مزایای استفاده از پوشش های کامپوزیتی در مصالح سنتی

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مزایای استفاده از پوشش های کامپوزیتی در مصالح سنتی:
-امکان ترمیم نماهای قدیمی آجری و مقاوم کردن آنها در برابر فرسایش و هوازدگی با پوشش های بیرنگ و غیر قابل رویت و حفظ آثار باستانی.
-قابل شستشو کردن سطوح گچی و کلیه سطوح غیر قابل شستشو.
-استفاده از مصالح ارزان نما (که به دلیل جذب بالای آب ارزان هستند) و مقاوم نمودن آنها در برابر آب و بخار و به صفر رساندن جذب آب.
-کنترل شوره زدگی، چربی و دود زدگی سطوح ساخته شده با مصالح سنتی.
-پر کردن ترکهای ریز و مویی در سطوح بتنی و یا سطوح در معرض تخریب.
-کنترل زنگ زدگی کلیه متریلاهای فلزی ساختمان.
-کنترل خطر آتش سوزی: کاورهای ضد آتش سوزی کامپوزیتی شعله ور نمیشوند و در انواع مرغوب تر آتش را علاوه بر عدم انتقال و کند شدن دامنه آن، خفه و خاموش ساخته و در مجاورت حرارت گازهای سمی آزاد نمی کنند. موارد استفاده آنها در دکوراسیون داخلی ساختمانهای اداری، صنعتی، مسکونی و انبوه سازیها، برای پوشش المانهای سازه ای و با المانهای نازک کاری (کف دیوار، سقف) میباشد. استفاده از برخی پوشش های ضد حریق مدرن هم ایمنی جانی و هم ایمنی مالی را تامین میکنند.
-کاهش سرعت پوسیدگی، تغییر فرم، نم کشی و سوسک گذاری متریلاهای چوبی مورد استفاه در صنعت ساختمان.
-ترمیم و آببندی مخازن مایعات و استخرهای آب.
-پیشگیری از نفوذ مواد خورنده به جداره های لوله ها و تاسیسات انتقال و پمپاژ مایعات و آب و اسکله ها و غیره.​
قدرت چسبندگی پوشش های اصلی (بجز پوشش های نمای خارجی)، طبق استاندارد باید حداقل 5% نیوتن برمیلیمتر مربع برابر با 1/5 کیلوگرم نیرو بر سانتیمتر مربع باشد. این فاکتور پس از استغراق حداقل باید برابرN/mm2 3/0 و یا Kgf/cm2 1/3 باشد.
طبق همان استاندارد هر نوع پوشش و اندود ساختمانی نباید هیچگونه پوسته پوسته شدن در روی سطوح اجرا شده، ترک های طولی و عرضی عمیق و مویی، طبله شدن، ناصافی و زیری های غیر معمول، سنگینی وزن، تغییر رنگ شدید در اثر عوامل جوی و اشعه، لک و چند رنگی شدن، کربناته شدن و شوره زدگی، جذب رطوبت، کاهش براقیت و درخشندگی و جلا، دانه دانه شدن داشته باشد؛ که بیشتر پوشش های کامپوزیتی را میتوان مجهز به این خواص سفارش و یا تولید کرد.




منبع: کتاب کامپوزیت ها در صنعت ساختمان-
تالیف: آقای مهندس تورج مهدی زاده و خانم مریم پنجعلی اصل
 
بالا