[مذهبی] نماز خانه سنت بندیکت؛ پیتر زمتور و جست و جوی همچنان اصالت

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
نمازخانه پیتر زمتور بر شیب تپه ای در سوییس واقع شده است. نمازخانه به جای نمازخانه دی ساخته شده است متعلق به دوره باروک که در سال 1984 به سبب فروریختن بهمن خراب شد. محل جدید نمازخانه بر مسیر اصلی منتهی به الپ قرار گرفته است، بر بلندای روستای سنت بندیکت، جانمایی جدید به منظور محافظت در برابر بهمن توسط جنگل تدقیق گردیده، نمازخانه جدید از جنس چوب درخت کاج در سال 1988 افتتاح گردید.
نمازخانه استوانه ایست که ارام ارام شکلی بادامی به خود می گیرد و نهایتا به سقفی همچون کشتی بدل می گردد، علی رغم ایستایی فرمی، بنا نوع گریز بصری را نیز تحریر می کند و تمام این وجوه به واسطه شیب تند تپه تشدید می شوند. بنا از مصالح بومی محل ساخته شده است و پرداخت جزییات ان علی رغم ظاهر زمختش چشم نواز است. نمازخانه، خازعانه در میان بافت پیرامونی اش نشسته است و به راحتی با محیط پیرامونش ترکیب گردیده است.
درب بنا از نقاط جذاب طرح است، نواره ای کشیده از چوب با دسته ای فلزی که شما را به قلب سکوت نمازخانه داخل می کند. نمازخانه حالتی ماهی گون دارد و با ستون فقرات پشت به محرابش همچون یک حجم در هم گیرنده عمل می کند. نواره پنجره ی بالای نمازخانه، بدون چشم اندازی بیرونی، حس غیر ملموس نور روز را در فضای نمازخانه می پراکند. پیشینه نجاری و کابینت سازانه زمتور در توجهش نسبت به چوب و استفاده از چوب برای تزریق سبکی، نور و شفافیت خود نمایی می کند.


نمازخانه سنت بندیک، نمای پشت حجم اصلی

نمازخانه سنت بندیکت، کمپزیسیون ورودی

نمازخانه سنت بندیکت، تدقیق عنصر عمودی

نمازخانه سنت بندیکت، تدقیق عنصر عمودی

نمازخانه سنت بندیکت، تدقیق ورودی

نمازخانه سنت بندیکت

نمازخانه سنت بندیکت، ورودی و تمرکز بر فضای درونی

نمازخانه سنت بندیکت، حجم درونی

نمازخانه سنت بندیکت، تمرکز بر نورگیری از کناره های بالای حجم به تبعیت از لوکوربوزیه، لویی کان و الوار التو

نمازخانه سنت بندیکت، ستون فقرات حجم اصلی

نمازخانه سنت بندیکت، جزییات سقف و تبلور دوباره پیکره تراشی در قامت اثار الوار التو

نمازخانه سنت بندیکت، جزییات دستگیره در و تبلور کامل فرهنگ تکنولوژی

نمازخانه سنت بندیکت، پلان

نمازخانه سنت بندیکت، برش






مـنـــــــبـع : http://www.dwell.com
 

hnfati

عضو جدید
معماران و چالش انتخاب معماری ـ کورش آصف وزیری ـ از ساگرادا فامیلیا تا نمازخانه فروتن سنت بندیکت

معماران و چالش انتخاب معماری ـ کورش آصف وزیری ـ از ساگرادا فامیلیا تا نمازخانه فروتن سنت بندیکت



از همه جا پیداست. گویی نماد اصلی شهر است. از زمانی که سر برآورده همه نگاه‌ها را به خود دوخته است. معبدی در شهر هزار رنگ بارسلونا چنان رخ می‌نماید که در سرتاسر جهان بنایی یارای رقابت با آن را ندارد. باشکوه و به غایت شگفت: ساگرادا فاملیا.​
ساگرادا فاملیا یا کلیسای خانواده مقدس با وجود آنکه در گوشه‌ای از بارسلون قرار گرفته، به گونه‌ای سایه خود را بر تمام شهرافکنده که امروزه چشم انداز پایتخت کاتولونیا بدون حضور آن ناممکن است. مناره‌های گوتیک سر به فلک کشیده و متفاوت کلیسا توانسته بر آسمان شهر خطی نو بزند. این بنای باشکوه علاوه بر حضور موثر و بجا به عنوان نشانه در ساختار شهر، واجد نمایی قابل ستایش و بی‌همتا برای مکانی مقدس بوده است. تزئینات بازیگوشانه و هیجان انگیز، مجسمه‌های شگفت و گوناگون در کنار مناره‌‍‌های مرتفع و متعدد، حس و حالی بی‌مانند برای این بنا به ارمغان آورده است. گائودی در فضای داخلی کلیسا نیز به شکل اعجاب انگیزی دست به تلفیق تزئینات و نور زده است. کافی است به هنگام حرکت درون فضا سر خود را بالا بی‌آورید تا با آسمانی رویایی روبرو شوید: ستون‌های در هم تنیده، تزئینات جذاب و بازی مهیج نور...​
متن بالا ستایش‌نامه‌ای است برای یکی از دوست داشتنی‌ترین بناهای معماری دنیا. گائودی نازنین و ساگرادا فاملیا همیشه تا آنجایی برای من قابل احترام و رشک برانگیز بوده‌اند که به خود قول داده بودم روزی جایی که مجالی بود ستایش‌نامه‌ای برای این بنا و رشک نامه‌ای برای لذتی که معمار از طرح و ساخت آن برده است بنویسم. خب روز موعود فرا رسید: تماس تلفنی و پیشنهاد معرفی بنای مورد علاقه برای یک ویژه‌نامه. باید بی‌معطلی به سراغ معبد شکوه‌‌مند گائودی می‌رفتم اما هرچه با خود کلنجار ‌رفتم ‌دیدم با همه علاقه‌ام به آن، امروز نوع دیگری از معماری برایم جذاب شده است. ای کاش این سوال در گذشته از من پرسیده می‌شد تا با آب و تاب بیشتری از ساگرادای با شکوه حرف بزنم و حس و حال وصف ناپذیرش را به تصویر بکشم. اما امروز خود این سوال و معیارهای پاسخ به آن برایم رنگ دیگری دارد. پس تصمیم گرفتم ابتدا به احترام گذشته و علاقه خودم چند خطی برای آن شاهکار هیجان انگیز بنویسم و سپس از امروز بگویم.​
اما امروز. امروز شاهکار از آب درآمدن بنایی کوچک، ساده و کم هزینه بیشتر جذبم می‌کند. امروز بیش از آنکه به دنبال هیجان در یک بنا باشم به دنبال دلنشین بودن فضای آن هستم. به گمانم موفق بودن طرح در برآوردن نیازهای مخاطبان، عملکرد آن و یکدست و زیبا از کار درآمدنش در عین حفظ منطق مالی اثر و مرتبط با زمینه بودنش است، فرم‌های شگفت و تزئینات مهیج به این اندازه جذاب نیستند.​
شاید بنای مورد علاقه من بجای یک کلیسای عظیم و یادمانی بزرگ در شهری مهم، عبادتگاهی کوچک و ساده در حاشیه شهر و یا در روستایی باشد که به درستی برای آن فضا و مردمانش طراحی شده است. بنایی کوچک و البته بازهم باشکوه که این‌بار شکوهش برگرفته از خضوعی است که در برابر طبیعت اطراف و ساکنینش دارد. بنایی با مصالح آشنا و فرمی ساده که تنها تغییر فرمی آن، کشیده شدن فضای ورودی برای نزدیک‌تر شدن به گذر و قرار گرفتن در مسیر حرکت مردم است تا با فروتنی به آنان خوشآمد بگوید. کلیسایی که بجای به رخ کشیدن خود و تزئینات فراوانش، مخاطب را به آرامی در آغوش می‌گیرد و با سادگی شگفتی آورش فضا را برای عبادت وی از هر چیزی، حتی خودش، تهی می‌کند. این بنا برای چنین کاری فرم بی‌پایان بیضی را از دوران باروک وام می‌گیرد، تزئینات را به حداقل می‌رساند و تنها به تکرار ریتم عمودی ستون‌های چوبی اکتفا می‌کند...​
امروز چنین بنایی برایم جذاب و قابل احترام است. بنایی که با همه سادگی‌اش پایانی برای شکوه آن در ذهنم متصور نیستم. باشکوه و به غایت فروتن: نمازخانه سنت بندیکت، اثر پیتر زومتور، به‌سال 1988.​

.

.

.

.

مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
 

Similar threads

بالا