مسابقه علمی *** کی این آفت رو میشناسه؟

hfarda2011

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام البته زیاد مطمئن نیستم

کرم قوزه پنبه میتونه باشه؟


Heliothis armigera

سلام نه متاسفم نیست
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سوال بعدی

اسم این آفت چیه و توضیحات؟!


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=168477&d=1378024987



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=168478&d=1378025045
 

پیوست ها

  • 5190060.jpg
    5190060.jpg
    22.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 781.jpg
    781.jpg
    21.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

gandom talaee

عضو جدید
برگخوار صنوبر با نام علمی Amorpha populi و از خانواده Sphingidae است. فعاليت برگخواري لارو اين گونه همراه با گونه ديگري موسوم به A.Populeti Bien روي درختان تبريزي و انواع كلن‌هاي خارجي صنوبر در استان‌هاي مركزي، آذربايجان، كرانه‌هاي درياي مازندران از آستارا تا گرگان و گنبد مشاهده مي‌گردد.
حشره كامل، پروانه‌اي است شب پرواز كه عرض آن با بال‌هاي باز بالغ بر 70 تا 80 ميلي‌متر مي‌شود. رنگ عمومي بدن و بال‌ها زرد آجري است. بال‌هاي جلويي داراي لكه‌هاي هلال مانند قهوه‌اي و بال‌هاي عقبي هر كدام در قسمت قاعده داراي يك لكه قهوه‌اي بزرگ هستند.
پروانه معمولا 24 ساعت پس از خروج از شفيره تخم‌هاي خود را به صورت منفرد و يا گروه‌هاي چندتايي روي برگ درختان صنوبر و بيد قرار مي‌دهد. دوره رشد جنيني تخم كوتاه بوده و به طور متوسط يك هفته به طول مي‌انجامد. بر اساس پرورش‌هاي انجام شده در شرايط طبيعي و آزمايشگاهي لارو اين آفت داراي 5 سن لاروي است و جمعا به مدت 30 تا 35 روز از برگ درختان ميزبان تغذيه نموده و سپس به شفيره تبديل مي‌گردد. لارو كامل به رنگ سبز و به طول 100 ميلي‌متر بوده و در قسمت انتهاي بدن آن زائده شاخك مانندي مشاهده مي‌گردد.
فعاليت برگخواري لاروهاي اين آفت در شرايط آب و هوايي كرج و مناطق مشابه آن تا اوايل مهر و در كرانه‌هاي درياي مازندران تا اواسط آبان ادامه دارد. لاروها زمستان را به صورت شفيره‌هاي قهوه‌اي رنگ به طول 20 تا 25 ميلي‌متر در پناهگاه‌هاي مختلف مي‌گذراند و در سال داراي يك نسل هستند.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام من این عکس رو از یه سایتی گرفتم زده بود افت چوبخوار پسته است kermania ولی حالا دقت میکنم همون acherontia است من معذرت میخوام

kermanzamin.com

سلام
دقیقا منتظر دقتتون بودیم:D

خواهش میکنم

لطفا توضیحاتش رو بزارید

سوال بعد باخودم

متشکرم
 

gandom talaee

عضو جدید
پروانه کله مرده

Acherontia atropos

(Lepidoptera:Sphingidae)




این پروانه چون در روی قفسه سینه خود نقشی شبیه به اسکلت سر انسان به پروانه کله مرده معروف است . عرض ان با بالهای باز به دوازده سانتی متر می رسد. بالهای جلویی بلند و به رنگ قهوه ای تیره که روی انها نوارهای کم رنگتری به چشم می خورد . بالهای عقبی زردرنگ و در لبه پایین دو نوار موازی به رنگ تیره دارد. لارو حدود 12 سانتی متر طول و یک سانتی متر قطر دارد.رنگ ان زرد مایل به سبز و در طول بدنش یک نوار سیاه و یک نوار زرد امتداد دارد . در روی حلقه ما قبل اخر زائده شاخ مانند وجود دارد.

زیست شناسی:

زمستان رابه صورت شفیره در خاک می گذراند. اوایل بهار پروانه ها ظاهر و پس از جفت گیری تخمهای خود را روی علفهای هرز یا بوته سیب زمینی یا گوجه فرنگی می گذارند .لاروها پس از خروج از تخم از برگ گیاه میزبان تغذیه می کنند و بعد از حدود 80 روز در درون خاک تبدیل به شفیره می شوند. در نقاط معتدل دو نسل در سال دارد. این حشره علاقه زیادی به عسل داشته و گاهی وارد کندوهای عسل می شود ولی زنبورها این حشره را می کشند و مو میایی می کنند.

کنترل:

به دلیل بزرگی جثه توسط پرندگان و سایر جانوران شکار شده و احتیاج به مبارزه اختصاصی ندارد.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بالا