[مشاهیر عکاسی] - 17 - دکتر هادی شفائیه

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
خانم مهندس فرشید که علاوه بر تخصصشان در رشته باغبانی و کشاورزی ، در چند رشته دیگر از جمله عکاسی نیز استادند و برایشان توفیق روزافزون آرزومندم ، در یکی از پست های اخیرشان مطلبی راجع به عکاسی در سالهای دور نوشتند و من لازم دانستم جهت ادای دین به استادان مسلم ایران زمین چند سطری تقدیم کنم .


استاد دکتـر هادی شفائیــه پدر عکاسی نوین و بنیانگــذار عکاسی آکادمیک در ایـران
می باشد .

در زمان تحصیل ما هنر عکاسی جزو رشته های دانشگاهی نبود و لذا من ناچار رشته فیزیک را انتخاب کردم ولی خوشبختانه تلاش های مجدانه استاد شفائیه ، برای اولین بار هنر تصویر گری را به دانشگاههای ایران کشید و این هنر از حالت تجربی به روش علمی و آکادمیک و تخصصی تر گرایش یافت و اینک جوانان ما با استفاده از این رشته تحصیلی می توانند هنر تصویر گری را با اصول علمی و صحیح یاد بگیرند و به هنرمندان واقعی تبدیل شوند که حرفهای زیادی برای گفتن دارند .


در سالهای اخیر بارها بزرگداشت هایی برای استاد در محافل هنـــری ایران و سایر کشور ها گرفته شده است. در جشنواره های سراسری عکس فیروزه تبریز هم که در سالهای گذشته انجام گرفت و من هم جزو شورای سیاست گذاری این جشنواره ها بودم علاوه بر جوایزی که به برندگان جشنواره تعلق می گرفت هر سال یک جایزه ویژه استاد شفائیه هم با انتخاب هیئت داوران به یکنفر از هنرمندان داده می شد که عبارت بود از : تندیس استاد شفائیه – دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلون ریال وجه نقد .

برای نوشتن این مطلب متاسفانه من نمونه عکس های استاد شفائیه را در آرشیوم نداشتم ولی به محض تماس با ایشان که توسط دوستانم آقایان استاد کریم متقی و محسن بایرام نژاد انجام گرفت بلافاصله 3 نمونه از عکس هایشان را برای درج در این مطلب ارسال داشتند که در اینجا لازم میدانم از استاد دکتر هادی شفاییه و فرزند هنرمندشان استاد نیما شفائیه و همچنین سروران عزیزم آقایان متقی و بایرام نژاد صمیمانه سپاسگزاری نمایم .


استاد شفائیه که استاد عکس پرتره است از شخصیت های زیادی در ایران و جهان تصاویر جاودانی گرفته است ، برای این منظور شخصیت مورد نظر خودرا ساعتها روی صندلی آتلیه خود می نشاند و با او صحبت میکرد و در چهره و حالتهای رفتاری سوژه دقیق می شد و بعد عکسی میگرفت که بیننده در همان نگاه اول بدون اینکه شناختی از فرد داشته باشد شخصیت و موقعیت اجتماعی و فرهنگی وی را حدس بزند ، استاد نیما یوشیج پدر شعر نو ، یکی از این شخصیت ها است که در یک جلسه ، چند ساعت با استاد بود تا این تصویر زیبا و ماندنی گرفته شد :


استاد شفائیه میگوید :

برای گرفتن عکس، حتی از موضوعی مشخص و ساده مثل یک سیب، یافتن بهترین نقطه دید، مناسب‌ترین زمینه و انتخاب نور جوابگو، مدتی تلاش لازم است درصورتیکه یک نقاش می‌تواند در جایی بنشیند و فقط با یک مداد و ورقی کاغذ، حتی بی وجود سیب، نقش آن را چنان که می‌خواهد، با قدرت تصور و تجسم، در روی آن کاغذ بوجود آورد.






نمونه های دیگر آثار استاد :

تصویر فوق متعلق به یکی از بازیگران سینما و تاتر می باشد .



ساختمان بانک ملی ایران - تهران



زندگـــی نامـــه :


استاد دکتر هادی شفائیه روز 23 مرداد ماه سال 1302 خورشیدی در تبریز به دنیا آمد. دوره ابتدایی و دبیرستان را در تبریز گذراند و در 18 سالگی روانه تهران شد.

رسیدن به تهران برابر با سوم شهریور 1320 و اشغال ایران توسط نیروهای متفقین بود ، استاد در سال 1322 خورشیدی برای ادامه تحصیلات راهی ترکیه شد و در استانبول درس داروسازی خواند.


سابقه عکاسی -
در سال 1312 اولین عکس را گرفت، شیشه‌اش را ظاهر و عکس‌‌اش را چاپ کرد - در سال 1330 برای اولین بار در یک مسابقه عکاسی شرکت کرد. این مسابقه را انجمن فرهنگی ایران و فرانسه ترتیب داده بود. وی تنها یک عکس داد که برنده اول مسابقه شد. بعد از این نمایشگاه، اولین "انجمن ملی عکاسی ایران" را تشکیل داد که بیش از دو سال دوام نیاورد .


در سال 1333 جامعه لیسانسیه‌های دانشسرای عالی یک مسابقه عکاسی ترتیب داد که هادی شفائیه جایزه اول رشته "پرتره" و جایزه اول رشته "طبیعت بی‌جان" را گرفت ، در فروردین 1334 با افتتاح Studio Hadi رسما و بطور حرفه‌ای عکاسی را شروع کرد، و در تابستان همان سال اولین کلاس عکاسی ایران را به‌راه انداخت .


در سال 1334در حالیکه با انتخاب 150 قطعه از عکسها در صدد تشکیل نمایشگاه عکس بود ، باستان‌شناس مشهور فرانسوی "رومن گیرشمن" (مدیر انیستیتوی باستان‌شناسی فرانسوی‌ها در ایران) یکی از عکسهای 50 در 60 سانتی‌متر را استاد را با خود به پاریس برد و در بازگشت از مدیر بخش شرق‌شناسی موزه لوور (آقای آمیه) دعوتی برای تشکیل نمایشگاه عکس های استاد در موزه لوور آورد، اما متاسفانه هنگامی که عکسها برای ارائه آماده شد به علت عدم پشتیبانی مالی دولت فرانسه ، تشکیل این نمایشگاه لغو گردید ولی همین آثار در نمایشگاه های متعددی با نام "رد پای اعصار" به نمایش در آمد و مورد توجه قرار گرفت از جمله :

کاخ ابیض (تهران) - بنابه دعوت "پروفسور توچی (باستان‌شناس ایتالیایی) در رم - موزه‌ تاریخ هنرهای معاصر ژنو و سپس به دعوت سفیر ایران در سوئیس، نمایشگاه در برن و زوریخ تکرار شد

پس از بازگشت به ایران، در دانشگاه هنرهای زیبا و باشگاه عکاسی آبادان به نمایش درآمد.

در 1344 استودیو هادی را در تهران گشود. از 1342 به مدت یازده سال برای مجله «هنر و مردم» مطلب عکاسی نوشت. به همت وی در 1362 اولین دوره کارشناسی عکاسی در ایران بازگشایی شد.


از همان سالها ابتدا یک فصل در تلویزیون تجاری و یک سال در تلویزیون دولتی برنامه تدریس عکاسی اجرا کرد و در پایان آن دوره از طرف دانشگاه هنرهای زیبا برای تشکیل کلاسهای عکاسی دعوت گردید که رفته‌رفته دانشگاه‌های دیگر نیز به این فکر افتادند.


سال1351 برای تهیه برنامه برای کلاسهای حرفه‌ای هنری از طرف وزارت آموزش و پروش دعوت شد و کتابی نوشت که همان سال چاپ و منتشر شد .

در سال تحصیلی 58-59 با وجود اینکه دانشگاه‌ها تعطیل شد. اما تدریس استاد دچار وقفه نگردید ، سال 1360 بالاخره تلاشهای 25 ساله ایشان به نتیجه رسید و از طرف وزارت علوم و آموزش عالی از ایشان خواسته شد که برای دوره چهار ساله لیسانس عکاسی برنامه درسی بنویسند. از سال 1362 در دانشگاه تهران (دانشکده‌ی هنرهای زیبا) و مجتمع دانشگاهی هنر این دوره شروع شده و به اجرا درآمده است. تا سال 1366 در هر دو دانشگاه مدیریت دروس و بخش عملیاتی تدریس را بر عهده داشتند.


در سالهای 60 از دانشکده صدا و سیمای ایران (تلویزیون)، دانشگاه صنعتی و دانشگاه الزهرا نیز تدریس عکاسی را از استاد شفائیه خواستند و ایشان پذیرفتند ، دیگر برای رسیدگی به "استودیو هادی" وقت آزاد باقی نماند و عملا به حال تعطیل درآمد.



سی‌ام اردیبهشت سال 1367 به اتفاق همسرشان ایران را ترک و به ایالت دابلین ( اوهایو ) در ایالات متحده که هر دو پسرشان ساکن آنجا بودند، رفتند.

در ماه نوامبر همان سال متاسفانه دچار سکته قلبی شدند و پس از چهار روز مراقبت که حالشان بهتر شده بود ایشان را از بخش CCU به ICU منتقل کردند. ظهر همان روز سکته مغزی به سراغشان آمد و در فوریه 1996 بار دوم سکته مغزی تکرار شد ولی لطف خدا شامل حالشان گردید و الان با 88 سال سن بازهم با انرژی کافی با دوستان این هنر برخورد مینمایند .


تصویر دیگری از استاد کار فرزند هنرمندشان نیما شفائیه :
در افتتاحیه جشنواره های فیروزه دوست عزیزم آقای کریم متقی با استاد تماس تلفنی برقرار میکرد که از بلندگوهای سالن برگزاری جشنواره مستقیما پخش می شد در این ارتباط استاد برای تمامی هنرمندان و عکاسان شرکت کننده از سراسر ایران آرزوی موفقیت مینمودند .


برای استاد شفائیه و تمامی افرادی که قلبشان به خاطر ایران عزیز و هموطنانشان می طپد و عمرشان را در این راه صرف میکنند آرزوی سلامت و موفقیت روز افزون داریم .
به نقل از وبلاگ من یک جوانه ام
 

Similar threads

بالا