[مشاهیر عکاسی] -07-آلفرد یعقوب زاده

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار

آلفرد یعقوب زاده سال ۱۳۳۷ در یک خانواده نسبتا فرهنگی و از پدری ارمنی و مادری آشوری متولد شد، با وقایع انقلاب ایران در سال ۵۷ تحصیل در رشته طراحی داخلی را رها کرد و وارد دنیای عکاسی شد.
با پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌ها رفت و ۳ سال در گروه جنگ‌های نامنظم شهید دکتر چمران حضور داشت و برای رسانه‌های داخلی و خارجی عکاسی کرد.
عکاسی جنگ ایران و عراق و همکاری با خبرگزاری آسوشیتدپرس وآژانس عکس سیگما از جمله فعالیت های اولیه وی در عکاسی است .
عمده فعالیت های حرفه ای این عکاس به ثبت رو یدادهای گروگانگیری در جنگ لبنان اختصاص دارد. وی ۱۳سال در میان مبارزان فلسطینی علیه اسرائیل عکاسی کرد ه است . یعقوب زاده از بحران های داخلی سومالی، افغانستان ، ازبکستان ،تاجیکستان، کوبا ، هند ، ترکیه، روسیه ، عراق ، چین ، چچن، سری لانکا،آمریکا و… لحظات تاریخی را ثبت کرده است.




آلفرد یعقوب‌زاده اسفند ماه‌ سال ۸۴ در مقابل‌ تهاجم‌ صهیونیست‌ها به‌ زندان‌ اریحا، توسط مردان‌ مسلح‌ در منطقه‌ خان‌ یونس‌ شهر غزه در فلسطین‌ همراه دو خبرنگار خارجی دیگر‌ به ‌گروگان گرفته شد‌ که پس از مدت کوتاهی آزاد شد.

این عکاس تجربه های ارزشمندی در زمینه آیین ها و مراسم مذهبی و سنتها در بیش از ۲۴ کشور دارد. وی این مجموعه را در کتابی با عنوان “مسیحیت در جهان” منتشر کرده و نمایشگاه این عکس ها را در میلان، بوداپست ،پاپونیان و چند شهر اروپایی بر پاکرده است.

آثار اولیه یعقوب زاده در ایران با عناو ین “جنگ ایران و عراق” و”چهره های جنگ” به چاپ رسیده است.
وقتی کتاب “چهره های جنگ” را می بینی چه شور و شعفی به آدم دست می دهد.عکس روی جلد این کتاب سالهاست که در یادمان مانده است.
این کتاب مجموعه عکسهای سال ۱۳۵۹_۶۰ وی از جنگ تحمیلی است.
در مقدمه این کتاب آمده است: یعقوب زاده در سال گذشته بیش از هر عکاسی به جبهه سفر کرده و این صحنه را آلفرد یعقوب زاده بسیار آزموده است. و با اینکه در زمینه های دیگر هم عکاسی کرده، ولی به جرات میتوان گفت، عکاسی او
با جنگ متولد میشود، رشد میکند و تبلور می یابد.
در واقع او مرز تصور و واقعیت را در عمل تجربه می کند. در این کتاب او در عمل توانسته چهره های مختلف جنگ شامل : حماسه و جوشش قهرمانی ها،
ایثارها از یک سو و مرگ ، و یرانی، آوارگی و هجران ها را از سو یی دیگر به روالی گزارش گونه و با بیان اینکه در هر دو سوی جنگ زندگی است که
جر یان دارد، را ارائه دهد.
در فصلهای نخستین کتاب ، عکاس با حضور و همراهی در مامور یت گروه جنگهای نامنظم و تاکید بر تحرک و به کارگیری محیط به عنوان پس زمینه عکس ها و استفاده از حالت بچه های گروه و فضای خاص جبهه، موفق شده است صحنه های خاص از جنگ را تصو یر کند.
همچنین گزارش های تصو یری وی از مقاومت مردم فلسطین درمجموعه ای با عنوان” صلح تحمیلی” منتشر شده است.
آلفرد یعقوب زاده در حال حاضر مقیم فرانسه می باشد.



منبع:beautiful-arts
 

Similar threads

بالا