مراقبت از پوست در فصل پاییز

Majid Nemo

عضو جدید
[h=2]مراقبت از پوست در فصل پاییز[/h]
حتماً می‌دانید که نگهداری از پوست در فصل‌های مختلف سال باید متناسب با همان فصل باشد. با شروع فصل پاییز، یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی که برای افراد می‌افتد مسئله خشکی پوست است و مسلماً با سردتر شدن هوا، این ناراحتی و عوارض آن شدیدتر خواهد شد، اما چه خوب است که بدانید چطور باید از پوستتان در برابر سرما نگهداری کنید و با حفظ رطوبت مناسب، پوستی شاداب و سالم داشته باشید.


دست‌هایتان را کمتر بشویید


یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که بیماران در فصل پاییز و با آمدن سرما با آن مواجه می‌شوند، خشکی بیش ‌از حد پوست است که در نهایت به اگزمای پوستی منتهی می‌شود. با بروز سرما و استفاده از وسایل گرمازا، رطوبت پوست کاهش پیدا می‌کند و نهایتاً به خشکی،‌ خارش و ترک خوردن پوست می‌انجامد.

این مسئله به خصوص در افرادی که زمینه آلرژی دارند شایع‌تر است، یعنی اگر فردی زمینه‌ای از آسم تنفسی یا دینیت آلرژیک داشته باشد، در این صورت بیشتر مستعد ابتلا به اگزمای پوستی در فصل سرما خواهد بود. چنین افرادی در فصل سرما دچار قرمزی پوست به همراه خارش در برخی از نواحی بدن می‌شوند و با استفاده از یکسری عوامل تحریک‌کننده، این علائم در آن‌ها وخیم‌تر خواهد شد. به دنبال مشکلات پوستی و اگزماهایی که در فصل سرما برای گروهی از افراد به وجود می‌آید، دسته‌ای از عادت‌ها و رفتارها این وضعیت را تشدید می‌کنند.

یکی از ساده‌ترین راه‌کارهایی که می‌توان برای حل خشکی پوست در فصل سرما به کار برد، انتخاب نوع شوینده‌هاست. برای مثال برخی افراد به واسطه شغلشان بیش ‌از حد دست‌های‌شان را می‌شویند. مثلاً خانم‌های پرستاری که از بیماران مراقبت می‌کنند و باید دستان‌شان به طور مرتب شسته شود یا کسانی که شیرینی‌پز یا نانوا هستند و همین‌طور جراحان که به واسطه شغلشان، مرتب مشغول شست‌وشوی دستانشان با مواد شوینده هستند، بیش از دیگران مستعد به خشکی پوستند.


صابون زمستانی، صابون تابستانی


یکی از ساده‌ترین راه‌کارهایی که می‌توان برای حل خشکی پوست در فصل سرما به کار برد، انتخاب نوع شوینده‌هاست. توصیه می‌کنیم تا در این فصل از صابون‌های ملایم، مانند صابون‌های کرم‌دار یا گلیسیرینه استفاده کنید تا پوستتان خشک نشود، بنابراین صابونی که برای هوای سرد انتخاب می‌کنید باید ملایم‌تر از فصل‌های دیگر باشد. شوینده‌های غیر صابونی نیز گزینه بسیار مناسبی برای شست‌وشوی صورت هستند، چون این شوینده‌ها اثر پاک‌کنندگی متعادل‌تری نسبت به شوینده‌های معمولی دارند و رطوبت پوست را حفظ کرده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کنند. بهترین کاری که می‌توانید بعد از شستن پوستتان انجام دهید، استفاده از یک مرطوب‌کننده مناسب است.



زمان استفاده از مرطوب‌کننده


بهتر است بعد از این که پوستتان را شست‌ و شو دادید و در حالی که پوست هنوز رطوبت خود را حفظ کرده، به دنبال استفاده از آب و مایع شوینده، یک مرطوب‌کننده مناسب را روی پوستتان بمالید. مرطوب کننده‌های فراوانی در بازار وجود دارند؛ بهتر است کسانی که زمینه ابتلا به آلرژی دارند، از ملایم‌ترین مرطوب‌کننده استفاده کنند. می‌توانیم بگوییم بهترین چرب کننده و مرطوب‌کننده وازلین است، چون این ماده هم خشکی را به خوبی از بین می‌برد و هم مانع تبخیر رطوبتی که پوست به دنبال شست‌وشو جذب کرده می‌شود، علاوه بر این بدون رنگ و بو است و با این خصوصیات، احتمال آلرژی افراد به وازلین تقریباً در حد صفر است. به افرادی که زمینه آلرژی آتوپیک یا اگزمای سرشتی دارند، توصیه می‌کنیم به دنبال شست‌وشو از این چرب کننده عالی استفاده کنند.

در درجه بعد افراد می‌توانند از اوسرین به عنوان چرب و مرطوب‌کننده بسیار خوب استفاده کنند؛ میزان روغنی شدن پوست به دنبال مصرف اوسرین نسبت به وازلین کمتر است. همان طور که گفتیم مرطوب کننده‌های فراوانی در بازار وجود دارد اما به طور کلی این مواد به دو دسته کرم و پماد تقسیم می‌شوند؛

پمادها چربی بیشتری نسبت به آب دارند و در گروه کرم‌ها، آب آن‌ها قابل‌توجه‌تر است و بیشتر رطوبت را می‌رساند و کمتر به عنوان چرب کننده استفاده می‌شود به همین دلیل مصرف‌کنندگان بیشتر کرم‌ها را ترجیح می‌دهند، چون احساس چرب بودن و برق‌زدن پوست به دنبال استفاده از آن خیلی کمتر است. ولی باید این مسئله را در نظر بگیرید که کرم‌ها نیز معایبی دارند.

 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نگران این چیزا نیستم. نگران اندیشه هام هستم که با ستمی که بر ما میرود دارد یخ میزند.
 

Similar threads

بالا