[ مذهبی]مسجد بزرگ شیخ زاید Sheikh Zayed Grand Mosque

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسجد بزرگ شیخ زاید، ابوظبی، امارات
بازگشایی: دسامبر 2007
مساحت: 22.412 مترمربع زیربنا، حدوداً به اندازه ی 5 زمین فوتبال!
ظرفیت: 40.000 نمازگزار

مسجد شیخ زاید به نام بنیان گذار امارات متحده ی عربی؛ شیخ زاید بن سلطان آل نهیان؛ نام گذاری شده است. این مسجد بزرگ ترین مسجد امارات و جزء 10 مسجد بزرگ دنیاست.
این مسجد 4 مناره در 4 گوشه اش دارد که هر کدام حدوداً 107 متر ارتفاع دارند. 57 گنبد این مسجد حیاط های بیرونی، اصلی و اطراف ورودی را می پوشانند. تمامی گنبد های مسجد با سنگ مرمر تزئین شده اند و تزئینات داخلی با گچ انجام شده است.از بهترین نوع سنگ مرمر رنگی و موزائیک برای پوشاندن کف حیاط مرکزی مسجد که نزدیک به 17.000 متر مربع مساحت دارد؛ استفاده شده است.
این مسجد سه رکورد در کتاب رکورد گینس ثبت کرده است: وسیع ترین فرش، بزرگ ترین چلچراغ و بزرگ ترین گنبد در نوع خودش.
وسیع ترین فرش: قطعه ی مرکزی یک فرش ایرانی دست بافت 6.000 متر مربعی است که گفته می شود بزرگ ترین فرش جهان است. 1200 زن ایرانی این فرش 45 تنی را طی دو سال بافته اند. این فرش کف شبستان اصلی مسجد شیخ زاید را که برای 9.000 نفرظرفیت دارد؛ می پوشاند.
بزرگترین گنبد: بزرگ ترین گنبد مسجد جهان، 75 متر ارتفاع و 32,2 متر دهانه دارد.
بزرگ ترین چلچراغ: یکی از 7 چلچراغی است که آلمانی ها آن ها را ساخته اند. 10 متر طول، 10 متر عرض و 9 تن وزن دارد!
منبع:
www.islamicinformation.net

ترجمه: خودم!:)








 

Sarp

مدیر بازنشسته
زیباترین مسجد جهان

زیباترین مسجد جهان

مسجد شیخ زاید در شهر ابوظبی بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید. نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده‌است که بنیان‌گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده‌است. عمارت این مسجد در جهان بی نظیر است.



این مسجد در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیرهٔ أبوظبی قرار دارد. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی بازدید از این مسجد برای گردشگران یک استثنا است.



هزینهٔ ساخت این مسجد (دو ملیار و ۱۶۷) ملیون درهم امارتی بوده‌است. أولین نماز در مسجد نماز عید قربان، سال ۱۴۲۸ هجری قمری برابر با ماه دسامبر ۲۰۰۷ میلادی برگذار شد که هنوز ساخت بناء مسجد بطور کامل پایان نیافته بود.



اگر شما بخواهید در یک جمله این مسجد را توصیف کنید باید بگویید که از دیدن آن شوکه خواهید شد! گنبدها و دیوارها با سنگ مرمر سفید پوشانده شده اند که در زیر نور خورشید به زیبایی می درخشند.



وزن ستون های طلاکاری شده آن 46 تن است.


 

Sarp

مدیر بازنشسته
در ساخت این مسجد از طراحانی از کشورها مختلف از جمله ایتالیا، آلمان، مراکش، هند، ترکیه، ایران، چین، یونان و امارات استفاده شده است و به صورت کلی طراحی این مسجد به سبک اسلامی انجام شده است.



ظرفیت مسجد ۴۰۹۶۰ هزار نفر نماز گذار در یک زمان می‌باشد.



سقف زیبا


استفاده از انواع سنگ های قیمتی و سنگ مرمر و طلای 24 عیار در ساخت مسجد.




لوستر به وزن هفت تن از بزرگترین لوسترهای جهان از جنس برنج و طلا اندود شده، که به صورت سفارشی در کشور آلمان ساخته شده است.


 

Sarp

مدیر بازنشسته
به منظور حفظ درخشندگی کریستال لوسترها، کارگران باید به طور منظم این لوسترها که 10 متر قطر دارند را تمیز کنند.


سالن اصلی آن با یک فرش بزرگ بافته هنرمندان ایرانی پوشانده شده است. این فرش که بزرگترین فرش دستباف جهان است 5627 متر مربع مساحت و 47 تن وزن دارد.



معماری اسلامی در همه جا به چشم می خورد.



لوستر پوشیده شده با سنگ های کریستال



کنده کاری های مسجد کار مهندسین چینی است.



استفاده از انواع سنگ های قیمتی از سراسر جهان
 

Similar threads

بالا