دارد. بیشتر طرح‌هایی که او بر روی سنگ‌های صیقلی رودخانه حجاری می‌کند، طرح نمادین ماهی است. نادعلیان همچنین در زمینه هنر زمینی، با به‌کارگیری خاک‌های رنگی طبیعی، به طراحی چهره و دست انسان بر بستر سواحل می‌پردازد.

مجتبی میرطهماسب مستندساز ایرانی، فیلم مستند «رودخانه هنوز ماهی دارد» را با موضوع فعالیت‌های هنری و زیست‌محیطی نادعلیان ساخته‌است. این فیلم روایتگر تلاش این استاد دانشگاه برای جلب توجه به محیط زیست از طریق حجاری بر روی سنگ‌ها در حاشیه رودخانه‌ها است.










منابع :
ویکی پدیا
ایران مجسمه .
 

Similar threads

بالا