مدیریت پروژه سازمان

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سازمان‌های پروژه محور نیازمند توابعی هستند که بتوانند تقاضای پروژه‌هایی که به صورت همزمان در حال کار هستند و به وسیله کاربران مختلف در نقاط مختلف مدیریت می‌شوند را برآورده کنند و باید بتوانند تمام ویژگی‌های چرخه پروژه را از برنامه‌ریزی و تخصیص منابع، کنترل لجستیک و خدمات بعدی در فاز گارانتی و نگهداری تامین کنند.

هر راه‌حلی نیازمند انعطاف‌پذیری است تا بتواند تمام سطوح پیچیده را از پروژه‌هایی که تنها نیاز به یک مدیریت ساده زمان و مواد تا پروژه‌هایی که شامل لجستیک سنگین هستند برآورده کند.
مدیریت پروژه سازمان (enterprise project management) یا EPM یک رشته در توسعه سازمانی (organizational development) است که پشتیبان یک‌پارچگی مدیریت، برای تطابق با تغییرات سازمانی می‌باشد. مدیریت پروژه سازمان روشی است برای تفکر، ارتباط و کار تحت پشتیبانی سیستم اطلاعات که منابع سازمان را در ارتباط مستقیم با چشم‌انداز رهبر (leader's vision)، استراتژی ماموریت (mission strategy) و اهداف (goals and objectives) به پیش‌برنده سازمان، سازمان‌دهی می‌کند. به زبان ساده، EPM فراهم‌کننده یک چشم‌اندازه 360 درجه‌ای از تلاش‌های تجمیعی سازمان است.


در سالیان اخیر پیشرفت روش‌های مدیریتی IT، مدیریت پروژه سازمان واضح‌تر شده است: در حالی که در دهه 1960، عموما تمرکز بر روی مدیریت یک پروژه بود، در دهه بعدی تمرکز بیش‌تر بر روی این بود که ممکن است یک پروژه، تنها پروژه یک سازمان نباشد. در سازمان ممکن است همزمان با پروژه، چندین پروژه دیگر نیز وجود داشته باشد و یا ممکن است پروژه بخشی از یک یا چند برنامه باشد. بنابراین می‌توان از منابع (انسانی) مشترک با پروژه‌های دیگر نیز کمک گرفت.

Enterprise-Project-Management2.jpg

به منظور تسهیل اداره کردن، لازم است که بتوانیم شرایط تمام پروژه‌ها و دیگر منابع سازمان را به وسیله مجموعه‌ ترجیحا یک‌نواختی از پکیج روش‌های کاربردی مدیریت، پایش کنیم و در دسترس قرار دهیم. معمولا سازمان‌هایی که روش کاری مدیریت پروژه سازمان را قبول کرده‌اند، یک اداره مدیریت پروژه (Project Management Office) یا PMO و یا اداره مدیریت پروژه سازمانی (Enterprise Project Management Office) یا EPMO راه‌اندازی می‌کنند که به دلیل این که محدوده آن تمام سازمان است، در زمینه نشان‌دادن اولویت‌های سازمان موفق‌تر از PMOهای سنتی هستند. PMOها یکی از روش‌های مدیریت پروژه مانند پرنس2 (PRINCE2) و PMBOK را انتخاب و قبول می‌کنند و یا از مفاهیم اصول رقابتی IPMA برای گواهی‌دهی به مدیران پروژه و به عنوان پایه‌ای برای دانش، تجربه و رفتار آن‌ها پیروی می‌کنند. همچنین ممکن است از یک سیستم نرم‌افزاری برای پشتیبانی از مدیریت پروژه سازمان استفاده کنند.

تکامل بعدی مدیریت پروژه سازمان این است که نه تنها برای پروژه‌های موجود برنامه‌ریزی و مسیریابی کند، بلکه یک پورتفولیو (portfolio) بر حسب سایز بودجه، تقویم سالیانه، سال مالی، خط کسب و کار و مانند آن برای پروژه‌های کنونی و آتی (تقاضا) ایجاد می‌کند که به آن مدیریت پورتفولیو پروژه (Project Portfolio Management) می‌گویند. همانند مدیریت سهم پورتفولیو (portfolio of shares)، مدیریت پورتفولیو پروژه فعالیتی است برای انتخاب این که کدام پروژه‌ها بر حسب مقادیر مورد انتظار، در پورتفولیو باقی بمانند و کدام‌یک از آن‌ها به دلیل منزوی شدن یا به دلیل این که مقدار اولیه محاسبه شده را برآورده نکرده‌اند از پورتفولیو خارج شوند. مدیریت پورتفولیو پروژه شامل ایجاد سناریوهای مختلف برای تصمیم‌گیری این که کدام‌یک بهترین پورتفولیو برای یک سال، کسب و کار، بودجه و ... مشخص هستند، می‌شود. زمانی که بر روی محتوای پورتفولیو توافق شد، نکته کلیدی این است که به صورت پیوسته پروژه‌های مختلف را بر حسب کیفیت، هزینه و برنامه زمانی مورد بررسی قرار دهیم.

مدیریت پروژه یک سازمان نیازمند اجرا در سایه بالندگی مدیریت پروژه سازمان و قرار گیری روش‌ها، فرآیندها و اداره ساختارهایی در جای خود است. سازمان‌های مشاوره مختلفی برای انجام چنین عملیاتی وجود دارند.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
موسسه کنترل پروژه PMI

موسسه کنترل پروژه PMI

IPMA در سال ۱۹۶۵ و قبل از پیدایش PMI آغاز به کار کرد. IPMAقدیمی ترین انجمن مدیریت پروژه می باشد. IPMA فدراسیون شرکت هایی که در شرکت هایی که در کشور های مختلف به صورت مستقل تاسیس شده اند حدود ۵۰ کشور اعضای IPMA را تشکیل میدهند و حضرو پر رنگ شان در اروپا می باشد. علی رغم وجود مخالفت هایی بین IPMA و PMI این دو نهاد اخیرا همکاری های برای ارتقا سطح آموزش داشته اند (۲۰۱۱ CABLE). PMI بزرگ‌ترین و معتبرترین نهاد در زمینه مدیریت پروژه است که با ۱۵۰ هزار عضو در ۱۲۵ کشور در این زمینه مشغول به فعالیت است آمار بازدیدکنندگان از وب‌سایت این سازمان حدود ۴ میلیون مورد در سال گزارش شده است. این مؤسسه از زمان تأسیس تاکنون استانداردها، سمینارها و برنامه‌های آموزشی متعددی را پایه‌گذاری کرده است. کتاب‌ها و مجلات متعددی نیز توسط این مؤسسه منتشر شده و یا در حال انتشار است که از آن جمله می‌توان به project management pm network، projectmanagement quarterly، journal و pmi today اشاره کرد. ادامه مطلب
 
بالا