مسائل مهم در فراگیری زبان دوم

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
چه کسی ؟

کار یادگیری آموزش به عهده کیست ؟ بدیهی است که یادگیرنده و یاد دهنده این امر را به عهده دارند اما این یادگیرندگان چه افرادی هستند ؟ اهل کجا هستند ؟ زبان مادری آنها چیست ؟ دارای چه میزان تحصیلات می باشند؟

سوالات بسیاری ممکن است در این میان مطرح شود اما این سوالات برای کسانی که تازه شروع کرده اند کافی است. این گونه سوالات در صورتی که مخاطب واقعی خود را بیابند متوجه متغیرهای حیاتی مهم میشوند که در موفقیت یادگیرندگان زبان بیگانه و توان مدرسین در جهت تعلیم صحیح زبان آموزان موثر میباشد.


چه ؟

سوال دیگری که مطرح میشود در رابطه با مطلب درسی است؛ مطلبی که یادگیرنده به دنبال یادگیری آن و معلم در پی یاد دادن آن است چیست ؟ زبان چیست ؟ چطور ممکن است که هم زبان اول و هم زبان دوم چیست ؟ این سوالات ژرف در زمینه زبان شناسی از اهمیت اساسی برخوردارند. لازم است تا مدرسین زبان سیستم و عملکرد زبان دوم و تفاوت های بین زبان مادری و زبان دوم یادگیرندگان را بفهمند. صحبت کردن و فهمیدن زبان برای یک معلم امری است جدا از نیاز او در کسب دانشفنی برای فهمیدن آگاهانه و توضیح سیستم زبان و یا به عبارتی واج های آن ؛ تکواژها؛ واژه ها؛ جملات و ساختمان گفتاری آن زبان است.


چگونه ؟

امر یادگیری چگونه انجام می گیرد ؟ چگونه موفقیت زبان را تضمین می نماید ؟ چه مراحل شناختی را در زبان دوم بکار می برد ؟ از چه مواضع و شیوه هایی استفاده می کند ؟ رابطه بهینه شناختی؛ هوش و فیزیکی زمینه های یادگیری موفق زبان چیست ؟


چه هنگام ؟

چه هنگام امر یادگیری زبان دوم انجام میشود ؟ یکی از موضوعات اصلی در تحقیقات و تدریس زبان دوم تفاوت موفقیت کودکان و بزرگسالان در یادگیری زبان دوم است. مشاهدات معمول گویای این نکته است که کودکان در یادگیری زبان مهم تر از بزرگسالان هستند. آیا این واقعیت دارد ؟ و اگر این چنین است چرا سن در یادگیری موثر است ؟ چگونه تغییرات شناختی و احساسی و دامنه دار در دوران کودکی و نوجوانی فراگیری زبان را تحت تاثیر قرار می دهد ؟ علاوه بر این سوالات دیگری که به (چه هنگام) زبان مربوط میشود عبارتند از : مدت زمانی که می بایست صرف عمل یادگیری زبان شود. آیا زمان یادگیری می بایست به صورت ۳ تا ۵ یا ۱۰ ساعت در هفته باشد یا هفت ساعت در روز به صورت یک برنامه منسجم ؟ و یا بیست و چهار ساعت شبانه روز که کاملا با فرهنگ آن زبان توام باشد ؟


کجا ؟

آیا زبان آموزان می بایست زبان دوم را همراه با فرهنگ زبانی در محیط ویژه زبان دوم یعنی در موقعیت و محیط زبان دوم فراگیرند ؟ و یا می توانند این زبان را به صورت شنیداری و یا گفتاری تنها در محیط ساختگی مانند کلاس های مدرن در یک دانشگاه امریکایی و یا دبیرستان یاد بگیرند؟ سیاست اجتماعی یک کشور معین چطور بر یادگیری زبان و تسلط فرد زبان آموز موثر است ؟ و چطور تفاوت ها و شباهت های کلی بین فرهنگ ها در روند یادگیری موثر است ؟


چرا ؟

چرا زبان آموزان اقدام به یادگیری زبان دوم می کنند؟ اهداف شان چیست ؟ آیا انگیزه آنان بدست آوردن شغل خوب و مناسب است؟ آیا انگیزه آنان فرستادن درخواستی به خارج از کشور است؟ و یا مایل هستند تا شناخت بهتر و نزدیک تری با فرهنگ و مردم زبان دیگری پیدا کنند؟



منبع
اصول یادگیری و آموزش زبان نوشته ی داگلاس براون
ترجمه ی دکتر منصور فهیم
 
بالا