مريم گلي؛ داروي همه دردها

bahar10

عضو جدید
يک استاد دانشگاه گفت: به عقيده مردم قرون وسطي، مريم گلي داروي درمان همه دردهاست.



دکتر سيد محمد معصومي، عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه رازي کرمانشاه در گفت‌وگو با ايسنا، منطقه کرمانشاه، با استناد بر کتاب گياهان دارويي دکتر علي زرگري، اظهار داشت: مريم گلي با نام علمي alvia officinalis يکي از انواع گياهان دارويي منطقه کرمانشاه و با ارزشترين نوع دارويي تيره نعناع است که داراي اختصاصات درماني مهم با اثر قاطع است؛ استفاده درماني از اين گياه به زمان‌هاي خيلي قديم نسبت داده مي‌شود به طوري که در قرون وسطي مردم آن را داروي همه درها مي‌دانستند.

وي افزود: برگ آن به علت دارا بودن اسانس، داراي اثر نيرودهنده و به دليل دارا بودن تانن، مقوي است، ضمن اين‌که داراي خاصيت تسهيل کننده عمل هضم، ضد تشنج، تب بر، ضد عفوني کننده و کم کننده مقدار قندن خون است.

معصومي افزود: در استعمال خارجي از آن جهت التيام و ضد عفوني کردن زخم‌ها و جراحات استفاده مي‌شود و مصرف فرآورده‌هاي اين گياه موجب فعال شدن اعمال گردش خون و پوست بدن مي گردد ضمن اين که بر روي دستگاه هضم نيز اثر مفيد دارد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه رازي کرمانشاه ادامه داد: اطباي قديم و پزشکان معاصر آن را در رفع ضعف مفرط با منشا عصبي، ضعف اعصاب، خستگي عمومي، سرگيجه‌هاي عصبي، لرزش اندام و فلج موثر تشخيص داده‌اند.

وي گفت: مصرف فرآورده‌هاي اين گياه در رفع بيماري‌هاي نقرس، رماتيسم‌هاي مزمن، سردردهاي يکطرفه، سردردهاي با منشا عصبي يا ناشي از سو هضم موثر است و دم کرده آن به ميزان پنج تا شش قاشق در رفع عرق شبانه و عرق ناشي از ضعف که معمولا در بيماران مبتلا به تب‌هاي قطع نشدني دست مي‌دهد، اثر معالج دارد.

معصومي بيان كرد: به کاربردن دم کرده گياه به صورت حمام دهان يا غرغره موجب از بين رفتن آلودگي‌هاي مخاط دهان، درمان آفت و پرخوني لثه‌هاي ناشي از کمبود ويتامين C در بدن مي شود ضمن اين‌که التهاب و ورم لوزه را کم مي‌کند.

وي گفت: اين گياه دارويي متعلق به تيره نعناع است و به صورت دم کرده مورد استفاده قرار مي گيرد که برگ، ساقه جوان و گل، قسمت‌هاي مورد استفاده آن هستند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]خواص گياه مريم گلي[/h]
گياه مريم گلي گياهي با قدمت بسيار طولاني است و در حدود ۱٠٠٠ سال پيش به وجود اين گياه پي برده و از آن استفاده مي كرده اند از جمله ابوعلي سينا در كتابهاي خود به اين گياه اشاره كرده و خواص آن را برشمرده و تأكيد بر مصرف آن كرده است. اين گياه ضد درد، آرامش بخش و براي كاهش قند خون استفاده مي شود. اين گياه در تمام مناطق معتدله رويش دارد. گلهاي سفيد زيبايي مي دهد، بصورت خوشه اي است و جزء گياهان معطر و خوشبو است كه طعم بسيار تلخي دارد. اين گياه آرام بخش و مقوي اعصاب است. همچنين يك داروي ضد عفوني كننده بسيار قوي است. اگر از جوشانده اين گياه بصورت غرغره استفاده شود، جوشهاي داخل دهان و بعضاً آفت دهان را درمان مي كند. همچنين براي زخمهايي كه بر اثر واريس به وجود مي آيد بسيار مؤثر است. در آنژيم و انواع گلو درد نيز از اين گياه استفاده مي شود. از جوشانده اين گياه براي ضماد و جوشهاي بدن استفاده مي شود. جوشانده غليظ اين گياه اگر با آب مخلوط شود براي دردهاي مفصلي، رماتيسم و حتي راشيتيسم كودكان بسيار مفيد و مؤثر است.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام‌هاي ديگر آن: شالبيه، مريمي، مريميه، مريميه صغيره، مريم چمني، خزنه و سالوي مي‌باشد.1. طبع آن گرم است.
2. دمكرده اين گياه يك تونيك و مقوي براي تقويت روح، بدن و افزايش طول عمر است.
3. جهت معالجه يبوست شب‌ها از دمكرده اين گياه بنوشند.
4. جهت درمان وبا از دمكرده اين گياه مي‌توان استفاده كرد.
5. مريم گلي براي انواع تب‌ها مفيد مي‌باشد.
6. جهت اختلالات كبدي از دمكرده اين گياه مي‌توان استفاده كرد.
7. براي بيماري صرع و فلج از دمكرده اين گياه مي‌توان استفاده كرد.
8. مريم گلي آرام‌كننده اعصاب و تقويت‌كننده عضلات مي‌باشد.
9. جهت درمان دل‌درد و نفخ كمي از مريم‌ گلي را كف‌مال كرده در دهان ريخته آهسته بمكند تا درد برطرف شود.
10. خانم‌هاي نازا از دمكرده اين گياه استفاده كنند.
11. مريم گلي پايين آورنده فشار خون است.
12. جهت پوست‌هاي چرب از بخور مريم گلي استفاده شود.
13. شستشو با جوشانده مريم گلي جهت خارش پوست مفيد مي‌باشد.
14. براي درمان سوختگي از ضماد جوشانده مريم گلي استفاده مي‌شود.
15. براي درمان برفك دهان 10 گرم مريم گلي را در 200 سي‌سي آب سرد ريخته حرارت مي‌دهيم تا جوش آيد 12 دقيقه بجوشد 10 دقيقه دم‌كرده در دهان مزمزه شود.
16. براي درمان خونريزي لثه از روش شماره 15 استفاده گردد.
17. جهت برطرف كردن اسهال 10 گرم مريم گلي را در 500 سي‌سي آب‌جوش ريخته 10 دقيقه دم‌كرده صاف نموده بعد از هر غذا يك فنجان بنوشند.
18. جهت درمان ناراحتي‌هاي گوارشي از قبيل سوءهاضمه، سنگيني معده، حالت تهوع از دمكرده مريم گلي بنوشند.
19. جهت درمان درد گلو، ورم لوزه 25 گرم مريم را با 500 سي‌سي آب سرد حرارت داده تا به جوش آيد 10 دقيقه دم‌كرده روزي 6 – 5 بار غرغره كنند.
 
بالا