[مدیریت پروژه] - معرفی رشته مدیریت پروژه و ساخت

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
رشته مدیریت پروژه و ساخت
دوره کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت مجموعه ای آموزشی مرکب از دروس نظری و کاربردی در زمینه مدیریت پروژه ها بصورت عام و پروژه های ساختمانی و عمرانی بصورت خاص می باشد. فارغ التحصیلان این دوره ضمن آشنایی با اصول، مبانی و استاندارد های برنامه ریزی، سازماندهی ، هدایت و کنترل پروژه و سایر مباحث نوین در زمینه مدیریت پروژه با کاربرد آنان در مراحل مختلف یک پروژه آشنا می شوند. بازار وسیع نیازهای صنعت ساخت کشور در زمینه مدیریت پروژه زمینه جذب فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار خواهد بود.

کشور ایران بعنوان یک کشور در حال توسعه بخش عمده ای از درآمد سالانه خود را در بخش اجرا و توسعه پروژه های عمرانی و زیر بنائی سرمایه گذاری می کند. در این ارتباط سالانه تعداد انبوهی پروژه در بخش های مختلف زیر بنائی، عمرانی، صنعتی و خدماتی تعریف و اجرا می شوند. اجرای موفق چنین حجمی از پروژه ها، نیازمند آگاهی بخش های مختلف سرمایه گذاری، کارفرمائی، مهندسی و همچنین سازندگان و پیمانکاران از دانش مدیریت پروژه می باشد.
با توجه به تقاضای بالای بازار صنعت ساخت و ساز به تخصص مدیریت پروژه و اینکه جمع کثیری از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با صنعت ساخت کشور از قبیل مهندسی معماری- عمران- تاسیسات، طراحی شهری و... در طول زندگی حرفه ای خود مواجه با کنترل ، اجرا و مدیریت پروژه های عمرانی می باشند. آگاهی و اطلاع از روشهای برنامه ریزی، کنترل و اجرای پروژه ها ضروری بوده و در کارائی آنها تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.در این ارتباط، علاوه بر کارشناسان و مدیران فعال در بخش های مشاوره و پیمانکاری ، شاغلین و تصمیم گیرندگان بخش های اجرایی و برنامه ریزی کشور نیز نیازمند آشنایی با روشهای اداره پروژه های عمرانی در سطوح مختلف می باشند.
این دوره هدف خود را بر رفع احتیاجات صنعت ساخت کشور بطور کلی در زمینه های مدیریت پروژه، برنامه ریزی ساخت – امور اجرایی و اقتصادی استوار نموده است. مواردی از قبیل انتخاب سیستم های صحیح اجرای پروژه، امور اجرائی پروژه ها ، برنامه ریزی و اجرای طرحهای بزرگ مسکونی، عمران شهری و منطقه ای، نظارت کارگاهی و امور مربوط به مقررات و قوانین مدیریت پیمان از اینگونه اند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در یکی از مشاغل اجرایی، پژوهشی و آموزشی، در سازمان ها و نهادهای دولتی ،ارگانهای برنامه ریزی ، بنگاه های سرمایه گذاری، مهندسین مشاور، شرکت های پیمانکاری و غیره، تصدی مسئولیتهایی از قبیل کارشناس، سرپرست و مدیر واحدهای اجرایی چه در مرحله ساخت و چه در مرحله برنامه ریزی را عهده دار گردند.
دوره فوق بعنوان مجموعه ای تکمیلی برای رشته های معماری- عمران تنظیم گشته است.

دانشگاه های مرتبط
رشته مدیریت پروژه و ساخت در دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و بهشتی ارائه می شود. با اینکه محل تحصیل این رشته در دانشکده معماری در نظر گرفته شده است ولی هیچ واحد مرتبط با معماری در این رشته ارائه نمی شود و تمامی اساتید این رشته با مدرک عمران غالبا با گرایش مدیریت ساخت و یا راه و ساختمان و حتی مهندسی صنایع می باشند.به عبارتی این رشته بر بستر مهندسی صنایع و عمران قرار گرفته است.
ولی در دانشگاه تربیت مدرس و شهید بهشتی با وجود اساتید سرشناش این رشته، که خود در زمینه عمران مدیریت ساخت تحصیل کرده اند، این رشته با تاکید بر مدیریت پروژه و صرفنظر از عمرانی بودن یا نبودن پروژه ها ارائه می شود، به عبارتی می توان گفت در این دو دانشگاه این رشته با نام مدیریت پروژه و ساخت و لی در عمل تحت "مدیریت پروژه" ارائه می شود. که طبق تعریف پروژه، شامل مدیریت هر نوع پروژه اعم از عمرانی، نفت و گاز، پروژه های صنایع فضایی، دارویی و هر آنچه که بتوان تحت پروژه تعریف کرد.

به طور خلاصه می توان گفت قرار گرفتن این رشته در دانشکده معماری نامرتبط می باشد و به تازگی تصمیماتی مبنی بر انتقال این رشته به دانشکده های فنی و یا مدیریت به میان آمده است. این رشته پر متقاضی با رقابتی دشوار و ظرفیت بسیار محدود حدودا 30 نفر در این 3 دانشگاه ارائه می شود که این ظرفیت گاها تفاوت می کند به طوری بعضی سالها تا 24 نفر و بعضی سالها 34 نفر هم پذیرش شده اند.




تفاوت و شباهت دو رشته "مدیریت پروژه و ساخت" در دانشکده معماری و "مدیریت ساخت"در دانشکده عمران

تفاوت این دو رشته در نام آنها نهفته است،"مدیریت پروژه و ساخت" در دانشکده معماری و "مدیریت ساخت" در دانشکده عمران، در اولی با تاکید بر پروژه و نگاه کلان تر و با نگاه سیستمی بر پروژه ها نگریسته می شود ولی در رشته "مدیریت ساخت" در اصل نگاه ،نگاه مهندسی و جزئی تر و کارگاهی تر می باشد. برای مثال در مورد اینکه بعد از عملیات بتن ریزی ترک هایی در بتن مشاهده می شود، تصمیم در مورد اینکه این ترک ها از چه نوعی هستند،سولفوری هستند یا کلروری، نیاز به مقاوم سازی با FRP دارند یا نیازی نیست یا باید تخریب شوند تصمیماتی هستند که یک مدیر ساخت در آن واحد باید اتخاذ کند. ولی مدیر پروژه در سطحی بالاتر و کلان تر به پروژه می نگرد. بحث تامین مالی، مدیریت زمان،ریسک، هزینه، ارتباطات، منابع انسانی ، مهارتهای رهبری و تیم سازی، مذاکره و بحث های مرتبط با ساخت و....

در دانشگاه تهران با قدری تاکید بر دروس مرتبط با ساخت، این رشته در این دانشگاه نسبت به دانشگاه تربیت مدرس و بهشتی قدری به گرایش مدیریت ساخت رشته عمران نزدیکتر می شود، با بررسی موضوعات پایان نامه های این دو رشته مشخص می شود با اینکه این دو رشته در دو دانشکده مجزای عمران و معماری قرار دارند، موضوعات کاملا به هم نزدیک می باشند از طرف دیگر به طوری که دانشجویان مدیریت ساخت نیز غالبا روی موضوعات مرتبط با مدیریت پروژه تحقیق و بررسی می کنند، به طوری که ذر عمل مرز این دو رشته در این دانشگاه قابل تفکیک نمی باشد.
لازم به ذکر است این دو رشته از رشته های مورد نیاز کشور بوده و از این رو جز رشته های بسیار پر طرفدار جامعه، چه در دانشکده عمران و از طریق کنکور عمران و چه در دانشکده معماری می باشند. به طوری که در کنکور عمران در رقابتی تنگاتنگ بسته به علاقه، در بیشتر موارد زودتر از گرایش های پر متقاضی دیگر رشته عمران مانند سازه، راه و ترابری و ژئوتوکنیک، قبل از رتبه 100 ظرفیت این رشته، در یکی از دانشگاههای تهران،صنعتی شریف، علم و صنعت و امیرکبیر که ارائه دهنده این رشته می باشند تکمیل می شود.

در رشته مدیریت پروژه و ساخت نیز در رقابتی بسیار تنگاتنگ و پر ریسک معمولا تا رتبه زیر 35 ظرفیت این رشته در سه دانشگاه تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی تکمیل می شود.
هرچند که با توجه به کاربردی بودن علم مدیریت پروژه و جذابیت دانش آن برای دانشجویان و اساتید، دانشجویان، اساتید و موضوعات مورد تحقیق ایشان در رشته مدیریت ساخت عمران نیز کاملا به سمت موضوعات مدیریت پروژه گرایش پیدا کرده است به طوری می توان گفت به خصوص در دانشگاه تهران در اکثر حوزه ها در عمل این دو رشته کاملا یکسان می باشند.

لازم به ذکر است رشته مدیریت ساخت در دانشگاههایی مثل امیر کبیر و علم و صنعت به واسطه حضور اساتید بزرگی همچون دکتر رمضانیانپور و قدوسی با تخصص تکنولوژی بتن در دپارتمان مدیریت ساختشان، این رشته و موضوعات پایان نامه های دانشجویان در این دانشگاهها به سمت موضوعات ساخت سوق داده می شود، به عبارتی می توان گفت در این دانشگاهها به معنای واقعی "مدیریت ساخت" در رشته" مهندسی و مدیریت ساخت "ارائه می شود.

واحدهای درسی:
تعداد واحد های درسی دوره کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت 32 واحد می باشد که توزیع آن به شرح زیر است.
- دروس الزامی 17 واحد
- دروس اختیاری 9 واحد
- پایان نامه 4 واحد
- سمینار 2 واحد
---------------------------------------------
جمع 32 واحد
تبصره:
• دوره کارشناسی ارشد آموزش محور فاقد واحد پایان نامه بوده و بجای آن واحد درسی ارائه خواهد گردید.


برگرفته از :موسسه آموزش عالی مهر البرز




برای آشنایی با سایر گرایش های مهندسی معماری و استفاده از مطالب مشابه ، به لینک های زیر رجوع بفرمائید :


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon14.gif معرفی رشته ی تکنولوژی معماری

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon3.gif معرفی رشته مهندسی معمـــــــــاری و گرایشات آن
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
آشنایی با رشته مهندسی مدیریت پروژه

آشنایی با رشته مهندسی مدیریت پروژه

لطفا به عناوین پست ها ، دقت کنید . انواع مختلف گرایش ها مدیریت پروژه ( برای مهندسی عمران ، صنایع، معماری و رشته مدیریت در حال بررسی است . . .



آشنایی با رشته مهندسی مدیریت پروژه
مدیریت پروژه قبلاً به صورت یکی از فیلد های رشته ی صنایع بود و به این صورت بود که فارغ التحصیلان رشته ی صنایع(تولید صنعتی) به عنوان مدیر پروژه در بخش صنعتی مشغول به کار می شدند . با سیستماتیک شدن مقوله ی ساخت وساز به برنامه ریزی و مدیریت در این زمینه احساس نیاز بیشتری می شد. و در پاره ای موارد مهندسین صنایع که دانش کافی در مقوله ی ساخت نداشتند به عنوان مدیران پروژه های ساختمانی مطرح می شدند. اما حدود 6 سال است که رشته ی مدیریت پروژه و ساخت به صورت کاملاً تخصصی برای فارغ التحصیلان (دوره ی لیسانس ) رشته ی معماری و عمران آموزش داده می شود.
مدیریت پروژه به کارگیری دانش، مهارتها، ابزار و تکنیکهای لازم در اداره جریان اجرای فعالیتها، به منظور رفع نیازها و انتظارات متولیان از اجرای پروژه است. مدیریت پروژه در اجرای این مهم از دو بازوی قدرتمند برنامه ریزی و کنترل پروژه بهره می گیرد.
مهندسی مدیریت پروژه تلفیق علم ، هنر و فن است و به منظور آموزش برای انجام فعالیت های آماده سازی، نظارت و اجرای پروژه ، به ویژه پروژه های عمرانی طرح ریزی شده است.
ویژگی اصلی تخصص مهندسی پروژه ، ماهیت بین رشته ای آن است . این رشته تلفیقی از رشته های مهندسی عمران ، مهندسی معماری، مهندسی صنایع و رشته مدیریت می باشد.تاکیدات اصلی در رشته مهندسی مدیریت پروژه بر روی تلفیق دانش و اجرا،کاربردی بودن آموزه و مدیریت صحیح پروژه های عمرانی متمرکز است.
فعالیت های در نظر گرفته شده برای مهندسین مدیریت پروژه در نظام مهندسی ساختمان،جهت تصدی پست مهندس مجری تعریف شده است و در حال حاضر این وظیفه توسط مهندسین عمران انجام می شود.
لیکن از آنجا که مهندسین عمران با مهارت های مرتبط با دانش حقوقی پروژه ها ، اصول مدیریت صحیح پروژه ها و مواردی از این دست آشنایی ندارند، رشته مهندسی مدیریت پروژه با هدف رفع خلاء موجود در فعالیت مهندسین مجری طراحی گردیده است. همچنین تسلط مهندسین مدیریت پروژه بر پایه های مهندسی عمران و صنایع و اصول مدیریتی ،ایفای نقش کارشناسان در پروژه های عمرانی را بسیار پر رنگ ساخته است.
از جمله اهداف مورد نظر در طراحی رشته مهندسی مدیریت پروژه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- اعمال صحیح آئین نامه ها و مقررات مربوطه
-ارتقای کیفیت ساخت در پروژه های عمرانی
-ایمنی ، بهداشت ، بهره دهی و صرفه اقتصادی در اجرای پروژه
-مدیریت صحیح عوامل اصلی پروژه شامل هزینه ، کیفیت و زمان

توانایی های فارغ التحصیلان
مهندسین مدیریت پروژه تخصص های مرتبط با مهندسی عمران،مهندسی صنایع و اصول مدیریت و نظارت بر اجرای پروژه های عمرانی را در دوره تحصیلی خود فرا می گیرند.لذا این کارشناسان در زمینه مهارت های کاربردی و اجرایی مرتبط با سه تخصص فوق توانمند می باشند.
از جمله مهارت های تخصصی کارشناسان این رشته می توان به موارد زیر اشاره نمود:
-تسلط بر دانش حقوقی پروژه ها
-تسلط بر مقررات ملی ساختمانی و آئین نامه های اجرایی
-آشنایی با امور مالی و حسابداری ویژه
-طراحی اجرایی و نظارت براجرای پروژه
-تسلط بر انجام هماهنگی بین عوامل ذیربط پروژه
-شناخت موثر از مصالح و ماشین آلات
-آشنایی با مقررات اداری مرتبط
-ایجاد دیدگاه مبتنی بر اخلاق مهندسی در اجرای پروژه
-توانایی نقشه خوانی مهندسی
-کسب دید عمیق از ایمن سازی کارگاه ساخت

سابقه وجود این رشته در داخل و خارج کشور:
در زمان حاضر در مقطع کارشناسی سابقه ای از وجود این رشته در داخل کشور در دست نیست.
در مقطع کارشناسی ارشد تحت عنوان رشته مهندسی و مدیریت ساخت ، این دوره در دانشگاه های صنعتی امیر کبیر ، تهران، علم و صنعت و در دپارتمان مهندسی عمران ارائه می شود.
در دانشگاه های خارج کشور رشته مهندسی مدیریت پروژه با عنوان مهندسی و مدیریت ساخت در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شود .

ادامه تحصیل فارغ التحصیلان:

فارغ تحصیلان این رشته توانایی ادامه تحصیل در رشته های زیر می باشند.

الف : رشته عمران در گرایشهای :

سازه، زلزله، مکانیک خاک و پی، راه و ترابری ، مهندسی اب، سازه های هیدرولیکی،

سازه های دریای، حمل و نقل ، مدیریت و ساخت ، محیط زیست ، مهندسی رودخانه ، آب و فاضلاب

ب رشته صنایع در گرایشهای :

مدیریت سیستم و بهره وری،سیستمهای اقتصادی و اجتماعی


پتانسیل شغلی فارغ التحصیلان

از پتانسیل های شغلی محتمل برای مهندسان مدیریت پروژه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

الف)تخصص اجرا

اجرای انواع سازه های بتنی, اجرای سازه های بنایی, اجرای سازه های فلزی, اجرای مقاوم سازی ابنیه, اجرای سالن های صنعتی و سوله ها, نقشه برداری و عملیات مرتبط, اجرای تخصصی پل ها, متره و برآورد ( دستی و کامپیوتری), اجرای سازه های آبی, اجرای راهسازی و رو سازی, طرح معماری ساختمان های مسکونی و تجاری ساده

ب. تخصص نظارت

نظاارت بر ساخت انواع سازه های بتنی ,نظارت بر ساخت سازه های بنایی,نظارت بر ساخت سازه های فلزی,

ج. تخصص مدیریت

مدیریت پروژه های بزرگ,مدیر کنترل پروژه,مدیریت کارگاه,اجرای مهندسی ارزش,مدیریت امور بین پیمان و قرارداد,مدیریت مالی و حسابداری,مدیریت بحران,داوری و حل اختلافات پروژه های عمرانی,ممیزی انرژی و مدیریت مصرف انرژی,مهندسی و مدیریت ایمنی



معرفی رشته مهندسی مدیریت اجرایی

اولین چیزی که هر کس با شنیدن اسم این رشته به خاطر می آورد رشته مشهور و پر طرفدار MBAاست که این رشته هیچ ارتباط خاصی با آن نداردازجمله تفاوتهای این 2 رشته عبارتند از:

مدیریت اجرایی در گروه رشته علوم انسانی قرار می گیرد در حالی که مهندسی مدیریت اجرایی درزیر مجموعه دانشکده فنی و مهندسی است.

مدیریت اجرایی از گرایشهای مدیریتی در مقطع ارشد است ما مدیریت اجرایی در مقطع کارشناسی است.

البته خیلی ها بدلیل شباهت اسمی آنان در زبان فارسی این 2 را یکی می دانند اسمهایی مانندMBA,EMBA,…بر روی آن گذاشته اند اما نام این رشته در خارج از کشور EEMاست.

مهندسی مدیریت اجرایی با هدف بسط و توسعه دانشجویان در زمینه مهندسی به واسطه ارائه دوره های آموزشی مرتبط با اصول مختلف مهندسی (مکانیک,برق,عمران,کامپیوتر,صنایع)طراحی شده است یعنی دانشجویان این رشته پس از گذراندن تعدادی واحد مشخص به دلخواه خود پودمان تخصصی انتخاب میکنند که پس از کذراندن آن تبدیل به مهندس مدیریت اجرایی مکانیک,برق,عمران,کامپیوترو صنایع میشوند. به طوری که در قسمتی از شرکت مثلا تعدادی مهندس مکانیک فعالیت میکندکه مهندسی مدیریت اجرایی قابلیت سرپرستی و مدیریت آن را دارد(در صورتی که اکنون این سمت را یکی از مهندسان مکانیک که مهارت خاصی در مدیریت و اجرای کارهای مهندسی ندارد انجام میدهد.

دانشجویان در مقطع کارشناسی این رشته آموزشهای مرتبط با پایه های مهندسی و موضوعات پیشرفته آن را در تخصص فرا می گیرند و بالطبع پس از فرغ التحصیلی از این مزیت در حیطه شغل خود استفاده می کنند.

ویژگی اصلی این رشته ماهیت بین رشته ای آن است.این رشته تلفیقی از رشته های مکانیک و صنایع به طور کلی و عمران,برق و کامپیوتر به شکل جزیی است.

تاکید اصلی در این رشته بر قابل اجرا بودن آموخته هاست و از آنجا که بر اساس ماده 49 برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی بازنگری در رشته های دانشگاهی بر مبنای نیازهای اجتماعی بازار کار و تحولات علمی در راستای توسئه علوم میان رشته ای در ماموریت ها و ساختار دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی به صورت یک صرورت مطرح شده دانشگاه پیام نور بهئ عنوان یک نهاد علمی آموزشی توجه خود را به این امر مهم معطوف ساخته.

این رشته در خارج از کشور به لیل بالا بودن قایلیتها و توانایی های کارشناسانش در میان انجمنهای علمی حرفه ای و کسب فارغ التحصیلان این رشته می توانند در اغلب رشته های مهندسی و به ویژه رشته ای که پودمان آنرا به عنوان اختیاری انتخاب کرده اند، به راحتی ادامه تحصیل دهند. آنها توانایی ادامه تحصیل در کلیه گرایشهای رشته های مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک و مهندسی عمران را دارا می باشند.

توانایی های فارغ التحصیلان مهندسی مدیریت اجرایی

با توجه به مهارت های آموزشی ارائه شده به کارشناسان این رشته مهندسی، فارغ التحصیلان آن، توان فعالیت در 4 یا ۵ رشته مهندسی را دارند و به جای پرداختن به مبانی عمیق علمی و بدنه دانش هر یک از این رشته ها، می توانند زمینه های کاربردی آنها را در عمل بکار گیرند. لذا این کارشناسان می توانند در واحدهای صنعتی کوچک و متوسط شهرستا نها و مناطق بومی خود فعال شوند. جذب این کارشناسان در واحدهای خدماتی و اداری به واسطه توانایی آنها در تخصصهای کامپیوتر، برق و صنایع نیز امکان پذیراست. راه اندازی شبکه های کوچک رایانه ای و مهندسی رایانه های شخصی در ادارات، سازمان ها و واحدهای صنعتی، کنترل کیفیت و بهره وری و کنترل پروژه در شرکت ها و واحدهای صنعتی ، متره و برآورد در پروژه های عمرانی، طراحی و تولید به کمک کامپیوتر در واحدهای تولیدی و صنعتی و تعمیرات ونگهداری تاسیسات در ادارات و واحدهای صنعتی از جمله توانمندی های کارشناسان مهندسی مدیریت اجرایی می باشد. همچنین کارشناسان این رشته مهندسی با توجه به پودمان انتخاب شده برای گذراندن دروس اختیاری، می توانند توانمندی ها و مهارت خود را در زمینه تخصصی مورد علاقه توسعه دهند.

پتانسیل های شغلی فارغ التحصیلان

در حال حاضر با توجه به نیاز مبرم به تخصصهای توانمند در بکارگیری علوم پایه مهندسی در واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، اشتغال به کار این متخصصین با استقبال خوب واحدهای فوق همراه خواهد بود. پتانسیل های شغلی مهندسین رشته مورد بحث به دو گروه دسته بندی می شود:

الف - پودمان تخصصی

۱- نظارت و اجرای پروژه های ساختمانی کوچک٢- طراحی معماری ساختمان٣- نظارت عالیه در پروژه های ساختمانی کوچک۴- بهره بردار در پروژه های سد سازی۵- بهره بردار در پروژه های نیروگاهی کوچک۶ - طراحی، نظارت و اجرا تاسیسات ساختمان٧- نظارت و اجرا سیستم های گرمایش- سرمایش و تهویه مطبوع٨- نظارت و اجرا در کارگاه و کارخانه های ماشین سازی,٩- نظارت و اجرا در صنعت خودرو١٠ - نظارت و اجرا در صنایع ساخت و تولید 11- برنامه نویسی- مهندسی صنایع- CNC١٢ - کارشناس کنترل پروژه١٣ - مدیریت و کنترل بهره وری سیستم های اطلاعات مدیریت١۴ – کارشناس MIS١۵ - طراحی، نظارت و اجرا تاسیسات الکتریکی ساختمانی١۶ - طراحی، نظارت و اجرا سیستم های برق رسانی١٧ - بهره برداری و نگهداری ماشین های الکتریکی١٨ - نگهداری مراکز داده ای١٩ - تولید، نظارت و اجرای سیستمهای رایانه ای کوچک٢٠ - تاسیس و مدیریت شرکت های رایانه ای با موضوع سخت افزار، شبکه و اینترنت٢١ - ایجاد ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی و دروس مجازی٢٢ - طراحی شبکه های کوچک کامپیوتری

ب - پودمان تخصصی مهندسی عمران

١- مدیریت طراحی و سازه های کوچک٢- مدیریت نظارت و مهندس ناظر در پروژه های عمرانی٣- مدیریت پیمانکار، کادر فنی و اجرایی ساخت در پروژه های عمرانی۴- مدیریت نظارت عالیه، کادر فنی نظارت عالیه در پروژه های عمرانی

ج- پودمان مهندسی مکانیک

۱- طراحی و مهندسی درصنایع خودروسازی قطعه سازی٢- طراحی و مهندسی در کارخانه های ماشین سازی٣- نظارت و اجرا سیستم های اتوماسیون صنعتی

-پودمان مهندسی صنایع

١- طرح ریزی واحد های صنعتی٢- کارشناس حسابداری٣- کارشناسی کنترل کیفیت4- کارشناس MIS تجزیه و تحلیل سیستم های اطلاعات مدیریت5- تعمیرات و نگهداری۶- کارشناس کنترل تولید و موجودی

- پودمان مهندسی برق

١- نظارت بر سیستم های الکتریکی کارخانه ها ( قدرت و اتوماسیون)٢- نظارت و اجرا تابلو های برق (قدرت و اتوماسیون)٣- طراحی و ساخت ترانسفورماتور های کوچک۴- کار در کارخانه های ترانسفورماتورهای بزرگ۵- نظارت و اجرا مدارهای کنترلی و اندازه گیری الکتریکی۶- بهره برداری از واحد های مخابراتی

-پودمان مهندسی کامپیوتر

١- طراحی و ساخت بانک های اطلاعاتی٢- مدیریت پروژه های نرم افزاری در سطح کوچک و متوسط٣- تولید سخت افزارهای اتوماسیون صنعتی


منبع : برگرفته از وبلاگ کبوترانه
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مشخصات کلی ، برنامه و سر فصل دروس رشته مدیریت پروژه و ساخت

مشخصات کلی ، برنامه و سر فصل دروس رشته مدیریت پروژه و ساخت


مشخصات ِ کلی ، برنامه و سر فصل دروس رشته مدیریت پروژه و ساخت

دوره ی کارشناسی ارشد رشته ی مدیریت پروژه و ساخت / گروه هنر

مصوب سیصد و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی

.
.
.
.
:gol:
 

پیوست ها

  • 5-23-m.pdf
    490.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
تاریخچه مدیریت پروژه

تاریخچه مدیریت پروژه

* گانت چارت در اوائل دهه 1900 ميلادي :
* تاريخچه تكوين بارچارت به دوران جنگ جهاني اول ميرسد ؛ جائيكه يك آمريكايي به نام هنري گانت براي نخستين بار بارچارت را براي برنامه‌ريزي و كنترل پروژه‌هاي موسسه كشتي‌سازي‌اش بكار برد . به پاسداشت اين اقدام نام گانت قبل از عنوان بارچارت تداعي كننده اين اقدام ارزشمند است . كتاب مرجع مهندسان صنايع اشاره مي‌دارد كه هنري گانت به كمك ابزار ابداعي خود در خلال جنگ جهاني اول توانست زمان ساخت كشتيهاي ترابري خود را به ميزان چشم‌گيري كوتاه نمايد . امروزه گانت چارت بدليل ساده و قابل فهم بودن آن , به عنوان روشي جالب و پرطرفدار به شكل وسيعي در دنيا جهت مديريت زمان پروژه‌ها به كار برده مي‌شود . يافته‌هاي يك پژوهش در ميان كاربران نرم افزار برنامه‌ريزي و كنترل پروژهMicrosoft Project نشان داد كه هشتاد درصد مديران پروژه‌ها در دنيا ترجيح مي‌دهند‏ براي برنامه‌ريزي و كنترل پروژه‌هايشان از گانت چارت استفاده نمايند .

مديريت پروژه در دهه 1950 و 1960 ميلادي :
* تقريبا غالب تكنيك‏ها و روشهاي مديريت پروژه كه ما امروزه از آنها استفاده مي‏كنيم‏ توسط وزارت دفاع ‏, صنايع نظامي و سازمان هوافضاي ايالات متحده در خلال سالهاي دهه 1950 و 1960 ميلادي ابداع و توسعه يافته‏اند كه روشهايي همچون روش Pert , ارزش بدست آمده , مهندسي ارزش و ساختار شكست كار از آن جمله‏اند . صنعت ساختمان نيز در تكوين و توسعه روشهايي همچون روش مسير بحراني , روش نمودار پيش‏نيازي , استفاده از نمودار شبكه‏اي و تسطيح منابع ياري رسانده است . در جريان اين تحولات , پروژه‌هاي بسيار بزرگي همچون پروژه فضايي آپولو و يا ساخت نيروگاههاي اتمي در اين دوران اجرايي گرديدند .
* يكي از نخستين كاربردهاي علمي و مدرن مديريت پروژه در ساخت اولين زيردريايي هسته‌اي در دهه 1950 در آمريكا صورت گرفت ؛ درياسالاري به نام Adm. Hyman Rickoverمدير پروژه اين طرح ، براي اولين بار جهت هماهنگ كردن صدها پيمانكار ، هزاران منبع و اطمينان از اجراي به موقع پروژه ، روشي جديد كه امروزه با نام Pert شناخته مي‌شود ، ابداع نمود . هرچند بدون وجود كامپيوتر عمليات دستي محاسبه مسيربحراني بسيار دشوار بود اما كمك بسيار زياد اين روش و اجراي موفقيت‌آميز پروژه مذكور موجب شد تا همگان به اهميت علم جديد پي برند . ساليان پس از آن ، اين تكنيك در پروژه‌هاي ساخت فضاپيماها و ديگر پروژه‌هاي نظامي و غير آن ، بارها و بارها استفاده شد .
* پيشرفت مهم ديگر بدست آمده در اين سالها , تعريف و تكوين مفهوم مسئوليت واحد براي پروژه‌هاي چندبخشي بود ؛ اين مفهوم هنگامي به كار مي‏رود كه يك فرد در پروژه مسئوليت كاري را در پروژه از ابتدا تا تكميل پروژه برعهده مي‏گيرد . عملي ساختن اين مفهوم , تيم پروژه را در به اشتراك نهادن منابع و ياري رساندن به يكديگر در ماتريس ساختار سازماني پروژه كمك مي‌كند .
* 1960 :پژوهشهاي عملي Nasa پيرامون مفهوم ماتريس ساختار سازماني پروژه‌ها .
* 1962 : Nasa سيستم Pert را معرفي نمود . در اين تكنيك تاكيد ويژه‏اي بر مفاهيم ساختار شكست كار و كنترل هزينه شده بود .
* 1963 : معرفي مفهوم ارزش بدست آمده در پروژه‌ها توسط نيروي هوايي آمريكا .
* 1963 : مفهوم چرخه حيات پروژه توسط نيروي هوايي ايالات متحده تكوين يافت .
* 1964 : براي نخستين بار سيستم مديريت پيكربندي پروژه توسط Nasa به عنوان مجموعه رويه‌هاي اداري براي تعريف , مستندسازي و خصوصا كنترل فيزيكي سيستم يك پروژه و همچنين بازنگري و مستندسازي تغييرات پيشنهادي در اين سيستم طراحي گرديد .
* 1965 : وزارت دفاع و Nasa در امريكا , سيستم قراردادهاي خود را از قراردادهاي هزينه به‌علاوه درصدي از سود , به سيستم قراردادهاي هزينه به‌علاوه جايزه يا قراردادهاي قيمت ثابت تغيير دادند .
* 1965 : در اواسط دهه 1960 ميلادي دنيا شاهد رشد شگرف استفاده از تكنيك‏هاي مديريت پروژه نوين در صنعت ساختمان بود .
* 1965 : شكست پروژه ساخت بمب‏افكن TSR-2, عملا مشكلات و دردسرهاي همزماني توليد و توسعه ، پيش از تكميل طراحي در پروژه‌ها را به اثبات رسانيد . فقدان مديريت صحيح بر افزايش دستور كار پروژه , هزينه‏ها و تاخير‏هاي پروژه را بسيار بالا برد و در نهايت موجب شكست پروژه گرديد .
* 1966 : يافته‌هاي يك پژوهش منتشره در اين سال نشان داد كه اغلب ، زمان كافي براي مراحل تعريف و آماده‌سازي پروژه در چرخه حيات پروژه‌ها در نظر گرفته نشده و دقيقا به همين دليل مغايرتهاي فراواني در كنترل استاندارد زمان و هزينه پروژه‏ها و همچنين كنترل ناكافي تغييرات طراحي بوجود مي‏آيد .
* 1969 : موسسه بين‏المللي مديريت پروژه به عنوان اولين موسسه رسمي مديران پروژه تاسيس گرديد . يكي از مهمترين دستاوردهاي تاسيس اين موسسه , تدوين استاندارد جهاني دانش مديريت پروژه بوده است ؛ ازين پس بود كه دگرگونيها و پيشرفتهاي حوزه مديريت پروژه ، صورتي منسجم و مدون به خود گرفت .

پروژه چيست ؟‌ مديريت و كنترل پروژه به چه معناست ؟

* در زبانهاي گوناگون و حتي در سازمانهاي مختلف هر كشور در مورد واژه‌هاي برنامه ، طرح يا پروژه ، اختلافات لغوي ، معنايي و قانوني وجود دارد ؛ از اين رو چهارچوب آنان روشن و آشكار نيست و گاه به جاي يكديگر نيز استفاده مي‌شوند .
* آرمانها و اهداف تعيين‌شده حكومت در سطح برنامه‌ريزي بلندمدت يا استراتژيك ، برنامه (Plan) ناميده مي‌شود كه اين برنامه‌ها داراي اهداف كيفي مي‌باشند . مانند برنامه توسعه صنايع شيميايي ، برنامه توسعه شبكه راه‌هاي كشوري ؛ دستيابي به اين اهداف و آرمانها در يك فاصله زماني بلندمدت كه معمولا بين ده تا بيست‌وپنج سال است ، امكانپذير مي‌باشد .
* پس از اينكه برنامه‌ها در سطح برنامه‌ريزي بلندمدت مشخص گرديدند ، هر برنامه در سطح برنامه‌ريزي ميان‌مدت يا تاكتيكي توسط مديريت طراز اول يا سيستم اجرايي كشور به مجموعه‌اي از طرحها (Program) يا برنامه‌هاي اجرايي تفكيك مي‌شود كه شامل مجموعه‌اي از تصميمات مقطعي يا اجرايي هستند كه ظرف پنج تا ده سال آينده بايد اجرا و به نتايج موردنظر برسند .
* هر طرح در سطح برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت يا اجرايي توسط واحدهاي ستادي يا سطوح مديريت مياني نظام اجرايي كشور به مجموعه كارها و عملياتي كه آن را پروژه (Project) مي‌نامند ، تبديل و تقسيم مي‌شود .
* تعريف برنامه‌ريزي: فرآيند برنامه‌ريزي ، تعيين توالي و توازي فعاليتهاي لازم براي اجراي يك پروژه با در نظر گرفتن زمان مورد نياز براي اجراي هر فعاليت و كيفيت تعيين شده براي آن فعاليت است .
* تعريف كنترل پروژه: كنترل پروژه فرايندي است در جهت حفظ مسير پروژه براي دستيابي به يك تعادل اقتصادي موجه بين سه عامل هزينه ، زمان و كيفيت در حين اجراي پروژه ، كه از ابزار و تكنيك‌هاي خاص خود در انجام اين مهم كمك مي‌گيرد . در واقع كنترل ، اجراي دقيق و كامل برنامه تدوين‌شده براي پروژه است ، بگونه‌اي كه هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخيص علل و طرح اقتصادي‌ترين فعاليتها ، پروژه را به نزديك‌ترين حالت ممكن در مسير اوليه و اصلي خود بازگرداند .

منبع : وبلاگ
projectengineering
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
Project Management Engineering Catalog

Project Management Engineering Catalog

* دانشگاه پیام نور - دانشکده مهندسی دانشگاه پیام نور

* معرفی رشته مهندسی مدیریت پروژه - Project+Management+Engineering+Catalog

برای مطالعه ی مطلب ، فایل ضمیمه را دانلود کنید . . .
 

پیوست ها

  • Project+Management+Engineering+Catalog.pdf
    121.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا