[مشاهیر عکاسی] -05- عبدالحسین پرتوی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
استاد عبدالحسین پرتوی از عکاسان تأثیرگذار دوران معاصر و انقلاب به شمار می رود، که از سال ۱۳۳۷ کار عکاسی را آغاز کرده است وی که هم اکنون ۶۵ سال دارد ، ۵۰ سال تلاش حرفه ای در زمینه عکاسی را در کارنامه خود جای داده است.

عکس:ساتیار امامی
پرتوی سال ۱۳۲۱ در تبریز متولد شد و کودکی خود را در جنوب تهران محله جوادیه گذرانده است .او با یاد آوری آن دوران می گوید: پدرم با کفاشی خانواده را اداره می کرد و من از همان دوران با دوربین قدیمی برادرم که به شکل جعبه بود بازی میکردم.
وی از روی علاقه به عکاسی بعد از گذراندن دوره سیکل در دبیرستان ابومسلم ادامه تحصیل را رها کرد و برای کار به روزنامه کیهان رفت.در ابتدا در قسمت انبار مشغول بکار شد و پس از آن شش ماهی در بایگانی مشغول به کار بود .آنجا بود که به واسطه آقایی به نام عدل قرار شد هر روز بعداز ساعت سه که کار تمام میشد بدون مزد به بخش عکاسی برود.
استاد پرتوی می گوید : بعد از دوماه به دلیل اشتیاقم ، به طور کامل به بخش عکاسی منتقل شدم و زیر نظر دبیر سرویس عکس”سعید مرآت” مشغول شدم و در دورانی که نان سنگک دو ریال بود با حقوق صدوپنجاه تومان استخدام شدم.
شور و شوقی که او برای فراگیری داشت مسئولین روزنامه را ترغیب می کرد که به او کار های مهم تر بدهند و بالاخره حسین پرتوی عکاسی را به صورت حرفه ای از هفده سالگی در سرویس عکس روزنامه کیهان با عکاسی ورزشی شروع کرد و کار خود را با عکاسی خبری در شاخه های مختلف عکاسی ادامه می‌دهد.
وی در این باره می گوید: از سال ۱۳۳۸ به شکل حرفه ای با عکاسی ورزشی کار را شروع کردم و معتقدم عکاس خبری باید کار را از میادین ورزشی شروع کند تا بتواند برای عکاسی در حوادث خود را آماده کند، چون در عکاسی ورزشی عکاس باید سرعت، دقت و مهارت را یک جا در خود جمع کند تا بتواند عکس خوبی بگیرد.
استاد پرتوی با عکس دیدار همافران با امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ نقش بسیار مهمی را در جریان انقلاب ایفاء کرد.
وی درباره آن سالها می گوید: من در سال ۱۳۵۶ بود که از جریان دولت جدا شدم و در کنار مردم، اخبار انقلاب را دنبال کردم ، باور داشتم که روزنامه برای مردم است نه برای حزب و جناح خاص! پس خود را متعلق به مردم می دانستم و دیگر به خطر فکر نمی کردم چون برای مردم بودم.

پرتوی درباره عکس همافران این گونه می گوید : یک روز قرار بود به نفع دولت مهندس بازرگان راهپیمایی شود و هر کدام از همکاران به طرفی رفتند من مامور شدم به مدرسه علوی بروم وقتی که رسیدم دیدم آنجا خلوت است و یک نفر از دفتر امور مطبوعات دستور خروج همه عکاسان رو اعلام کرد و گفت که همه عکاس ها را از اینجا بیرون کنید.متوجه شدم که باید خبری باشد و دیدم درب کناری مدرسه باز شد و تعدادی افسر نیروی هوایی با لباس فرم برای بیعت با امام “ره” وارد حیاط شدند.به من تاکید کردند که اجازه نداری عکس بگیری.
گفتم: بگذارید بدون اینکه چهره ای از کسی معلوم باشد عکس بگیرم و گرنه اگر این سند نباشد چگونه می خواهید ثابت کنید که اینجا چه گذشته است؟
بالاخره قبول کردند و من را تحویل دو نظامی دادند تا اگر کسی رو به دوربین کرد این دو نگذارند که من عکس بگیرم و…چون هنوز دولت بختیار سر کار بود، نگران بودند که شناسایی شوند و دولت مجازاتشان کند.
عکس را گرفتم و تا خود روزنامه دویدم و عکس در صفحه اول روزنامه چاپ شد و همان روز بختیار این اتفاق را تکذیب کرد و امام “ره” چهار بعدازظهر همان روز اعلامیه ای دادند و اتفاق را تایید کردند و فردای آن روز هم روزنامه کیهان عکس نگاتیو های این بیعت را برای قضاوت مردم چاپ کرد و غروب خبرم کردند که: هرجا هستی بیرون نیا که خبر دستگیری ات را صادر کردند. بعد از چاپ عکس به آنها حمله شد و مردم برای کمک به آنها به پادگان ها ریختند و بختیار فهمید کاری ازش بر نمی آید چون همه با امام “ره” بیعت کرده بودند.
وی همچنین عکسهایی از دوران انقلاب مانند بسته شدن فرودگاه توسط نظامیان به فرمان بختیار در ۴ بهمن ماه ۱۳۵۷،اعدام سران رژیم در دبیرستان های علوی و رفاه، ورود امام خمینی”ره” به ایران در فرودگاه مهرآباد ۱۲ بهمن۱۳۵۷ و بیعت همافران با امام “ره” در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ را به تصویر کشیده است .
تصاویر ثبت شده توسط او از بسته شدن فرودگاه مهرآباد بعد از انقلاب، بیعت همافران با امام (ره)، اعدام سران رژیم شاه و…، ازجمله عکس ها و اسناد تاریخی انقلاب اسلامی ایران به شمار می روند.
وی که در سالهای دفاع مقدس هم دبیر سرویس عکس روزنامه کیهان بود ، می گوید : پس از سالها کار و زحمت خیلی ها ادعا کرده بودند که عکس بیعت همافران برای آنها است و با خاطراتی غلط در رابطه با این عکس، تاریخ را به اشتباه می انداختند و دلم را به درد می آوردند ولی ارشاد کتابی چاپ کرد و اسمم را زیر عکس نوشت و همه دانستند که عکاس این عکس ماندگار در تاریخ انقلاب چه کسی است.
اما ، ما که فکر میکردیم روزنامه کیهان مال خود ما است و هر زمان که لازم باشد به عکس هایمان دسترسی داریم، امروز صاحب عکسهایمان نیستیم و حتی امکان چاپ یک کتاب ازشان را نداریم تا تاریخ این مملکت را برای این مردم نشان دهیم.
استاد پرتوی که با عکس دیدار همافران با امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ نقش بسیار مهمی را در جریان انقلاب ایفاء کرد،از مهمترین اتفاقات ورزشی از جمله بازی های آسیایی تهران و جام ملت های آسیا عکس گرفته است ولی متاسفانه به دلیل این که آن موقع بر عکس ها اسم نمی گذاشتند نتوانسته آرشیو کاملی از عکس هایش داشته باشد.
به گفته بزرگان عکاسی کامل بودن هنر عکاسی خبری ، پابندی به آداب و منش انسانی ، رعایت رفتار اخلاقی و حرفه ای از جمله ویژگی های منحصر به فردی استاد حسین پرتوی به شمار می آید ، استاد اخلاق گرایی که مدت هاست حال خوشی ندارد، و چندی است با بیماری و مشکلات تنفسی و ریوی دست به گربیان است.


عکس: مهدی قاسمی - ایسنا
تصاویر به یاد ماندنی و ثبت لحظه‌های حساس تاریخ انقلاب اسلامی توسط حسین پرتویی هیچ‌گاه از خاطره‌ها محو نخواهد شد.


منبع:beautiful-arts
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا