مرگ مرموز و مشکوک چهره های مشهور هنری - تصاویر

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
مرگ مرموز و مشکوک چهره های مشهور هنری؛ تصاویر


پیچز گلدوف، دختر موزیسین معروف ایرلندی باب گلدوف، در روز هفتم آوریل در سن ۲۵ سالگی درگذشت. او تنها چهره مشهوری نیست که به گونه‌ای مرموز از دنیا رفته است. او گفته بود که در نوجوانی مواد مخدر مصرف کرده بود اما "هرگز زیاده روی نکرده بود." علیرغم انجام کالبدشکافی، اما هنوز علت مرگ وی مشخص نشده است.



کورت کوبین
کوبین که از افسردگی رنج می‌برد و سال‌های زیادی به مواد مخدر اعتیاد داشت، در روز پنجم آوریل ۱۹۹۴ خودکشی کرد. کوبین یکی از اعضای کلوب معروف "۲۷ ساله‌" است که ستارگانی چون جیم موریسن و جیمی هندریکس در آن عضویت دارد. همه اعضای این کلوب در سن ۲۷ سالگی از دنیا رفته‌اند. این کلوب معروف به کلوب مرگ با لعنتی است.


جسد کورت کوبین (Kurt Cobain)، خواننده معروف گروه نیروانا، در خانه‌‌اش یافت شد. طرفداران او می‌گویند که همسرش، کورتنی لاو، خودکشی او را صحنه‌سازی کرده است.

الویس پریسلی
گفته می‌شود که مرگ الویس پریسلی در سال ۱۹۷۱ بدلیل مصرف زیاد الکل و مواد مخدر بوده است. از طرف دیگر عده‌ای بر این باورند که الویس پریسلی هنوز زنده است. آیا خبر درگذشت او ساختگی بوده است؟


الویس پس از جدا شدن همسرش، رفته رفته گوشه‌نشین شد. او که به مشکل اضافه وزن در سالهای پایانی عمر خود دچار شده بود، از داروهای تجویزشده گوناگونی برای مقابله با آن استفاده می‌کرد. سرانجام ۱۶ اوت ۱۹۷۷ (هنگامی که او ۴۲ سال سن داشت) در شهر ممفیس پیکر بی‌جان الویس را در حمام پیدا کردند که باعث تأثر بسیار دربین هوادارانش در سراسر جهان شد. علت مرگ وی حمله قلبی اعلام شد.

مریلین مونرو
قرص خواب را دلیل مرگ مریلین مونرو عنوان کرده‌اند. اما آیا این مرگ واقعا ناشی از خودکشی بوده یا اینکه برادران کندی نقشی در پشت صحنه ایفا کرده‌ بودند؟

مرلین مونرو در تاریخ ۵ اوت ۱۹۶۲ میلادی، در کالیفرنیا درگذشت. علت مرگ وی، «مصرف بیش از حد داروی خواب‌آور» ذکر شد. دلیل رسمی مرگ وی «خودکشی» بر اثر «مصرف بیش از حد داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش» اعلام شد، اما ادعاهایی درباره یک توطئه و مجموعه حوادث اسرارآمیزی که منجر به مرگ وی شد، همواره بحث‌برانگیز بوده‌است.


گر چه پلیس علت مرگ را میزان بالای نمک اسید باربیروتیک در بدن و بر اثر خودکشی اعلام کرد. اما لویس بنر نویسنده کتاب ''شور و تضاد'' احتمال خودکشی او را کم می داند، چرا که می گوید او در فرم بسیار مناسبی بود و برنامه های مختلفی برای زندگی داشت. او معتقد است : «رابرت کندی برادر جان اف کندی و دادستان وقت عالی آمريکا با او رابطه پنهانی داشتند. همسایه ها و سرایدار اوائل بعد ازظهر روز پنجم اکتبر، رابرت کندی را در منزل مریلین دیده اند.» بنر می گوید: «همه گزارش های پلیس در عرض چند هفته مفقود شد. رابرت کندی با دپارتمان پلیس ارتباط داشت.»

البته این یکی از سناریو های قتلی است که پس از پنج دهه در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

جیمی هندریکس
جیمی هندریکس، نوازنده بزرگ، در سال ۱۹۷۰ بر اثر بیهوشی خفه شد. ۲۰ سال پس از این حادثه، تحقیقات درباره علت مرگ وی از سر گرفته شد اما بی‌نتیجه ماند. راز مرگ او هنوز در هاله‌ای از ابهام است. هیچ‌گاه بطور قطعی معلوم نشد دلیل آن خودکشی بوده یا بر حسب اتفاق به دلیل تداخل تأثیر مصرف زیاد مشروبات الکلی(که پیشتر در یک مهمانی شبانه مصرف کرده بود) با تأثیر تعداد زیاد قرص‌های خواب‌آور(که همان شب خورده بود)، رخ داده‌است.


در ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۰، هندریکس را در زیرزمین هتل سمرقند در لندن به صورت مرده پیدا کردند. او پس از مصرف زیاد الکل و همینطور خودن تعداد زیادی قرص خواب مرده بود. او استفراغ کرده بود و بر اثر همان استفراغ هم خفه شده بود چون هشیاری نداشت. گمانه‌زنی‌های زیادی درباره مرگ هندریکس مطرح شده است.

او به همراه جیم موریسون و جنیس جاپلین به دلیل حرف جی(J) ابتدای نام کوچک و مرگ نسبتاً مشابه‌شان(مرتبط با مواد مخدر/روانگردان)، هر سه حدود ۲۷ سالگی و در بازه‌ای تنها چند ماهه مابین سپتامبر ۱۹۷۰ تا ژوئیه ۱۹۷۱، سه‌گانهٔ تراژیک و افسانه‌ای موسیقی راک دهه ۱۹۶۰ را تشکیل داده‌اند. مرگ آنها خودکشی دسته ای از طرفداران شان را نیز به همراه داشت.

گمانه‌زنی دیگری که اخیرا مطرح شده است این است که او توسط منیجر خود به قتل رسیده باشد.

جیم موریسون
جسد جیم موریسون، خواننده گروه The Doors، را در وان حمام آپارتمانش یافتند. او به هنگام مرگ ۲۷ ساله بود. گفته می‌شود که دلیل مرگ او مصرف مواد مخدر بوده است. بدن جیم موریسون اما هیچگاه کالبدشکافی نشد.


در شامگاه سوم ژوئیه ۱۹۷۱ جسد جیم موریسون را در وان حمام آپارتمانش در پاریس یافتند. ظاهرا او به خاطر حمله قلبی ناشی از مصرف بیش از اندازه مواد مخدر درگذشته بود. تا به امروز در مورد دلیل اصلی مرگ جیم موریسون گمانه‌زنی‌های فراوانی وجود داشته است.


هیت لجر
مخلوطی از قرص‌های مختلف باعث مرگ هیت لجر (Heath Ledger)، هنرپیشه معروف استرالیایی و برنده اسکار، در سال ۲۰۰۸ عنوان شد. آیا اشتباهی منجر به مرگ او شده بود یا او آگاهانه دست به خودکشی زده بود؟


پلیس گفته‌است که با وجود قرص‌هایی که در اتاق هیت پیدا کرده‌اند ولی هیچ نشانهٔ مشخصی که حاکی از خودکشی هیت باشد یافت نشده.

دو هفته پس از مرگ لجر، مرگ او تصادفی، و بر اثر مسمومیت شدید دارویی در نتیجهٔ مصرف هم‌زمان چندین نوع قرص ضداضطراب، مسکن و خواب‌آور اعلام شد. در گزارش مرکز پزشکی نیویورک آمده‌است که در خون لجر، مقادیری از مسکن‌های اکسیکودون (که در اکسیکونتین یافت می‌شود)، هیدروکودون (که در ویسودین یافت می‌شود) و ضداضطراب‌های دیازپام، تمازپام الپرزولام (که در والیوم و زاناکس و رستوریل وجود دارند) و دوکسیلامین پیدا شده‌است.

هشت روز بعد از مرگ لجر، ویدیویی از او در اینترنت پخش شد که لجر را در حال استفاده از مواد مخدر نشان می‌دهد و لجر در این ویدیو می‌گوید که او بیست سال است که روزی پنج نخ حشیش مصرف می‌کند.

گفته شده که همسرش میشل و هیت درگیری شدیدی بر سر مصرف هرویین، کوکایین و قرص با یکدیگر داشته‌اند و میشل چندین بار لجر را به مراکز ترک اعتیاد برده بوده.

توپک شاکور
در سال ۱۹۹۶ توپک شاکور (Tupac Shakur)، خواننده معروف رپ، حین یک تیراندازی بر اثر اصابت ۱۶ گلوله جان خود را از دست داد. توپک (2 Pac) در زمینه موسیقی رپ یک افسانه محسوب می‌شود.

ترانه‌های شکور عمدتاً درباره مضامین گوناگونی چون بزرگ شدن در خشونت و فقر، سختی‌های زندگی در محله‌های زاغه نشین، نژادپرستی، مشکلات اجتماعی و درگیری و رقابت موسیقیایی با سایر خوانندگان است.


در سال ۱۹۹۴ در لابی یک استودیوی ضبط موسیقی واقع در نیویورک، شکور پنج بار هدف شلیک گلوله قرار گرفت. شکور پس از این ترور به چهره‌های دیگر موسیقی رپ شک کرد چرا که قبل از وقوع حادثه احتمالی به وی هشدار ندادند.

بعد از این ترور، شب سیزدهم سپتامبر ۱۹۹۶ در محدوده شهری لاس وگاس، شکور چهار بار متوالی در حالی‌که داخل ماشین نشسته بود هدف شلیک گلوله قرار گرفت. وی شش روز پس از نارسایی تنفسی و قلبی در دانشگاه پزشکی نوادا درگذشت.

توپاک پس از تماشای یک مسابقه بوکس بین مایک تایسون و بروک سلدون با شلیک چند گلوله از یک کادیلاک در لاس وگاس در نوادا، در ۷ سپتامبر ۱۹۹۶ به شدت زخمی شد و پس از ۶ روز در بیمارستان دانشگاه نوادا در ساعت ۴ و ۳ دقیقهٔ صبح در ۱۳ سپاتامبر وقتی که تنها ۲۵ سال داشت، درگذشت.

می گویند کسانی که به او گلوله شلیک کردند از آدم‌های ایست کُست (مخصوصاً نوتوریوس بی.آی.جی) بودند که بسیار با هم رقابت داشتند. پلیس لاس وگاس با این که هنوز رسماً این پرونده را نبسته‌است، به این نتیجه رسیده که کریپس، یکی از گروه‌های تبهکار لوس آنجلس، او را کشته.

در یک گزارش روزنامهٔ لاس وگاس تایمز، به این نتیجه رسیده است که نوتوریوس بی.آی.جی، که او هم در آن زمان در شهر بود، حاضر شده که برای کشتن توپاک به کریپس پول بدهد.

توپاک که پس از حمله در سال ۱۹۹۴، همیشه همراه خودش چند محافظ شخصی و جلیقهٔ ضد گلوله حمل می‌کرد، آن شب هیچ کدام را همراه نداشت . دلیل این موضوع هنوز یک معماست. نکتهٔ جالب این است که نام آخرین آلبوم او "The Don Killuminati: The Seven Day Theory " بود که اگر حروف آن را جابجا کنیم این جمله به دست می‌آید : "OK on tha 7th u think I'm dead yet I'm really alive" که معنی آن می‌شود : تو فکر می‌کنی که من در روز ۷ می‌میرم ولی من هنوز زنده‌ام. شمارهٔ ۷ در چند جای دیگر هم وجود دارد مانند : ۷ سپتامبر به او تیر زدند. از ۱۲ تیر ۷ تیر به او نخورد. او در ۴:۰۳ صبح مرد که جمع آن ۷ می‌شود. همچنین او در سن ۲۵ سالگی مرد که جمع ۲و۵ هم ۷ می شود.

البته خیلی‌ها در مرگ توپاک شک دارند و با توجه به چند عکس و فیلمی که بعد از مرگ توپاک او را زنده نشان می داد عقیده دارند که اون هنوز زنده است. توپاک اواخر عمر خود خیلی به ماکیاولی علاقه‌مند شده بود ماکیاولی فیلسوف ایتالیایی بود که همه فکر میکردند که در سن ۲۵ سالگی مرده اما او دوباره بعد از۱۸ سال (در سن ۴۳ سالگی) برگشت وانتقام خود را از دشمنانش گرفت به همین دلیل خیلی‌ها معتقدند که توپاک نمرده و میخواهد از روش ماکیاولی استفاده کند.

همچنین وقتی مادرش جنازهٔ توپاک را دید گفت که او پسرش نیست با این حال اگر توپاک بخواهد دوباره برگردد باید سال ۲۰۱۴ که بازهم جمع ۲و۱و۴ برابر با ۷ می شود برگردد چون ۴۳ سالش می شود و ۱۸ سال از مرگش می گذرد.

در آهنگ اینتروی آلبوم The Don Killuminati توپاک هم صدای شلیک 7 گلوله شنیده می شود. در یکی از معروف ترین ترک های نوتوریوس بی.آی.جی که همراه با فیفتی سنت آن را پر کرده است در طی آهنگ صدای شلیک هفت گلوله شنیده می شود. همچنین در یکی از ترک های اسنوپ داگ که از افراد وست کُست به شمار می رود نیز صدای شلیک هفت گلوله شنیده می شود.

مایکل جکسون
مایکل جکسون، سلطان پاپ، در سال ۲۰۰۹ درگذشت. دلیل مرگ او مسمومیت ناشی از داروی بیهوشی پروفول عنوان شد. گفته می شود وی نیز به مواد مخدر اعتیاد داشته است.




دیوید کارادین
جسد دیوید کارادین (David Carradine)، هنرپیشه آمریکایی، در سال ۲۰۰۹ در کمد اتاق هتلش در بانکوک پیدا شد. بدن او کاملا برهنه بود و یک طناب به دور گردن و اندام تناسلی‌اش پیچیده شده بود. گمان می‌رود که دلیل مرگ وی "سهل‌انگاری در هنگام خودارضایی بوسیله طناب" باشد. وی در هنگام مرگ ۷۲ سال داشت.


بروس ‌لی
آیا بروس ‌لی به صورت طبیعی مرد یا کشته شد؟ درباره راز مرگ او شایعه‌های زیادی وجود دارد. او در سال ۱۹۷۳ حین فیلمبرداری فیلم Enter the dragon از هوش رفت. گفته می‌شود که او بر اثر مصرف یک قرصد ضد درد که از همکارش "بتی تینگ پی" دریافت کرده بود، دچار ورم مغزی شده بود.


برندن ‌لی
در سال ۱۹۹۳ پسر بروس‌ لی، برندن ‌لی، هنگام فیلمبرداری صحنه‌ای از فیلم The Crow به‌ اشتباه بر اثر اصابت یک گلوله واقعی درگذشت. او تنها ۲۸ سال داشت.


ناتالی وود
بیش از ۳۰ سال است که علت مرگ ناتالی وود، هنرپیشه آمریکایی، معمایی بزرگ مانده است. او در سال ۱۹۸۱ به هنگام قایقرانی از قایق پرت و در آب غرق شد. علاوه بر ناتالی وود، همسرش رابرت واگنر و هنرپیشه معروف، کریستوفر واکن نیز بر روی این قایق بودند. دلیل مرگ او هیچگاه روشن نشد.


جسد ناتالی وود در نوامبر سال ۱۹۸۱، در چند صد متری ویلایی شخصی اش در کنار قایق تفریحی او پیدا شد پلیس علت مرگ ناتالی را غرق شدن بر اثر حادثه اعلام کرد اما با توجه به نزاع او با همسرش، ساعتی پیش از مرگ و کبودی های نمایان بر روی بدن ناتالی، گمانه زنی ها در این باره هیچگاه پایان نیافت

مشاهیری که در بالا به مرگ مشکوک آنها اشاره شد غالبا متعلق به نسلی عصیانگر و شورشی بودند که به وضع موجود در دنیای غرب اعتراض داشتند. آنها از هر وسیله ای برای بیان اعتراضات خود استفاده می کردند اوج رواج موسیقی زیرزمینی در غرب به همین دوران یعنی 1970 برمی گردد.

این مجموعه در واقع آئینه تمام نما و نماینده جامعه بودند. با این حال زندگی شخصی آنها نیز مملو از گرفتاری ها و بیماری های روانی متعددی بوده و از آن رنج می برده که در نهایت مرگی تراژیک را برای آنها به ارمغان آورده است.

آنها ضمن اعتراض به وضع موجود در غرب برای یافتن آرامش به مصرف شدید مواد مخدر و مشروبات الکلی پناه می بردند و و در نهایت دچار افسردگی و خودکشی می شدند. در حالی که علی الظاهر بایستی به دلیل درآمد بالا، شهرت و کار در زمینه موسیقی افرادی شاد در زندگی باشند.
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
بروس لی عارضه مغزی داشت

دلیل فوتش به همین دلیل و فشار های که به خودش میاورد
 

--زهرا

عضو جدید
علت خودکشی کم رنگ شدن نقش خدا:
از خواندن سرنوشتهای بد ومتاثر کننده این آدمیان مشهور و بی ایمان پی بردم که هرگاه خدا درزندگیها کم رنگ شود انحرافات اخلاقی زیاد میشود وآرامش از بین میرود و خودکشی پایان زندگیشان است-به این دلیل ک فطرت انسان خداییه وخواهان ایمان در زندگی اش-سعی کردم مطالب جالبی ک با خوندنش لذت میبرم رو براتان بنویسم که شما هم در لذت من شریک باشید خواهشا با تامل بخوانید ممنون :

علت گمراهی آدمیان :
وراثت
- از عواملي که در رفتار انسان تأثيرگذار است و - باعث انحرافاتي در اخلاق شود وراثت است- والدین به دو صورت تشریعی و تکوینی در فرزند خود تأثیر می گذارند-
عوامل وراثتي به دو گونه جسمي و روحي از والدين به فرزند منتقل مي شوند - مواردي از قبيل رنگ چشم، پوست و مو ، چاقي يا لاغري و.... -
- وراثتِ روحي و رواني ---
صفات اخلاقي مانند شوخ طبعي، تند خويي،شجاعت، پرخاشگري و.... از قبيل صفاتي هستند که ممکن است بوسيله ژنهاي وراثتي از والدين به انسان منتقل شوند ؛ هر کدام از اين صفات اگر از حالت تعادل خارج شود باعث انجام اعمالی می شوند که امکان دارد با معیارهای اخلاقی ناسازگار باشد.
خداوند متعال در سوره نوح آيه 27 مي فرمايد:
چرا كه اگر آنها را باقى بگذارى، بندگانت را گمراه مى‏كنند و جز نسلى فاجر و كافر به وجود نمى‏آورند!
امام علي عليه السلام مي فرمايد:
اخلاق پاک و نيک، دليل وراثتهاي پسنديده انسان(از پدر و مادر) است.
در حديث ديگري از همان حضرت مي خوانيم:
در طلب حوائج به سراغ مردم شريف النفس که در خانواده هاي پاک و اصيل پرورش يافته اند برويد، چرا که نيازمنديها نزد آنها بهتر انجام مي شود و پاکيزه تر صورت مي گيرد.

- محيط و اجتماع
محيط هاي سالم معمولاً افراد سالم و محيط هاي آلوده معمولاً افراد آلوده پرورش مي دهند. انسان مي تواند با عقل،اراده و اختيار که سرمايه هاي هر انساني هستند در محيط آلوده سالم و درستکار باشد زيرا محيط، علت تامه در اعمال انسان نيست ولي يک عامل مؤثر است که زمينه گناهان و انحرافات اخلاقي را فراهم مي سازد .
در سوره نساء آيه 97 آمده آست که:
كسانى كه فرشتگان [قبض ارواح]، روح آنها را گرفتند در حالى كه به خويشتن ستم كرده بودند، به آنها گفتند: (شما در چه حالى بوديد؟ [و چرا با اينكه مسلمان بوديد، در صفِ كفّار جاى داشتيد؟!]) گفتند: (ما در سرزمين خود، تحت فشار و مستضعف بوديم.) آنها [فرشتگان] گفتند: (مگر سرزمين خدا، پهناور نبود كه مهاجرت كنيد؟!) آنها [عذرى نداشتند، و] جايگاهشان دوزخ است، و سرانجام بدى دارند.
در حديث معروفى، از پيغمبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم مى‏خوانيم كه روزى ياران خود را مخاطب ساخته و فرمود: « از گياهان (زيبايى كه) بر مزبله‏ها مى‏رويد بپرهيزيد! عرض كردند اى رسول‏خدا! گياهان زيبايى كه بر مزبله‏ها مى‏رويد اشاره به چه كسى است; فرمود: زن زيبايى كه در خانواده (و محيط) بد پرورش يافته!»

- معاشرت و دوستان
يکي ديگر از عوامل تأثير گذار بر انحراف اخلاقي، دوستان انسان هستند.
همانطور که انسانهاي پاک مي توانند سبب هدايت انسانهاي گمراه شوند، افراد آلوده هم مي توانند سبب آلودگي و گمراهي انسانهاي پاک شوند.
و [به خاطر آور] روزى را كه ستمكار دست خود را [از شدّت حسرت] به دندان مى‏گزد و مى‏گويد: (اى كاش با رسول [خدا] راهى برگزيده بودم - اى واى بر من، كاش فلان [شخص گمراه] را دوست خود انتخاب نكرده بودم - او مرا از يادآورى [حق] گمراه ساخت بعد از آنكه [ياد حق] به سراغ من آمده بود!) و شيطان هميشه خواركننده انسان بوده است.
امام علي عليه السلام نيز در نهج البلاغه به اين مسأله اشاره کرده و فرموده:
نشست و برخاست کردن با مردم هواپرست و غافل از خدا، فراموشي ايمان است.
در حديثي از پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم اهميت معاشرت تا جايي مورد توجه قرار گرفته است که حتي بر دين شخص هم تأثير گذار معرفي شده است،امام صادق با استفاده از گفتار پيامبر مي فرمايد: « با بدعتگذاران رفاقت نكنيد و با آنها همنشين نشويد كه نزد مردم همچون يكى از آنها خواهيد بود!
- تغذیۀ نادرست
ابتدا باعث تعجب شود که عاملی مانند نوع تغذیه بعنوان يک عامل تأثيرگذار در رفتار انسان ذکر شده است ولي با کمي دقت در آيات و روايات مشاهده مي کنيم که از جمله دستورات که در اسلام وجود دارد، احکام مربوط به خوردنيها و آشاميدنيها است.

در آيه87و88 سوره مائده در مي فرمايد:
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! چيزهاى پاكيزه را كه خداوند براى شما حلال كرده است، حرام نكنيد! و از حدّ، تجاوز ننماييد! زيرا خداوند متجاوزان را دوست نمى‏دارد؛و از نعمتهاى حلال و پاكيزه‏اى كه خداوند به شما روزى داده است، بخوريد! و از [مخالفت] خداوندى كه به او ايمان داريد، بپرهيزيد!
در آيه اول حرام دانستن غذاهاي حلال راعصيان وخروج از حدود الهي شمرده شده و در آيه دوم انسان به استفاده از نعمتهاي حلال و پاک الهي فراخوانده شده است و پس از آن انسان را به تقوا سفارش مي کند که نشان دهنده تأثیر فراوان غذاهای حلال و حرام بر ایمان است.
تغذیه سالم وپاک به اندازه ای مهم است که رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم یکی از شرایط استجابت دعا را اجتناب از غذای حرام می داند و می فرماید:«من احب ان يستجاب دعائه فليطيب مطعمه و مكسبه؛ كسى كه دوست دارد دعايش مستجاب شود،طعام و كسب خود را از حرام پاك كند!»
حضرت علی (ع) می فرماید: گوشت بخورید؛چرا که گوشت،از گوشت است و گوشت، گوشت می رویاند.هر کس چهل روز گوشت نخورد، بدخوی می شود و اگر کسی از شما(خواه از انسان ها و خواه ازچارپایان) بدخوی شد،در گوشش اذانی کامل بگویید
جهل
يکي ديگر از عواملي که در انحراف اخلاقي نقش دارد جهل است.
در سوره نمل آيه 55 منشأ فساد اخلاقي و انحراف جنسي را جهل معرفي مي کند .
آيا شما بجاى زنان، از روى شهوت به سراغ مردان مى‏رويد؟! شما قومى نادانيد!)
اين آيه جهل را باعث انحراف جنسي قوم لوط مي داند.
از آثار ديگر جهل که در قرآن ذکر شده است تعصب و لجاجت است که در آيه 26 سوره فتح به آن اشاره شده است.
؛[به خاطر بياوريد] هنگامى را كه كافران در دلهاى خود خشم و نخوت جاهليّت داشتند؛ و [در مقابل،] خداوند آرامش و سكينه خود را بر فرستاده خويش و مؤمنان نازل فرمود و آنها را به حقيقت تقوا ملزم ساخت، و آنان از هر كس شايسته‏تر و اهل آن بودند؛ و خداوند به همه چيز دانا است.
سوء ظن و بدبيني از ديگر آثار جهل است که قرآن کريم در سوره آل عمران آيه 154 به اشاره کرده است.
سپس بدنبال اين غم و اندوه، آرامشى بر شما فرستاد. اين آرامش، بصورت خواب سبكى بود كه [در شب بعد از حادثه احد،] گروهى از شما را فرا گرفت؛ اماگروه ديگرى در فكر جان خويش بودند؛ [و خواب به چشمانشان نرفت.] آنها گمانهاى نادرستى - همچون گمانهاى دوران جاهليت - درباره خدا داشتند؛
در روايات متعددي نيز جهل منشأ بسياري از کجروي ها و انحرافات معرفي شده است.
در حديث ديگري از همان معصوم آمده است که:« هيچ کافري،کافر نشد مگر در ناداني.»

- پيروي از هواي نفس
واژه «هواء» به معنی هوای نفس در قرآن بیش از 20 دفعه تکرار شده است و پیروی از آن نیز به شدّت منع شده که نشانگر تأثیر فراوان این عامل در انحراف اخلاقی می باشد.
نفس انسان بگونه ای است که دوست دارد از این امیال بصورت افراطی استفاده کند وبرای ارضای آنها از هیچ گناهی اِبایی ندارد که در قرآن نیز به این مسئله اشاره شده است.
-متابعت از شيطان
در قرآن هم به اين نکته اشاره مستقيم شده است که پيروي از شيطا ن سبب انجام فحشاء ومنکرات مي شود .
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از گامهاى شيطان پيروى نكنيد! هر كس پيرو شيطان شود [گمراهش مى‏سازد، زيرا] او به فحشا و منكر فرمان مى‏دهد (نور/21)

  • وسوسه يکي از راههاي نفوذ شيطان است.
سپس شيطان آن دو را وسوسه كرد، تا آنچه را از اندامشان پنهان بود، آشكار سازد؛ و گفت: (پروردگارتان شما را از اين درخت نهى نكرده مگر بخاطر اينكه [اگر از آن بخوريد،] فرشته خواهيد شد، يا جاودانه [در بهشت] خواهيد ماند.(اعراف / 20)
ب. دام ديگر شيطان زينت دادن کارها و نعمتهاي مادي جهت گمراه ساختن انسان است.
گفت: (پروردگارا! چون مرا گمراه ساختى، من [نعمتهاى مادّى را] در زمين در نظر آنها زينت مى‏دهم، و همگى را گمراه خواهم ساخت.(حجر/39)
ت. يکي ديگر از دام هاي شيطان که انسان را از دادن صدقه و کمک به برادرانش باز مي دارد، ترساندن از فقر و تهيدستي است.
شيطان، شما را [به هنگام انفاق،] وعده فقر و تهيدستى مى‏دهد؛ و به فحشا [و زشتيها] امر مى‏كند؛ ولى خداوند وعده (آمرزش) و (فزونى) به شما مى‏دهد؛ و خداوند، قدرتش وسيع، و [به هر چيز] داناست. [به همين دليل، به وعده‏هاى خود، وفا مى‏كند.(بقره/ 268)
ث. مشارکت در اموال و اولاد يکي ديگر از راههاي نفوذ شيطان است .
هر كدام از آنها را مى‏توانى با صدايت تحريك كن! و لشكر سواره و پياده‏ات را بر آنها گسيل دار! و در ثروت و فرزندانشان شركت جوى! و آنان را با وعده‏ها سرگرم كن! - ولى شيطان، جز فريب و دروغ، وعده‏اى به آنها نمى‏دهد .(اسراء/ 64)
ج. بي توجه کردن انسان درنماز از ديگر کارهاي شيطان است.
از حضرت علي عليه السلام نقل شده که فرمودند:
« بي توجهي در نماز اختلاسي است از شيطان، پس بپرهيزيد از بي توجهي در نماز، زيرا که خداوند تبارک و تعالي روي مي آورد به بنده در هنگاميكه نمازمي خواند، و وقتي بي توجه شد خدا مي گويد . اي فرزند آدم از چه کسي روي بر مي گرداني سه مرتبه اين سخن تکرار مي شود و آن گاه که مرتبه چهارم بنده بي توجهي کرد، خداوند از او اعراض مي کند.»
ح. دادن وعده هاي دروغ از ديگر دام هاي شيطان است.
در آيه 22 سوره ابراهيم به اين مسئله اشاره شده که در هنگامي اهل دوزخ و اهل بهشت جدا مي شوند شيطان براي تمسخر کافران مي فرمايد خداوند شما را به حق وعده داد و من به خلاف حقيقت شما را وعده دادم و خلف وعده کردم و من براي شما هيچ دليل قاطعي نياوردم؛ در ادامه آيه مي فرمايد « من بر شما هيچ تسلطي نداشتم وتنها شما را فرا خواندم و شما اجابت کرديد.» (إبراهيم/22)
مجموعاً با بررسي در مي يابيم که شيطان يارايي ندارد که کسي را مجبوربه کاري کند، تنها وسوسه و دعوت مي کند و اگر کساني دعوت او را پذيرفتند و به دنبال او رفتند طوق بندگي خود را بر گردن آنها مي نهد.
البته وسوسه ها و دامها ي شيطان ضعيف هستند و انسان بوسيله عقل و خرد آنها را براحتي مي شناسد.
همانا نقشه شيطان، [همانند قدرتش] ضعيف است (النساء/76 )
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
خیلی جالب و تامل برانگیز بود
کاش درباره جملات پایانی متن بیشتر فکر کنیم...
ممنونم استارتر:gol:
 
بالا