[مسابقه] (ایجاد کلمه با حرف اخر کلمه قبلی)(معني اين اصطلاح عمراني رو بگو و يه اصطلاح جديد براي بعدي بنويس تا اون بگه...)

[مسابقه] (ایجاد کلمه با حرف اخر کلمه قبلی)(معني اين اصطلاح عمراني رو بگو و يه اصطلاح جديد براي بعدي

  • عالیه ...

    رای: 73 85.9%
  • خوب نیست.

    رای: 12 14.1%

  • مجموع رای دهندگان
    85

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
دوستان با حرف آخر کلمه قبل یه کلمه عمرانی بگن.و دربارش توضیح بدن.میتونه تاپیک جالبی باشه اگر همکاری کنین.دوستای فعال بیان.
 

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
اینم اولیش:
عمران:
هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمان‌سازی، راه‌سازی، پل‌سازی، برج‌سازی، سازه‌ها و بناهای آبی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و غیره مسوولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد، مانند: سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل‌ های مخابراتی، ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه، سیل و آتش و نیروگاههای برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز، در حیطه کار مهندس عمران قرار می‌گیرد. .

وظایف یک مهندس عمران:

محاسبه و اجرای سازه های مختلف مانند ساختمانها(اعم از مسکونی، اداری و صنعتی با سیستم های سازه ای مختلف مانند آجری، بتنی و فولادی، و نیز طرح و اجرای سدها، پلها، حفر تونلها ، راهها و سازه های آبی و زیر زمینی به طوری که در شرایط معمولی پایدار و در مواقع بحرانی ( مانند زلزله ) کمترین آسیب را داشته باشد. به عبارت ساده تر مهندس عمران در هنگام طراحی هر سازه سعی در ایجاد تعادل میان دو عامل ایمنی و اقتصاد را دارد.
توانایی‌های مورد نیاز یک مهندس عمران

  • قوی بودن دروس پایه
با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این رشته ارایه می‌گردد، داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه‌های ریاضی و فیزیک برخوردار باشد تا در فهم دروس پایه به مشکل بر نخورده و دروس تخصصی و فنی را به راحتی فراگرفته و در آن‌ها خبره گردند.
  • سایر فاکتورها
رشته مهندسی عمران دارای دو بعد طراحی و اجرا است.در این میان عده‌ای از مهندسان جذب کارهای اجرایی می‌شوند که در این صورت باید آمادگی کار در کارگاه‌های داخل و خارج شهر را داشته باشند یعنی برای برنامه‌ریزی و سروکار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند و عده‌ای نیز جذب بعد طراحی می‌شوند که این عده نیز باید آمادگی کارهای محاسباتی را داشته باشند و از ریاضیات قوی،صبر و حوصله بسیار و قدرت تجزیه و تحلیل بالا برخوردار باشند. از این رو داشتن مهارت‌های زیر برای یک مهندس عمران ضروریست:
    • توان جسمی بالا
    • قدرت تجزیه و تحلیل بالا
    • توان محاسبه مسائل پیچیده ریاضی و فیزیک مکانیک
    • قدرت تجسم(دید مهندسی)
    • دقت در جزئیات
    • قدرت تصمیم گیری و انتخاب
    • آشنايي با فهرست بها و قوانين و بخشنامه هاي جاريه
    • آشنایی با کامپیوتر و استفاده از نرم افزار های عمرانی و تحلیلی
    • آشنائي با صورت وضعيت و متر و برآورد
    • آشنائي با كليات نقشه برداري
گرایش‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی در ایران:

در ایران این رشته در سطح کارشناسی دارای سه گرایش عمران-عمران، عمران-نقشه‌برداری و عمران-آب ‌و در بعضی دانشگاه‌ها گرایش های عمران-سازه، عمران-خاک و عمران-راه در سطح کارشناسی به آن اضافه می‌شود.
عمران-عمران:

این رشته قبلاً به مهندسی راه و ساختمان موسوم بوده و به منظور تربیت مهندسان طراح، محاسبه و اجرای پروژه‌های ساختمانی، صنعتی، راه‌سازی و تأسیسات آبی و نظارت بر حسن اجرای طرحهای عمرانی در زمینه‌های فوق و همچنین همکاری با مهندسان مشاور یا محاسبه در زمینه‌های یاد شده، به وجود آمده‌است.مانند سایر رشته‌های مهندسی،این رشته دارای ۲۳ واحد عمومی است.همچنین دانشجویان این رشته باید تعداد ۲۵ واحد را به عنوان واحدهای پایه بگذرانند.علاوه بر این واحدها،۹۵ واحد اختصاصی که دروسی از جمله کارآموزی و پروژه‌های فولاد و بتن و راه سازی نیز جزو دروس این دانشجویان می‌باشد.با توجه به سیاستهای عمرانی و سرمایه‌گذاریهای دولت برای ایجاد ساختمان‌ها، راه‌ها، پل‌ها، سدها، نیروگاه‌های هسته‌ای و حرارتی، رفع نیازهای عمرانی در زمینه مسکن و تأسیسات آبی جهت تامین آب آشامیدنی شهرها و روستاها همچنین بازسازی مناطق جنگ‌زده اهمیت این رشته مشخص می‌شود.فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در وزارتخانه‌ها(نظیر وزارتخانه‌های راه‌ و ترابری،مسکن و شهرسازی و نیرو)و شرکتهای دولتی و خصوصی و مهندسان مشاور به کارهای طراحی، محاسبه و اجرا بپردازند.در شرایط حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در دوره‌های مختلف کارشناسی ارشد در داخل کشور ادامه تحصیل دهند(گرایش‌های این مقطع در ذیل مقاله آمده‌است).





دارا بودن دانش قوی ریاضی و فیزیک و توانایی جسمانی از ضروریات این رشته‌است. حدود ۱۰ درصد از دروس این دوره عملی است و از دروس تخصصی آن می‌توان این دروس را نام برد:
عمران-نقشه‌برداری:






طراحی و اجرای برنامه‌های عمرانی و مطالعات مربوط به زمین مستلزم وجود اطلاع دقیق مهندسی(مسطحاتی، ارتفاعی،چگونگی) به صورت نقشه‌های گوناگون(ترسیمی، رقمی، تصویری) از منطقه مورد نظر است.مجموعه نقشه‌برداری پاسخگوی این نیازها به گونه‌ای هماهنگ با دیگر رشته‌های عمران است و هدفش تربیت افرادی است که آگاهی علمی کافی و مهارت فنی لازم را در زمینه نقشه‌برداری داشته باشند. داوطلبان ورود به این رشته باید در ریاضیات و فیزیک قوی بوده(جالب است که بدانید این رشته بیشترین ریاضی را در تمام رشته‌های مهندسی دارا می‌باشد با داشتن 21 واحد در دانشگاه) علاقه‌مندی و آمادگی جسمی(برای کارهای صحرایی و غیره) لازم را دارا باشند.بعضی دروس تخصصی این رشته عبارت‌اند از:
نام دروس ریاضی که در دانشگاه گذرانده می‌شود
  • ریاضی 1 (3 واحد)
  • ریاضی2 (3)
  • معادلات دیفرانسیل (3)
  • محاسبات عددی (2)
  • آمار و احتمالات مهندسی (3)
  • ریاضی مهندسی (3)
  • هندسه و دیفرانسیل (2)
بعضی توانایی‌های دانش‌آموختگان این رشته عبارت‌اند از: مدیریت گروه‌های اجرایی در عملیات نقشه‌برداری، طرح و برنامه‌های سیستم نقشه، محاسبات و برنامه‌ریزی در زمینه‌های مختلف فنی نقشه‌برداری، تدریس و آموزش در دوره کاردانی(پس از طی دوره مربوط به تعلیم و تربیت). امکان ادامه تحصیل در این رشته تا حد کارشناسی ارشد در داخل و در سطوح بالاتر در خارج از کشور موجود است. سازمان نقشه‌برداری وزارت برنامه و بودجه، وزارت راه و ترابری، وزارت نفت، سازمان آب ، سازمان بنادر و کشتیرانی، اداره جغرافیایـی ارتش و سپاه و بخش خصوصـی و غیره از جمله محلهای جذب فارغ‌التحصیلان این رشته‌است. زیربنای کلیه کارهای عمرانی نقشه برداری است و با توجه به لزوم انجام دادن کارهای عمرانی، فارغ‌التحصیلان آن سریعا جذب بازار کار می‌شوند. داوطلبان باید به سختی کار در بیابان و کوهستان و شرایط سخت نقشه‌برداری توجه داشته باشند.
عمران-آب:






این دوره(کارشناسی) به منظور تربیت متخصصانی تدوین شده‌است که بتوانند در زمینه‌های شناخت منابع آب و کنترل و بهسازی کیفیت منابع آب اطلاعات لازم را به دست آورند تا بتوانند در مراحل مختلف طراحی ، نظارت و مدیریت پروژه‌های آب کار کنند.با توجه به اینکه توسعه کشور در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی ، عمران و غیره بستگی به میزان آب قابل استفاده دارد می‌توان صنعت آب را در ایران در زمره صنایع مادر به حساب آورد. دروس این دوره‌ها به صورت عمومی، پایه، اصلی، تخصصی،انتخابی و کارآموزی (کارآموزی صحرایی پروژه تخصصی و کارآموزی تخصصی) است. بعضی دروس اصلی و تخصصی این گرایش‌ها عبارت‌اند از :
  • مکانیک خاک
  • هواشناسی
  • هیدرولیک
  • هیدرولوژی
  • آبهای زیرزمینی
  • سدهای کوتاه
  • مهندسی پی
فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها تواناییهای لازم را در زمینه‌های مربوط به کارشناسی مطالعه منابع آب ، تأسیسات آبی و سازه‌های هیدرولیکی، کارشناسی آب و فاضلاب و نظارت بر حسن اجرای طرحهای آبی را خواهند داشت. سازمان آب، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و بخش خصوصی و غیره از جمله مراکز جذب فارغ‌التحصیلان این دوره‌است. یکی از امتیازات این گرایش‌ها آن است که علاوه بر محاسبات سازه‌ای، وارد محاسبات هیدرولوژی و هیدرولیک نیز شده و بر وسعت کار می‌افزاید.
عمران-زلزله

این رشته که اکثراً با عمران-سازه یکسان پنداشته می‌شود، در حقیقت کاربردی جداگونه دارد. در رشته سازه هدف بیشتر تحلیل رفتارهای درونی و تحلیل اعضا و مدل نمودن سازه برای بارهای استاتیکی می‌باشد در حالیکه در رشته عمران-زلزله هدف آنالیز و بررسی نیروهای خارجی و دینامیکی وجانبی،بررسی نحوه عملکرد، راهکارهای مقابله و بررسی رفتار لرزه‌ای سازه می‌باشد.
این رشته نسبت به گرایشهای دیگر عمران در کشور ما نوپا بوده و در سالهای اخیر و خصوصاً بعد از زلزله‌های مهمی چون رودبار و بم آئین نامه‌هایی برای تخصیص ضرایب محاسباتی برای آن در نظر گرفته شده‌است که آخرین آئین نامه مورد استفاده در این بخش آئین نامه ۲۸۰۰ ویرایش سوم می‌باشد. با توجه به کاربرد زیاد نانوتکنولوژی احتمال استفاده ازمصالح نوین که پاسخ مناسبی به زلزله بدهد وحتی ازانرژی زلزله برای رفع نیازهای انرژی ساختمان استفاده کند بعید نیست. احتمالا نانو کامپوزیتهای سازه‌ای جایگزین مصالح سنتی خواهد شد که صرفه جوئی قابل ملاحظه در مصرف مصالح وانرژی در راستای بهینه سازی ساختمان درپی خواهد داشت.
گرایش‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران

رشته مهندسی عمران در ایران تا مقطع دکتری تدریس می‌شود.






فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی عمران می‌تواند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مختلف زیر به تحصیل ادامه دهد:
حالا نفر بعد باید یه کلمه عمرانی بگه که با " ن " شروع بشه.
 

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
این تاپیک نمودنم چرامورد توجه دوستان قرار نگرفت.اگهیه مقدار دوستان همکاری کنن تاپیک جالبی هستش که هم یه مسابقه به حساب میاد و هم در مورد کلی کلمه عمرانی مطلب یاد میگیریم.من یه باره دیگه امتحان میکنم ببینم دوستان همکاری میکنن یا نه.
کلمه ها رو با ناودانی ادامه میدم.

ناودانی:


یکی از پروفیلهای مورد استفاده در سازه های فولادی میباشد. این نیمرخ ها دارای تنها یک محور تقارن هستند. کاربرد آنها به صورت تکی تولید پیچش میکند. این نیمرخ ها به صورت جفت برای ستونها کاربرد دارند و به صورت تکی نیز به عنوان لاپه برای پوشش سقف های شیبدار به کار میروند. ترکیب ناودانی با مقاطع I شکل برای تولید ممان اینرسی زیاد در سازه های فولادی کاربرد دارد.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
این تاپیک نمودنم چرامورد توجه دوستان قرار نگرفت.اگهیه مقدار دوستان همکاری کنن تاپیک جالبی هستش که هم یه مسابقه به حساب میاد و هم در مورد کلی کلمه عمرانی مطلب یاد میگیریم.من یه باره دیگه امتحان میکنم ببینم دوستان همکاری میکنن یا نه.
کلمه ها رو با ناودانی ادامه میدم.

ناودانی:


یکی از پروفیلهای مورد استفاده در سازه های فولادی میباشد. این نیمرخ ها دارای تنها یک محور تقارن هستند. کاربرد آنها به صورت تکی تولید پیچش میکند. این نیمرخ ها به صورت جفت برای ستونها کاربرد دارند و به صورت تکی نیز به عنوان لاپه برای پوشش سقف های شیبدار به کار میروند. ترکیب ناودانی با مقاطع I شکل برای تولید ممان اینرسی زیاد در سازه های فولادی کاربرد دارد.

این تاپیک تو شلوغی تالار گم شده بود
ی مثل یوغ :یکی از اجزاء قالب لغزنده
یوغها دو وظیفه اصلی دارند: جلوگیری از باز شدن قالب ها در قالب در برابر
فشارهای جانبی بتن و انتقال بار و فشار به جکها. پشت بندها نیز برای تقویت
مقاومت خمشی بدنه قالب ساخته شده و بار قالب ها را به یوغ ها منتقل می کنند.
غ بده:D
 

shamim613

عضو جدید
آخه اینهمه کلمه با "ی" بود آقا رسولم رفت یوغ را توضیح داد!
هرچی فکر می کنم همه چیز با ق نوشته می شه!
 

shamim613

عضو جدید
آها فهمیدم:
غیره!
غیره در اکثر موارد وقتی یک مهندس عمرات کم میاره به کار میرود و یک کلمه ی کاملاً فنی و کاربردیست!
آقا ه بدین
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
آها فهمیدم:
غیره!
غیره در اکثر موارد وقتی یک مهندس عمرات کم میاره به کار میرود و یک کلمه ی کاملاً فنی و کاربردیست!
آقا ه بدین
مسابقه هست دیکه
اگه کم آوردید میتونیم یه کلمه دیگه واسه دور دوم شروع کنیم:Dتکراری هم نداریما
حالا کم آوردید کلمه غیر عمرانی بکار نبرید
شاید بقیه بدونن
تازه یه کلمه تابلو تابلو هم هست ،یه کم فکر کنید........غ....:D
 

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
غلطک:
مهمترین مسئله درراهسازی میزان دانسیته و مقاومت لایه های راه میباشد این مقادیر باید درحد مطلوب باشد تا سطوح مختلف جاده در اثر تنش های وارده ناشی ازعبور بار تغییر شکل نداده وبتواند تحمل جذب وانتقال باررا ازلایه های بالاتر به پایین تر داشته باشد براین منظور باید لایه های مختلف راه را تاحد قابل قبولی متراکم نمود.
نمود تراکم عبارتست از ازدیاد دانسیته خاک ازطریق نزدیک کردن ذرات و دانه های خاک به یکدیگر که معمولا با خارج کردن هوا ازفضاهای خالی بین ذرات خاک انجام میگیرد متراکم کردن خاک باعث اضافه شدن مقاومت خاک کم شدن قابلیت تغییر حجم کم شدن قابلیت نفوذپذیری خاک میگردد میزان تراکم پذیری خاک به دانسیته اولیه خاک خواص شیمیایی وفیزیکی خاک ( نظیرتوزیع دانه بندی چسبندگی وغیره ) درصد رطوبت نوع ومیزان نیروی متراکم کننده دارد





انواع غلتکها

انواع غلتکها عبارتند از

1-غلتکهای پاچه بزی TAMPING FOOT ROLLERS- SHEEPS FOOT ROLLERS

2- غلتکهای شبکه ای GRID MESH ROLLERS

3- غلتکهای ارتعاشی VIBRATORY MESH ROLLERS

4-غلتکهای فولادی صاف SMOOTH STEEL DRUM

5- غلتکهای پنوماتیک PNEUMATIC ROLLERS

6-غلتکهای کفشک دارSEGMENTED PAD ROLLERS

7-بولدوزرهای متراکم کننده SOIL COMPACTORS

* حالا ک بده ;) *


 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
همینو میگفتم تابلو دیگه:biggrin:
كلاف قائم بعد از اتمام فنداسيو ن ديواره هاي كناري كه در ساختمان بنايي معمولاً باربر هستند اجرا مي شود و محل كلافهاي قائم را خالي مي گذارند و خود ديوارها هم به عنوان قالب عمل مي كنند و بعد آرماتوربندي كلاف قائم را نجام داده و در محل مورد نظر قرار مي دهند .نوع قالب معمولاً تخته اي است
م بده;)
 

shamim613

عضو جدید
همینو میگفتم تابلو دیگه:biggrin:
كلاف قائم بعد از اتمام فنداسيو ن ديواره هاي كناري كه در ساختمان بنايي معمولاً باربر هستند اجرا مي شود و محل كلافهاي قائم را خالي مي گذارند و خود ديوارها هم به عنوان قالب عمل مي كنند و بعد آرماتوربندي كلاف قائم را نجام داده و در محل مورد نظر قرار مي دهند .نوع قالب معمولاً تخته اي است
م بده;)

میلگرد!:lol:
میلگرد یا آرماتور فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولادی که به این منظور در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد می‌باشد و فولاد میلگرد نامیده می‌شود.
در کشورهای مختلف فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و در هر استانداردی طبقه بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد. در ایران قسمت عمده فولادهای میلگرد که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شوند با استاندارد روسی مطابقت دارند. فولادی که در ایران تولید می‌شود (طبق استاندارد روسی) به سه گروه تقسیم می‌شود: فولاد نوع A-1، فولاد نوع A-2 و فولاد نوع A-3.
فولاد A-1 از نوع صاف بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۲۳۰۰ و۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌باشد. فولاد A-2 از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۳۰۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است، و فولاد A-3 نیز از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌باشد. از نظر تنوع قطر میلگردها نیز استانداردهای تولید کنندگان متفاوت است. در سیستم روسی که در کارخانجات ذوب آهن اصفهان مورد استفاده‌است میلگردها تا قطر ۴۰ میلیمتر ساخته می‌شوند.:)
د بدید لطفا!;)
 

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
دال :

وظیفه دال در یک سازه بتن مسلح ایجاد یک سطح تخت قابل استفاده می باشد.دال بتن مسلح غالبا دارای ضخامت ثابتی است و می تواند روی تیرهای بتن مسلح و فولادی،دیوار بتن مسلح و غیر مسلح و بنایی ، ستونهای بتن مسلح وبالاخره بستر زمین تکیه داشته باشد.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
اصطلاحات کارگاهی

اصطلاحات کارگاهی


سلام
تواین تاپیک لطفا اصطلاحات کاگاهی رو که میدونید بنویسید
تو کاگاه گفتن بلد باشیم بهمون نخندن:biggrin:
اینارو یه جا دیدم البته بعضیاش مهندسی هستن نه کارگاهی و کارگری
اصطلاحات کارگاهی

آب بندی : جلوگیری از نفوذ آب یا رطوبت
آب بندی : دوغاب ریزی بر سطح رجها
آب بندی : عایق نفوذ نا پذیر
آب چین : دوقاب ریزی اجرکارها با ملات ماسه و سیمان یا مانند ان
آجر چهارگوش : آجر مربع شکل
آجر سه قدی : 3/4 آجر قزاقی
آجر فارسی بُر : آجر لب پخ
آجر نبشی : اجر که در نبش دیوار به کار می رود
آجر نره : آجرهایی که طول یا عرض عمودی و افقی پهلوی یکدیگر قرار گیرند.
آچار F : وسیله ای به شکل F برای خم کردن میلگرد(آرماتوربنتدی)
آسفالت : شن و ماسه و قیر پخته شده
آسفالت سوخته: آسفالت بدون چسبندگی
آلو ئک : لب پر شدن آجر به وسیله آهک
آويز :در سقف تيرچه بلوك
آهن گُم : آهن سقف که روی آنها با آجر پوشانده اند.
اسپر : جرزهای طرفین یک تاقی یا قوس بالای در
الاستیسیته : کشسانی ، لم
اسکوپ : میخ سر کج
اسکوپ: میخ دو سر یا سه سر
اشپیل : میله ای که از شکاف عبور می کند
افت : نشست
اکسپوزه : فرم ، نمایش ، حالت
اورلپ : پوشش
ایزولاسیون : عایق ، آب بندی
ایزوله : عایق
بالشتک : آجر یا قطعه بتنی که زیر سر تیر آهن با مصالح پوششی دیگر قرار می دهند.
بلوکاژ : مراحل کف سازی
بند آجر : قطعه آجری که فاصله دو اجر را در سقف پُر می کند.
بند کلوکی : قطعه اجری است به اندازه کلوک
پاتاق : شروع تاق از روی پایه با دیوار
پاره اجر : قطعات مختلف آجر یا آجرهای شکسته
پاسنگ : پاخوری پای در یا دیوار
پاکار : محل شروع قوس
پالانه : آجر کاری که مانند فرش آجر بعد از ساختن سقف انجام می شود.
پخ : گوشه از اخر را فارسی بُر کردن یا در زاویه دیوارها ماهیچه بکاربردن
پشت بغل : لچکی بالای قوس
پشت بند : قطعات که پشت تخته های قاب میخ می کنند.
پکافته : دیوار تیغه ای که به دیوار اصلی چسبیده است.
پلیت : ورق
پمپ کردن : با فشار حرکت دادن
پوتر : تیر بتنی
پوست ساپ : سمباده
پوسته : روکشی است که روی آجر کاری ها یا در جاهای مختلف ساختمان بکار می رود.
پیستوله : دستگاه پاشنده مواد
تاج قوس : بالای قوس
تاریک کردن : اجر کاری سقف را به اتمام رساندن
تخته شدن : به انتها رساندن دیوار ، پایان دیوار چینی
تخماق : کوبه سنگین
تراورس : تخته های قطور و عریض
تماسه :وسيله ااجراي ديوار كله راسته
تنش : تنیدن
تنگ افتادن : درگیر شدن ف مهار شدن
توپی : شی کروی پلاستیک
توری فنسی : کلاف بندی مشبک از مفتول های 2 و 3 میلیمتری نرم که در حصارکشی بین وادار پروفیل به کار می رود.
تیر شاخص : تی عمودی وسط خرپا
تیزون : پر گیر ف زودگیر
تیغه : دیوارهای جدا کننده
جان پناه : دیوار جلوی بالکن یا دیوار اطراف بام
جان گچ گرفته شده : عدم خوردگی گچ
جرز : دیوار یا پایه ضخیمی است که باربر باشد
جُوَک : نوعی اجر کاری زیگزاگ
چارک : 1/4 آجر چهار گوش و 1/2 آجر قزاقی
چاه کور : مشخص نبودن محل چاه در سطح زیر بنا و حوالی پی ها
چاهک : چاهی به ارتفاع 1.5 الی 2.5 متر
چرخ چاه : وسیله چوبی و یا فلزی که به چرخش درون خزانه در پایه چرخ چاه و یا بلبرینگ سبب جابجایی مصالح به درون چاه و یا خارج آن می شود.
چهار دنگ : 3/4 آجر چهار گوش
الحاق : وصل
خاک شوره : خاکهای نمکی
خرپشته : سر پناه پله روی بام
خرک : برای نگه داشتن میلگردهای مش فوقانی فندسیون که خود با میلگرد درست می شود
خط کردن : نشان کردن
خمش : ممان ، سینه کردن
خیز : ارتفاع قوس
دج : زمین سخت
درپوش : قسمتی از روی دیوار آجری با دیوارهای دیگر می سازند.
دلیل گذاری : رج استاد ، رج اصولی
دوپوش : گنبدی که با یک سقف اضافه پوشش شده باشد.
دول:سطل بنایی
دیوار حائل : دیوار واسطه باربر
رایزر : کانال عمودی
رج بنا : ردیف های آجر کاری
روکار : نمای ساختمان
رومی : قوس نیم نیم دایره بالای درگاه
زمین زِِد : زمین سخت که مقاومت و فشردگی دانه ترکیبی آن در حد کمتر از مین دج است
زنجاب : آبخور
زنجاب : سیراب کردن آجرها
زیره : دانه های خشن
زیگزاگ : حرکت کنگره ای ( چپ و راست)
زیگزال : میلگرد های خرپایی تیرچه
سبدی : میلگرد بافته شده برای بالا و پایین شناژ فنداسیون
سپتیک تانگ : مخزن بزرگ فاضلاب (منایع و فضولات )
سر سفت : نسبت به خط قائم جلوتر باشد
سرگرداندن : سرو ته کردن
سروا افتاده : نسبت به خط قائم عقب تر باشد
سِله : پیش آمده
سنجاقی : میلگرد های برش گیر فنداسیون
سنگ دانه : سنگ های ریز
سیسپول تانک : مخزن بزرگ فاضلاب ( مایع)
سیلت : لای
سیلر : رنگ ثابت کننده
سیم آرماتور بندی : سیم با قطر 1.5
سیمان سنگ شده : پودر سیمان فشرده
شاقولی : قائم بودن
شتر گلو : زانوی مارپیچ
شکر سنگ : سیلت ریزدانه ، نرمه سیمان
شلاق زدن : با ضرب عمل کردن
شلنگ تراز: وسیله ای جهت تراز کردت سطوح
شمشمه ای : هم سصح کردن ، صاف کردن
شمع بندی : مهار سقف و دیوار ( درهنگام استفاده از قالب )
شوره شدن : فرسوده شدن
غوطه ای : آغشته کامل ، شناور
فتیله : گلوله گِل
فلنج چدنی : مخزن مخروط ناقص
فنجانی : پوشش کروی شیاردار
قوز : برجسته
کاربند کردن : بستن رج ها
کر گیری یا مغزه گیری: برای تعیین مقاومت فشاری بتن اجرا شده استفاده می شود.
کرم بندی : از جنس بتن است و برای هدایت آب استفاده می کنند.
کرمو : سوراخ سوراخ شدن
کش : تیر حمال زیر خرپا
کف سوز : گچ را با کف دست روی کار کشیدن
کف کش : با دست مالیدن
کفراژ : قالب بتن
کلاف مش : میلگرد مشبک
کلوک : 1/4 آجر قزاقی
کله و راسته : نوعی آجر کاری که یک کله و راسته پهلوی هم بکار می روند.
کمپرس هوا : ایجاد خلاء
کمچه ماله تیشه :ابزار ادوات بنا
کنسول : پیش امدگی
کونال : شانه
کونال سازی : تخت کردن شانه های کار
کیلر : رنگ براق کننده
گچ کشته : گچ بی جان (گچی که هیچ وقت سخت نمی شود و تا قبل از خشک شدن حالت پلاستیسیته خود را از دست نمی دهد.
گمانه زنی : نمونه برداری از عمق زمین
الگو : شابلن ، قالب
لت دادن : هم زدن یکنواخت
لز : کش آوردن ، قوام داشتن
لقمه : تکه ، قطعه
لولخ خرطومی : لوله های پلاستیکی برای عبور کابل و سیم
لیسه ای کردن : سطح بتن را آنقدر با ماله می کشند که صاف و یک دست شود یا با استفاده از پاشیدن سیمان خشک بر سطح بتن
لیکت کردن : چله کردن پی در پی
مجوف : توخالی
مشت بازو بسته: علامت شل و سفت كردن بتن
منهول : حوضچه بین دو لوله فاضلاب
میل چاه : راسته چاه ، چاه عمودی
میلگرد انتظار : قطعات مهار کننده
ناخشک : لبه آجر یا خشت
نازل : کلاهک سوراخ داری که بر دستگاه پیستوله نصب می شود و مواد از آن عبور می کند و بر سطح کار می نشیند.
نخاله آجر : خرده آجر ، زائده مصالح
نعل درگاه : چوب یا تیر آهنی که بالای در یا پنجره برای پوشش قرار می گیرد.
نفس کش : تهویه
نیزه : محل اتصال دو کمان قوس
نیمه،چارک،سه قدی : ابعاد مختلف آجر
وادار : تیرک عمودی
ورز دادن : مالش دادن ، پنجه کردن
ویبره : لرزش دادن
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
ترانشه ،پي كني و شيار زني ديوارها را ترانشه مي گويند.
شالوده ،شفته ريزي و پر كردن زيرديوارها راشالوده مي گو يند .
مثني ،سنگ چيني وبالاآوردن كف از روي زمين را مثني مي گويند
ازاره ،دور پائين هر ساختمان چه در داخل وچه در خارج تا يك متري ازاره ناميده مي شود .
درگا،به دربهاي ورودي چوبي درگاه مي گويند .
پاشنه ،لولا هاي زير و بالاي لنگه درب پاشنه نام دارد .
پكتفه ،قطعات آجرياخشت را براي يكنواخت كردن ديوار با ملاتي مناسب به ديوار مي چسبانند و روي آن را يكنواخت ميكنند را پكتفه مي گويند .
اندود ياپلاستر، به ملاتي كه روي ديوارها مخصوصا منابع ماليده مي شود اندود يا پلاسترمي گويندكه ازسيمان وخاكه سنگ وماسه تهيه مي شود.
آهك سياه ،ملات مخلوط شده از آهك شكفته و خاكستر ولوئي گياهي آبرا آهك سياه مي گويند كه بجاي ملات سيماني در منابع استفاده مي شود.
اسكوپ ، به قطعات فلزي كه به پشت سنگ متصل مي سازند وسنگ را به ديوار مربوط مي كنند اسكوپ مي گويند.
كروم ، به قطعه نشان گچي يا گلي ويا سيماني كه براي منظم نمودن اضلاع ودستور شمشه گيري گذارده وسر مركز نما سازي ديوار وكف مي باشد كروم مي گويند .
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
لیکا
[FONT=&quot]لیکا چیست؟[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]یکی از روش های تهیه دانه های سبک استفاده از کوره گردان است .وقتی برخی از انواع رس با دانه هایی به ریزی صفر تا دو میکرون در دمای بالاتر از 1000 درجه سانتیگراد در این کوره ها حرارت می بینند ،گازهای ایجاد شده در داخل آنها منبسط می شوند و هزاران سلول هوای ریز تشکیل می دهند .با سرد شدن مواد ،این سلول ها باقی می مانند و سطح آن ها سخت می شود .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]مهمترین ویژگی های لیکا عبارتند از : [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]وزن کم ،عایق حرارت ،عایق صوت ، باز دارنده نفوذ رطوبت، مقامت در برابر یخ زدگی ،تراکم ناپذیری تحت فشار ثابت و دائمی ،فساد ناپذیری ،مقاومت در برابر آتش و [/FONT][FONT=&quot]PH [/FONT][FONT=&quot]نزدیک به نرمال .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]وزن کم این دانه ها و در نتیجه هزینه حمل پایین آن باعث شده است تا از لیکا در پر کردن فضاهای خالی استفاده شود .در کاربرد های خاص نظیر زیرسازی ساختمان و تسطیح و شیب بندی بام ،خواص عایق حرارتی و دوام لیکا مشخصات فنی مناسبی برای آن فراهم می کند .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]در راهسازی نیز از تراکم ناپذیری لیکا برای کنترل نشست پلاستیک بستر های سست استفاده می شود .همچنین جذب آب مناسب ،تخلخل و دوام لیکا آن را برای کشاورزی بدون خاک مناسب ساخته است . همین خواص باعث شده است تا در تصفیه فاضلاب های خانگی از ***** های ساخته شده از لیکا استفاده شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]ویژگی های بتن لیکا [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]خواص لیکا باعث شده است تا در بتن سبک لیکا کاربردهای فراوانی داشته باشد . مهمترین ویژگی های بتن لیکا عبارتند از ،وزن کم ،سهولت حمل و نقل ،بهره وری بالا هنگام اجرا ،سطح مناسب برای اندود کاری ،مقاومت و باربری در شرایط خاص ،عایق حرارت ،مقاومت در برابر آتش ،عایق صدا مقاومت در برابر یخ زدگی ،بازدارندگی در برابر نفوذ رطوبت و دوام در برابر مواد آهکی .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]متناسب با وزن و مقاومت مورد نظر از بتن سبک لیکا به عنوان پر کننده ،عایق و یا باربر استفاده می شود . بتن لیکا می تواند درجا ریخته شود و یا به صورت بلوک ،اجزای ساختمانی و سایر قطعات پیش ساخته به کار رود . در هر مورد متناسب با کاربرد و روش اجرا از دانه بندی های مناسب لیکا استفاده می شود .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]بتن های پرکننده و عایق اغلب در پی سازی و زیر سازی ساختمان ،شیب بندی کف و بام ،بلوک ها یا اجزای دیوارهای جداکننده و محیطی غیر باربر به کار می روند .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]در حالی که از بتن های سبک سازه ای [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] که البته عایق نیز خواهند بود [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] در ساخت اجزای مقاوم نظیر بلوک های باربر ،پانل های دیواری و سقفی مسلح و نیز اسکلت بتن مسلح ساختمان ها استفاده می شود .قابل توجه است که به دلیل الزامات مقاومت و دانه بندی ،تنها با استفاده ازدانه های لیکا می توان در ایران بتن سبک سازه ای ساخت .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]جدول کاربردهای لیکا بر حسب اندازه دانه ها[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]اندازه[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]کاربرد[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot](لیکای درشت )بادامی [/FONT][FONT=&quot]10-20mm[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]پی ،پرکننده سبک،تولید بلوک کف ،عایق سازی کف ،سقف عایق سازی ابنیه تسطیح بام ،زیر سازی ساختمان ،زهکشی[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot](لیکای متوسط)نخودی [/FONT][FONT=&quot]3-10mm[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]تولید بتن سبک لیکا ،تولید بلوک ،دال و اجزای ساختمانی ،زیر سازی ساختمان[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]لیکاری ریز و بسیار ریز [/FONT][FONT=&quot]0-3mm[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]تولید بلوک ،دال و اجزای ساختمانی تولید بتن سبک ،تولید اندود و ملات لیکا[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] _[/FONT][FONT=&quot]منبع : ماهنامه پیام ساختمان و تاسیسات شماره [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

tm-civil

عضو جدید
کاربر ممتاز
خييييلي خيييييلي جالب بودن!!
واقعا ممنونم!!
منتها مشكل من اينه كه اينا واسه فارسي زبوناس!
مني كه تركم چه كار كنم؟!
حالا چند تا اشكال بپرسم!! البته خيلياش مشكل دارما ولي خب... مثلا:
1)اسپر : جرزهاي طرفين يك تاقي با قوس بالاي در همون ديوار بالاي در هست ديگه؟!
2) ميشه با اكسپوزه يه جمله بسازين؟؟؟
3) تو تعريف پخ، در زاويه ديوار ها ماهيچه به كار بردن يني چي؟؟
4)پشت بغل : لچكي بالاي قوس ديگه چيه؟؟
5) ليكت كردن: چله كردن پي در پي يني چي؟؟

نكته هاي بامزه شم اينا بودن!!
پوست ساب : سمباده ، بابا سمباده كه رايجتره!!!! :دي
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
خييييلي خيييييلي جالب بودن!!
واقعا ممنونم!!
منتها مشكل من اينه كه اينا واسه فارسي زبوناس!
مني كه تركم چه كار كنم؟!
حالا چند تا اشكال بپرسم!! البته خيلياش مشكل دارما ولي خب... مثلا:
1)اسپر : جرزهاي طرفين يك تاقي با قوس بالاي در همون ديوار بالاي در هست ديگه؟!
2) ميشه با اكسپوزه يه جمله بسازين؟؟؟
3) تو تعريف پخ، در زاويه ديوار ها ماهيچه به كار بردن يني چي؟؟
4)پشت بغل : لچكي بالاي قوس ديگه چيه؟؟
5) ليكت كردن: چله كردن پي در پي يني چي؟؟

نكته هاي بامزه شم اينا بودن!!
پوست ساب : سمباده ، بابا سمباده كه رايجتره!!!! :دي
1)نمیدونم
2)اکسپوز خودمون دیگه (این جمله) و توضیح:بتن اکسپوز نشنیدی؟؟بتن نما،کلا هرچی واس نما بکار بره،اصلا خود نما
3)پلان گوشه دیوارو تصور کن،جایی که به هم رسیدن یه زاویه قائم درست شده
اونجا میلگرد میذارن،اینو میگن ماهیچه
دتایل محل اتصال تیر به ستون دیدی؟ماهیچه میذارن،مثل همونه فقط تو دیوار اجرا میشه
4 و 5 )اینا خیلی قدیمین،نمیدونم:D
 

shamim613

عضو جدید
با این حساب باید از آ بگیم:)
خب آقا جهت یادگیریه بیشتر در راهکار تکرار یک مطلب همانهایی را که راجع به میلگرد گفتیم این با با نام آرماتور مجدداً تکرار می نماییم::lol:
آرماتور
آرماتور یا میلگرد فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولادی که به این منظور در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد می‌باشد و فولاد میلگرد نامیده می‌شود.
در کشورهای مختلف فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و در هر استانداردی طبقه بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد. در ایران قسمت عمده فولادهای میلگرد که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شوند با استاندارد روسی مطابقت دارند. فولادی که در ایران تولید می‌شود (طبق استاندارد روسی) به سه گروه تقسیم می‌شود: فولاد نوع A-1، فولاد نوع A-2 و فولاد نوع A-3.
فولاد A-1 از نوع صاف بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۲۳۰۰ و۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌باشد. فولاد A-2 از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۳۰۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است، و فولاد A-3 نیز از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌باشد. از نظر تنوع قطر میلگردها نیز استانداردهای تولید کنندگان متفاوت است. در سیستم روسی که در کارخانجات ذوب آهن اصفهان مورد استفاده‌است میلگردها تا قطر ۴۰ میلیمتر ساخته می‌شوند.:)
البته می شه به آیین نامه آشتو هم اشاره کرد که در راهسازی مورد استفاده قرار می گیره اما راجع به آن توضیحی ندارم فقط می تونم لینک دانلودش را بذارم!
http://www.mediafire.com/?ntgnyjothzh
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سیمان

سیمان ها مواد چسبنده ای هستند که قابلیت چسبانیدن ذرات به یکدیگرو بوجودآوردن جسم یک پارچه از ذرات متشکله را دارند. این تعریف از سیمان دارای آنچنان جامعیتی است که می تواند شامل انواع چسب ها از جمله چسبهای مایع که در چسبانیدن قطعات سنگ یا سنگ و فلزات به یکدیگر به کار میروند نیز بشود.
سیمان می تواند دارای ترکیبات متفاوتی است و اصولا جزو ملاتهای آبی محسوب می گردد.

انواع مهم سیمان

سیمان پرتلند نوع 1 سیمان پرتلند معمولی- P.C TypeI:در مواردی به کار میرود که هیچگونه خواص ویژه مانند سایر انواع سیمان موردنظر نیست.
سیمان پرتلند نوع2-P.C TypeII:برای استفاده عمومی و نیز استفاده ویژه در مواردی که گرمای هیدراتاسیون متوسط موردنظر باشد.
سیمان پرتلند نوع 3-P.C TypeIII: برای استفاده در مواقعی که مقاومت های بالادر کوتاه مدت موردنظر است.
سیمان پرتلند نوع5-P.CTypeV: درمواقعی که مقاومت زیاد در مقابل سولفات ها موردنظر باشد استفاده میشود.
سیمان سفید، سیمان سرباره ای ضدسولفات، سیمان پرتلند- پوزولانی، سیمان پرتلند-آهکی، سیمان بنایی، سیمان نسوز450، سیمان نسوز500، سیمان نسوز550
سیمان چاه نفت، سیمان های پرتلند ضد آب، سیمان های با گیرش تنظیم شده، سیمانهای رنگی از انواع دیگر سیمان می باشند.



 

lars_manson2002

عضو جدید
کاربر ممتاز
نسبت پواسون

نسبت پواسون

نسبت پواسون

نسبت کرنش جانبی به کرنش محوری همراه با یک علامت منفی در پشت نسبت را نسبت پواسون گویند و با حرف نو v یونانی نشان میدهند.

علامت منفی به دلیل این است که نسبت پواسون عددی مثبت شود چون اغلب -به جز در موارد استثنا ,اکستیکها Auxetics- کرنش محوری و جانبی مختلف العلامت هستند.
 

shamim613

عضو جدید
ضریب نرمی ::)
ضریب نرمی در مورد دانه بندی مصالح شنی ماسه ای و یا مخلوط شن و ماسه تعریف می شود!
ضریب یا مدول نرمی عبارتست از مجموع درصدهای باقیمانده روی الک های استاندارد تقسیم بر 100!
ی بدید لطفاً;)
 

lars_manson2002

عضو جدید
کاربر ممتاز
ضریب نرمی ::)
ضریب نرمی در مورد دانه بندی مصالح شنی ماسه ای و یا مخلوط شن و ماسه تعریف می شود!
ضریب یا مدول نرمی عبارتست از مجموع درصدهای باقیمانده روی الک های استاندارد تقسیم بر 100!
ی بدید لطفاً;)
آخه من ی از کجا بیارم؟
 

hamidelahi

عضو جدید
کاربر ممتاز
حرارتی:ارماتوری که بیشتر روی سقف های تیرچه بلوک کار میکنند البته بعد از اجرای سقف و قبل بتن ریزی فکر کنم برای تحمل تنشهای حرارتی
استانبولی:یه ظرف برای درست کردن گچ خاک،گچ و .....
کف خواب:همون شیبی که برای اشپزخانه و سرویس بهداشتی در نظر میگیرن تا اب به سمته چاه هدایت بشه
ماله:ابزاری برای کشیدن گچ و گچ خاک رو دیوار،نکته جالبی هم که خوبه بدونید اینه که هر چه از عمر یه ماله بیشتر گذاشته باشه بهتر و گرونتر هست چون سطحش حسابی صاف میشه.
پوکه:شبیه شن البته با دانه های بزرگتر و سبکتر و با سطحی متخلخل بیشتر مصرف پرکنندگی داره مخصوصا برای کف خانه و سقف.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
حرارتی:ارماتوری که بیشتر روی سقف های تیرچه بلوک کار میکنند البته بعد از اجرای سقف و قبل بتن ریزی فکر کنم برای تحمل تنشهای حرارتی
استانبولی:یه ظرف برای درست کردن گچ خاک،گچ و .....
کف خواب:همون شیبی که برای اشپزخانه و سرویس بهداشتی در نظر میگیرن تا اب به سمته چاه هدایت بشه
ماله:ابزاری برای کشیدن گچ و گچ خاک رو دیوار،نکته جالبی هم که خوبه بدونید اینه که هر چه از عمر یه ماله بیشتر گذاشته باشه بهتر و گرونتر هست چون سطحش حسابی صاف میشه.
پوکه:شبیه شن البته با دانه های بزرگتر و سبکتر و با سطحی متخلخل بیشتر مصرف پرکنندگی داره مخصوصا برای کف خانه و سقف.
مرسی
البته گچ و خاک رو با تخته ماله میکشن
با ماله صاف میکنند
یه کم قیافه هاشون فرق داره;) و کاراییشون
 

tm-civil

عضو جدید
کاربر ممتاز
ي با من!!!!!
يك اصطلاح معماري (سيركولاسيون!!) :دي
(يك) سيركولاسيون يا حركت درون يك فضا:
مسير حركت را ميتوان به عنوان يك ريسمان خيالي تصور كرد كه فضاهاي يك ساختمان و يا هر سري از فضاهاي خارجي و داخلي رو به هم مرتبط ميكند.


اينم ميشه:
يا وفا يا خبر وصل تو يا مرگ رقيب*** بود آيا كه فلك زين دو سه كاري بكند!! :دي
 

amarantine

عضو جدید
یاتاقان

یاتاقان

یاتاقان به دو نیم‌دایره از جنس بوبیت گفته می‌شود که در موتور خودروها نصب می‌شود.
یاتاقان در جایی که دستهٔ پیستون‌ها بر روی میل لنگ نصب می‌شود قرار دارد. یاتاقان وسیله ای است که اجازه حرکت نسبی مقید را بین دو یا بیشتر از دو قطعه را می دهد که به طور نمونه به صورت چرخش یا حرکت خطی است. یاتاقان ها می توانند به صورت گسترده ای بر طبق حرکتی که مجازند داشته باشند و یا براساس اصول کاریشان و همچنین جهت بار های اعمالی که می توانند تحمل کنند، طبقه بندی شوند.
 
بالا