مردم و نیکوکاران درهفت سال، ۳هزار مرکز درمانی ساخته‌اند

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
[h=3] جزئیات خبر [/h]
صفحه اصلی > اجتماعی
زمان مخابره : ۱۳۹۴/۴/۳۱ - ۲۳:۰۹
کد خبر : ۲۹۷۲۷۹



[h=2] مشاور وزیر بهداشت و دبیرکل مجمع خیرین سلامت در گفت‌وگو با «قدس»: [/h]
[h=1] مردم و نیکوکاران درهفت سال، ۳هزار مرکز درمانی ساخته‌اند [/h]
[h=3] گروه جامعه/ محبوبه علی پور - مشاور وزیر بهداشت و دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور می‌گوید: مردم و خیران در هفت سال، سه هزار مرکز درمانی ساخته‌اند. [/h]



چندی پیش وزیر بهداشت نیز از کمک سه هزار میلیارد تومانی خیرین حوزه سلامت خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون ساخت و تکمیل 256 طرح ساختمانی وزارت بهداشت که بیشتر بیمارستان‌ هستند، نیازمند کمک خیران است. هم اکنون خیرانی داریم که بیمارستانهای 800، 600 یا 250 تختخوابی را با صرف مبالغ بالای 500 میلیارد تومان ساخته‌اند.
قائم مقام مجمع خیرین حوزه سلامت کشور نیز گفته است: 6 هزار عضو هیأت امنا در مراکز مجمع خیرین حوزه سلامت و ده‌ها هزار خیّر در این امر مشارکت دارند که 13 میلیون متر مربع زمین در بهترین مناطق شهرها برای مشارکت در امر سلامت کشور تخصیص یافته است.

عاشق حضرت جواد‌الائمه(ع) هستم
درحالی که خیران حوزه سلامت قرار است گرهگشای مشکلات مردم باشند، خود حرفها و گلایه هایی برای شنیدن دارند.
ماشاءا... دانشی نیا که بیش از 50 سال است در زمره خیرین حوزه سلامت فعالیت دارد به گزارشگر ما می‌گوید : من به عنوان فردی خیر برای صحبت سراغ هیچ رسانه و روزنامه‌ای نمی‌روم و با هیچ کس حرف نمی‌زنم . این بار هم شما خودتان خواستید و آمدید. من عاشق حضرت جوادالائمه(ع) هستم و همیشه اول حرم می‌روم بعد به خیابان طبرسی و بیمارستان جواد الائمه که قدمت ده‌ها ساله دارد بعد هم به بیمارستان قلب جواد‌الائمه(ع) می‌آیم. از سال 1345وارد این حوزه شدم. در آغاز، فعالیت خود را با چند اتاق اجاره‌ای شروع کردیم . آن روزها وضعیت درمانی مطلوب نبود و بیماران از روستاهای مجاور و مناطق محروم می‌آمدند .

یک سال انتظار در گمرک
وی در ادامه به مشکلات این حوزه اشاره کرده می‌افزاید: تاکنون دو هزار جراحی قلب در این مرکز انجام شده و روزانه به طور متوسط 26 مورد آنژیوگرافی بیماران صورت می‌گیرد. برای بهبود خدمات به بیماران قصد داشتیم شمار دستگاه‌های آنژیوگرافی را که در حال حاضر دو دستگاه است افزایش و تجهیز کنیم، بنابراین دستگاهی به قیمت حدود سه میلیارد تومان از آلمان خریداری کردیم که از مرداد سال گذشته در گمرک مانده، چون باید 280 میلیون تومان مالیات ارزش افزوده آن را بپردازیم و مشخص نیست چقدر حق نگهداری در گمرک را مطالبه کنند! با مسؤولان استانی و کشوری صحبت کرده‌ایم، ولی فایده‌ای نداشته است و همین‌جا دوباره از مسؤولان می‌خواهیم با کارهای خیر که به نفع مردم و حتی دولت است، بیشتر همکاری و همراهی کنند.

سکوت دائمی بیمه‌ها
دوستی می‌گفت: این روزها همه می‌خوان زیبا باشن پس خرج میکنن. قیمت لیفت توتال بین 15 تا سی میلیون میشه ، پروتز لب سه میلیون آب می‌خوره... او رقمهایی را که جست‌وجو کرده بود ردیف می‌کند و من فکر می‌کنم دنیای جالبی داریم!
«دانشی نیا» خیّر 92 ساله حوزه سلامت اما از این وضعیت خشنود نیست. او می‌گوید: تعرفه مراکز خیریه‌ای 50 درصد بخش خصوصی تعیین شده، در حالی که درآمد واحدهای خیریه‌ای به‌اندازه درآمد بخش خصوصی نیست. بیمارانی داریم که هزینه آنها بالای 60- 50 میلیون تومان می‌شود و توان مالی ندارند پس با تخفیف این خدمات را ارایه می‌کنیم. تاکنون نیز تسهیلات بانکی مشمول ما نشده در صورتی که سالهاست افراد زیادی با دریافت همین وامها مجتمع تجاری و هتل ساخته‌اند.
وی می‌افزاید: درکنار این مشکلات حتی نمی‌توانیم حق خود را بگیریم، زیرا از سه ماهه آخر سال گذشته بیمه‌ها 6 میلیارد تومان به مرکز ما بدهکارند و هزینه‌های چهار ماهه نخست سال جاری را هم نپرداخته‌اند. حتی بیمه خدمات درمانی از اسفند سال گذشته دیگر هیچ پاسخی نداده است. این قضیه را نیز با استانداری مطرح کردیم که نتیجه‌ای نداشته است. من قصد توسعه این مرکز درمانی به 200 تخت و افزایش پرسنل به حدود 800 نیرو را داشتم که با این وضعیت ممکن نمی‌شود.

کم‌توجهی دولت به مؤسسات خیریه
دوستی که دستی در فعالیتهای خیریه‌ای دارد نیز گلایه می‌کند از اینکه، مراکز خیریه‌ای برای شرکت در مناقصه‌ها حضور جدی ندارند و این امور اغلب نصیب بخش خصوصی می‌شود. او می‌گوید: هیچ‌گونه معافیتی در قبال خدمات مراکز درمانی خیریه وجود ندارد.
سید رضا نیری، مشاور وزیر بهداشت و دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور در پاسخ به این مباحث در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: مسایل گوناگونی وجود مراکز خیریه‌ای و مشارکت مردمی در این زمینه را اجتناب ناپذیر می‌کند چنانکه در ماه‌های اخیر گرچه امکانات وخدمات درمانی بیشتری در اختیار مردم قرار گرفته، اما به دلیل آنکه هنوز هم گروه‌هایی از مردم توان پرداخت هزینه‌های گزاف درمان را ندارند مراکز درمانی خیریه‌ای برای رفع این مسأله باید مشارکت داشته باشند. همچنین درحال حاضر بیشتر مراکز درمانی از جمله بیمارستانهای سراسر کشور عمری طولانی دارند و فرسوده هستند، از این رو نیاز به ترمیم و نوسازی دارند که مشارکت جدی خیران را می‌طلبد .


مشارکت 600 میلیاردی مردم
دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور ادامه می‌دهد : مردم ، خیریه‌ها و مسوولان در واقع یکی هستند و همه برای رفع چالشها و ناهنجاری‌ها تلاش می‌کنند، اما مشکلاتی وجود دارد که این راه را از آنچه که هست سخت‌تر کرده است. البته برنامه‌های مؤثری برای تعامل بیشتر خیریه‌ها با مسؤولان و با یکدیگر درحال انجام است، زیرا پیش از این حتی مراکز خیریه‌ای با یکدیگر پیوند مؤثری نداشته‌اند و اغلب فعالیتهای این مجموعه پراکنده و از هم گسیخته بود. بدین ترتیب طی سالهای اخیر بیشتر این نهادها در قالب مجمع خیرین سلامت فعال هستند چنان که هم اکنون مجمع 200شعبه در سراسر کشور دارد که از معتمدان ، افراد خیر و صاحب نفوذ تشکیل شده است.
بدین ترتیب در مدت حدود هفت سال اخیر بیش از سه هزار مرکز درمانی شامل بیمارستان، درمانگاه و خانه بهداشت، بدون هیچ‌گونه مشارکت دولت ساخته و بازسازی و تجهیز شده و در چرخه درمان و سلامت جامعه قرار گرفته است. بر این اساس در دو سال گذشته افزون بر600 میلیارد تومان حاصل مشارکت مردم در مجمع بوده است. همچنین تاکید داریم با این تعامل از فعالیتهای موازی و حتی فرصت سوز بتوان پیشگیری کرد.


نبود معافیتهای مالیاتی
نیری درباره گلایه خیران از حمایتهای دولتی می‌گوید: سیاست دولت این است که کارها را به مردم واگذار کند، اما هنوز زمینه آن فراهم نشده و هنوز فرهنگ و فکر حاکم بر دستگاه‌های اجرایی آمادگی این مشارکت را ندارد، اما مسؤولان مدیریت کلان کشور براین امر تاکید دارند. در خصوص مساله معافیت‌های مالیاتی هم این حوزه در حال بحث و گفت‌وگو با نهادهای متولی است. دشواری‌هایی هست که گاه خیرین را دچار مشکل می‌کند و در حال رفع آن از طریق تعامل با دستگاه‌های مربوط هستیم .
مشاور وزیر بهداشت در خصوص آثار طرح تحول نظام سلامت بر فعالیت مراکز خیریه‌ای می‌گوید: این طرح مسایل درمانی مردم را تسهیل کرده، اما چالشهایی دارد که البته این کارکرد تشکلهای خیریه‌ای را چندان تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. چون حضور این‌گونه نهادها که حاصل مشارکتهای مردمی هستند همواره در جامعه ضروری به نظر می‌رسد
 
بالا