نمونه موردی های مسکونی

ahmad1987

عضو جدید




معمار: مهدی گرامی
موقعیت بنا: مهدی آباد، یزد، ایران
سال اجرای پروژه: 2009-2012
متراژ بنا: 950 متر مربع

مهدی آباد به عنوان منطقه ای در حومه یزد به شمار می رود که سابقاً دارای باغ های قدیمی بوده، و اکنون به عنوان بخشی از شهر به شمار می رود. پروژه خانه یزد با 950 متر مربع، کالبدی جدید در این منطقه قدیمی می باشد.این پروژه توسط مهدی گرامی طراحی شده که یکی از اعضای گروه معماری کلیاس می باشد. خانه یزد رتبه دوم جایزه معمار 93 در بخش خانه های مسکونی تک واحده را بدست آورده است.



پروسه ایده پردازی:
یکی از ایده های مهم طراحی، پروسه بحث و گفتگوی طولانی با مشتری بوده تا برنامه فیزیکی مناسب برای این پروژه در نظر گرفته شود. به طور کلی 3 روش اصلی برای طراحی این ساختمان در نظر گرفته شده :
1. خلق حریم خصوصی مناسب و حذف نماهای مزاحم نسبت به ساختمان های اطراف
2. محور اصلی ساختمان رو به باغ باشد
3. در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و جهت گیری پروژه با رعایت موارد بالا



جداسازی فضاها:
از زبان معمار: ما سعی در تکرار صحیح الگوها و مفاهیم سنتی یزد، به شکلی مدرن داشته ایم. سازمان فضایی و تقسیم بندی فضاها، از طریق پردازش آگاهانه و مفاهیم سنتی شکل گرفته است. فضاها در شش بخش اصلی تعریف شده اند:
1.اتاق مهمان: تعبیه یک ورودی مستقل و مجزا که شامل پذیرایی، اتاق غذاخوری و اتاق خواب برای مهمان در نظر گرفته شده است.
2. بخش خصوصی: که به نشیمن و اتاق خواب اختصاص داده شده و تداعی کننده مفهوم خصوصی در خانه های سنتی است.
3. آشپزخانه: تعریف ما از آشپزخانه متفاوت تر از قرارگیری آن به صورت سنتی در خانه های قدیمی است. در این پروژه آشپزخانه در موقعیتی قرار گرفته که به طور مستقیم با نشیمن خصوصی، غذاخوری، اتاق مهمان، حیاط اصلی و حیاط نارنجستان در ارتباط است.
4. طبقه بالا: که دسترسی راحت برای اتاق مهمان، هم از خارج و هم از داخل خانه برای اقامت طولانی مدت مهمانان در نظر گرفته شده است.
5. حیاط نارنجستان: باغی که در درخت نارنج و چشمه غرق شده است. منطقه ای که اتاق ورزش، اتاق خدمتکار و مناطق خدماتی دیگر، حول آن شکل گرفته است.
6. حیاط اصلی: تعبیه استخر و فضایی برای گرفتن آفتاب که به سمت باغ خصوصی قرار گرفته، تا حریم خصوصی مناسبی برای این عرصه به وجود آورد.



پنچ اصل مهم که طراحان برای پروژه خود در نظر گرفته اند:
1. خلوص، سادگی، سهولت و دسترسی
2. وسعت مکان
3. احساس تعلق و خاطرات
4. دلالت بر حس آرامش و حفظ حریم خصوصی





طراح، تمرکز خود را بر روی سهولت ساخت و ساز و بهره برداری از خانه، و همچنین جنبه های مهم فضایی در نظر گرفته است. به عنوان مثال به جای سیستم های خنک کننده جدید (اسپیلت و کولرهای گازی) از کولر آبی استفاده شده که با توجه به هوای گرم و خشک کویری یزد، انتخاب مناسب تری است. همچنین جریان آب در کل پروژه به وسیله قنات هایی که در باغ حفر شده، تأمین می شود.






















تحریریه معماری آرل
caoi.irمنبع:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ahmad1987

عضو جدید
خانه مامن آرامش انسان است. زمانی را به خاطر بیاورید که از یک سفر تفریحی برگشته‌اید ولی تا پای‌تان به خانه می‌رسد با خودتان می‌گویید " آخیش رسیدم خونه! " فضایی که اگر خوانش و طراحی مناسبی داشته باشد پر خاطره‌ترین مکان زندگی انسان است. قدیم‌ها در یک خانه نسل‌های مختلفی به دنیا می‌آمدند. شاید به همین خاطر است که ما هنوز هم از خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان خاطره داریم و هنوز هم برایمان نوستالژی دارد. چیزی که نسل امروز کم‌تر آن را درک می‌کند..




برای همه معمارها طراحی منزل مسکونی به نسبت دیگر فضاها، حال و هوای دیگری دارد و هر چه این فضا اصولی‌تر طراحی شود برای مخاطبانش هم دوست داشتنی‌تر خواهد بود.





خانه و محله به انسان هویت می‌دهد. هویت مکانی همیشه برای انسان خوشایند بوده و برایش بار معنایی داشته. حتما یادتان هست که در گذشته‌های نه چندان دور مثال می‌زدند که خانه دوستم فلان محله است و یا اینکه دوستم بچه‌ی محله سرچشمه تهران است. اما در آپارتمان‌های امروزی «هویت» یک خانه کم‌رنگ شده و کم‌تر به چشم می‌آید.





خانه؛ این مامن آرامش در زمان‌های قدیم و در زمان قاجار و پهلوی، فضاهایی مثل شاه نشین، پنج دری، سه دری، بالاخانه، کرسی خانه، فضای اندرونی و بیرونی، هشتی و... داشته است. فضاهایی که هنوز هم کم و بیش در خانه‌های قدیمی شهرهای کاشان، یزد، کرمان، شیراز و... وجود دارد. حال فرض کنید این فضاها در غالب امروزی‌تر و در کنار استفاده از المان‌های ایرانی قرار بگیرد. اتفاقی که این روزها در خانه‌های ایران جزیره کیش افتاده. خانه‌ای در حال ساخت با تلفیقی از معماری دوره‌های گذشته. این خانه‌ زیر نظر شرکت کوثر طراحی و در حال ساخت است. معمار و مجری این پروژه مهندس محمد صادق ژیان است.





زیربنای خانه ایران کیش ۴۰۰ متر مربع است. البته خانه‌های قدیمی ایران که مربوط به دوره‌های قاجار و پهلوی است بالای ۱۰۰۰ متر زیر بنا دارد. مهندس ژیان در این رابطه می‌گوید: " متراژ زمینی که برای خانه ایران در اختیار داشتیم فقط ۴۰۰ متر بود. محدودیت‌های زیادی برای طراحی داشتم. اما تمام تلاشم را کردم که از این فضا نهایت استفاده را بکنم. این خانه لاکچری است و از نظر ظرافت و جزییات شاخص است. "





در قسمت های مختلف معماری داخلی این بنا طاق و قوس های ایرانی قابل مشاهده است. مواد و مصالح مصرفی نیز با نهایت دقت با توجه به دوره های تاریخی معماری ایرانی انتخاب و اجرا شده است.





هزینه تعمیر و نگهداری این خانه بسیار بالا است. گزینه‌های مختلفی برای کاربری آینده این خانه وجود دارد. ولی هنوز کابری قطعی برای این منزل در نظر گرفته نشده، البته صحبت‌هایی هم بابت تبدیل شدن خانه ایران به موزه گالری مطرح است که هنوز قطعی نیست. مهندس ژیان می‌گوید در این خانه امکانات کامل برای سکونت وجود دارد. یعنی حتی قابلیت کاربری مسکونی هم دارد. اما در نهایت تصمیم بر عهده کارفرمای پروژه است.




خانه ایران کیش دو گنبد دارد که یکی از این گنبدها بسیار شبیه گنبد مسجد شیخ لطف الله (یکی از زیبا ترین گنبد‌های جهان) است. گنبد مسجد شیخ لطف الله با تزیینات آجر و کاشی مزین شده و گنبد خانه‌های ایرانی با جزییات ظریفی از گچبری و نقاشی منقوش شده است. همچنین برای این خانه مجسمه‌ای بر اساس الگوی یک بانوی ایرانی ساخته شده که در متریال این مجسمه از گلاب قمصر کاشان استفاده شده...




به طور کلی فرآیند ساخت خانه ایران جزیره تکمیل است. فقط جزییات آن که با ظرافت و حوصله انجام می‌شود حدود ۱-۱.۵ سال زمان می‌برد. ایده اصلی این خانه تلفیقی از معماری ایرانی در دوره‌های مختلف تاریخ است. به گفته طراح پروژه، فضاهای داخلی خانه ایران از بعد ظرافت نقاشی و نگارگری، گچبری، نقوش ایرانی و.... کم نظیر است.




تمامی تزئینات نگارگری، گچبری، نقوش ایرانی و ... توسط متخصصان و اهالی فن این حوزه با نهایت ظرافت طراحی و اجرا شده است.





طراحی دکوراسیون داخلی بنا نیز با نهایت دقت و ظرافت صورت گرفته است. تمامی مبلمان فضاها با توجه به کاربری آنها و ایده اصلی طرح انتخاب شده و حال و هوای ایرانی دارد.




منبع:
chidaneh.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

اخبار

ربات
اختصاصی، معمارنیوز- مسابقه طراحی A’ Design Award برای ترویج و شناسایی بهترین آثار طراحی خلاقانه در سراسر جهان، تأسیس شده است. هدف اصلی این رقابت، ایجاد بینش جامع و درک شیوه های طراحی مناسب و هماهنگ با برگزیده ترین طرح های بین المللی در تمام زمینه های صنعتی می باشد. همچنین هدف نهایی این رقابت […]
نوشته نگاهی به پروژه «خانه قانعی»؛ یکی از برندگان جایزه “A’ Design Award 2017” اولین بار در معمار نیوز پدیدار شد.


بیشتر...
 

architectx

عضو جدید
مشخصات پروژه :
  • خانه مسکونی در Lauro de Freitas
  • معماران: گروه معماری Jamelo Arquitetura
  • موقعیت برزیل
  • مساحت ۷۸٫۰ مترمربع
  • سال ۲۰۱۷



کارفرما این پروژه یک خانه خصوصی در Lauro de Freitas برای رفت و آمد مکرر در تابستان میخواست که نزدیک به Salvador, Bahia باشد.
ساختمان جدید برای حفظ حریم خصوصی به عنوان یک واحد مستقل طراحی شده بود که با ساختمان های مجاور خود در ارتباط نباشد همچنین یکی از موضوعات مهم دیگر برای کارفرما حفظ پوشش گیاهی بود بنابراین برای ایجاد فضای ساخت و ساز نیاز به تخریب قسمت هایی بود که به پوشش گیاهی آسیب نزند.





در ساخت نیز به دلیل وجود خاک شنی منطقه مهندسان سازه یک پایه مسطح را پیشنهاد دادند برای همین طبقه همکف این خانه با آجر و بتن ساخته شده و طبقه دوم با یک قاب فلزی پوشش داده شد که توسط یک دال بتنی پیش ساخته مسطح شده است همچنین در بالای سقف یک سیستم آبیاری نصب شده است که هدف از این کار بهبود عملکرد حرارتی ساخت و ساز و کاهش مصرف انرژی با تهویه مطبوع، برای مناطقی با آب و هوای بسیار گرم بوده است.



همچنین چوب جز متریال مورد تأیید کارفرما بوده که در بیشتر قسمت های خانه استفاده شده است ،کل طبقه دوم از اسلاید های چوبی ساخته شده و پوشش چوبی بالکن به گونه ای طراحی شده تا فضای بالکن را در مقابل نور خورشید و بادهای غربی محافظت کند همچنین دیگر ساخت و ساز ها و مبلمان نیز به انتخاب کارفرما از جنس چوب انتخاب شده است.



تصاویر و نقشه های پروژه خانه مسکونی در Lauro de Freitas :


منبع: archdaily
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mostafaahmadi20

عضو جدید
برای معماران graft (پیوند) طراحی ویلا M فرصتی برای تجدیدنظر یا تصحیح طبقه بندی سنتی یک خانۀ شخصی بود. (در تفکرات گروه graft، معماری از کیفیت‌ها مشتق می‌شود و تنها می‌تواند از پیوند زدن حقایق مختلف و همچنین پیوند میان واقعیت و خیال خلق شود).
این ساختار شباهت بیشتری به تخته سنگ نسبت به یک خانۀ انسانی که در نظر ما هست، دارد. ظاهر یخبندان ویلا به وسیلۀ روکش فلزی نمای خارجی ویلا با صفحات سرامیکی بوجود آمده است.
این ویلا در یک دریای سبز قرار گرفته، استراتژیک قرارگیری ویلا به خاطر ارتباط بصری با منظره و چشم‌انداز اطراف است. این ظاهر نامتقارن ویلا در فضای داخلی ویلا هم منعکس شده است، بطوریکه عبور از بین اتاق‌ها یک حس باز بودن را نشان میدهد.



تمام طراحی graft ویلا، با تصور طبیعت‌گرایانه زندگی درون سنگ، با استفاده از سنگ‌های تراورتن (نوعی سنگ آهک) در بسیاری از اتاق‌ها و راهروهای مارپیچ ویلا تقویت می‌شود.
طرف آشپزخانه و اتاق نشیمن ویلا، دو اتاق اضافی در طبقه همکف، یک اتاق خواب اصلی در طبقۀ بالا و همچنین یک راهرو بزرگ، تراس و چهار اتاق دیگر وجود دارد.

طبقه‌های مختلف ویلا را می‌توان از طریق پله‌های بیرونی مشاهده کرد. برای این پروژه معماران مواد را براساس دوام و قابلیت بازیافت خود و همچنین توانایی خود برای عایق سازی و نگهداری گرما انتخاب کرده‌اند. برای ادامه با موضوع طبیعت، سیستم گرمایشی و خنک کننده توسط یک سیستم وابسته به حرارت مرکزی زمین ارائه می‌شود که طراحی را به طور چشم‌گیری در چشم‌انداز یکپارچه می‌کند.




تهیه کننده:محمد اسداللهی - bolandasmaneh.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

مدرن ویلا

عضو جدید
استفاده از اشکال و احجام هندسی نا متعارف و ایجاد تمایز در طراحی نما و خلق اشکال محنصر به فرد، یک سبک خاص برای افراد خاص پسند است و البته به شرط اخذ مجوز از شهرداری، میتواند ایجاد یک تنوع و جلوه ای خاص به فرم شهرسازی مناطق بدهد و از یکنواختی نما ها نیز جلوگیری کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
استفاده از اشکال و احجام هندسی نا متعارف و ایجاد تمایز در طراحی نما و خلق اشکال محنصر به فرد، یک سبک خاص برای افراد خاص پسند است و البته به شرط اخذ مجوز از شهرداری، میتواند ایجاد یک تنوع و جلوه ای خاص به فرم شهرسازی مناطق بدهد و از یکنواختی نما ها نیز جلوگیری کند.
برای انسان ، طراحی میکنیم . برای انسان فکر میکنیم . به تمام لحظات وجود یک انسان در بستری پر از آرامش و بدور از تنشهای روزمره ، برای ایجاد فضایی گرم ، دوست داشتنی و کانونی صمیمی تلاش میکنیم . بدون شک سازمانهای مربوطه ، مسئولیت سنگین و خطیر یک معمار رو به دوش نخواهند کشید . مراقب خط هایی که میکشیم ، باشیم ...
 
بالا