مسابقه مهندسی مالی (تامین مالی ساخت یافته)

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام

مسئله ای فرضی با این شکل تعریف شده به نفرات اول تا سوم جایزه نفیس تعلق خواهد گرفت:

فرض میکنیم پروژه ای با نام ایکس وجود دارد

برای تامین مالی این پروژه نیاز به 10 میلیارد دلار سرمایه برای مدت 20 سال دارد.

یک سرمایه گذار نیز اعلام کرده حاضر است تامین مالی 10 میلیارد دلاری پروژه را در قبال ضمانت نامه بانکی که اصل پول و سود آن را تضمین کند انجام بدهد.

یک بانکی نیز بعنوان بانک عامل خط اعتباری تعریف کرده و حاضر است عاملیت این پروژه را به عهده گرفته و ضمانت نامه به همراه سود وام به سرمایه گذار داده و کل 10 میلیارد دلار را در پروژه تزریق نماید و پروژه بعد از 3 سال ساخت از در آمدش در مدت 17 سال را با سرمایه گذار بهمراه سود وام تسویه نماید.

بانک از مجری پروژه 10 میلیارد دلار نقد سرمایه گذار را بعنوان بخشی از وثیقه صدور ضمانت نامه قبول کرده است
و مجری پروژه نیاز دارد تا 20% مارجین یا سود وام را تضمین نماید.

برای این امر طبق فرایندهای تامین مالی و مهندسی مالی، مجری پروژه چند راه حل دارد:

1- ارزش فعلی پروژه به اندازه 20% ارزش کل پروژه باشد تا آن را بعد از ارزش گذاری در وثیقه بانک قراردهد تا بانک بتواند ضمانت نامه مورد نیاز را صادر نماید.

2- ارزش فعلی پروژه 5% از کل پروژه است، اگر 15% تامین مالی پروژه را از محل عرضه اوراق سهام تامین کند هزینه تمام شده پروژه چقدر خواهد بود.

3- ارزش فعلی پروژه 5% از کل پروژه است، اگر 15% تامین مالی پروژه را از اخذ گواهی سپرده سرمایه گذاری خاص با سود 70% در سال اول تامین و تسویه کند هزینه تمام شده پروژه چقدر خواهد بود؟

4- اگر در قالب گواهی سپرده سرمایه گذاری خاص 20% سپرده را با سود سالیانه 70% تامین کند هزینه تامین مالی پروژه چه مقدار خواهد بود.

5- اگر ضمانت نامه بانکی را با نرخ 50% در سال اجاره کند هزینه سالیانه کل تامین مالی پروژه چه مقدار در سال خواهد بود.

آیا فرمول یا راه حلی نرم افزاری آماده وجود دارد که بتوان با وارد کردن پارامترهای متغیر تعداد سال ارزش آورده اولیه پروژه ، مبلغ وام مدت زمان ساخت پروژه و مدت زمان بازپرداخت پروژه و غیره با بررسی اعداد و ارقام مختلف بهینه ترین اعداد و ارقام و هزینه ها را محاسبه نمود؟

شرایط شرکت در مسابقه:

- افرادی که در مسابقه شرکت میکنند باید روش حل مسئله را با فرایندهای سیستمی ساخت یافته مورد استفاده در مهندسی صنایع و فرمولهای ریاضی و الگوریتمها و زبان برنامه نویسی یا نرم افزار ارائه دهند.
- افرادی که بتوانند از یک نرم افزار آماده و موجود مسئله را حل کنند یا برنامه ای بنویسند که بسیار کوتاه و ساده و قابل درک باشد دارای امتیاز بیشتری خواهند بود
 

Similar threads

بالا