مرغ‌های هورمونی، توهم یا واقعیت؟

mehdi libra

عضو جدید
مرغ‌های هورمونی، توهم یا واقعیت؟

در سال‌های اخیر شاهد پخش اخباری مبنی بر استفاده از هورمون‌ در پرورش دام‌ها و به خصوص طیور بوده‌ایم و گاهی مسائلی همچون بروز كیست‌های تخمدانی و رشد موهای زائد در بدن زنان را به استفاده از مرغ‌هایی كه در پرورش آنها از هورمون‌ها استفاده شده است، نسبت می‌دهند.
اما به راستی در پروش دام و طیور ایرانی از هورمون‌های محرك رشد استفاده می‌شود و در این صورت آیا استفاده از این مواد در مصرف‌كنندگان آثار سوئی بر جای می‌گذارد؟
بیش از 60 سال است كه در دام‌های اهلی از فرآورده‌های موثر در افزایش میزان رشد استفاده می‌شود. این فرآورده‌ها كه تحت عنوان محركین رشد از آنها یاد می‌شود، تركیباتی هستند كه به طور كلی به دو دسته: مواد ضد باكتریایی (آنتی بیوتیك‌ها و پروبیوتیك‌ها) و مواد آنابولیك (استروژن و آندروژن‌ها و هورمون رشد) تقسیم می‌شوند.
در دهه 1940 دانشمندان دریافتند كه افزودن آنتی‌بیوتیك‌ها و تركیبات آنابولیك همانند استروژن مصنوعی به غذای دام و طیور باعث بهبود افزایش وزن در آنها می‌شود و در همان سال‌ها بود كه تولید تجاری آنتی‌بیوتیك‌ها و استروژن‌ها شكل گرفت. در دهه 1950 سازمان غذا و داروی آمریكا(FDA) مجوز مصرف این مواد را در دامپزشكی صادر كرد.
آنتی‌بیوتیك‌ها از طریق تاثیر بر باكتری‌های دستگاه گوارش، و هورمون‌های محرك رشد از طریق افزایش میزان پروتئین‌سازی در بدن دام و طیور، اثرات خود را اعمال می‌كنند.
هورمون‌های محرك رشد (آنابولیك) كه در دام و طیور مصرف می‌شوند، شامل هورمون‌ رشد گاوی (BST)، آندروژن‌ها، استروژن و پروژسترون هستند. از سال‌ها قبل مشخص شده كه هورمون رشد، عمده‌ترین هورمونی است كه باعث تغییر در میزان ترشح شیر در بخش اعظم دوره ی شیردهی در گاو می‌شود و تزریق روزانه آن باعث افزایش تولید شیر خواهد شد.
در حال حاضر، استفاده از هورمون رشد از 3 تا 4 هفته بعد از زایمان گاو شروع می شود و تا حدود 40 هفتگی با فواصل روزانه یا هفتگی ادامه می‌یابد. تزریق هورمون رشد همچنین باعث افزایش وزن بره‌ها و گاوهای در حال رشد می‌شود. این افزایش وزن همراه با افزایش تجمع پروتئین، كاهش محتوی چربی و بهبود ضریب تبدیل غذایی است.
یك پروتئین بی‌خطر

هورمون رشد گاوی، یك پروتئین است و مشابه با تمام پروتئین‌های موجود در رژیم غذایی انسان‌ها، تحت تأثیر آنزیم‌های گوارشی به واحدهای سازنده‌اش یعنی اسیدهای آمینه تجزیه می‌شود.
اما نكته قابل توجه این است كه به‌طور طبیعی، حتی در شیر گاوهایی كه از این هورمون استفاده نكرده‌اند، نیز مقادیر مختلفی از BST یافت می‌شود و در شیر گاوهایی كه BST را به‌صورت تزریقی دریافت می‌كنند، هیچ افزایشی در مقدار این هورمون مشاهده نشده است.
از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد BST موجود در شیر به‌عنوان خطری برای مصرف كنندگان محسوب نمی‌شود. این هورمون، یك هورمون پروتئینی بزرگ است كه از دستگاه گوارش جذب نمی‌شود و بعد از تجزیه هم هیچ عملكرد بیولوژیكی در انسان ندارد.
این تركیب، تنها بعد از تزریق مستقیم به گاو فعال می‌شود و شیر دام‌های درمان شده با BST ، از تمامی‌جهات شبیه به شیر دام‌های درمان نشده است.
بنابر اعلام FDA مصرف کردن BST موجود در شیر دام‌ها توسط انسان، مشكلی ایجاد نمی‌كند و حتی تلاش‌های انجام گرفته به منظور تحریك رشد در كودكان مبتلا به كوتولگی ناشی از كم‌كاری غده ی هیپوفیز با استفاده از تزریق BST ، به طور كلی با شكست روبرو شده است.
اما علاوه بر این هورمون، در گاوهای گوشتی از دو هورمون طبیعی جنس ماده یعنی استروژن و پروژسترون و یك هورمون طبیعی جنس نر یعنی تستوسترون، به عنوان هورمون‌های محرك رشد استفاده می‌شود.
نتایج به دست آمده نشان داده‌اند كه باقیمانده دارویی در گوشت دام‌هایی كه از استروژن و پروژسترون استفاده كرده‌اند، بسیار ناچیز است، در حالیکه تولید روزانه این هورمون‌ها در بدن انسان بسیار بیشتر از مقداری است كه ممكن است همراه با گوشت دام‌ وارد بدن انسان شود. به طوری كه یك قطعه ی 500 گرمی ‌از گوشت دام درمان شده با استروژن، حاوی مقدار استروژنی است كه 15 هزار بار كمتر از متوسط تولید روزانه این هورمون در بدن مردان و چندین میلیون بار كمتر از میزان تولید آن در زنان آبستن است.
حتی در حساس‌ترین گروه های انسانی (پسران نابالغ)، مقدار استروژن اضافی كه از طریق مصرف گوشت دام درمان شده با این هورمون دریافت می‌گردد، 1000 بار كمتر از میزان تولید روزانه این هورمون است.
با این تفاصیل مشخص می‌شود كه هورمون‌های رشد و استروئیدهایی كه به منظور تحریك رشد در دام و طیور مصرف می‌شوند، برای اینكه بتوانند اثرات خود را اعمال نمایند، باید از طریق تزریق وارد بدن دام و طیور شوند.
حال سئوال اینجاست كه آیا ممكن است هر روز فقط در ایران به حدود 600 میلیون قطعه جوجه ی گوشتی، استروئید یا هورمون‌ رشد تزریق شود؟ مسلما پاسخ به این سؤال منفی است و حتی در صورت عملی بودن، عوارض سوء ناشی از استرس وارد شده به طیور خیلی بیشتر از اثرات مفید این هورمون‌ها در افزایش رشد برآورد می‌شود.
از سوی دیگر پیشرفت های حاصل در امر تغذیه و اصلاح نژاد جوجه‌های گوشتی، موجب افزایش سرعت رشد و كاهش دوره پرورش در دو دهه ی گذشته شده است، به گونه‌ای كه سن كشتار جوجه‌های گوشتی از 70 روز در اوایل دهه 1970 به 40 روز در سال‌های آخر قرن بیستم كاهش یافته است و مدت زمان لازم جهت رسیدن به وزن مطلوب قابل عرضه به بازار، هر ساله حدود نصف روز كاهش می‌یابد.
اما متاسفانه این افزایش سرعت رشد طیور گوشتی مشكلاتی را هم به همراه دارد. اختلالات متابولیكی (سندرم مرگ ناگهانی، اختلالات و اشكالات اسكلتی و سندروم آسیت) و افزایش تلفات از جمله این مشكلات است.
در این میان سندرم مرگ ناگهانی (SDS) یكی از علل اصلی خسارات اقتصادی در صنعت پرورش مرغ گوشتی در سراسر دنیا است كه در پرندگان دارای رشد بسیار سریع اتفاق می‌افتد.
از این رو امروزه یكی از مباحث داغ صنعت پرورش طیور، به كارگیری روش‌های كنترل شده ی كاهش سرعت رشد در مراحل خاصی از دوره پرورش طیور است، لذا مطرح شدن موضوع استفاده از هورمون‌ها در پرورش طیور به منظور افزایش سرعت رشد، موضوعی نادرست به نظر می‌رسد.
علاوه بر این موارد تحقیقات نشان داده است كه برخلاف دام‌های اهلی، با مصرف هورمون‌ها در طیور، مقادیر زیادی از خوراك تبدیل به ذخیره چربی در لاشه می‌گردد كه از نظر اقتصادی به نفع تولیدكنندگان نیست و به دلیل بالا بردن احتمال مشكلات قلبی، سلامت مصرف‌كنندگان را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
دست‌اندركاران پرورش طیور در ایران با استناد به مجموعه ی این عوامل، عنوان می‌كنند كه تنها در شرایط تحقیقاتی و آن هم برای بررسی اثرات فیزیولوژیك در این صنعت، از هورمون‌ها استفاده می‌شود، نه به منظور افزایش رشد طیور و تولید تخم‌مرغ.
ولي بشخسه ديدم چون براي بازديد رفتيم چون شغلم ايجاب ميكنه در اون مرغداريم پلم شده.
 

arvin2030

کاربر فعال
مرغ‌های هورمونی، توهم یا واقعیت؟

با سلام: البته هرچند که دوست عزیز توضیح کاملی ارائه نموده است ذکر 2 نکته خالی از لطف نیست.
1- با یک جستجوی ساده در رابطه با قیمت و هزینه هورمونها به سادگی متوجه خواهید شد که بدلیل گران بودن بیش از حد هورمونها امکان استفاده در جیره جوجه گوشتی وجود نداشته و غیر ممکن است.
2- به فرض محال به افراد گفته شود که در جیره جوجه گوشتی هورمون است و گوشت مرغها دارای هورمون میباشد آیا مصرف کننده از مصرف خود میکاهد اصلا
و آیا اثرات سوء مصرف گوشت مرغ دیده شده (اگر واقعا هورمون در گوشت باشد باید اثر منفی گذاشته باشد جواب منفی است) پس بهتر است که طعم بد گوشت مرغ را به گردن هورمون نیندازیم.
 

hani20

عضو جدید
سلام
همیشه نباید علمی به قضیه نگاه کرد. ولی بیشتر مدیران مرغداری ها را افراد کم سواد یا بیسواد تشکیل می دهند که از روی تجربه مرغداری می کنند. و تنها هورمون ارزان بازار قرص های ضد بارداری است که نسخه هم نمی خواهد. به طور وسیع هم استفاده می شه!
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مرغ هورموني توهمی بیش نیست ![/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]يکي از بحث هاي داغ که اغلب افراد در مهماني ها و سرسفره هاي رنگين، راجع به آن صحبت مي کنند، مرغ هورموني و عوارض ناشي از هورمون بر بدن است.همين امر، نگراني هايي در مردم به وجود آورده و باعث شده است افراد از خوردن مرغ لذت نبرند.اما آيا واقعا به مرغ هورمون تزريق مي شود و آيا عوارضي مانند روييدن موهاي زايد، با هورمون ها در ارتباط است؟ آيا نظارتي بر افزودن اين مواد به مرغ و طيور وجود دارد؟ تزريق آنتي بيوتيک به مرغ چه تأثيري بر مصرف کنندگان دارد؟[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]يک کارشناس کشاورزي در اين باره مي گويد: موضوع تزريق هورمون صحت ندارد، چون هورمون صرفه اقتصادي براي مرغ دار ندارد.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]محمودي اضافه مي کند: اما در جيره طيور، يک درصد پودر خون و ۳ درصد چربي استفاده مي شود که موجب تحريک غدد هورمون رشد در طيور مي شود و مرغ سريع تر رشد مي کند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]به گفته وي پوکي استخوان، رويش مو در صورت زنان، بيش فعالي کودکان و... منشاء تغذيه اي دارد که بخشي از اين تغذيه نيز شامل گوشت مرغ است.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]وي با بيان اين که نگراني ديگر مربوط به تزريق آنتي بيوتيک با مقدار بالا در مرغ است، مي گويد: متأسفانه برخي مرغ داران با تزريق آنتي بيوتيک بيش از مقدار نياز باعث افزايش اشتهاي مرغ و در نتيجه رشد سريع آن مي شوند که همين مقدار آنتي بيوتيک باقي مانده در بدن مرغ که به ويژه در پوست و يا جگر مرغ انباشته مي شود عوارضي بر سلامتي بدن انسان دارد.[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]هيچ شکلي از هورمون استفاده نمي شود [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]کارشناس اداره نظارت بر بهداشت عمومي اداره کل دام پزشکي خراسان رضوي نيز مي گويد: در ايران از ابتداي شکل گيري صنعت مرغ داري و پرورش گاو شيري و گوساله پرواري و همچنين گله هاي پرورش گوسفند از ديرباز، هيچ شکلي از هورمون براي تشويق رشد، افزايش توليد و افزايش راندمان توليد، استفاده نشده است.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]دکترعليرضا تعالي مي افزايد: هم اکنون، در ايران، هيچ شکلي از اشکال تجاري اين هورمون ها براي تشويق رشد و افزايش توليد، چه به صورت مجاز و چه به شکل غيرمجاز و قاچاق وجود ندارد. اشکالي از هورمون رشد و استروژن و پروژسترون تزريقي که در درمان برخي بيماري هاي گاوي و گوسفندي توسط دام پزشکان تجويز مي شوند و به صورت مجاز و قانوني در داروخانه هاي دامي وجود دارد، منحصرا به درمان اختصاص دارند.وي ادامه مي دهد: خوشبختانه در کشور ما هيچ شکلي از هورمون به منظور افزايش توليد، استفاده نمي شود و در اين جا بيش از کشورهايي همچون آمريکا که سابقه مصرف هورمون را در صنعت گاو داري و مرغ داري دارند، نگراني وجود دارد. به گفته دکتر تعالي علت به وجود آمدن اين نگراني، کوتاهي در اطلاع رساني صحيح، ارائه سوژه هاي غيرمستند و غيرعلمي به خصوص در سطح رسانه ها و گاهي اوقات اظهارنظرهاي غيرکارشناسانه است.اين مسئول مي گويد: اصطلاح مرغ هورموني بيشتر برگرفته از رسانه هاي خارجي و به خصوص آمريکايي مي باشد، بدون اين که مصداقي در کشورمان داشته باشد.وي در پاسخ به سوالي درباره استفاده از جگر مرغ با در نظر گرفتن اين که جگر محل دفع سموم در بدن است، مي گويد: کبد به دليل آنزيم هاي متنوعي که در سلول هاي خود دارد، از محل هاي سوخت و ساز و تغيير شکل دادن و از بين بردن داروها، مواد، سموم و هورمون هاي توليد شده در داخل بدن و يا وارد شده به بدن مي باشد. بنابراين جگر، بخشي از مرغ کشتار شده است که بيشتر اين مواد را در آن مي توان يافت.دکتر تعالي درباره استفاده از پوست مرغ نيز مي گويد: برخي مصرف کنندگان، پوست مرغ را بيشتر از قسمت هاي لاشه مضر مي دانند، آن ها معتقدند پوست مرغ و چربي زير آن داراي هورمون است چرا که هورمون هاي استروئيدي چون از جنس چربي اند، در چربي هاي مختلف در بدن از جمله چربي زير پوست ذخيره مي شوند. اين نکته زماني صحيح است که از هورمون در توليد مرغ گوشتي استفاده شده باشد. در حالي که در کشور ما که حتي در مقادير مجاز هم استفاده نمي شود، حذف پوست مرغ از لاشه به بهانه هورموني بودن هنگام طبخ، به هيچ وجه مبناي علمي ندارد.دکتر تعالي در پاسخ به خراسان با بيان اين که همه داروهاي مورد استفاده براي حيوانات توليد کننده غذاي انسان مثل گاو، گوسفند، مرغ، ماهي و زنبور داراي مجوز است، مي گويد: داروهايي که منع مصرف براي درمان حيوانات توليد کننده غذاي انسان دارند، غيرمجازند، که توسط بازرسان دام پزشکي ضبط و معدوم مي شوند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]وي مي افزايد: برخي داروهاي مجاز، داراي زمان پرهيز از مصرف و کشتار هستند، در طول مدت استفاده از دارو و در يک مدت زمان خاص پس از قطع مصرف دارو در دام و طيور و... شير و گوشت و تخم مرغ و... توليد شده از دام يا گله طيور تحت درمان، نبايد به مصرف غذايي انسان برسد که در اين فاصله زماني، دارو در بدن حيوان متابوليزه و دفع مي شود. در پايان اين مدت مقادير بسيار اندکي از دارو که به آن «حداکثر مقدار مجاز دارو» گفته مي شود در گوشت و شير و... باقي مي ماند که ضرري براي انسان ندارد. به اين اندازه از دارو در فرآورده هاي خام دامي، مقدار باقي مانده مجاز دارو گفته مي شود.[/FONT]
 

بی ازار

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
منم فکر می کنم تصور این کاملا اشتباه که مرغدارهای ما از هورمون استفاده می کنن کافی 1بار خودمون به روش صنعتی مرغ پرورش بدیم انوقت می فهمیم این رشد بالا فقط مدیون اصلاح دام وتغذیه است نه هورمون
به نظر من تنها اشتباه در مرغداری ها استفاده از آنتی بیوتیک هاست
 

omran1858

عضو جدید
خیلی متشکرم از اطلاعات مفید وجامتون;)
پس دیگه خیالمون راحته داریم زرشک پلو میخوریم:D
 

seyed*hamid

کاربر حرفه ای
دوست من ما خودمون مرغ دار بودیم. اصلا الکی نیست هورمونا. چون نظارتی روش نیست حتی موقع پختن میشه بوشو فهمید
 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم دقیقا همین موضوع رو شنیدم که میگن هورمونی نیستن چون به صرفه نیست از نظر اقتصادی...
ولی قبلاها میگفتن مرغ رو که میپختن تغییر خاصی نمیکرده و عطر خوبی داشته...ولی الان مرغا رو که میپزی سریع تغییر سایز میدن و بو هم میدن...
جدی بعضی از مرغا رو که ادم میخوره بوی خاصی میدن...منظورم بوی خود مرغ نیست...
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست من ما خودمون مرغ دار بودیم. اصلا الکی نیست هورمونا. چون نظارتی روش نیست حتی موقع پختن میشه بوشو فهمید

والا بنده خودم کارشناسیمو با گرایش طیور گرفتم.
نه در واحد تئوری و نه در واحد عملی حتی برای یک مرتبه هم از هورمون استفاده نکردیم.
تنها مورد استفاده ای ک من دیدم ، بخش های تحقیقاتی بود ک می خواستن تاثیر پذیری و عملکرد های خاصی رو در راستای استفاده از برخی هورمون ها لحاظ کنن.
تو چند تا مرغداری هم ک کار کردم اونا هم اصلا اعتقادی ب استفاده از هورمون نداشتن و می گفتند ک هزینه ای ک باید برای خرید هورمون اون هم با اون تعداد بشه بسیار بیشتر از برآورد هزینه های دخل و خرجشون میشه.

اون بوی موقع طبخ هیچ ارتباطی ب استفاده از هورمون نداره بلکه ب دلیل نوع جیره مورد استفاده در دوره پرورشی هست.
شما خودتون مرغدار بودید. میشه بفرمائید از چ هورمونی در چ واحدی استفاده می کردید و نحوه عملکرد اون رو بگید.
خوشحال میشم اطلاعاتم بالا بره.
با تشکر:gol:
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم دقیقا همین موضوع رو شنیدم که میگن هورمونی نیستن چون به صرفه نیست از نظر اقتصادی...
ولی قبلاها میگفتن مرغ رو که میپختن تغییر خاصی نمیکرده و عطر خوبی داشته...ولی الان مرغا رو که میپزی سریع تغییر سایز میدن و بو هم میدن...
جدی بعضی از مرغا رو که ادم میخوره بوی خاصی میدن...منظورم بوی خود مرغ نیست...

دوست عزیز اون بویی ک از مرغ ساطع میشه بنا ب غذایی هست ک در دوره پرورشی مرغدار برای صرفه جویی در هزینه ها ب اون بدبختا میدن. از ضایعات کارخونه پُفک بگیرید تا غذاهای کپک زده و ...
ی عامل دیگه اون بویی ک شما حس میکنین بر میگرده ب بالانس نبودن جیره. برخی اقلام افزودنی و مکمل در صورت استفاده زیاد و خارج از محدوده منجر ب ایجاد طعم و بویی مشابه ماهی گندیده میشه ک ب دلیل گوسیپول ک توی برخی اغلام خوراکی هست یا مکمل های افزودنی بیش از اندازه اس.
اما در مورد تغییر سایز باید عرض کنم ک شما مرغی رو خریداری میکنین در رنج وزنی 3-4 کیلو خوب این استانداردی برای وزن مرغ نیست شما بیشتر پولتون رو دارید میدید ب چربی اضافه انباشته شده روی لاشه. و مسلما بعد طبخ و حرارت دیدن چربی انتظار باقی موندنش اونم ب صورت جامد خارج از تصور هست.
اونچه ک از لاشه بعد طبخ باقی میمونه میشه گوشت باقی مونده رو اسکلت بدن مرغ. اگر یک مرغ با رنج وزنی 1.700-2.5 خریداری کنین این تفاوت حجمی کمتر خواهد بود. امتحان کنید متوجه میشید.:gol:
 
آخرین ویرایش:

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
بدن ما به همه چیز مقاوم شده :D

از نقطه نظر بدن انسان هم ک بخواید بررسی کنید باید عرض کنم ک هورمون ها بعد از ورود ب بدن برای استفاده شدن باید در معده شکسته بشن و تبدیل ب سازنده های اولیه خودشون بشن. در این صورت هر چیزی بر میگرده ب جای اولیه خودش .


هر ماده ای برای استفاده شدن در بدن باید ب مواد اولیه مورد استفاده اون میزبان تبدیل بشه . مثلا چربی ک میخورید میشکنه و تبدیل ب اسید چرب میشه . اسید چرب کجا برای بدن ضرر داره ب خودیه خود ؟ بلکه جزء مواد مورد نیاز بدن هم هست. هورمون هم ساختار همون اسید چربه. ب فرض ک مرغ رو هورمون هم تزریق کرده باشند و شما استفاده کنید.
اون هورمون هیچ اثر مستقیمی روی بدن انسان نخواهد داشت.
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسياري از افراد وقتي مي‌بينند و مي‌شنوند که مرغ خيلي سريع رشد مي‌کند، تصور مي‌کنند رشد مرغ بر اثر هورموني است که توسط سرمايه‌گذاران و صاحبان کار به آن تزريق مي‌شود....

بارها از طريق مطبوعات و رسانه‏ها از سوي متخصصان صنايع غذايي اين مساله عنوان شده که به هيچ‏وجه در صنعت مرغداري ايران، براي رشد مرغ‏ها از هورمون استفاده نمي‏شود. البته
استفاده نکردن از هورمون، به اين معني نيست که نظارت و کنترل بيشتري در اين عرصه وجود دارد يا اينکه مرغدار به دليل احساس مسووليت، اين کار را انجام نمي‏دهد بلکه علت اصلي آن، گران بودن هورمون است و استفاده از آن در صنعت مرغداري با توجه به قيمت مرغ به صرفه نيست چرا که در کنار آن هزينه‏هاي ديگري از جمله تغذيه دام، آب، برق، بهداشت محيط و... نيز مطرح است.

شايد براي بسياري از افراد اين سوال مطرح باشد که چگونه در صنعت مرغداري پس از 45 روز رشد مرغ به گونه‌اي است که باعث افزايش وزن آن مي‏شود، درحالي که اگر مرغ در محيط بيرون از مرغداري نگهداري شود، چنين نيست. در واقع افزايش سريع وزن مرغ در صنعت مرغداري به دليل اصلاح نژاد، مديريت مرغداري، استفاده از نور و مسايل ديگري نظير نوع تغذيه حيوان است. تقريبا طي 45 روز در مرغداري تمام چراغ‏ها روشن بوده و مرغ با اين احساس که روز است، مدام از دانه تغذيه مي‏کند درنتيجه در اين مدت زماني، مرغ بيش از حد معمول چاق مي‏شود.

در اصلاح نژاد مرغ‏ها با تلفيق ژنتيکي که به نژاد گوشتي معروف است، ضريب تبديل به چربي بسيار پايين است، در نتيجه بيشتر غذايي که مرغ مي‏خورد، به ماهيچه و گوشت تبديل مي‏شود. به اين ترتيب همه عوامل دست به دست هم مي‏دهند تا مرغ با وزني مطلوب آماده عرضه به بازار شود.

متاسفانه اکثر مردم به شايعه‌ها بيش از حقيقت و واقعيت‏هاي علمي توجه مي‏کنند. با اينکه بارها متخصصان مربوطه اعلام کرده‏اند از هورمون در صنعت مرغداري استفاده نمي‏شود و مشکلي در مضر بودن اين ماده غذايي نيست، اما آنها همچنان قسمت‏هايي از گوشت مرغ به خصوص بال مرغ را به دليل هورموني بودنش استفاده نمي‏کنند. علاوه بر اين، گاهي برخي از پزشکان که اکثرا مطالعه‌هاي آنها براساس منابع کشورهاي غربي است، توصيه مي‏کنند از بال مرغ استفاده نشود اما درواقع اين هشدار به معني استفاده از هورمون نيست. گرچه در کشورهاي غربي به خصوص آمريکا براي رشد سريع مرغ از هورمون استفاده مي‏شود اما از سال 1960 به بعد در اروپا استفاده از هورمون منع شده است که انتظار مي‏رود در آمريکا نيز مصرف آن ممنوع اعلام شود. در حال حاضر مشکلي که مرغ‏هاي صنعتي کشورمان با آن مواجه هستند، استفاده از آنتي‏بيوتيک آن هم براي پيشگيري و درمان بيماري‌هاي عفوني است که مساله آن با هورمون کاملا متفاوت است و چون اين آنتي‌بيوتيک‌ها در چربي‏هاي زير پوست مرغ، جمع مي‌شوند، مصرف مرغ با پوست و به خصوص قسمت بال مرغ که مملو از چربي است، توصيه نمي‌شود.
 

omran1858

عضو جدید
اطلاعات بیشتر

اطلاعات بیشتر

دوست من ما خودمون مرغ دار بودیم. اصلا الکی نیست هورمونا. چون نظارتی روش نیست حتی موقع پختن میشه بوشو فهمید

سلام آقا حمید
میشه در مورد فرق مرغایی که هورمون میزدین ونمیزدین توضیح بدین یه کم؟
اگه نمیزدین تو اون مدتی که انتظار داشتین مرغ رشد مناسبی نداشت ؟
چند کیلو با هم فرق میکردن؟
 
Similar threads

Similar threads

بالا