[مسابقات معماری] - مسابقه ی باز سازی دفتر شیشه ی قزوین

mazyar_01010

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مبانی طراحی:
در این مسابقه یک کلید اصلی وجود داشت و آن هم لزوم حضور شیشه در فضا بود. لذا طراحی را با این ایده شروع نمودم که شیشه با ضریب شکست های مختلف و با توجه به عملکرد ها در فضا درک شود. در ادامه ی پروسه ی طراحی خواسته های سوال با ایده ی اولیه ترکیب شدند و در ارتباط با هم به وحدت رسیدند. در اینجا به شرح اجمالی پارامتر های موثر در طراحی می پردازم:

  • وحدت معماری داخلی با فرم کلی بنا: نما به صورتی طراحی شده که بازتاب دهنده ی حیطه های فضا- های داخلی چه از لحاظ ابعاد و چه از لحاظ حس فضا در بیرون باشد. به طور مثال با استفاده از دیوار پرده ای شیشه ی سندبلاست شده از ایجاد نور خیره کننده در فضا های داخل ممانعت می شود، یا با باز کردن مدول های مثلثی داخل محلی برای قرار دادن وسایل کارکنان ایجاد می شود، و یا حتی با باز بسته کردن دو لایه شیشه قابلیت تنظیم نور، دید و جریان هوا مهیا می شود. کارکنان می توانند با باز و بسته کردن مدول های مثلثی آن نما های مختلف برای جداره ی خارجی ایجاد کنند و همینطور نما در شب، فضای داخلی را در حالتی متفاوت از روز به نمایش در می آورد.
  • تمهیدات جهت یابی: برای تحقق این امر آسانسور و سرویس از قلب پلان به اطراف پله انتقال یافتند تا یک دانه ی شفاف در وسط پلان ایجاد شود که ضمن خوانایی پلان، نور طبیعی فراوانی در مرکز پلان وارد شود. برای بهبود جهت یابی عمودی یک وید در قلب پلان طراحی شده که قسمتی از آن با شیشه نشکن پوشانده شده است.
  • فرم و مصالح داخلی: پالت مصالح داخلی به گونه ای انتخاب شده که گرما و صمیمت فضا را افزایش دهد تا بازده ی کارکنان بهبود یابد و هر فرد صبح کاریش را با اشتیاق شروع کند. برای به وجود آوردن این شرایط از چوب در طراحی معماری داخلی استفاده شده است. ضمنا حضور گیاه در قالب تراریوم و باغچه های روی تراس باعث بهبود تنظیم شرایط محیطی و ایجاد نشاط در فضا می شود. همینطور پارتیشن ها، میز کار در فضای اداری باز، جان پناه و.. منعطف و سبک طراحی شدند که فضا در پلان به راحتی جریان داشته باشد.
  • ارتباط سازه با عملکرد: برای ایجاد حداکثر فضای نیمه باز تصمیم گرفتم بخشی از سازه ی طرح را آشکار کنم. بدین منظور مدل مهاربندی جدید منطبق با مدول های مثلثی نما پیشنهاد نمودم تا کمپوزسیون نما تقویت شود. برای استفاده ی سازه در نما نیاز به سند بلاست نمودن آن برای زنگ زدایی و رنگ کردن مجدد آن می باشد.
  • مصالح نما: در نما از ترکیب سازه ی اصلی و شیشه استفاده شده است. همینطور برای تعدیل تم های-تک و صمیمی کردن فرم در بخشی از نما از سیمان و کمی چوب استفاده شده است.
1_out l.jpg
2_out l.jpg

10_out l.jpg3_out l.jpg

8_out l.jpg

12_out l.jpg9 b_out l.jpg

البته معماران خوب از رو تناسبات حجمی و جزئیات طراحی شده (نه آرک مدل ها) متوجه کیفیت فضا میشن!!! اتفاقا طراحی حجم و فضا می تونه به بهترین نحو هندسه ی کار رو نشون بده!!! پر واضح هس پلان بی کیفیت خروجی حجمی و فضایی خوبی نخواهد داشت!!! البته حق با شمام هس!!! پلان هاشو میذارم ب زودی!!! :)

Sent from my C6603 using Tapatalk

0.jpg
پلان همکف

3.jpg
پلان طبقه ی اول

12.jpg
پلان طبقه ی 4

section a-a.jpg
مقطع!!!
چن تا چیز تو مدارکم جا افتاده فقط!!! بذارید برا کمبود وقت و دس تنها بودنم!!!
 

پیوست ها

  • section a-a.pdf
    934.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Arezoya

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خوبین؟:gol:.....چرا که نه جناب مهندس؟!قابل دونستین:redface:....راستش خودتونم اطلاع دارین زیاد تو معقوله معماری وارد نیستم ولی فک کنم بد نباشه نظر یه آماتورم بدونین:d
+....چون عنصر اصلی برا تمرکز "شیشه" بوده به نظرم خیلی خوب تونستین روش مانور بدین. یه جورایی میشه گفت هویت شیشه تو کل ساختمون ملموسه ...چه داخل و چه خارجش و چه اسمش!
بنا بر گفته خودتون میشه وحدت فضا رو احساس کرد. ینی به نظرم اتحاد فرم مثلث و شیشه، به نظر میاد از داخل بنا متولد شده و مثه یه موجود رشد کننده بزرگتر شده و کل ساختمون رو دربرگرفته.....ایده طاقچه های مثلثی تو طراحی داخلی خیلی هوشمندانه س و اینکه نما میتونه به وسیله کارکنان تغییر کنه. من که خوشم اومد. برا قابلیت تنظیم نور، نوع نما و شیشه حرفی برا گفتن باقی نمیذاره. ینی برا یه دفتر کار مناسب ترین گزینه س به نظرم. ایده جای گذاری وید تو قلب بنا رو هم دوس داشتم. جزو فاووری(favori) های منه:cool:.
کفپوش شیشه ای هم که قاطی چوب شده خیلی چشمگیره.
اینکه بخشی از سازه رو معلوم کردین نمیدونم چرا بدجوری با شیشه جور شده
************************************************** *****************این نوشته های بالایی نقد صورتی بودن
خب با اجازتون میرسیم به نقد خاکستری
من اون نوارای چوبی رو که هم تو داخل بنا استفاده شده هم بیرونش زیاد دوس ندارم. به نظرم انگاری ساختمون می خواد وارد دنیای مدرن بشه اما یه دست لاغر چوبی یقه شو گرفته ول نمیکنه. اشاره کردین برای افزایش صمیمیت فضا و بازدهی هرچه بهتر از چوب استفاده کردین اما به نظرم کف پوش چوبی به تنهایی میتونست این بار رو به دوش بکشه.
متریال سقف چیه؟ بتنه؟ (سیمان؟) خیلی به طرح میاد، خیلیییییییی اما دیوارا که بعضی از قسمتاش شیشه س با کادر چوبی و یه قسمتشم که سفیده به نظرم زیاد جالب نشده. البته شاید من دوس دارم فضاها بازتر باشن و شما دوس نداری ولی در کل نظر من اینه که اگه کلیه دیوارا و پارتیشنا شیشه بودن (حالا مات یا شفاف که باز نظرم اینه که مات بهتره) یا متریالی مثه شیشه طرح خیلی بهتر میشد....ینی میتونست با کارای معمارای بزرگ برابری کنه:cool:
من عاشق فضای سبزم اما به نظرم برا این ساختمون یه کم زیادیه...ینی شاید اگه ساختمون 20 طبقه بود یه جورای ریتم میداد به ساختمون. شایدم میتونستین از گیاهانی که یکم عجیب غریبن استفاده کنین. مثلا شاخه های بلند بامبو یا شاخه های سفید یه جور گیاه ژاپنی که گلای مشکی داره....البته عاشق اون کاکتوسه شدم:gol:....شایدم میتونستین کاکتوس کار کنین همشو. یا اینکه میتونستین برا همین گیاها که خودتون انتخاب کردین باکس شیشه ای بذارین و گیاها از پشت بوم بزنه بیرون.

پ.ن: جناب مهندس در نهایت باید خدمتتون بگم کارتون فوق العاده س. هم ایده، هم اجراش هم ارائه سه بعدی کارتون. لطفا اگه نظرام خوب نبودن یا منصفانه نبودن ببخشید منو....بذارین رو حساب بی تجربگی
پ.ن: در کل اگه ازم بخواین یه مورد رو از بنا حذف کنم اون نوارای چوبیه:redface:
پ.ن: بی نهایت ممنونم که قابل دونستین و نظرمو جویا شدین:gol::gol:
 
آخرین ویرایش:

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مهندس تبریک میگم ایده های جالبی داشتی و اینکه معمولا این مسابقات رو یه تیم کار میکنن و بازم اگه خودت تنهایی کار کردی بهت خسته نباشی میگم.............مازیار جان چه رتبه ای رو کسب کرد تو مسابقه؟؟؟؟؟از اون پروژه هاست که اگه دکتر تغابنی میدید حتما میپسندید
 

mazyar_01010

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مهندس تبریک میگم ایده های جالبی داشتی و اینکه معمولا این مسابقات رو یه تیم کار میکنن و بازم اگه خودت تنهایی کار کردی بهت خسته نباشی میگم.............مازیار جان چه رتبه ای رو کسب کرد تو مسابقه؟؟؟؟؟از اون پروژه هاست که اگه دکتر تغابنی میدید حتما میپسندید
برنده نشدم سجاد جان!!! کارم پخته نشده هنوز!!! خصوصا نما هاش!!! رتبه های برتر به حق بهتر از من بودن!!! واقعا اگه چن تا همکار داشتم یا یکم وقتم بیشتر بود، اتفاقات بهتری می افتاد!!! چون پرزنت و شیت بندیم فوق العاده ضعیف بود!!! ساعت 10.00 باس کار و تحویل می دادیم که من 10.30 دادم!!! (بگذریم که بعدا وقت و تا 12 زیاد کردن!!!) از بعد اسکیس روش کار کردم !!! البته ایده پردازیمو یکم زودتر شروع کردم (بدون دیدن پلانای فعلی دفتر) !!!
اتفاقا تغابنی داورش بود!!! در کل به عنوان کار اولم از خودم راضیم و دفعه بعد حتما با یه تیم طراحی شرکت می کنم!!! به نظرت ایرادات یا نقات قوت طراحیم چیه؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا