مسجد رنگونی ها

مریم تهرانی

عضو جدید
9776.jpg


https://www.vilajar.com/Place/612




خوزستان - آبادان


مسجد رنگونی ها (Rangooniha Mosque) که دارای قدمتی تاریخی می باشد در جنوب غربی پالایشگاه آبادان، در مجاور اروند رود، در نقطه صفر مرزی و در مجاورت کشور عراق قرار دارد.


قدمت این مسجد به سال 1300 هجری شمسی میرسد و بنا به خواست عده ای از مسلمانان سنی مذهب شبه قاره هند که اغلب مهاجرانی از اهالی رنگون پایتخت میانمار بوده و در پالایشگاه نفت آبادان مشغول به کار بوده‌ اند احداث شده و بر همین اساس مسجد رنگونی ها نام گرفته است.


سقف این مسجد به طرز شگفتی از ترکیب لوله ‌های نفت، ریل راه آهن و آرماتور ساخته شده است که لوله ‌های نفت نقش تیرهای اصلی و ریل ‌ها نقش تیرهای فرعی را ایفا می نمایند. مقاومت این بنا بسیار شگفت آور می باشد زیرا که در اثر برخورد خمپاره به سقف شبستان به غیر از سوراخی 70 سانتی متری در مرکز آن و تعدادی ترک های ناچیز در تیزه قوس ها، آسیب و صدمه جدی دیگری به بنا وارد نشد و کماکان استوار به جا مانده است.


تزیینات صورت گرفته در مسجد رنگونی ‌ها شباهت فراوانی به گچ بری های برهشته دارد با این تفاوت که با سیمان صورت گرفته و سیمان بری شده اند. نکته جالب در ساخت مسجد رنگونی ها استفاده از آینه برای تزئینات می باشد در صورتیکه در معماری ایرانی تنها برای تزئین کاخ ها، مقبره ها و امامزاده ها از آینه استفاده می شود.


معماری مسجد رنگونی ها به سبک معماری معبدهای هندی شباهت دارد و برگرفته از معماری آن مناطق می باشد.


این مسجد دارای 4 گنبد کوچک و 2 مناره است که نمای خارجی آن با سیمان و به سبک ویژه ای مزین شده و در آن نقش و نگاره ‌های برجسته و رنگ‌ های متنوعی به کار رفته است.


در ساخت این مسجد از مصالحی همچون آجر، ملات آهک و گل محکم استفاده شده است. گفته شده که برخی از مصالح ساختمانی و به ویژه رنگ های به کار رفته در نقش و نگاره ها از هندوستان آورده شده است. نکته قابل توجه در ساخت مسجد، دو تونل هوایی است که در زیر ساختمان به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به پایه های مسجد، بنا شده است.


ویژگی بارز مسجد، محراب گلگونه آن است که به شیوه ای خاص در دل انبوهی از نقش های اسلیمی و اشکال هندسی قرار گرفته است. همچنین بر دیوارهای محراب نقش های متنوعی زده شده که نمادی از بهشت برین می باشد.


مسجد رنگونی ‌ها مکان عبادت عموم مسلمانان اهل سنت آبادان و مهاجران شبه قاره هند، پاکستانی ‌ها، ایرانیان بلوچ و همچنین برخی از شیعیان بوده که علاوه بر نمازهای یومیه، نمازهای جمعه، عید فطر، عید قربان و مراسم جشن مبعث پیامبر (ص) با حضور پر شور مردم در آن برگزار می‌ شد. همچنین از این محل برای آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان استفاده می شد.


لازم به ذکر می باشد که مسجد رنگونی ها در سال 1378 در فهرست میراث تاریخی کشور به ثبت رسیده است.


برای دسترسی به مسجد رنگونی ها می بایست به استان خوزستان، آبادان، جنوب غربی پالایشگاه آبادان سفر نمایید.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ملیسا مسجد جامع یزد ایرانگردی 0
ملیسا مسجد چوبی جهان ایرانگردی 1

Similar threads

بالا