مروری بر سانحه ایران 140

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان این تاپیک رو اختصاص به مرور سانحه هواپیمای انتونوف قرار دادم تا شاید نکاتی رو علاوه بر موضوعاتی که در رسانه ها مطرح میشن به صورت تخصصی تر بررسی کنیم.
این هواپیما طراحی شرکت اوکراینی انتونوف و ساخت شرکت هسا که کم بیش همه تا حالا تمام سوابق سوانح و کم و کیف این هواپیما رو شنیدن و اما نکات مهمی که وجود داره به قرار زیر هستن
1 - همانطور که از مکانیک پرواز میدونیم سرعت های مختلفی در فرآیند تیک اف وجود داره که دو تا از اونها شامل V1 و V2 میشه . اولی سرعتی هست که با رسیدن به اون در صورت بروز خرابی موتور خلبان اجازه ترمز گرفتن رو نداره چرا که باند پرواز برای ترمز گرفتن کوتاه هست و خلبان باید به پرواز ادامه بده و V2 شامل

سرعتی میشه که هواپیما در صورت خرابی موتور میتونه با ایمنی کامل به ارتفاع حد اقل 35 پا برسه و به پرواز ادامه بده و دور بزنه ضمن اینکه مطابق مقررات ارتفاع

ساختمان های در این محدوده نباید از ارتفاع مشخصی بلند تر باشه
ظاهرا مطابق گفته ها هواپیما از V2 رد شده بوده و حتی با توجه به خرابی موتور نباید سقوط میکرده.
2 -از کنترل پایداری میدانیم که هر وقت هواپیما در جهت موتور مرده بنک بزنه وارد استال میشه ظاهرا موتور سمت راست رفته و هواپیما هم به سمت راست چرخش داشته که دو احتمال وجود داره . اول اینکه به خاطر تراست نا متقارن این چرخش صورت گرفته و خلبان فرصت تریم هواپیما رو نداشته که جای سوال داره و احتمال دوم اینکه خلبان به راست بنک زده که بازم جای سوال داره پس باید منتظر داده fdr بود .البته از عکس های سانحه و جهت حرکت دود اتش سوزی مشخصه که هنگام سانحه مفداری جزیی وزش باد از سمت شرق به غرب وجود داشته که با توجه به سمت و جهت باند باعث وجود باد دم و رسیدن به سرعت استال زود رس میشه علاوه بر اینکه در صورت انحراف جزیی هواپیما با برخورد باد به دم عمودی تمایل جهت چرخش سمت راست شدید تر میشه.
3-
مطابق دستور العمل خرابی موتور معمولا جهت چرخش هنگام از کار افتادم موتور سمت چپ هست چرا که خلبان سمت چپ میشینه و میتونه باند رو هنگام دور زدن از پنجره کنار سمت چپ ببینه و راحت تر باند رو پیدا کنه و بشینه که در این سانحه باز سمت چرخش راست بوده و برج مراقبت هم تاکید بر چرخش سمت چپ کرده (اگه مکالمات برج خلاف این نباشه)
4 - مطابق دستور العمل خلبان در هنگام فرود اضطراری باید خدمه و مسافرین رو مطلع کنه که حالت فرود با ضربه رو بگیرن که مطابق گفته مسافران انجام نشده پس احتمال داره که خلبان درگیری زیادی داشته و فرصت نکرده.
5- چرخ های فرود در عکس ها بسته نشده بودن که نشون میده خلبان امیدی به ادامه پرواز نداشته چرا که بلافاصله بعد تیک اف چرخ ها به علت ایجاد درگ باید بسته بشن.

6-به گفته شاهدان هواپیمای سنگین پر از سوخت با حالت دماغه بالا که نشان از وجود حالت استال هستش به دیوار بتنی برخورد کرده که ای کاش جند متر جلوتر برخورد میکرد که قطعا نتیجه اینقدر فاجعه بار نبود که این نشان از عدم کارکرد فرامین کنترلی و عدم پاسخ هواپیما به فرامین هستش.
این موارد تناقض های مختلفی رو مطرح میکنه که به هر حال باید منتظر اطلاعات دستگاه CVR و FDR بود
لطفا اگر نظری دارید بنویسید


















 
آخرین ویرایش:

nhh

عضو جدید
ممنون خیلی برا من مفید بود امیدوارم دوستان با تجربه ادامه بدن موضوع رو..
 
با سلام از دوست خوبمون.

من فقط یه سوال برام پیش اومد...

چرا این هواپیما قبل از سقوط و این فاجعه و یا میشه گفت جنایت یک محصول کاملا ایرانی بود ( ایران 140 ) و هسا و مدیران و مسئولان آن این هواپیما رو با طراحی ایرانی عنوان میکردند و بسیار ادعاهای زیادی نسبت به آن داشتند و حتی چندین مدل از اون رو طراحی کرده بودند. من چند سال پیش که اونجا بودم مدل های نظامی ، گشت زنی ، شناسایی و ...رو در دست طراحی داشتند. در حالی که حالا بعد از سقوط این هواپیما یک هواپیمای اوکراینی و آنتونوف و کاملا با طراحی خارجی عنوان شده؟

من به عنوان یه هوافضایی نمیتونم قبول کنم بعضی ها با اشتباهات کاملا مشخص مهندسی و مدیریتی اینطور جون مردم رو به خطر بندازه و امنیت شغلی بسیاری از جوان های این مملکت رو به خطر بندازه..
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام از دوست خوبمون.

من فقط یه سوال برام پیش اومد...

چرا این هواپیما قبل از سقوط و این فاجعه و یا میشه گفت جنایت یک محصول کاملا ایرانی بود ( ایران 140 ) و هسا و مدیران و مسئولان آن این هواپیما رو با طراحی ایرانی عنوان میکردند و بسیار ادعاهای زیادی نسبت به آن داشتند و حتی چندین مدل از اون رو طراحی کرده بودند. من چند سال پیش که اونجا بودم مدل های نظامی ، گشت زنی ، شناسایی و ...رو در دست طراحی داشتند. در حالی که حالا بعد از سقوط این هواپیما یک هواپیمای اوکراینی و آنتونوف و کاملا با طراحی خارجی عنوان شده؟

من به عنوان یه هوافضایی نمیتونم قبول کنم بعضی ها با اشتباهات کاملا مشخص مهندسی و مدیریتی اینطور جون مردم رو به خطر بندازه و امنیت شغلی بسیاری از جوان های این مملکت رو به خطر بندازه..
با سلام
اگر در مورد اشتباهات مهندسی و مدیریتی اطلاعاتی دارین لطفا دقیق تر توضیح بدین
 
با سلام
اگر در مورد اشتباهات مهندسی و مدیریتی اطلاعاتی دارین لطفا دقیق تر توضیح بدین

سلام
فکر نمیکنم چیزی رو خبرگذاری ها از قلم انداخته باشن و چیز مخفی ای باشه..ولی واقعا نمیدونم چرا خیلی ساده ازش میگذریم؟!!!

اول این که این هواپیما از روی هواپیمای آنتونوف140 مهندسی معکوس و بومی سازی شده است در حالی که این نوع هواپیما برای منطقه سرد اوکراین طراحی شده است و هر مهندسی که فقط درس سیالات یا آیرودینامیک رو پاس کرده باشه میتونه بفهمه که هواپیمای منطقه سرد برای منطقه گرم بسیار بدتر عمل خواهد کرد.

دومین ایراد اساسی این هواپیما که فکر میکنم از ایراد اول بسیار مهمتر است موتور این هواپیماست. موتور این هواپیما بر خلاف نمونه اوکراینی موتور توربوپراپ نیست بلکه یک نوع موتور کاملا بومی توربوشفت است که تبدیل به توربوپراپ شده. در اصل موتور TV3 موتور هلیکوپتر است که برای این هواپیما جایگذاری شده است. (درضمن محفظه احتراق این موتور به گونه ای است که قابلیت استارت در حالت غیر از صفر را ندارد.)

این دو نکته شاید خیلی کوتاه به نظر بیاد ولی برای یک هواپیمای مسافربری هرگز قابل قبول نیست.

مهمترین مشکل مدیرتی که خیلی هم نیاز به فکر کردن نداره اینه که هواپیما ساختن برای یک کشور خیلی خوبه ، خیلی هم برد رسانه ای و تکنولوژی ای داره ولی اینکه بخوای از این هواپیما از روز اول به دید یه کالای اقتصادی نگاه کنی و به عنوان وسیله ای که بازده اقتصادی داشته باشه اصلا کار درستی نیست... چون هواپیما ماشین نیست که اگه پنچر شد یا لاستیکش در رفت مسافراش فقط از گرما و معطلی کلافه بشن!
حتی کشورهای کاملا پیشرفته هم مسیری رو برای رسیدن به تولید هواپیماهای مسافربری طی کردن که توی این مسیر بسیار سقوط رو تجربه کردن ولی این سقوط ها هیچوقت یک فاجعه تلقی نشد !
خیلی بهتر بود این هواپیما چند سالی فقط باربری میکرد تا امتحانشو پس بده! اینطوری هم بازه اقتصادی داشت هم بجای جان آدما فقط مالشون به خطر میافتاد...

به نظر من بعضی ها از اول زیادی تند رفتند توی مسیر هواپیما ساز شدن ایران...
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
فکر نمیکنم چیزی رو خبرگذاری ها از قلم انداخته باشن و چیز مخفی ای باشه..ولی واقعا نمیدونم چرا خیلی ساده ازش میگذریم؟!!!

اول این که این هواپیما از روی هواپیمای آنتونوف140 مهندسی معکوس و بومی سازی شده است در حالی که این نوع هواپیما برای منطقه سرد اوکراین طراحی شده است و هر مهندسی که فقط درس سیالات یا آیرودینامیک رو پاس کرده باشه میتونه بفهمه که هواپیمای منطقه سرد برای منطقه گرم بسیار بدتر عمل خواهد کرد.

دومین ایراد اساسی این هواپیما که فکر میکنم از ایراد اول بسیار مهمتر است موتور این هواپیماست. موتور این هواپیما بر خلاف نمونه اوکراینی موتور توربوپراپ نیست بلکه یک نوع موتور کاملا بومی توربوشفت است که تبدیل به توربوپراپ شده. در اصل موتور TV3 موتور هلیکوپتر است که برای این هواپیما جایگذاری شده است. (درضمن محفظه احتراق این موتور به گونه ای است که قابلیت استارت در حالت غیر از صفر را ندارد.)

این دو نکته شاید خیلی کوتاه به نظر بیاد ولی برای یک هواپیمای مسافربری هرگز قابل قبول نیست.

مهمترین مشکل مدیرتی که خیلی هم نیاز به فکر کردن نداره اینه که هواپیما ساختن برای یک کشور خیلی خوبه ، خیلی هم برد رسانه ای و تکنولوژی ای داره ولی اینکه بخوای از این هواپیما از روز اول به دید یه کالای اقتصادی نگاه کنی و به عنوان وسیله ای که بازده اقتصادی داشته باشه اصلا کار درستی نیست... چون هواپیما ماشین نیست که اگه پنچر شد یا لاستیکش در رفت مسافراش فقط از گرما و معطلی کلافه بشن!
حتی کشورهای کاملا پیشرفته هم مسیری رو برای رسیدن به تولید هواپیماهای مسافربری طی کردن که توی این مسیر بسیار سقوط رو تجربه کردن ولی این سقوط ها هیچوقت یک فاجعه تلقی نشد !
خیلی بهتر بود این هواپیما چند سالی فقط باربری میکرد تا امتحانشو پس بده! اینطوری هم بازه اقتصادی داشت هم بجای جان آدما فقط مالشون به خطر میافتاد...

به نظر من بعضی ها از اول زیادی تند رفتند توی مسیر هواپیما ساز شدن ایران...

با سلام
وفتی هواپیما V2 رو رد کرده باشه در صورت خرابی موتور باید با ایمنی کامل بتونه برگرده و بشینه

با وجود نکاتی که فرمودین ایا این موارد در استانداردهای تایید صلاحیت پرواز دیده شده یا نه؟

حتما دیده شده چون کپی far هستش پس به صرف مکانیک سیالات نمیشه نظر قطعی داد و گرفتن گواهی از سازمان مربوطه اونقدر ها هم راحت نیست ظاهرا
به خاطر این مسایل طبق انکس 13 ایکاو تمام طرف های درگیر سانحه که شامل کشور یا کشور های سانحه دیده،طراح ، سازنده،ثبت،و بهره بردار داخل کمیته بررسی سانحه شرکت میکنن که ببینن با این همه قانون جور وا جور و سپر های فنی و قانونی چرا باز سانحه اتفاق افتاده که اگه لازمه قوانین و روش ها اصلاح بشن

سانحه زاییده زنجیره ای از اتفاقاتیه که هر روز ممکنه به صورت نا هماهنگ اتفاق بیفته و هماهنگی این اتفاقات باعث سانحه میشه
اگر هر کدوم از این دلایل به علت قوانین ایمنی حذف بشن سانحه اتفاق نمبیفته
 
با سلام
وفتی هواپیما V2 رو رد کرده باشه در صورت خرابی موتور باید با ایمنی کامل بتونه برگرده و بشینه

با وجود نکاتی که فرمودین ایا این موارد در استانداردهای تایید صلاحیت پرواز دیده شده یا نه؟

حتما دیده شده چون کپی far هستش پس به صرف مکانیک سیالات نمیشه نظر قطعی داد و گرفتن گواهی از سازمان مربوطه اونقدر ها هم راحت نیست ظاهرا
به خاطر این مسایل طبق انکس 13 ایکاو تمام طرف های درگیر سانحه که شامل کشور یا کشور های سانحه دیده،طراح ، سازنده،ثبت،و بهره بردار داخل کمیته بررسی سانحه شرکت میکنن که ببینن با این همه قانون جور وا جور و سپر های فنی و قانونی چرا باز سانحه اتفاق افتاده که اگه لازمه قوانین و روش ها اصلاح بشن

سانحه زاییده زنجیره ای از اتفاقاتیه که هر روز ممکنه به صورت نا هماهنگ اتفاق بیفته و هماهنگی این اتفاقات باعث سانحه میشه
اگر هر کدوم از این دلایل به علت قوانین ایمنی حذف بشن سانحه اتفاق نمبیفته

سلام مجدد
کاملا حرفاتون درسته ولی نکته اینجاست که هواپیمای کشوری با رانت بازی ها و نظرات شخصی این هواپیما رو تایید کرده ولی این چند سال که از تولید این هواپیما میگذره هیچکدام از خطوط هوایی حاضر به خریدن این هواپیما نکردند درحالی که باز هم از طریق همین رانت بازی ها تسحیلات زیادی در اختیار خریداران این هواپیما قرار میگرفت. و در نهایت فاجعه مربوط به یک شرکت هواپیمایی به نام سپاهان میشود در حالی که این شرکت مجوز رسمی ندارد!
در ضمن اینکه یک اشتباه مهندسی در یک طراحی بوسیله رانت بازی و زبان بازی پوشیده شود یک کار بسیار روتین و راحت است.

من زیاد دوست ندارم در مورد این مساله اینجا بحث کنم چون میدونم فایده ای نداره... فقط میخوام بگم که این یک سانحه هوایی داخل ایران نبود بلکه یک فاجعه و جنایت بود که نباید در مسیر هواپیما ساز شدن ایران دیگه تکرار بشه.. پس میخوام عاملان اصلی که الان راحت دارن زندگی میکنن ، اگه مجازات نمیشن لااقل از این کار برکنار بشن و بی اعتبار بشن!
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام مجدد
کاملا حرفاتون درسته ولی نکته اینجاست که هواپیمای کشوری با رانت بازی ها و نظرات شخصی این هواپیما رو تایید کرده ولی این چند سال که از تولید این هواپیما میگذره هیچکدام از خطوط هوایی حاضر به خریدن این هواپیما نکردند درحالی که باز هم از طریق همین رانت بازی ها تسحیلات زیادی در اختیار خریداران این هواپیما قرار میگرفت. و در نهایت فاجعه مربوط به یک شرکت هواپیمایی به نام سپاهان میشود در حالی که این شرکت مجوز رسمی ندارد!
در ضمن اینکه یک اشتباه مهندسی در یک طراحی بوسیله رانت بازی و زبان بازی پوشیده شود یک کار بسیار روتین و راحت است.

من زیاد دوست ندارم در مورد این مساله اینجا بحث کنم چون میدونم فایده ای نداره... فقط میخوام بگم که این یک سانحه هوایی داخل ایران نبود بلکه یک فاجعه و جنایت بود که نباید در مسیر هواپیما ساز شدن ایران دیگه تکرار بشه.. پس میخوام عاملان اصلی که الان راحت دارن زندگی میکنن ، اگه مجازات نمیشن لااقل از این کار برکنار بشن و بی اعتبار بشن!

قرار بود این هواپیما...جایگزینc 130 بشه...در ایران...به علت توجیه اقتصادی یا (دلال بازی)...این هواپیما رو مسافربزی کردند..
...........
...........
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قرار بود این هواپیما...جایگزینc 130 بشه...در ایران...به علت توجیه اقتصادی یا (دلال بازی)...این هواپیما رو مسافربزی کردند..
...........
...........
ظاهرا ارتش این هواپیما رو هنوز تایید نکرده و برای توجیه این هواپیما وارد خط مسافربری شده
اما از نظر من یک هواپیمای تربوپراپ با قابلیت نشستن روی باند خاکی دلیلی نداره به کار حمل مسافر نیاد
فقط اگه سقوط نکنه:razz: و به جای مسافربری مسافر پزی نکنه:(
به هر حال ما مهندس هوافضاییم و نا سلامتی متخصص هواپیما و نباید از روال منطقی فاصله بگیریم
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
فکر نمیکنم چیزی رو خبرگذاری ها از قلم انداخته باشن و چیز مخفی ای باشه..ولی واقعا نمیدونم چرا خیلی ساده ازش میگذریم؟!!!

اول این که این هواپیما از روی هواپیمای آنتونوف140 مهندسی معکوس و بومی سازی شده است در حالی که این نوع هواپیما برای منطقه سرد اوکراین طراحی شده است و هر مهندسی که فقط درس سیالات یا آیرودینامیک رو پاس کرده باشه میتونه بفهمه که هواپیمای منطقه سرد برای منطقه گرم بسیار بدتر عمل خواهد کرد.

دومین ایراد اساسی این هواپیما که فکر میکنم از ایراد اول بسیار مهمتر است موتور این هواپیماست. موتور این هواپیما بر خلاف نمونه اوکراینی موتور توربوپراپ نیست بلکه یک نوع موتور کاملا بومی توربوشفت است که تبدیل به توربوپراپ شده. در اصل موتور TV3 موتور هلیکوپتر است که برای این هواپیما جایگذاری شده است. (درضمن محفظه احتراق این موتور به گونه ای است که قابلیت استارت در حالت غیر از صفر را ندارد.)

این دو نکته شاید خیلی کوتاه به نظر بیاد ولی برای یک هواپیمای مسافربری هرگز قابل قبول نیست.

مهمترین مشکل مدیرتی که خیلی هم نیاز به فکر کردن نداره اینه که هواپیما ساختن برای یک کشور خیلی خوبه ، خیلی هم برد رسانه ای و تکنولوژی ای داره ولی اینکه بخوای از این هواپیما از روز اول به دید یه کالای اقتصادی نگاه کنی و به عنوان وسیله ای که بازده اقتصادی داشته باشه اصلا کار درستی نیست... چون هواپیما ماشین نیست که اگه پنچر شد یا لاستیکش در رفت مسافراش فقط از گرما و معطلی کلافه بشن!
حتی کشورهای کاملا پیشرفته هم مسیری رو برای رسیدن به تولید هواپیماهای مسافربری طی کردن که توی این مسیر بسیار سقوط رو تجربه کردن ولی این سقوط ها هیچوقت یک فاجعه تلقی نشد !
خیلی بهتر بود این هواپیما چند سالی فقط باربری میکرد تا امتحانشو پس بده! اینطوری هم بازه اقتصادی داشت هم بجای جان آدما فقط مالشون به خطر میافتاد...

به نظر من بعضی ها از اول زیادی تند رفتند توی مسیر هواپیما ساز شدن ایران...

ایراد اول که رد می شه.
الان چین هم سوخو 33 رو مهندسی معکوس کرده...به j 15 رو ساخت...البته بومی سازی...با محیط کشور..
اگر ایرادی...هست ..مهندسی و مدیریتی هست...
از ماست که بر ماست.
اوج طراحی ایران قاهره 313 بود:D:biggrin:
 
آخرین ویرایش:

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رئیس سازمان هواپیمایی کشور علت اصلی وقوع سانحه ایران 140 را نقص فنی اعلام کرد و گفت: عدم کنترل مسیر و از کارافتادن موتور هواپیما موجب سقوط هواپیمای آنتونوف 140 شد.


به گزارش میزان علیرضا جهانگیریان صبح امروز یک شنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران که در سازمان هواپیمایی برگزار شد، با اشاره به تشکیل کمیته 5 نفره بررسی سانحه اعلام کرد: این کمیته شامل 11 کارگروه تخصصی است که تا به امروز 14 جلسه آن تشکیل شده است.


او با بیان اینکه سانحه هوایی مجموعه ای از عوامل محیطی و خطای انسانی را در بر می گیرد، گفت: موتور اصلی عامل وقوع سانحه بوده است و به همین منظور موتور از کار افتاده را به آزمایشگاه منتقل کردیم که باید طبق قوانین بین المللی شرکت های طراح و سازنده موتور پاسخگو باشند.


رئیس سازمان هواپیمایی کشور تعداد مسافرین هواپیما را 48 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 40 نفر مسافرین و 8 کادر پروازی تشکیل می دادند که در روز سانحه 11 نفر از این تعداد به بیمارستان منتقل شدند که از این تعداد یک نفر در مسیر و دو نفر در بیمارستان فوت کردند.


او با اشاره به سابقه ساخت هواپیمای آنتونوف 140 ادامه داد: طراحی این هواپیما در سال 74 به پایان رسید و در سال 75 قرارداد ساخت آن با شرکت آنتونوف بسته شد و درسال 78 عملیات مونتاژ هواپیما در ایران آغاز شد.


به گفته وی هواپیمای آنتونوف 140 در سال 79 گواهینامه پرواز از سوی کشوری مشترک منافع دریافت کرد و اولین فروند در سال 80 مونتاژش در ایران به پایان رسید.


رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: بعد از سال 80 ، 10 فروند هواپیمای آنتونوف 140 در ناوگان هوایی ایران فعال شد که 4 فروند آن در بخش غیر نظامی و 6 فروند در بخش نظامی فعال بودند.


جهانگیریان ادامه داد: اولین پرواز این هواپیما به عنوان یک هواپیمای مسافربری در سال 83 توسط شرکت سفیران انجام شد که به دلیل اختلافات و مشکلات این شرکت حمل مسافر در سال 93 توسط شرکت سپاهان ایر با 4 فروند آنتونوف 140 صورت گرفت
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کسی از گزارش سانحه خبر داره؟ که نهایی شده باشه؟
سایت هواپیمایی کشوری که فقط عکسشو گذاشته هیچ گزارش سانحه ای در کار نیست
جالبه این همه سانحه همه حای دنیا اتفاق میوفته همه گزارششو میزارن رو اینترنت اما اینجا موضوعو سیاسی میکنن:biggrin:
 

بهنام.e

عضو جدید
علت سقوط هواپیمای ایران 140 از قول دکتر وزیری (استاد طراحی هواپیما)
هواپیمایی که قبل از هواپیمای مذکور برخاسته، حدود سه تن وزن اضافه داشته است و در حالی که در حالت معمول نیاز است تا دو دقیقه وقفه بین برخاست دو هواپیما وجود داشته باشد؛ در اینجا نیاز به یک وقفه زمانی دو و نیم دقیقه ای بوده است. ولی برج بعد از یک دقیقه فرمان آزاد کردن ترمزها و برخاست را می هد. بعد از اینکه هواپیمای ایران 140 از زمین کنده می شود، هوای به شدت مغشوش رو به رو وارد کمپرسور یکی از موتورها شده و با افت فشار زیاد در آن سبب از کار افتادن موتور می شود. خلبان سریع دور موتور سمت دیگر را بالا می برد و شروع به دادن رادر می کند. ولی تنها می تواند حدود 12 درجه رادر بدهد آن هم به خاطر هوای مغشوش که هواپیما را به سمت راست می کشاند. در حالی که در حالت معمول می توان تا 24 درجه به رادر زاویه داد تا بتوان هواپیما را کنترل کرد. در این شرایط وخیم خلبان انجام دو عملیات را فراموش می کند. اول خاموش کردن کامل موتور از کار افتاده که انجامش بر عهده خلبان است و دوم جمع کردن ارابه فرود چرا که هواپیما بیش از ده متر از زمین ارتفاع داشته و ارابه فرود باز به شدت درگ زاست و در نهایت هواپیما در ارتفاع 40 متری دچار استال می شود و در نهایت سقوط.
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
علت سقوط هواپیمای ایران 140 از قول دکتر وزیری (استاد طراحی هواپیما)
هواپیمایی که قبل از هواپیمای مذکور برخاسته، حدود سه تن وزن اضافه داشته است و در حالی که در حالت معمول نیاز است تا دو دقیقه وقفه بین برخاست دو هواپیما وجود داشته باشد؛ در اینجا نیاز به یک وقفه زمانی دو و نیم دقیقه ای بوده است. ولی برج بعد از یک دقیقه فرمان آزاد کردن ترمزها و برخاست را می هد. بعد از اینکه هواپیمای ایران 140 از زمین کنده می شود، هوای به شدت مغشوش رو به رو وارد کمپرسور یکی از موتورها شده و با افت فشار زیاد در آن سبب از کار افتادن موتور می شود. خلبان سریع دور موتور سمت دیگر را بالا می برد و شروع به دادن رادر می کند. ولی تنها می تواند حدود 12 درجه رادر بدهد آن هم به خاطر هوای مغشوش که هواپیما را به سمت راست می کشاند. در حالی که در حالت معمول می توان تا 24 درجه به رادر زاویه داد تا بتوان هواپیما را کنترل کرد. در این شرایط وخیم خلبان انجام دو عملیات را فراموش می کند. اول خاموش کردن کامل موتور از کار افتاده که انجامش بر عهده خلبان است و دوم جمع کردن ارابه فرود چرا که هواپیما بیش از ده متر از زمین ارتفاع داشته و ارابه فرود باز به شدت درگ زاست و در نهایت هواپیما در ارتفاع 40 متری دچار استال می شود و در نهایت سقوط.

سلام دوست عزیز و ممنون از اطلاعات مفیدتون
اطلاعاتی که دادین به نظر منطقی و منطبق با واقعیت هستش اما یه نکته وجود داره
اگر مسیرحرکت هواپیما رو رو نقشه هوایی دنبال کنید متوجه میشین که هواپیما بعد چند مدت حرکت از مسیر منحرف میشه و یعنی اینکه هواپیما از دنباله مغشوش هواپیمای قبلی خارج میشه و دیگه مشکلی نبوده برای تریم کردن رادر با توجه به ارتفاع چهل متری که سی متر از استاندارد هم بیشتر هستش
اگر بتونید سرعت و جهت باد رو هنگام سانحه بدست بیارید شاید جواب مساله رو پیدا کنیم
با تشکر
 
علت سقوط هواپیمای ایران 140 از قول دکتر وزیری (استاد طراحی هواپیما)
هواپیمایی که قبل از هواپیمای مذکور برخاسته، حدود سه تن وزن اضافه داشته است و در حالی که در حالت معمول نیاز است تا دو دقیقه وقفه بین برخاست دو هواپیما وجود داشته باشد؛ در اینجا نیاز به یک وقفه زمانی دو و نیم دقیقه ای بوده است. ولی برج بعد از یک دقیقه فرمان آزاد کردن ترمزها و برخاست را می هد. بعد از اینکه هواپیمای ایران 140 از زمین کنده می شود، هوای به شدت مغشوش رو به رو وارد کمپرسور یکی از موتورها شده و با افت فشار زیاد در آن سبب از کار افتادن موتور می شود. خلبان سریع دور موتور سمت دیگر را بالا می برد و شروع به دادن رادر می کند. ولی تنها می تواند حدود 12 درجه رادر بدهد آن هم به خاطر هوای مغشوش که هواپیما را به سمت راست می کشاند. در حالی که در حالت معمول می توان تا 24 درجه به رادر زاویه داد تا بتوان هواپیما را کنترل کرد. در این شرایط وخیم خلبان انجام دو عملیات را فراموش می کند. اول خاموش کردن کامل موتور از کار افتاده که انجامش بر عهده خلبان است و دوم جمع کردن ارابه فرود چرا که هواپیما بیش از ده متر از زمین ارتفاع داشته و ارابه فرود باز به شدت درگ زاست و در نهایت هواپیما در ارتفاع 40 متری دچار استال می شود و در نهایت سقوط.

این آقای بعضی ها دقیقا به نکته خوبی اشاره کرده اند. اول اینکه برج مراقب کاری جز اجرای کارهای روتین همه روزه نکرده است. در ضمن یک هواپیما حداقل سه دقیقه طول میکشد تا وارد باند شده و به سرعت حداکثری برای پرواز برسه اون هم حداقل که بعید میدونم به این سرعت هم تونسته باشه به این مرحله برسه. درضمن وارد شدن هوای کم فشار نباید باعث از کار افتادن موتور شود و اگر هم باعث خاموش شدن شد باید قابلیت این باشد که به سرعت دوباره راه اندازی شود.
این قانون که هواپیما باید روی باند با فاصله زمانی حرکت کند بخاطر مسائل آیرودینامیکی روی بالهاست نه بخاطر موتور. در پست های قبلی اشاره کردم. موتور این هواپیما بعد از خاموش شدن قابلیت روشن شدن رو نداره و این عیب بخاطر محفظه احتراق اون هست که هر انسان عاقلی میدونه اینطور هواپیمایی با اینچنین موتوری برای مسافربری مناسب نیست. حالا چطور شده که سر طراح اصلی و یکی از مدیران اصلی بخش ایران 140 فقط فاصله زمانی پرواز رو عامل دونسته بیشتر برمیگرده به مسائل سیاسی تا علمی.
 

I.R.IRAN

عضو جدید
اول این که این هواپیما از روی هواپیمای آنتونوف140 مهندسی معکوس و بومی سازی شده است در حالی که این نوع هواپیما برای منطقه سرد اوکراین طراحی شده است و هر مهندسی که فقط درس سیالات یا آیرودینامیک رو پاس کرده باشه میتونه بفهمه که هواپیمای منطقه سرد برای منطقه گرم بسیار بدتر عمل خواهد کرد.

دومین ایراد اساسی این هواپیما که فکر میکنم از ایراد اول بسیار مهمتر است موتور این هواپیماست. موتور این هواپیما بر خلاف نمونه اوکراینی موتور توربوپراپ نیست بلکه یک نوع موتور کاملا بومی توربوشفت است که تبدیل به توربوپراپ شده. در اصل موتور TV3 موتور هلیکوپتر است که برای این هواپیما جایگذاری شده است. (درضمن محفظه احتراق این موتور به گونه ای است که قابلیت استارت در حالت غیر از صفر را ندارد.)

اين هواپيما در شركت هسا مونتاژ شده ، نه مهندسي معكوس !
اي كاش مهندسي معكوس بود برادر ، اونموقع وضعمون خيلي بهتر ميشد ، باور كن !
بعد اين هواپيما كلا دو نوع موتور روش نصب شده (نمونه ي آنتونف 140) : همين TV3 و يه نمونه موتور پرات اند ويتني كه خب اون موتور براي ما ، تحريمه !
بماند كه همين توربوشفت رو هم ندادن بعدها
اما هواپيما با همين موتور استاندارد و تأييد گرفته .

قرار بود این هواپیما...جایگزینc 130 بشه...در ایران...به علت توجیه اقتصادی یا (دلال بازی)...این هواپیما رو مسافربزی کردند..


چي؟
C-130 !
واقعا اينا اصلا قابل مقايسه ان؟
هيچ رقمه بهم نميخورن ، باز بگيد F-27 يه چيزي
گمون نكنم ، يعني اصلا !
 

ali199_1991

کاربر بیش فعال
قبلا بارها این هواپیما رو از نزدیک دیده بودم اما چند وقت پیش فرصتی پیش اومد تا فضای داخلش و کاکپیت رو هم ببینم...به نظر من بدرد حمل مسافر نمیخوره ، فضای خیلی کوچیکی داره حتی از اتوبوس هم کوچیک تر! حالا نمیدونم آیا مثلا فوکر 50 هم که یه هواپیمای توی کلاس 140 هست ؛ انقدر داخلشه تنگه؟

قبل از عید سازمان هواپیمایی کشوری نتیجه نهایی و دلیل سانحه رو ارائه داد...

این متنی هست که منتشر کردن:
با توجه به كارايي هواپيما و بررسي هاي تخصصي صورت گرفته روي تمامي احتمالات و نظريات، اشكال در سيستم كنترل الكترونيكي موتور هواپيما عامل محوري و موثر در سانحه بوده و اشكال در اين سيستم نه تنها موجب نارسايي در هشدار به موقع به خلبان شده بلكه خود عامل مهمي براي از دست رفتن موتور هواپيما شده است.


یعنی مشکل صرفا از موتور نبوده و ایراد اویونیکی هم داشته آقای آنتونوف!
 

ali199_1991

کاربر بیش فعال
سلام
فکر نمیکنم چیزی رو خبرگذاری ها از قلم انداخته باشن و چیز مخفی ای باشه..ولی واقعا نمیدونم چرا خیلی ساده ازش میگذریم؟!!!

اول این که این هواپیما از روی هواپیمای آنتونوف140 مهندسی معکوس و بومی سازی شده است در حالی که این نوع هواپیما برای منطقه سرد اوکراین طراحی شده است و هر مهندسی که فقط درس سیالات یا آیرودینامیک رو پاس کرده باشه میتونه بفهمه که هواپیمای منطقه سرد برای منطقه گرم بسیار بدتر عمل خواهد کرد.

دومین ایراد اساسی این هواپیما که فکر میکنم از ایراد اول بسیار مهمتر است موتور این هواپیماست. موتور این هواپیما بر خلاف نمونه اوکراینی موتور توربوپراپ نیست بلکه یک نوع موتور کاملا بومی توربوشفت است که تبدیل به توربوپراپ شده. در اصل موتور TV3 موتور هلیکوپتر است که برای این هواپیما جایگذاری شده است. (درضمن محفظه احتراق این موتور به گونه ای است که قابلیت استارت در حالت غیر از صفر را ندارد.)

این دو نکته شاید خیلی کوتاه به نظر بیاد ولی برای یک هواپیمای مسافربری هرگز قابل قبول نیست.

مهمترین مشکل مدیرتی که خیلی هم نیاز به فکر کردن نداره اینه که هواپیما ساختن برای یک کشور خیلی خوبه ، خیلی هم برد رسانه ای و تکنولوژی ای داره ولی اینکه بخوای از این هواپیما از روز اول به دید یه کالای اقتصادی نگاه کنی و به عنوان وسیله ای که بازده اقتصادی داشته باشه اصلا کار درستی نیست... چون هواپیما ماشین نیست که اگه پنچر شد یا لاستیکش در رفت مسافراش فقط از گرما و معطلی کلافه بشن!
حتی کشورهای کاملا پیشرفته هم مسیری رو برای رسیدن به تولید هواپیماهای مسافربری طی کردن که توی این مسیر بسیار سقوط رو تجربه کردن ولی این سقوط ها هیچوقت یک فاجعه تلقی نشد !
خیلی بهتر بود این هواپیما چند سالی فقط باربری میکرد تا امتحانشو پس بده! اینطوری هم بازه اقتصادی داشت هم بجای جان آدما فقط مالشون به خطر میافتاد...

به نظر من بعضی ها از اول زیادی تند رفتند توی مسیر هواپیما ساز شدن ایران...

این هواپیما همون آنتونوف 140 هست و اصلا بحث مهندسی معکوس و اینا در کار نبوده و نیست...کلیه مراحل ساخت و مونتاژ به کمک اوکراینی ها انجام شده و کلا این هواپیما اوکراینی هست و صرفا به ایران اجازه ی مونتاژ و همچنین دستورالعمل های تعمیر و نگهداری اون داده شده... اونم با حضور خود مهندسین این شرکت...
حالا اگر نمونه های گشت دریایی و.. ساخته شده بحث دیگری هست که اصلا معلوم نیست آیا در حد آزماشی هستن و یا میشه ازشون بهره برداری کرد؛


این خبر هم واسه یک ماه پیشه:
معاون سازمان هواپیمایی صنایع هواپیماسازی ایران را زیر سوال برد.مرتضی دهقان گفته است تا جایی که خبر دارد، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هواپیمای ساخته شده و موجود بر روی زمین ندارد که به ایران ایر بفروشد!

مرتضی دهقان افزوده که حتما (هسا) میخواهد سفارش خرید بگیرد و بعد برای ایرلاینها هواپیما بسازد و ادامه داد که البته بعید است که ایرلانی با شرکت (هسا) مخالفت داشته باشد.

وی تصریح کرد که بازار کنونی صنعت حمل و نقل هوایی کشور به هواپیمای زیر یکصد سرنشین نیاز دارد بنابراین اگر محصولات (هسا) در بازار باشد، حتما ایرلاینها از محصولات آن استفاده خواهند کرد.

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در سال 1353 با نام شرکت هلیکوپترسازی ایران تاسیس شده که گمان می رود، درحال حاضر، این شرکت، قابلیت تولید دستکم 12 فروند از جتهای ملخ دار را داشته که در حالتی خوش بینانه و تزریق منابع مالی، قابلیت تولید 24 فروند هواپیمای جت ملخ دار در سال را خواهد داشت.

بهمن ماه سال قبل، شرکت هواپیماسازی "ای تی آر" تفاهمنامه ای با ایران به ارزشی بالغ بر 400 میلیون دلار به امضا رسانده که بر این اساس، ایران، سفارش خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای تی ار ۷۲-۶۰۰ را ارائه داده است.

نیمی از سهام شرکت هواپیمایی 'ای.تی.آر' متعلق به شرکت ایرباس فرانسه و پنجاه درصد دیگر آن متعلق به شرکت ایتالیایی لئوناردو است. گفته می شود که ایرباس، فروش هواپیمای پهن پیکر خود به ایران را منوط به خرید جت های ملخدار "ای تی آر" کرده است.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزوده که صنعت حمل و نقل هوایی کشور به هواپیمای کوچک در کلاس "ای تی آر" و با ظرفیت زیر یکصد نفر سرنشین نیاز دارد.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری به «نسیم آنلاین» توضیح داده که اکنون، عمده فرودگاههای کشور در مناطق کم جمعیت قرار دارند، بنابراین هواپیمای کوچکتر، براحتی میتوانند با فرکانس بالاتر به پرواز در آیند. وی درعین حال تصریح کرد که هواپیماهای"ای تی آر" مانعی برای پرواز هواپیماهای پهن پیکر ایران ایر و سایر ایرلاینها نخواهد بود.

دهقان گفت که در حال حاضر،بسیاری ازفرودگاه ها زیرظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند بنابراین هواپیماهای زیر ظرفیت یکصد نفر سرنشین می توانند با جابجایی بیشتر مسافر،رشد جدی در این زمینه ایجاد کنند.

به گفته وی، هم اکنون تعدادی از مسافران بر روی زمین مانده اند که دلایل آن نیز ناشی از انجام نشدن پرواز از برخی فرودگاههایی بوده که فاقد هواپیمای مناسب هستند.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد که نیاز کشور به هواپیمای با ظرفیت کمتر، حتی با خرید 40 فروند هم برآورده نمیشود چون صنعت حمل و نقل هوایی در حال رشد روز افزون است.

وی پیرامون عدم ارایه اطلاعات خرید هواپیماهای ایرباس به نهاد های ناظر هم گفت که سازمان هواپیمایی کشوری وارد جزییات قرارداد خرید هواپیماهای هیچ ایرلاینی نمیشود چون امور تجاری آنها به خودشان ربط دارد و افزود که آنها یک بنگاه اقتصادی مستقل هستند هر چند که برابر مقررات اگر قرار شد که مراجع از جریان قرارداد ها خبر داشته باشند حتما جزییات در اختیار آنها قرار می گیرد.


سوال اینجاست که هواپیمایی که ایراد داره ، ایران ایر چجوری بره بخره؟؟؟
 

ali199_1991

کاربر بیش فعال
دیروز سالگرد سقوط این هواپیما در شاهین شهر (هسا) بود...
متاسفانه یکی از موتورها از دست میره و استال...

این هواپیما متاسفانه بد شانسی زیاد اورده...
پرواز به صورت civil دیگر نخواهد داشت؛
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دیروز سالگرد سقوط این هواپیما در شاهین شهر (هسا) بود...
متاسفانه یکی از موتورها از دست میره و استال...

این هواپیما متاسفانه بد شانسی زیاد اورده...
پرواز به صورت civil دیگر نخواهد داشت؛
دلیل اصلی یه باگ تو برنامه کامپیوتری بوده که باعث شد زاویه حمله ملخ کم نشه و درگ زیادی ایجاد کنه و نیروی کنترلی رادر برای تریم کردن هواپیما کافی نباشه و هواپیما یاو بزنه و بقیه ماجرا
 

ali199_1991

کاربر بیش فعال
موتورهای هواپیمای 140 هر کدوم دارای یک کامپیوتر به نام Red 2000 هستن که با همدیگه لینک هستن و همچنین با FCU موتور ارتباط دارن....به دلیل مشکلی در انجین ، کامپیوتر دستور خاموش شدن موتور رو صادر می کنه ؛ چون فک می کنه هواپیما روی زمین هست و این رو از طریق سنسور روی ارابه فرود می فهمه...غافل از اینکه داره تیک آف میکنه...
 

ali199_1991

کاربر بیش فعال
دلیل اصلی یه باگ تو برنامه کامپیوتری بوده که باعث شد زاویه حمله ملخ کم نشه و درگ زیادی ایجاد کنه و نیروی کنترلی رادر برای تریم کردن هواپیما کافی نباشه و هواپیما یاو بزنه و بقیه ماجرا

زاویه ملخ کم شده منتها با تاخیر..

البته من سانحه داخل خود هسا رو گفتم نه مهرآباد!
 
آخرین ویرایش:
بالا