مسابقه: کی این گیاه دارویی رو میشناسه؟

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سنجد خودمون نیست؟!:D
elaeagnus angustifolia


جواب ایا درست است..
سوال بعد متعلق به کدوم دوستمونه که بزاره ایا؟


سلام
ببخشید یادم رفته بود سوال گذاشتم
:D

همون سنجد درست هست .

بخاطر اینکه رزا جان اول جواب دادند خودشون زحمت بکشند سوال بعدی

مهسا جان ممنونم

آیورودای گل، مرسی
:gol:
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
ببخشید یادم رفته بود سوال گذاشتم
:D

همون سنجد درست هست .

بخاطر اینکه رزا جان اول جواب دادند خودشون زحمت بکشند سوال بعدی

مهسا جان ممنونم

آیورودای گل، مرسی
:gol:

خودم سوال بعد رو میزارم. 2روز از مسابقه گذشته....
با اجازه اگاهدخت عزیز

بفرمایید این چه گیاهی؟
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عاغو ما قصد نداریم اسپم کنیم. شرمنده. بعد این پست رو پاک کنید:)

مرسی عزیزم که سوالو گذاشتی... من وقت نداشتم که بیام... مرسی بازم:)




پاک کنید پستو بره پی کارش:D
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز

مارجين

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
هردو عزیز درست گفتن....
منتهی چون خیال عزیز زودتر گفتن.. لطفا سوال بعد... مرسی .:smile:

عزيزجون البت كه خيال جون برنده است ..من فقط جواب سوال خيال جون رو دادم كه اسم فارسيش رو نميدونست...
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام عزیزم اگه میشه سوالِ بعدی رو مارجین جان طرح کنِ:redface:

جوابش کامل تر بود مرســی.


اطلاعاتــی در مورد خواص و کاربرد گیاه گلرنگ:


به فارسي گياه را «گلرنگ»و تخم م رغ آن را «تخم كافشه»،«خسك دانه»و در گيلان «تخم كاجره»و«تخم كازيره»مي گويند.در كتب طب سنتي با نامهاي عربي آن «قرطم»و«احريض» و تخم آن را «حب العصفر»و «بذر الاحريض» نام مي برند.به فرانسوي Safran batardو به انگليسي Safflowrr گفته مي شود.گياهي است از خانواده compositaeتيره فرعي tubuliflorae،نام علمي آنCarthamus tinctorius L. مي باشد.


مشخصات

گياهي است يكساله،ارتفاع ان در حدود 65/0 متر كمي خاردار و منظره كلي ان بخصوصگلهايش شباهت با خارخسك دارد.برگهاي آن بدون دمبرگ پهن و موجدار با دندانه هاي منتهي به خارهاي ظريف است.رگبرگهادر سطح زيرين برگ برجسته و نمايان مي باشد.گلهاي ان منفرد در يك طبق كوچك لوله اي و زرد رنگ مايل به قرمز در انتهاي شاخه گلدار ظاهرمي شود.ميوه ان فندقه سفيد رنگ كه در قسمت بالاي آن دسته اي تار نازك وجود دارد.
گلرنگ ،بومي مشرق زمين است و از نواحي عربستان برخاسته و پس زا آن به ساير مناطق دنيا منتشر شده است و امروزه در اغلب كشورها كاشته مي شود و از نظر مصارف روغن آن و ماده رنگي گلهاي ان مورد توجه است.تكثير گلرنگ از طريق كاشت دانه آن صورت مي گيرد.دانه ان را براي اينكه در جوانه زدن تسريع شود،قبل از كاشت 24 ساعت در آب مي خيسانند و معمولا در ارقام مختلفه گلرنگ پس از5-4 ماه گياه قابل بهره برداري ميشود.اين گياه در خراسان ،تفرش تبريز و برخي مناطق ديگر مي رويد.
تركيبات شيميايي

از نظر تركيبات شيميايي درگلهاي گلرنگ دو ماده رنگي وجود دارد يكي ماده رنگي زرد كه در آب حل مي شود وبا طريق ساده شستن مي توان ماده رنگي زرد ان را به دست آورد.ماده ديگر ماده اي است قرمز رنگ به نام كارتامين كه درآب غير محلول است و در محلولهاي قليايي ضعيف حل مي شود،در الكل كم حل مي شود و در اتر خيلي كمتر حل مي شود.در ميوه اين گياه در حدود 30 درصد پروتئين و مقداري چربي ثابت خوراكي وجود دارد.مقدار چربي برحسب ارقام مختلف متفاوت است و بين 30-20 درصد فرق مي كند واز اين جهت گلرنگ از دانه هاي روغني نيز محسوب مي شود.
بررسي هاي ديگري نشان مي دهد كه در گلهاي گلرنگ ماده رنگي زرد به نام سلافوريلوكارتامين و ايزوكاتامين وجود دارد.طبق نظر [روا]در آن چربي ثابت نيز وجود داردكه شامل لينولئيك اسيد،اولئيك اسيد،استاريك اسيد ،پالميتيك اسيد ،لينولينك اسيد و در آخر دو ماده رنگي به نام هاي كارتامين و كارتاميك اسيد مي باشد.
درميوه آن يك نوع آنزيم شبيه رنت و ماده رنگي خالص گلرنگ يافت مي شود.در دانه هاي آن روغن ثابتي وجود دارد كه عمدتا شامل لينولئيك اسيدو يك گليسريد استو در تجزيه ديگري وجود ميريستي نيك اسيد،آراشيديك اسيد،لينگوسويك اسيد و لينولئيك اسيد در آن تاييد شده است.[M.P.E.SE.A]
خواص و كاربرد

از گلهاي گلرنگ براي رنگين كردن غذا به جاي زعفران استفاده مي كنند و از روغن دانه ان نيز به عناون روغن نباتي مايع كم ضرر خيلي استقبال مي شود.در تمام مناطق شرقي آسيا از چين تا هندوستان و نواحي جنوب شرقي آسيا از گلهاي گلرنگ به عنوان داروي محرك ،مسكن و مسهل و معرق از جوشانده 20 گرم گل در هزار گرم آب يا به طور خيساندن در آب نيم گرم استفاده مي شود[روا].به علاوه براي آن خاصيت قاعده آور و ضد ورم و تحليل برنده تومور قايل هستند.
در چين معمول است از اواخر فروردين تا خرداد ماه كه گلرنگ دردوران شهور گل مي باشد،همين كه گلها باز شدند و رنگ گلبرگ ها از نارنجي به قرمز تبديل شد ،گلبرگ ها چيده مي شود و اين كار با احتياط و دقت انجام ميگيرد كه به تخمدان گل كه به ميوه تبديل مي شود صدمه اي نرسد گلبرگهاي چيده شده رادر آفتاب ويادر سايه خشك ميكنند.خوردن گلبرگها گرم كننده است و براي تسريع جريان گردش خون كمك ميكند و براي زنهايي كه عادت ماهيانه انها بدون دليل قطع شده است و يا زنهايي كه جنين مرده در رحم دارند و يا در مورد آنهايي كه ترشحات رحمي بعد از زايمان آنها ادامه دارد و همچنين براي بيماراني كه خون قي مي كنند تجويز مي شود.در هندو چين از گلهاي گلرنگ به عنوان تونيك و براي مداواي فلج وعادت ماهيانه دردناك استفاده مي شود.دانه هاي گلرنگ ميلن و مسهل است و براي استسقا و اغما و فلجهاي ناگهاني حاصله از خونريزي مغزي يا آپوپلكسي به كار مي رود.
از گلهاي خشك ان براي معالجه يرقان و از اب خيس كرده گلها براي شست و شوي چشم استفاده مي شود.
قرطم يا تخم گلرنگ از نظر طبيعت طبق نظر حكماي طب سنتي ايران گرم و خشك است و داراي خاصيت مسهلي است.از نظر خواص معتقدند كه تركيبات مغذي ان خيلي كم است . مسهل است و بلغم رقيق و اخلاط سوخته را خارج مي كند و بادهارا تحليل مي برد. اگر 20 گرم از تخم گلرنگ را گرفته كوبيده و شيره ان را بگيرند و با شكر سرخ و يا عسل بخورند و يا 40 گرم آن را بكوبند و در 250 گرم آب بجوشانند و بمالند و صاف كرده و 40 گرم شكر سرخ در آن بريزند و بخورند، به عنوان مسهل خوب عمل مي كند.
اگر شيره تخم گلرنگ را گرفته با آبي كه در آن انجير خيسانده باشند،مخلوط و با شكر و يا عسل بخورند سينه را پاك ميكند و آواز را صاف مي كند و براي اكثر بيماري هاي سينه اي سرد مفيد است.مقوي نيروي جنسي و زياد كننده اسپرمو درخشان كننده رنگ رخسار است،بادها و نفخ را تحليل مي دهد.
و ارگر آن را داخل آش ماش يا آش نخود كرده بخورند براي اعتدال اخلاط مفيد است ومسهل بلغم خام و مواد سوخته مي باشد. اگر 40 گرم شيره آن را با قند و شكر سرخ و يا عسل بخورندبراي استسقاي عمومي يا خيز عمومي بدن مفيد است و اگر كمي نمك هندي نيز در آن بريزند اثرش در ازديا ترشح ادرار بيشتر مي شود(نمك هندي كه دربازار به همين نام عرضه مي شود،در هندوستان از خاكستر برگ تعدادي از گياهان نظير كهار ،تربو توتون،موز نخود و...مي گيد مقدار خوراك 6-5 گرم است.)خوردن شير ه تخم گلرنگ كه فلوس خيار شنبر در آن حل شده باشد براي كاهش تب بلغمي بسيار موثر است.اين دارو منضج يعني اعتدال دهنده اخلاط استو اخلاط منجمد را مي گدازدو اخلاط رقيق را غليظ مي كند .به همين دليل اين دارو را نبايد بعد از شير گاو يا گوشفند خورد زيرا آن را منجمد و منعقد مي سازدو براي معده مضر است و از اين نظر بايد با انيسون و شيريني خورده شود. مقدار خوراك تخم گلرنگ 40-20 گرمو اسراف در خوردن ان مضر است و بايد كمتر از مقدار معينه براي خوراك خورده شود.جانشين ان از نظر خواص حبةالخضرا يا ميوه درخت بطم است.تخم گلرنگ را در شيسر مخلوط مي نمايند و مي خورند.معمولا در هر 500 گرم شير 40 گرم تخم گلرنگ مقشر داخل مي كنند و نصف ان را مي خورند تا عمل كند.روغن تخم گلرنگ از نظر خواص شبيه روغن گزنه است و كمي ضعيفتر از آن و همان طور شير را منعقد مي كند و به اصطلاح مي برد.و آب را جدا مي سازدو روغن نوع اهلي تابستاني ان مسهل خوبي است.


منبع:www.taamasrar.com
 
آخرین ویرایش:

مارجين

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
سلام عزیزم اگه میشه سوالِ بعدی رو مارجین جان طرح کنِ:redface:

جوابش کامل تر بود مرســی.

قررررررررررربونت برم....تعارف ميكنياااااا...

باشه هرچي شوما بفرماييد..


اينم سوال بعد...






 
آخرین ویرایش:

حمید 88

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
گَوَن (Astragalus spp) از تیره نخود است. گون‌ها گیاهانی یک‌ساله یا دائمی‌اند. در ایرانبیش از دویست گونه گون می‌روید.
گون گیاهی است چندساله که ارتفاع ان تا ۷۵ سانتیمتر می‌رسد.از خانواده Leguminoseae که تولید مثل ان از طریق بذر صورت می‌گیرد. ساقه‌های رشدیافته آن به رنگ بنفش تیره‌است. برگهای ان مرکب از برگچه‌هایی است که به صورت متقابل به تعداد ۱۱ تا ۳۰جفت در محور هر برگ قرار گرفته‌اند. گلهای ان معمولا به رنگ ارغوانی، گاهی ابی یا سفید بوده، نزدیک به انتهای شاخه‌های گل دهنده قرار دارند.
این گیاه در برابر خشکی مقاوم ودر خاکهای شور به خوبی رشد می‌کند و دارای بوی تند سلنیوم است. بسیاری از گونها سمی هستند و باعث مسمومیت گاوها، گوسفندان و اسبها می‌شوند. در طول فصل رویش گون، ماده سمی گلوکوزید تولید می‌شود که باعث ایجاد اختلالات تنفسی و فلج حیوانات می‌شود
کتیرا محصول اصلی گیاه گون است. کتیرا عبارت است از ترشحات صمغی خشک شده حاصل از گیاه آستراگالوس گومی فرا که آن را تحت عنوان گوم تراگاکانت یا گون می‌شناسند. گیاه مولد کتیرا نبات کوچکی است به ارتفاع یک متر بومی آسیای صغیر، ایران، سوریه و یونان. در اثر خراش دادن ساقه گیاه جدار سلولهای اشعه مرکزی و سلولهای پارانشیمی با جذب آب به تدریج بدل به صمغ می‌شود، فشار تولید شده سبب رانده شدن صمغ به طرف شکاف می‌گردد. صمغ در مجاورت هوا در اثر تبخیر آب به تدریج سخت می‌گردد. شکل محصول خشک شده بستگی به نوع شکافی که بر روی ساقه ایجاد شده‌است دارد.
 

مارجين

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
با عكس اولي فكركردم بادلزان هست...
اما با اين عكس دومي نظرم عوض شد...
فكرميكنم بهش ميگن ابوخلسا....البته ريشه اش مورد استفاده س....همون كه اگه اشتباه نكنم بهش ميگن هواچوبه...هوممم؟؟؟
 

*محیا*

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
با عكس اولي فكركردم بادلزان هست...
اما با اين عكس دومي نظرم عوض شد...
فكرميكنم بهش ميگن ابوخلسا....البته ريشه اش مورد استفاده س....همون كه اگه اشتباه نكنم بهش ميگن هواچوبه...هوممم؟؟؟
سلام مارجین گلم :gol:
بله کاملا درسته
سوال بعد رو شما بفرمایید !
 

مارجين

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
سلام به روي ماهت به چشمون سياهت ...مرسسسسسي عيزدلم...:love:

هواچوبه با نام علمي Arnebia euchroma L مي باشد كه يكي از رويشگاه هاي اصلي آن در ايران و استان كرمان است. ريشه اين گياه در كتب طب سنتي ايران به عنوان بهبود دهنده زخم ها و سوختگي ها، از بين برنده ورم ها و غده هاي سخت، مسكن درد مفاصل، مقوي كبد و كليه و طحال و برطرف كننده مشكلات رحمي مورد استفاده بوده و مطالعات جديد نيز تأثير عصاره گياه و ماده مؤثره آن شيكونين را در بهبود زخم و سوختگي و تكثير سلول هاي بنيادين پوست، بهبود درد مفاصل، جلوگيري از روند التهاب و اثرات آنتي باكتريال و ضد قارچ را نشان داده است. مصارف زياد اين گياه باعث شده تا در بسياري از رويشگاه هاي اصلي در طبيعت مورد برداشت بيش از حد قرار گيرد و با توجه به رشد بسيار بطئ و رويشگاه هاي محدود با شرايط اكولوژيك خاص در معرض نابودي باشد. در نتيجه به نظر مي رسد ادامه حيات اين گياه توجه مسئولين امر را طلب كرده تا بوسيله شناسايي رويشگاه ها و حراست از آن ها، ممانعت از برداشت و خروج آن از كشور و آموزش روستائيان اين گنجينه را براي نسل هاي آينده حفظ نمايند.
 

Similar threads

بالا