[مشاهیر خوشنویسی] -07- یدالله کابلی خوانساری

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
زندگینامه: یدالله کابلی خوانساری (1329)





یدالله کابلی خوانساری شکسته نویس و خوشنویس معاصر ایرانی متولد 1329 هجری شمسی در خوانسار است.
او عضو عالی انجمن خوشنویسان ایران و دارنده گواهینامه درجه یک هنری است.

یدالله کابلی فعالیت‌های رسمی خوشنویسی خود را از سال 1347 آغاز کرده است.
خط نستعلیق را حدود سه سال در نزد استاد شادروان سید حسن میرخانی آموخت. چنانچه که خود استاد می‌گوید در آن زمان جز اندک نسخه‌های خط شکسته نستعلیق که هر از چند گاه در نشریات چاپ می‌شد اثری از این نوع خط یافت نمی‌شد لیک همان چند عکس بی‌رمق چنان استاد را به خود مجذوب کرد که پس از کسب اجازه از استاد خود به سمت احیاء این خط کشیده شد تا اینکه بعدا آموزش این هنر اصیل در دستور کار انجمن خوشنویسان قرار گرفت.

استاد یدالله کابلی خوانساری بیش از یک دهه از سال 1350به تنهایی به آموزش خط شکسته‌نستعلیق در انجمن خوشنویسان ایران پرداخته و به‌نوعی دیگر بار این خط زیبا و تبحرانگیز را در ایران پایه ریزی کرده و شاگردان زیادی را در زمینه خط شکسته نستعلیق تربیت کرده است.
از او نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر برگزار شده است.

از ابتکارات او ترکیب اقلام مختلف از غبار تا جلی و شش دانگ را در یک صفحه است در حالی که قدما در ترکیب بندی از اقلام ریز و غالباً از یک قلم استفاده می کردند. در شیوه او هر قطعه ای فرم و فضاو ترکیبی خاص خود را پیدا می کند و شاید عمده ترین تحولی که در خط امروز و در صفحه آرایی خط شکسته پدید آمده ، همین تنوع و تازگی است.
کابلی از تاثیر گذارترین هنرمندان معاصر است که با پدید آوردن شیوه‌ا‌ی تلفیقی در خط شکسته توانسته است بسیاری از نیاز های جامعه هنری امروز را جوابگو باشد .


  • کتاب‌های منتشر شده وی:
خط شکسته و طرز خواندن آن 1982

حس قلم، کتاب راهنما برای خط شکسته 1986

محراب خیال، مجموعه کارهای انتخابی 1989

کلک شیدائی، خط شکسته به روش نسج و متقاطع 1990

باغ نظر، مجموعه کارهای انتخابی خط شکسته 1990

رباعیات باباطاهر، 1992

نقش شوق، مجموعه از کارهای انتخابی 1994

منحنی عشق، مجموعه کارهای انتخابی 1995

دولت قرآن، مجموعه نمایشگاه ملی 1997



منبع : همشهری آنلاین




توضیحات تکمیلی :
آشنایی با خوشنویسی و نقاشی خط
محتوای هنر خوشنویسی در سرزمین ما، مبتنی بر دستاوردهای ملی و دینی است و به همین سبب همواره در ذهن و قلب مردم جاری است.
به عبارتی، مردم با خوشنویسی آشنایی بصری وسیع دارند و این نگرش قداست خاصی برای این هنر ایجاد کرده است.
به تبع طولانی بودن سابقه این هنر در کشورمان، هنرمندان خوشنویس بسیاری نیز طی سال‌ها فعالیت خود، به شیوه‌های متفاوتی به نگارش خط پرداخته‌اند و همواره دست به ابداع و ابتکار در این زمینه زده اند.
هنرمندان ایرانی در کنار خط کوفی به نوشتن و کتابت با خطوط نسخ و نستعلیق نیز مشغول بوده‌اند. خط نسخ ایرانی از قرن 5 دگرگونی‌هایی یافت و در نتیجه این دگرگونی‌ها خط نستعلیق پدپد آمد. خطاطان متعددی در دوره‌های مختلف تاریخ کشورمان، این شاخه هنری را بسط دادند.
بخشی از هنرمندان خوشنویس در ایجاد شیوه‌های نوین در خوشنویسی، پس از سال‌ها تمرین و مطالعه درباره خوشنویسی و راز و رمز دیریاب کلمات و حروف و چیدمان آنها در تابلوها آثاری را خلق کردند که به نقاشیخط معروف شد.

هنرمندان رشته نقاشیخط از ظرفیت‌های پنهان و آشکار خوشنویسی بهره می گیرند و با کمک حسن همجواری کلمات و حروف ریز و درشت و کشیده های تخت و مدات شیب دار و حروف عمودی و افقی و قوس دار و با استفاده از ظرفیت های بصری آنها نظیر سطح و دور- بلندی و کوتاهی حروف سواد و بیاض و رهایی شمره ها در ارسال ها، آثاری را خلق کنند که علاوه بر تاکید بر هویت ایرانی و شرقی اثری هنری ارائه دهند.
در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خوشنویسان ایرانی در جایگاه معلم یا هنرآموز، به پدید آوردن سبک های مختلف این هنر شتافته اند که حاصل تلاش آنان صدها نمایشگاه و هزاران کتاب و دست نوشته و قطعه و تابلوی هنری در شیوه های کلاسیک و مدرن بوده که اکنون بخشی از آن زینت بخش محافل و اماکن هنری جهان است.
در واقع، هنرمندان خوشنویس ایرانی امروزه از جایگاه هنری این رشته فراتر رفته اند و رسالت خود را در پیوند قلبی بین علاقمندان این هنر در همه کشورهای جهان به انجام رسانده و به این وسیله پلی فرهنگی اجتماعی بین کشورها و مردمان فرهنگ دوست آن بنا کرده اند.
 

Similar threads

بالا