[مشاهیر عکاسی] -01- علیرضا کریمی صارمی

n*@*f*@*s

عضو جدید
کاربر ممتاز
علیرضا کریمی صارمی در سال 1342 ملایر استان همدان متولد شده است.







او دارای مدرک کارشناسی ارشد عکاسی از دانشگاه هنرهای زیبای کالیفرنیای آمریکا است.


مدیر گروه عکاسی دانشکده خبر و تدریس برخی دروس تخصصی عکاسی نیز در این دانشکده از جمله فعالیت‌های او هستند.
وی که بنیانگذار و رئیس آژانس عکس ایران است، تاکنون در تعداد بسیاری نمایشگاه عکس به صورت انفرادی شرکت داشته است.
همچنین او عکس‌هایش را در بلاروس و سوریه به نمایش گذاشته و در کشورهایی هم چون انگلستان چین و فرانسه نیز در نمایشگاه‌هایی شرکت کرده است.

کریمی صارمی به عکاسی مستند و طبیعت نیز اشتغال دارد.









11سال مدیریت جشنواره های سینمای جوان، دبیر چندین دوره جشنواره عکس از جمله جشنواره عکس امام رضا(ع)، جشنواره عکس فرهنگ ایران زمین، نمایشگاه عکس بام شکسته بم، نمایشگاه بزرگ عکس لشکریان محمد رسول الله، نمایشگاه بزرگ عکس امام آفتاب، نخستین یادواره عکس امام حسین(ع)، سه دوره جشنواره عکس مفاهیم قرآن درفرهنگ ایران و ...، دبیر بخش عکس اولین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر/1387 ، مدیرهنری نمایشگاه ایران درپنجاه وسومین بی‌ینال جهانی ونیز- ایتالیا ، داوری بیش از 80 جشنواره و مسابقات عکاسی، مؤلف مقالات متعدد در زمینه عکاسی، عکاس برگزیده ایرانی دربخش فرهنگ مسابقه جهانی، عضو شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه ملی عکس ایران از دیگر موارد ثبت شده در کارنامه هنری این عکاس به شمار می‌روند.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


آسیب‌شناسی نظام آموزش عکاسی در ایران از دیدگاه علیرضا کریمی صارمی :





اگر بخواهیم بدانیم چگونه می‌شود دانشجوی واقعی عکاسی داشت، باید بدنبال شناخت استعداد‌ها بر اساس جوهر وجودی افراد علاقمندبه عکاسی بایستی بود. چرا که دیگر از روی ناچاری کسی بدنبال راهیابی به دانشگاه نخواهد بود وچرا که آمدن توسط خویشتن است و خروج خارج از روند رایج امروزی در کشور مگر به تلاش و ممارست در یادگیری دروس که بصورت نظری و عملی ارایه خواهد گردید.


با این اوصاف لازم است ‍‍ براین اساس آغازگر حرکت جدیدی در آموزش باشیم؛ شاید بهترین روش بعد از گذراندن مباحث نظری، فعالیت‌های ‍پژوهشی و تحقیقی به‌صورت تحقیقات کتابخانه‌ای برای موارد نظری پیشنهاد مناسبی باشد، زیرا که موفقیت هر حرکت مستمری بر اساس تحقیقات علمی و پایه‌ای درست همراه است بنابر این می‌توان همانند دیگر کشورهای موفق؛ اساس آموزش عکاسی را بر اساس تحقیقات نظری تحت نظارت مستقیم استاد انتخابی گذراند و سپس وارد مباحث عملی بصورت صدر صدکارگاهی شد.



در هیچ جای دنیا مسؤلیت یک کلاس یا دانشجو را صرفاً به‌خاطر عکاس بودن؛ به یک شخص نمی‌دهند، زیرا از همه مهم‌تر اشراف کامل به مباحث نظری هنر وفن بیان است که جایگاه یک شخص را در سیستم دانشگاهی تعیین و تعریف می‌کند بروز بودن اطلاعات برای یک مدرس جنبه حیاتی دارد و علاقه او به تألیف شرکت در کنفرانس‌های علمی فرهنگی هنری و تحریر مقالات متعدد و درج در نشریات معتبر ملاک اصلی انتخاب یک مدرس می‌تواند باشد حال اگر تمام این خصوصیات را با شخصیت هنری ایشان به‌عنوان یک هنرمند عکاس بتوان داشت ایشان مدرسی فوق‌العاده خواهد بود.




در مقایسه با اهمیت ارایه پایان نامه به عنوان میزان سطح علمی یک دانشجودر خارج از کشور می‌توان گفت که متأسفانه در اکثر اوقات شاهد رفع تکلیف از سوی دانشجو در مقطع لیسانس می‌باشیم و به‌نظر می‌رسد اکثر دانشجویان از اهمیت پایان نامه کاملاً بی‌خبر هستند؛ یا پایان نامه‌ای خریداری می‌شود یا بصورت کاملاً سطحی و صرفاً فقط برای رفع تکلیف به اصطلاح کپی پیست شده واز استاد خود نیزنمره قبولی دریافت می‌نمایدو بار‌ها شاهد بوده‌ایم که پایان نامه‌ای با عنوانهای مختلف با اسامی متفاوت ارایه شده است. در اینجا این سئوال مطرح می‌شود که چه عاملی باعث این رفتار غیر اخلاقی در عرصه آکادمیک می‌گردد؟ آنچه می‌توان گفت عدم علاقه وانگیزه و اجبار از سوی خانواده برای ورود به دانشگاه یکی از عوامل مؤثر در این نوع موارد است. اما بسیار پایان نامه‌های خوب و تأثیر گذاری نیز در مقاطع فوق لیسانس و دکتری نوشته می‌شود که بدون هیچگونه حمایتی به فراموشی سپرده می‌شوند در صورتی که می‌توانند در جامعه عکاسی و هنری ما به‌عنوان یک تألیف در مباحث نظری بسیار تأثیر گذار باشد
.


به نظر این‌جانب تعامل رشته عکاسی با دیگر رشته‌ها هنرهای تجسمی و ... جز جدایی ناپذیر ذهن و اندیشه عکاس برای ایجاد داشتن نگاهی متفاوت و تأثیر گذار در جامعه هنری خود است و این موارد جز مباحث نظری است که می‌بایستی در کلاس‌های آغازین دانشگاه به صورت کاملاً تخصصی به آن پرداخت.




بر اساس مشاهده عینی این‌جانب در دانشگاه کلن آلمان بحث فتوشیمی در عکاسی به عنوان بیس و پایه آموزش عکاسی در شناخت اساسی تصویر بصورت جدی در شروع آموزش بسیار مورد اهمیت است و تمامی دانشجویان ملزم به گذراندن عکاسی پایه و آموزش لابراتوار هستند پس از چندی آموزش دیجیتال خواهند دید و در پایان خود انتخاب خواهند کرد که بر اساس چه سیستمی با توجه به شناخت بدست آمده برنامه‌ریزی و فعالیت نماید. اما در کشور ما دیجیتال را به عنوان فن آوری جدیدی که جهان گس‌تر است و هر کسی ملزم به استفاده اجباری آن است بدون شناخت کامل مورد استفاده قرار داده و کمتر مورد ارزیابی آکادمیک قرار گرفته است و سهولت در ارایه تصویرو کم هزینه بودن یکی از موارد مهم در بکارگیری آن است نه شناخت کاملی ازساختار و روان‌شناسی تصویری دیجیتال. حال با توجه به مسایل مذکور و عدم شناخت کامل از این پدیده جهانی شاهد عدم اندیشه و تفکر لازم در اکثر عکسهای ارایه شده در جشنواره‌ها و مراکز دیگر هستیم.



اگر بر این باور باشیم که فضای عکاسی ایران پس از تشکیل رشته مستقل دانشگاهی دچار تحول بسیار گردیده است به دو تقسیم‌بندی در عرصه عکاسی کشور خواهیم رسید۱-عکاسان خود آموخته ۲- عکاسان دانشگاهی ‌. عکاسان حرفه‌ای امروز ما مدیون عکاسان خود آموخته‌ای هستند که در زمانه خود با اندک امکانات موجود عکاسی را فرا گرفته و به نسل بعدی خود منتقل نموده‌اند هرچند که این مطلب شامل تمامی عکاسان آن دوره نمی‌باشدفقط آن دسته از عکاسانی که با فضای خارج از کشور آشنا بودند و یا اینکه در فضای دانشگاهی آ ن زمان در رشته‌های دیگر تحصیل نموده‌اند آنان خود به دیگران نیز آموزش دادن و از شیوه شاگرد و استاد استفاده نمودند و شاگردان آن‌ها هرچند فقط عکاسانی بودند که تنها بر اساس قوانین خویش وبدون شناخت از مباحث آکادمیک هنر فعالیت می‌نمودند اماتاثیرات قابل توجهی در عکاسی زمانه خود بر جای گذاشته‌اند.



بایستی علاقمندان به عکاسی را به دو دسته تقسیم کنیم ۱- افرادی که نیاز به آشنایی اولیه به عکاسی دارند ۲-افرادی که می‌خواهند عکاسی را بصورت جدی برای شروع یک حرکت حرفه‌ای ادامه دهند. در بخش اول آشنایی با دوربین وتمرین در محیط بهمراه مدرس بسیار مفید خواهد بود. در بخش دوم؛ آشنایی هنرجو با اصل واساس عکاسی از واجبات یادگیری عکاسی است زیرا لازم است بدانند که چرا باید عکاسی کرد و هدف از عکاسی چیست؟ چرا جهان امروز مجذوب این هنر جهان گس‌تر است؟ چرا بیشترین تأثیر را بر انسان معاصر داشته است؟ این سئوال‌ها ده‌ها سئوال دیگر در ذهن علاقمندان ایجاد خواهد کرد که البته آغازی برای ورود به دنیای زیبای عکاسی خواهد بود دنیایی که ورود به آن دنیایی دیگر را هویدا خواهد ساخت. پس از آموزش مباحث نظری ورود به کارگاههای آموزشی و شناخت مستقیم ابزار عکاسی به همراه اردوهای عکاسی تأثیرات بسیار عمیقی در آموزش عکاسی خواهد داشت. برگزاری ژوژمان و نقد و بررسی آثار توسط استاد در جمع دیگر هنرجویان از دیگر موارد مهم در سیستم آموزش عکاسی است.



مخاطبین آموزش عکاسی همه می‌توانند باشند؛ هر چند که امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که تلفن همراه دوربین دار نداشته باشد؛ به جرأت می‌توان گفت که قشر خانمهای خانه دار یکی از طرفداران و علاقمندان به عکاسی محسوب می‌گردند؛ بیشتر انسان‌ها دوست دارند زیبایی‌های اطراف خود را ثبت کنند واز هر موقعیتی برای عکاسی استفاده کنند.



در نهایت خارج از تمام کتاب‌ها و جزوات رایج در آموزش عکاسی؛ تجربه شخصی این‌جانب نشان از آن دارد که تدریس تاریخ هنر و آشنایی دانشجویان با مباحث و سبکهای هنری جهان تأثیر بسزایی در نوع نگاه دانشجویان و آینده عکاسی آنهاخواهد گذاشت بنابر این تدریس و آموزش تاریخ هنر رادر کنار دیگر مباحث از جمله روان‌شناسی؛ جامعه‌شناسی و تاریخ به جد برای دانشجویان و یا هنر جویان رشته عکاسی توصیه می‌کنم.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



عکس هایی از کریمی صارمی :













منبع : mashahiriran.blogfa.com
khabaruni.blogfa.com
akassii.blogfa.com
 

Similar threads

بالا