مراحل اجرای دالهای پس کشیده باروش نچسبیده:

rasool.civil

مدیر بازنشسته
مراحل اجرای دالهای پس کشیده باروشنچسبیده:

۱- قالب بندی:

در این سیستم قالب بندی سقف مشابه دال بتنی معمولی (بتن آرمهhttp://www.naghsh-negar.ir/) است. به منظورسهولت درنصب مهارهای انتهایی برای قالبهای کناردال ازمصالح مناسب مانند چوب استفاده می شود.

ادامه مقاله در ادامه مطلب

۲- آرماتوربندی:

آرماتورهای مورد نیازشامل کلافهای کناری آرماتورهای تقویتی روی ستونها و دیوارها آرماتورهای مربوط به برش پانچ آرماتورهای اطراف بازشوهاو….در این مرحله روی سقف نصب می شوند.حجم آرماتوربندی در این روش در مقایسه با دال بتن آرمه بسیارکمتراست وعملا آرماتوربندی بصورت شبکه فوقانی وتحتانی وجود ندارد.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 478x358px.

۳- نصب کابلهاو مهارهای انتهایی:

با توجه به نقشه های اجرایی کابلها روی قالب قرارمی گیرند ومهارهای انتهایی به لبه قالب متصل می شوند. معمولا کابلها در دو جهت عمود برهم بر روی دال می باشد.درحالت معمولی دریک جهت کابلها بصورت متمرکز روی نوارهای ستونی قرار می گیرند (Banded Tendons)ودرجهتدیگر بافاصله های یکنواخت حدود۵/۱متری توزیع می گرددند (Distributed Tendons )
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 504x670px.
4- نصبChairها و تامین پروفیل کابلها:

برای استفاده بهینه ازنیروی پیش تنیدگی موقعیت کابل نسبت به تار خنثی درطول دال تغییر می کند.معمولاروی نقاط تکیه گاهی کابلها به تارفوقانی ودر وسط دهانه به تار تحتانی نزدیک می شوند.به این انحنا اصطلاحا انحنا(Profile)می گویند.جهت تامین پروفیل مناسب Chairهایی دراندازه- های متفاوت با فاصله های مشخصی قرار داده شده وکابل روی آنها قرار می گیرد.

۵- بتن ریزی:
پس ازبستن آرماتورهاوقرارگیری کابلهاروی سقف بتن ریزی انجام می شود در این مرحله باید در مورد ویبره زدن اطراف مهار های انتهایی دقت کافی به خرج داده شود.

۶- عملیات کشش:
بعد ازاینکه بتن به مقاومت فشاری مورد نیاز رسید می توان عملیات کشش کابلها را آغاز نمود.هر کابل از یک طرف یا از هر دوطرف (در صورت نیاز) کشیده می شود.میزان افزایش طول هرکابل با توجه به طول و پروفیل آن محاسبه شده و پس از کشش نیز اندازه گیری می شوند. بدین ترتیب صحت اجرای عملیات کنترل می شود.

عواملرشدسریع سیستم پس کشیدگی:

۱- سرعت بالای اجرا.
۲- مقاومت بسیار زیاد در برابر خوردگی و زلزله.
۳- سهولت ایجاد بیشترین خروج از مرکزیت در تاندونها.
۴- افت نیروهای پیش تنیدگی ناشی از اصطحکاک.

مراحل اجرای دالهای پس کشیده باروش چسبیده:

• در پروژه آتی شهر ، زون B وC برای نخستین بار از سقف های پیش تنیده که در این پروژه به روش پس کشیده اجرا می شود استفاده شده است که در نوع خود کم نظیر است .سیستمی که تابحال شاهد اجرای آن در پل ها بوده ایم هم اکنون به حیطه ساختمان سازی نیز راه پیدا کرده است.
• مشخصات فنی سقف های پیش تنیده:
• دال سقف که در سازه های بتنی اجرا میشود انواع مختلفی دارد و هر کدام بسته به نیاز و هزینه ساخت متفاوت می باشند.یکی از به روز ترین سقف هایی که میتوان در ساختمان های بتنی اجرا کرد سقف های بتنی پیش تنیده(Presterss) می باشد که در آنها بجای آرماتور از رشته کابلهایی (تاندوم ) استفاده میشود که از داخل یک کاور ضد زنگ رد میشوند ( که بعدا این کاور توسط گروت پر خواهد شد) و سپس دال سقف را بتن ریزی میکنند .


• اینگونه سقف ها به ۲ روش اجرا میشوند اما برای اجرای هر ۲ روش ابتدا باید ورق های فلزی را توسط شمع بندی در زیر سقف اجرا نموده سپس کل سقف را برای حاشیه اطمینان بیشتر آرماتوربندی کنیم . قطر این آرماتور ها وفاصله آنها از هم نسبت به سقف های کامپوزیت به نحوی طراحی و اجرا میشود که از استحکام و تحمل بار بسیار کمتری برخوردار است چرا که تحمل بار اصلی سقف با سیستم بتن-تاندوم است که این تاندوم ها پیش یا پس از بتن ریزی کشیده خواهند شد.چنانچه این تاندوم ها پیش از بتن ریزی کشیده شده و تحت تنش قرار بگیرند به آن پیش تنیدگی به روش پیش کشیدگی (Prestress by Pretensioning) گویند و اگر پس از بتن ریزی کشیده شوند به آن پیش تنیدگی به روش پس کشیدگی (Prestress by Posttensioning) گویند. ازتفاوت های عمده این دو روش می توان به عدم نیاز به بست در روش پیش کشیده اشاره کرد چرا که در روش پس کشیده برای مهار تاندوم ها نیاز به بست می باشد.و نیز تاندوم ها در روش پیش کشیده بایداز مقاومت کششی نسبتا بیشتری برخوردار باشند.در روش پس کشیده که پس از کشیدن کابل ها توسط جک به اندازه لازم و ثابت کردن آنها توسط بست، فشار مضاعفی بر محل بست و نیز کناره های دال بتن وارد میشود که همین امر ما را بر این میدارد تا از بتنی با عیار بیشتر در کناره ها استفاده کنیم . اما در این پروژه از آنجا که عیار بتن بالاست، بتن ریزی به صورت یکنواخت اجرا می شود.
 

Similar threads

بالا