مسابقه ••• هرکی تصویر بهتری از آفات یا بیماری گذاشت!

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار



 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اطلاعاتی در موردِ بیماریِ پژمردگی فوزاریومی گوجه

اطلاعاتی در موردِ بیماریِ پژمردگی فوزاریومی گوجه

پوسیدگی فوزاریومی طوقه و ریشه، تولید گوجه فرنگی را در ژاپن، کانادا، مکزیک، و ایالات متحد (اوهایو، فلوریدا، کالیفرنیا، نیوهمشایر، پنسیلوانیا، نیویورک، نیوجرسی، کارولینای شمالی) تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری در گلخانه مزرعه، هر دو، رخ می دهد.
علائم
ایجاد زردی در امتداد حاشیه ی برگ های پیر، هنگامی که اولین میوه به بلوغ نزدیک می شود نخستین علامت بیماری است. به دنبال ایجاد زردی به زودی نکروز و متلاشی شدن دمبرگ اتفاق می افتد. این علامت به تدریج به طرف بالا روی برگ های بعدی جوان پیشروی می کند.
بعضی از گیاهان ممکن است کم رشد و به سرعت پژمرده شوند و شادابی را از دست بدهند. گیاهان دیگر ممکن است به تدریج پژمرده شوند و در پایان برداشت، هنوز زنده باشند.
تمام سیستم ریشه تحت تأثیر قرار می گیرد و پوسیدگی خشک و قهوه ای رنگی در کورتکس و بافت چوبی بروز می کند. شانکرهای ساقه ممکن است در سطح خاک یا بالای آن توسعه یابند (شکل های A 16 و B 16 ). در بسیاری از موارد لکه ی نکروزی پهنی در سطح ساقه، معمولاً از سطح خاک تا cm 30-10 بالای آن، به وجود می آید. به دنبال بارندگی یا در طی مدت مِه، تعداد فراوانی اسپور صورتی رنگ پاتوژن می تواند روی لکه های نکروزی روباز تولید شود.


عامل بیماری
قارچ Fusarium oxysporum Schlechtend. Fr. F. sp. Radicis-lycopersici W. R. Jarvis
& Shoemaker عامل پوسیدگی فوزاریومی طوقه و ریشه است. ماکروکونیدیوم ها، میکروکونیدیوم ها، و کلامیدوسپورها درطی چرخه ی بیماری تولید می شو ند (به پژمردگی فوزاریومی نگاه کنید).
چرخه بیماری و اپیدمی شناسی
اسپورهای این قارچ روی مالچ کاه و کلش بین ردیف های گوجه فرنگی در گلخانه ها روی ساقه های درحال پوسیدن گوجه فرنگی در توده های موقت انباشته شده در فضای باز یافت شده است. میکروکونیدیوم ها معمولاً در هوای گلخانه های آلوده یافت می شوند و غلظت های بالای کلامیدوسپورها در خاک به عنوان اینوکولومی برای آلوده کردن گیاه گوجه فرنگی به کار می رود. خاک سرد (C22-20 درجه) برای این بیماری مناسب است.
این قارچ وارد ریشه های تغذیه کننده می شود و در درجه ی اول از راه ریشه های بین سلولی داخل کورتکس و در درجه ی دوم از طریق بافت چوبی به تدریج به داخل ریشه ی اصلی و ریشه های فرعی پیشروی می کند.
بافت چوبی اغلب چند سانتی متر در جلوی میسلیوم دچار تغییر رنگ می شود. بعضی از ایزولات های عامل پوسیدگی طوقه و ریشه تا اندازه ای برای فلفل و بادمجان بیماری زا هستند. و بسیاری از لگوم ها نسبتاً حساس اند.
کنترل
کنترل پوسیدگی فوزاریومی طوقه و ریشه در مناطق تولید گوجه فرنگی گلخانه ای از طریق بخار دادن به خاک و سپس تزریق یک قارچ کش مؤثر بر علیه Fusarium spp. به خاک به دست آمده است. وقتی خاکی که تازه بخار داده شده هنوز گرم است، قارچ کش از طریق لوله های آبیاری بارانی ثابت به خاک خورانده می شود.
به محض اینکه برزنت بخار دهی برداشته شد، خاک در طی مدت کاربرد قارچ کش و به مدت ۲ هفته ی آینده قبل از انتقال نشا، دست نمی خورد.
ارقام گوجه فرنگی مقاوم به پوسیدگی فوزاریومی طوقه و ریشه در دست پرورش اند
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

samira20*

عضو جدید
کاربر ممتاز
علائم و قارچ پوسیدگی خاکستری انگور



بیماری پوسیدگی خاکستری موعامل بیماری: cinerea Botrytis
علایم بیماری:

بیماری روی خوشه انگور بوضوح دیده قابل رویت می باشند .
آلودگی در تمام طول رشد خوشه دیده می شوند. چنانچه آلودگی
قبل از باز شدن گلهای خوشه باشند خوشه های جوان خشک
می شوند.
آلودگی بعد از ظهور گلها سبب پژمردگی خوشه ها می گردد.
در موقع برداشت حبه ها از حساسیت بیشتری برخوردار می شوند.
رنگ حبه های آ لوده خرمایی یا قهوه ای شده و بخشی از خوشه
نیز نرم و خشک می شود.
در الودگی شدید تمامی خوشه خشک می شود.
در حاشیه برگها لکه های قهوه ای یا خرمایی رنگ با خطوط
متحدالمرکز ظاهر می شود.
در روی ساقه ممکن است زخمهای عمیق دراز به وجود می آیند.

مبارزه:
هرس سبز شاخه ها به منظور برقراری تهویه لازم در تابستان
جلوگیری از آلودگی خوشه توسط بیماری های دیگر مثل سفیدکهای
داخلی و غیره
سمپاشی تا چهار نوبت با سموم مجاز مثل بنومیل یا توپسین به هنگام
ریزش گلبرگها -
تشکیل غوره –شیرین شدن غوره ها و سه هفته قبل از برداشت محصول.


 

Similar threads

بالا