مدیریت مهدوی زمان

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم


حرف از انتظار و ظهور که می شود ، قلبهایمان می تپد و عاشقانه هایمان گل می کند !

دلمان پر می زند که زودتر ساعت فراق به سر آید و چشممان به دیدار مه رویش روشن شود !
راهی طولانی از اعماق تاریخ تا کنون برای رسیدن سر کویش طی کردیم و حال چند قدمی بیش نمانده !

وجود آن یگانه روزگار را هیچ حجب وفاصله ای نیست و این فاصله ها را ما می سازیم با غفلت هایمان ، با گناهمان و با دوریمان!
پس لاجرم فاصله ها را هم ما باید کم کنیم با قدم هایی که هر روز به سوی ظهور مولایمان بر می داریم !
با لحظه هایی که می توانیم بهتر و بیشتر از آن استفاده کنیم در جهت رشدمان ، عبادتمان ، ثبت همدلی ها و آفریدن

دوستی ها با

مدیریت مهدوی زمان!

مدیریت مهدوی زمان تلاش وتکاپویی الهی برای رسیدن به مقام "صاحب الزمانی" است؛مقامی که استعداد وتوانمندیش در تمام آدمیان به ودیعه نهاده شده است ودر وجود انسان کامل به فعلیت وشکوفایی کامل رسیده است .



بحث مدیریت زمان هم در قرآن وهم در کلام امامان معصوم ما مورد تاکید و سفارش است که متاسفانه در جهان غرب که این بحث ریشه دینی و الهی ندارد و توسط اندیشمندان و روان شناسان ( انسان های معمولی ) ارائه شده بسیار بهتر وبیشتر از کشورهای اسلامی مورد توجه و عمل قرار گرفته و اثرات مثبت آن در آنجا بیشتر آشکار است.



قرآن هدف خلقت ما را بندگی بیان کرده است؛ بنابراین در همه شئوون زندگی؛ گفتار، پندار و رفتارهای فردی، اجتماعی، معاشرتی، سیاسی، اقتصادی، تفریحی باید رضایت خدا، محور کارهای ما قرار گیرد. امام کاظم (ع) مى فرمایند: تلاش کنید که زمانتان را چهار قسمت کنید:.
.1بخشی براى مناجات با پروردگار،2.ساعاتى براى امر معاش، 3 . قسمتی براى معاشرت با برادران راستگویى که عیوبتان را به شما مى شناسانند و در باطن خالصانه دوست شمایند، 4. زمانی را نیز براى لذات حلالتان در نظر بگیرید و به واسطه این ساعت چهارم (لذات حلال) است که قادر به انجام سه ساعت دیگر هستید. [1]

همه این چهار قسمت براساس هدف خلقت، باید در مسیر عبادت و بندگی خدا باشد؛ بنابراین بندگی خدا دو گونه است بندگی خاص که به شکل نماز و روزه و..است و بندگی عام که در کار، معاشرت و تفریح است یعنی این سه هم سوی با هدف کلی خلقت یعنی بندگی خدا باید باشد.


مراحل خودتربیتی [2]


از دقیق‌ترین راه برای خودسازی و تقویت قدرت اراده و اجرایی کردن برنامه‌های زندگی است. این برنامه با دقیق‌ترین برنامه هایی که روان شناسان برای کنترل خود و تقویت اراده داده‌اند همخوانی دارد و شامل مراحل زیر است:


1- مشارطه: از اول صبح با خود یا فرد محترم و مورد قبولی، عهد (کتبی یا شفاهی) می‌کند که کاری را انجام دهد یا ترک کند.


2- مراقبه: در طول روز بر حسن اجرای شرط و پیمان خود مراقبت دارد.


3- محاسبه: شب حساب و کتاب می‌کند که چقدر موفق بوده و چقدر در برنامه کاهلی داشته است


4- معاتبه: اگر موفق بوده خود را تشویق کلامی و اگرناموفق بوده خود را تنبیه و سرزنش کلامی می‌کند


5- معاقبه: مرحله‌ای شدیدتر از معاتبه و سرزنش است در رفتار خود را تشویق یا تنبیه ( انفاق، روزه، و..) می‌کند. [3]

به یاد داشته باشید:

- در جدول الگوی دینی مدیریت زمان براساس تقسیم ساعات به چهار قسمت و الگوی 5 مرحله‌ای خودسازی و برنامه هفته حرکت می کنیم.



در صورت موفق بودن به خود نمره مثبت (پاداش مانند خرید عطر برای خود یا تماس به دوست صمیمی و..) در صورت سستی و اهمال کاری به خود نمره منفی (جریمه مانند انفاق، شستن ظروف و..) بدهید.



آیت الله بروجردی عهد کرده بود اگر بی جهت تندی کند و عصبانی شود یک سال روزه بگیرید و شهید رجایی عهد کرده بودند اگر نماز اول وقتش ترکش شود، فردای آن روز را روزه بگیرد.
در حدیث تقسیم شبانه روز به چهار قسمت به معنی چهار قسمت مساوی ( 4 تا 6 ساعت) نیست.


- براساس روایات و توصیه های پزشکان به 7-8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز داریم و بهتر است شب زودتر بخوابیم تا سحر خیز، کامروا و بانشاط باشیم.


- برنامه مکتوب به دلیل عینی بودن و درگیر شدن بخش خاکستری مغز مفیدتر از برنامه ذهنی است.


- براساس این چهار ساعت، هر فردی می تواند در زندگی برای خود، برنامه فردی متعادل تنظیم کند. یعنی زمانی عبادت فردی کند، به کار شخصی خود برسد، با دوستان خود باشد و در آخر و ورزش، تفریح مورد علاقه خود را بپردازد.


- در عبادات نباید مستحبات را بر خود تحمیل کرد چون این کار به اصل واجبات نیز ضرر می زند و نشاط را می گیرد ولی باید مراقب وسوسه های شیطان هم باشیم تا با وسوسه، همیشه احساس بی حالی نکنیم و از مستحبات در حد نشاط بی بهره نشویم. [4]


- عبادت ده جز دارد، نه قسمت آن تلاش برای کسب رزق حلال است. علامه جعفری می گوید اسلام آن قدر به کار سفارش کرده است که می توان گفت اسلام دین تلاش و کار است. ویکتور فرانکل نویسنده کتاب انسان در جستجوی معنا اعتقاد دارد که کار خلاقانه از مهم ترین عوامل معنابخش به زندگی است.


-تفریح به موقع مانند روغن ماشین است؛ اگر بدون روغن با ماشین سفر برویم موتور آسیب می بیند ما هم اگر به موقع استراحت و تفریح نکنیم آسیب می بینیم. طلاب می گویند: «هر که شود تعطیل او تحصیل، شود تحصیل او تعطیل.»



- احساس گناه در هنگام تفریح به موقع و متناسب به دلیل احساس عقب افتادن از کار یا احساس گناه از لذت بردن در حالی که مثلا مادر یا برادر در گرفتاری است، باوری سمّی است که باید از بین برود. بله به موقع برای آن‌ها هم برنامه خاص خودشان را خواهید داشت.



- آیت الله بهجت به زود خوابیدن و سحر خیزی سفارش می کردند و می گفتند باید قسمتی از برنامه شبانه روزی شما اختصاص به خانواده باشد روی همین اصل به شوخی به طلاب می فرمودند: بعد از تلاش روزانه وقتی به خانه بر می گردید کتاب های تان را پشت در بگذارید (کنایه نکشیدن کار به امور خانواده و اهل عیال) ولی مراقب باشید دزدی کتاب هایتان را نبرد. [5]




منابع :

1.«اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَکُونَ زَمَانُکُمْ أَرْبَعَ سَاعَات»؛‏ 1. سَاعَه لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ :2. وَ سَاعَه لِأَمْرِ الْمَعَاشِ: 3. وَ سَاعَه لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَالثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَکُمْ فِی الْبَاطِنِ:4. وَ سَاعَه تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات‏:تحف العقول، ص 409.بحارالأنوار، نیز رک: جلد 75، ص346.


2. مرابطه


3 . مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص 370، مسعود آذربایجانی، اخلاق اسلامی، ص223 و 224.



4. علی ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «لا قُربَه بِالنَوافِلِ اِذا اَضرَّتْ بِالْفَرائِضِ» نوافل (مستحبات) اگر به واجبات ضرر برسانندموجب تقرب به درگاه خدای تعالی نخواهند بود. نهج البلاغه، حکمت 30.

5. ماهنامه فرهنگی اجتماعی و آموزشی قدر، محمدحسین قدیری، ش59، 1391.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
حجت الاسلام حیدری کاشانی در برنامه سمت خدا ضمن توضیحاتی پیرامون مقام صاحب الزمانی و تعریف آن به جایگاه اسلام از دیدگاه علم مدیریت پرداخت و گفت:

اسلام مدیریتی ترین آیین جهان است. آموزه های آیات و روایات بیشترین تاکید را بر مدیریت زمان دارد. امام علی (ع) می فرمایند: لحظات باقیمانده عمر انسان قیمت ناپذیر است و ارزش نمی توان روی آن گذاشت. به واسطه این زمانهای باقیمانده می توان گذشته را جبران کرد و آینده و ابدیت را تأمین کرد. اگر می خواهیم به پیشرفته ترین و تکاملی ترین الگوی مدیریت زمان برسیم باید با مقام صاحب الزمانی مولا ارتباط برقرار کنیم و او را الگو و مقتدا قرار دهیم. این کارشناس مذهبی به بیان روایتی از امام رضا علیه السلام در باب مدیریت زمان اشاره کرد:


امام رضا (ع) می فرمایند: ۲۴ ساعت روزانه باید به ۴ قسمت تقسیم شود (اِجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ)

۱- سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ ( ساعتی برای عبادت و مناجات )

۲- سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ ( ساعتی برای معیشت )

۳- سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ ( ساعتی برای معاشرت)

۴- سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِكُمْ (ساعتی برای لذت و استراحت )


قسمتهای مختلف شبانه روز در روایات

غیر از روایات ذکر شده در بالا روایات دیگری نیز در مورد ساعات روزمره آمده است که در این برنامه به نمونه هایی از آن اشاره شد:

۱- یک سوم پایانی شب : بهترین زمان برای رسیدن به این کمالات یک سوم پایانی شب است این زمان انسان را به زیبایی در چهره و معیشت و افزایش روزی میرساند.

۲- نماز صبح اول وقت : کسی که نماز صبح را اول وقت و به جماعت بخواند دواثر دارد.۱- نماز او در بین نیکان و ابرار عالم بالا میرود ۲- در طول روز جزو متقین به حساب می آید.

۳- بیداری بین الطلوعین: وقتی است که به شدت از خواب نهی شده است. این خواب برکت سوز و نکبت بار است.

۴- صبح علی الطلوع : شروع به کار و کسب روزی ( انسان را خوش روزی میکند و حافظه را قوی میکند)

۵- خواب قیلوله: خواب قیلوله قبل از نماز ظهر و یا خواب قیلوله بعد از ظهر به مدت ۱۵ تا ۴۵ دقیقه

۶- نماز ظهر و عصر که سفارش شده این دو نماز با ۲ تا ۳ ساعت فاصله خوانده شود.

۷- خواب پیش از غروب و بین العشایین به شدت نهی شده است. زیرا جنون آور و حافظه را از بین می برد

۸- هرگز نماز مغرب و عشا را عقب نیندازید. سفارش شده نماز عشا را ۲ ساعت بعد از نماز مغرب خوانده و سپس به خواب برویم.

۹- نماز عشا به نماز خواب هم تشبیه شده است. ۲ ساعت بعد از نماز مغرب بهترین زمان برای استراحت و لذت است . به گونه ای که خستگی انسان از بین برود و خود را برای مناجات شبانه آماده کند.


http://samtekhoda.tv3.ir/index.php?...le&id=1299:920405&catid=66:kashani&Itemid=300
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سبک زندگی مهدوی

سبک زندگی عبارت است از مجموعه رفتارها، مدل ها و الگوهای کنش های هر فرد که معطوف به ابعاد هنجاری، رفتاری و معنایی زندگی اجتماعی او است و از نظام ارزش های وی بسیار تأثیر می پذیرد. داشتن مدیریت جهادی مورد بررسی قرار گرفت و در این شماره به مدیریت زمان مهدوی پرداخته می شود(این بحث بطور مبسوط در سایت کانون انتظار موجود می باشد).

از مهمترین بنیان های مدیریت جهاد و مهدوی در عرصه های گوناگون زندگی سیطره بر زمان و مدیریت لحظه لحظه آن است. زمان، گرانبهاترین و ارزشمندترین گنجینه ای است که پروردگار هستی در اختیار انسان نهاده است؛ گنجینه ای پر بها که مدیریت موفق زندگی بدون مدیریت و بهره مندی بهینه از آن امکان نخواهد داشت.


اهمیت مدیریت زمان: پیامبر اعظم(ص)می فرمایند:"به لحظه لحظه عمرت بخیل تر باش تا به درهم و دینارت"(شیخ طوسی، امالی،ص527).

همچنین امام علی(ع) می فرمایند: "باقی مانده عمر انسان قیمت ناپذیر است؛ چرا که بوسیله آن از دست رفته ها جبران می شود و آنچه را مرده است زنده می گرداند"(علامه مجلسی، بحارالانوار، ج6،ص138).

عمر، سرمایه اصلی هر انسانی است. همه خیرات بوسیله همین ساعات زودگذر بدست می آید. همین سرمایه است که می تواند سرمایه ابدی و بهشت جاودان را برای انسان تدارک ببیند. لحظه به لحظه از این سرمایه کاسته می شود بنگریم که چگونه مصرفش می کنیم؟ در کجا مصرفش می کنیم؟ و در چه راهی آن را خرج می کنیم؟

معنای مدیریت زمان: از دست دادن فرصت ها، وقت کشی نیست، خودکشی است!

مدیریت زمان به معنای بهره وری مفید از تمام فرصت ها و در گردش نگه داشتن لحظه لحظه زمان و حاکمیت بر زمان است.
زمان ملاک حرکت در قلب هستی است.

مدیریت زمان، همپایی مثبت با زمان برای حرکت موفق در قلب هستی است که خود سرآغاز جهش و رمز بزرگ تحول و تحرک در تمام عرصه هاست.


-بهترین راهکار مدیریت زمان: زمان پدیده ای وحشی، صیدی گریزپا و موجودی نادیدنی است که شکار آن، صیادی ماهر، دقیق، مصمم، قاطع، خستگی ناپذیر و فوق انگیزه می طلبد.

از بهترین راهکارهای شکار این صید نامرئی و شتابان بهره گیری از سیره علمی و عملی موفق ترین صیادان آن است.

-مدیریت مهدوی زمان: در سایه سار ولایت، مدیریت و تربیت انسان کامل که خود به نهایت درجه مدیریت بر زمین و زمان رسیده است آدمی می تواند از محدوده زمان گذر کند و به پیشرفته ترین و کارآمدترین الگوی مدریت زمان یعنی مدیریت مهدوی زمان نائل گردد؛ چنانچه آن حضرت بدین مقام رفیع نائل گشته است.

-اسوه مدیریت زمان: انسان کامل عصر ما کسی است که از تمام حدود مادی و ابعاد زمانی گذر کرده. به مدیریتی الهی و احاطه ای فرامادی بر زمان و مکان نائل گشته است. از همین روست که او را صاحب زمان می خوانیم؛ چرا که زمان بر او نمی گذرد بلکه او بر زمان تسلط و احاطه دارد نه اینکه زمان بر او احاطه داشته باشد.

-معنای مدیریت مهدوی زمان: مدیریت مهدوی زمان به معنای الهام گیری و اسوه پذیری از شیوه علمی و سیره عملی امام مهدی در کنترل و مهار زمان است.


مدیریت مهدوی زمان بهترین و ماندگارترین بهره گیری از زمان با اقتدا به صاحب و سرپرست زمان است.
مدیریت مهدوی زمان، تلاش و تکاپویی الهی برای رسیدن به مقام صاحب الزمانی است؛ مقامی که استعداد و توانمندی اش در نهاد تمام آدمیان به ودیعه نهاده شده است و در وجود انسان کامل به فعلیت و شکوفایی کامل رسیده است.
مدیریت مهدوی زمان به معنای حرکت موفق و تکاپوی پرنشاط در قلب هستی و همگامی و همنوایی مثبت با نبض پنهان هستی است.
مدیریت مهدوی زمان به معنای آگاهی از پیشرفته ترین و تکامل یافته ترین "الگوی مدیریت زمان" و اقتدای عملی به صاحب آن است.
امام حسین(ع): "پروردگارا با تدبیرت مرا از تدبیرم و با اختیارت مرا از اختیارم بی نیاز گردان(فرازی از دعای عرفه).

مدیریت مهدوی زمان بدین معناست که در انتخابی آگاهانه و عارفانه جسم و جان و زمانمان را به سرعت تحت تدبیر و مدیریت الهی کامل ترین انسان عصر خویش قرار دهیم و از میان برترین راه بسوی عزتمندانه ترین معیشت و سعادت این جهانی و آن جهانی خویش ره پوییم.


ادامه دارد.....
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار

اصول مدیریت مهدوی زمان

-اصل مدیریت سرنوشت با عمل گرایی: "و آدمی را چیزی جز آنچه کوشیده است، نخواهد بود و حاصل کوشش وی زودا که دیده شود"(نجم، 39و40).

سرنوشت شما در اختیار و کنترل خود شماست. آنچه بدست می آورید نتیجه کار خود شماست. این شما هستید که آینده خود را می سازید. فردای شما محصول عملکرد امروز شماست.


-اصل تبدیل رویکرد منفعلانه به فعالانه: فردای شما در گرو عملکرد امروز شماست... اینک وقت آن است کاری عالی را در زندگانی خویش رقم بزنید و آن اینکه با عزمی جزم، زمام جسم و جان خویش را در دست بگیرید و بهترین سرنوشت های این جهانی و آن جهانی را برای خویش بیافرینید.

-اصل قرارگرفتن در شمار انسان های فعال:"پس همینک در کارهای نیک از یکدیگر پیشی گیرید" (بقره/148).
انسان ها دو گونه اند: فعال یا منفعل. در میان مردم جهان، فقط حدود 10درصد فعالند و 90درصد دیگر منفعلند!


انسان های فعال دارای ده ویژگی بنیادی و اساسی هستند:

1- خلق کننده آینده با همت و تلاش سازنده

2-با انگیزه، شاداب و سرزنده

3-بلند همت و دارای ایده های عالی و خلاقانه

4-پویا، عمل گرا، خودساخته و وارسته

5- کنترل و مدیریت هوشمندانه سرنوشت خویش

6-رقم زننده کارهای عالی و پشتکار شگفت انگیز

7-بهر برداری حداکثری از توانمندی های خدادادی

8-بهره گیری ماهرانه و هنرمندانه از وقت و هنر دیگران

9-پذیرش مسئولیت امروز با نگاه عبرت آمیز به دیروز

10تکاپوی مداوم و خستگی ناپذیر برای رشد و تعالی روزافزون.


-اصل هدفمندی و الگو محوری: نداشتن هدف و الگو در مدیریت زمان، برنامه ریزی شکست و ناکامی است. انسان بدون هدف و الگو، چونان کشتی بدون سکان و سکانداری است که دستخوش طوفان و بازیچه موج های خروشان گشته است. نقطه شروع برای دست یابی به موفقیت در عرصه مدیریت زمان تلاش برای یافتن الگوهای هدفمند، استراتژیک و برتر است. زمان در اختیار شما ارزشمندترین دارایی شماست که نیازمند پیشرفته ترین الگوها وکارآمدترین مدیریت هاست.

-اصل شخصیت سازی درونی:
انسان کامل عصر ما، فعال ترین و منظم تریم مدیر روزگار ما و مدیریت زمان او، برترین و کارآمدترین الگوی مدیریت زمان است.
پرانگیزه ترین و شاداب ترین، بلندهمت ترین و خلاق ترین، وارسته ترین و خودساخته ترین، قدرشناس ترین و شگفت انگیزترین، سازمانی ترین و مسئولیت پذیرترین، پرتکاپوترین و مجاهدترین انسان درمیان مردم جهان هموست.
"بگو: هر کس بر اساس شاکله دونی خویش عمل می کند"(اسرا،84)
دنیای بیرون شما، تصویر آیینه ای از درون شماست و این سطح درونی همت و نیت شماست که موقعیت و موفقیت دنیای بیرون شما را مشخص می سازد.

به هر ساختار و شخصیتی که بیاندیشید و بدان باور پیدا کنید همان می شوید.
اینک شما نیز اگر درباره الگوهای برتر، قاطعانه تر و باورمندانه تر بیاندیشید، شخصیتی مثبت تر، مطمئن تر وجدی تر را در شاکله درونی خویش می آفرینید و بدین سان برای موقعیت ها و موفقیت های شگفت انگیز اقتدار می یابید. شکل گیری شخصیت جامع بیرونی شما، همپای شکل گیری اندیشه چنین شخصیتی در درون شما آغاز می گردد: شخصیتی سالم، پرانرژی و چالاک در تمام عرصه های بدنی؛ شخصیتی لطیف و دقیق در عین حال قاطع و توانمند در جنبه های روحی و روانی؛ شخصیتی جامع در نهایت موفقیت و پویایی در عرصه معیشت این جهانی و سعادت آن جهانی.

اینک می بایست به ابعاد وجودی چنین شخصیت کاملی فراوان بیاندیشید تا به باور شما تبدیل شود. در این عرصه تکرار تلقین ها و تمرکز های مثبت شگفتی می آفریند؛ چرا که ذهن نیمه هوشیارتان را برای پذیرش چنین الگوی شخصیتی آماده و فعال می سازد.


-اصل لحظه به لحظه نو شدن:
برای آفرینش موفقیت های شگفت در عرصه مدیریت زمان ابتدا می بایست در جست و جوی بهترین و جامع ترین الگوی شخصیتی برآمد.
پس از دست یابی به کامل ترین الگوی مدیریت زمان که همان الگوی مدیریت مهدوی زمان است می بایست فراوان به آن بیاندیشید تا آن را باور نمایید و چنین الگوی شخصیتی را در درون خویش نهادینه سازید.
رمز خلاقیت و جذابیت همیشگی و راز دست یابی به مدیریت زمان در میراندن نگاه های قدیمی و ایستا و زنده سازی نگاه های جدید و پویا نهفته است.
نگرش و نگاه ما باید بگونه ای تحول و ارتقا یابد که هر روز نسبت به زندگی نگاهی نوین و نگرشی جدید پیدا کنیم و هر روز را از نوشروع کنیم.


-اصل امروز، آخرین روز: اگر همینک به شما خبر دهند که فقط همین امروز را زنده اید، دقیقه های باقی مانده از عمرتان ا چگونه مصرف خواهید کرد؟
اصل "امروز، آخرین روز" در بسیاری از افراد می تواند نقطه آغاز تحول گشته و غنیمت شماری ساعات و لحظات را به ارمغان آورد.

-اصل میراندن خویش: پیامبر اکرم(ص): بمیرید، پیش از آنکه شما را بمیرانند.
از بهترین راهکارهای پی بردن به اولویت های زندگی و غنیمت شماری فرصت، میراندن اختیاری خویش با تهیه یک آگهی فوت نمادین برای خود و جدی گرفتن آن می باشد.

-اصل ولادت دوباره: یکی از قدرت های شگرف انسان، قدرت ولادت یابی دوباره است؛ ولادت های اختیاری و تحول آفرین. برای موفقیت در تحقق ولادت دوباره شایسته است با تنظیم یک "گواهی ولادت نمادین "برای خود، تحول و تکاملی شگفت انگیز را برای خویش در عرصه مدیریت زمان و به انجام رسانی مهمترین کارهایتان رقم بزنید.

-اصل هجوم به سخت ترین ها: افراد موفق کسانی هستند که بی درنگ به سراغ کارهای اصلی خود می روند و بی وقفه به انجام آن کارها ادامه می دهند تا آن کار را به انجام برسانند.
این عادت را در زندگی خود ایجاد کنند تا هر روز صبح بی درنگ به سراغ اصلی ترین کار خود بروید و آن را بدون واهمه از سختی اش با استقامت به انجام برسانید.

-اصل طبیعت گرایی: از مهمترین عوامل موفقیت در مدیریت زمان، آشنایی و همگامی با طبیعت و تأکید بر طبیعی زیستن و طبیعت گرایی است.
شک نکنید که همگام با طبیعت به نهایت درجه جذابیت، خلاقیت و موفقیت در عرصه مدیریت زمان خواهید رسید.
اینک به قلب طبیعت بزنید، با تمام وجود طبیعت را حس کنید! زندگی تان را با طبیعت همراه و همگام نمایید.
همگام با طبیعت بخوابید، همراه با طبیعت بیدار شوید!در قلب طبیعت ورزش و جست و خیز کنید.
فضاهای مصنوعی را در هم بشکنید! طبیعی بخورید و طبیعی زندگی کنید. در قلب طبیعت نفس بکشید!

-اصل نماز اول وقت: نماز اول وقت، یادآوری و شکرگذاری آفریدگارمان در سکانس های طبیعت است.
هنگامه اذان، یادآوری عوض شدن سکانس های طبیعت در سحرگاه، ظهرگاه و شامگاه و رمز همگامی با طبیعت است.
نماز اول وقت در پنج نوبت، در حقیقت پنج مرتبه در شبانه روز نو شدن و دوباره زنده شدن است.

-اصل رویکرد متوکلانه: "هر که بر خدا توکل نماید، او را بسنده و کافی است"(طلاق/3)
توکل عبارت است از قطع امید از نیرو و تدبیر دیگران و رهاسازی خویش در فضای تدبیر و مدیریت الهی و تمسک عملی به دستورالعمل های مدیریتی و تربیتی پرودگار هستی.

-اصل رویکرد شاکرانه: "اگر شکرگذار باشید برایتان فزونی می بخشیم(طلاق/3).
همیشه بر روی داشته های مادی و معنوی خود تمرکز کنید و با تمام وجود پروردگارتان را شکرگذاری کنید تا بستر موفقیت های روز افزون و جذب نعمت های بیشتر را بسوی خود فراهم سازید.

-اصل رویکرد خلاقانه:
منابع ثروت، نعمت و گنجینه های توانگرسازی در دنیا بی شمارند. هر انسان با خود هزاران ایده خلاقانه دارد.
همواره در اندیشه ایده های نو و ترسیم هندسه جدیدی از زندگی خود باش.
دریچه افکار خویش را به روی ایده های تازه وخلاقانه بگشا؛ چرا که منبع راستین ثروت، نوآوری و خلاقیت است.

-اصل پشتکار و سخت کوشی: هیچ موفقیت پایداری در طول تاریخ بشری بدون پشتکار و سخت کوشی بدست نیامده است.
در باور افراد موفق چیزی بنام شکست وجود ندارد. آنچه را دیگران شکست می پندارند آنها تجربه جدیدی می دانند که با پشتکار و سخت کوشی آنان را به موفقیت جدیدی می رساند.

-اصل گروه گرایی و تشکیل تیم موفق: راه موفقیت در مدیریت زمان بهره گیری محترمانه و صمیمانه از استعداد و توانمندی های دیگران و تشکیل تیم موفق است.


مهمترین نکته در تشکیل تیم موفق آن است که نه از زاویه دید خودمان بلکه از زاویه دید طرف مقابل به موضوع بنگریم.



ادامه دارد....
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار

-مدیریت طول زمان: تمسک به عواملی که باعث افزایش طول عمر می گردد؛ عواملی همچون صدقه، صله رحم، احسان به پدر و مادر و ... .

وقتی بگذار برای مطالعه؛ که آن زیربنای فرزانگی و خردمندی است.
وقتی بگذار برای اندیشیدن؛ چرا که آن سرچشمه خلاقیت وجاودانگی است.
وقتی بگذار برای مهرورزی؛ که آن شاهراه خوشبختی و رشد یافتگی است.

وقتی بگذار برای سحرخیزی در نماز و راز و نیاز با بارگاه پروردگار هستی؛ که آن رمز راهیابی به حریم قدرت و بی کرانگی است.
وقتی بگذار برای نفس زدن در قلب طبیعت که آن راز جذابیت و آراستگی همیشگی است.
وقتی بگذار برای عشق ورزی به خانواده که آن بهای آرامش و دلبستگی است.
وقتی بگذار برای بازی کودکانه با فرزندان که آن عامل تربیت و سرزندگی است.

وقتی بگذار برای لذت و استراحت؛ که آن ایستگاه تجدید نیرو برای آغاز نوین در عرصه پویندگی و پایندگی است.
وقتی بگذار برای دوستی های زلال الهی؛ که آن مایه بهورزی شخصیت و شادکامی است.
وقتی بگذار برای معاشرت با شایستگان؛ که آن معدن ادب آموزی و بالندگی است.
وقتی بگذار برای گریستن به درگاه پروردگار؛ که آن باعث صفای روح و وارستگی است.

وقتی بگذار برای کار و تکاپوی مفید؛ که آن بن مایه رشد و سازندگی است.
وقتی بگذار برای ورزش و تفریح سالم؛ که آن انرژی بخش و به ارمغان آورنده ورزیدگی است.
وقتی بگذار برای بخشش و خدمت؛ که آن میانبرترین راه در سیر و سلوک بندگی است.
و هرگز هیچ وقتی را مگذار برای فراغت و تلف سازی فرصت؛ که آن عامل بیهودگی، بی فایدگی و خسارت زدگی است.


در حدیثی از امام رأفت و مهربانی، سیاست گذاری کلان الهی را در عرصه مدیریت ساعات شبانه روز شاهدیم:

"بکوشید تا زمانتان را بر محور چهار بخش مدیریت نمایید:

1-بخشی برای مناجات با پرردگار؛

2-بخشی برای تأمین معیشت؛

3-بخشی برای معاشرت با برادران مورد اطمینان وکسانی که عیوبتان را به شما می شناسانند و در باطن به شما صمیمیت و اخلاص می ورزند؛

4-بخشی برای لذت جویی حلالتان و با این بخش است که با سه بخش دیگر قدرت و توان می یابید." (بحارالانوار،ج75،ص346)


-مدیریت عرض زمان: انجام هنرمندانه چندین کار بطور همزمان و مقابله با دزدان زمان.

سیطره بر ساعات و آنات، مانند سوار شدن برقطاری است پرسرعت که شتابان در حال حرکت است. برای افزایش عرض زمان می بایست همزمان با انجام کارهای مفید در یک مقطع زمانی، از دستبرد دزدان زمان در آن مقطع جلوگیری کنیم.

زمان بیداری، هوشیاری و فرزانگی ات را با کم خوری، کم خوابی و کم گویی فزونی بخش.
مراقبت و هوشمندی ویژه ای می طلبد تا در معامله ای کلان، دو سوم ایام عمر خویش را صرف خواب و خوراک و حرف های بیهوده نکنیم.

برای تمام رفت و آمدهای زمان سوز خویش، اولویت و ممنوعیت تعیین کنید.
هر دیدار و ملاقات، فروختن قسمتی از عمر خویش است؛ ارزشمندترین گنجینه خویش را ناگهان و بدون برنامه نفروشید.

تعارف و رودربایستی را کنار بگذارید و به هر فرد یا هر چیزی که بهترین استفاده از وقتتان نیست "نه" بگویید.
وقت شما پربهاتر از آن است که همواره در اختیار دیگران باشد. اگر همیشه در دسترش باشید، به معنای آن است که اجازه می دهید دیگران وقت شما را مدیریت کنند.

نیک بنگرید که استفاده از ابزارهای رسانه ای نوین می توانند خدمتکارانی خیلی خوب و یا اربابانی خیلی بد باشند.
برای یک تفریح سالم از بین برنامه های تلوزیون، تماشای یکی دو برنامه بصورت خانوادگی کافی است.


-مدیریت عمق زمان: از بهترین و میان برترین راهکارهای مدیریت مهدوی زمان، افزایش عمق زمان یا برکت جویی از زمان می باشد. بدین معنا که عوامل برکت زا و برکت زدا در عرصه زمان را شناسایی و برای رسیدن به بالاترین بهره وری از زمان در اختیار، از تمام عوامل برکت ساز استفاده نموده و از تمام عوامل برکت سوز دوری نماییم.

-مدیریت زمان خواب: در عرصه مدیریت زمان، زمان خواب از جایگاه بنیادین برخوردار است تا جایی که اگر کمیت و کیفیت خوابمان را مدیریت نکنیم به مدیریت زمان مطلوب نمی رسیم.

بیشتر مردم دانش اندکی در مورد خواب دارند و از تأثیر شگفت آور خواب مفید در سلامتی جسم و جانشان غافلند.
مکانیسم پایداری در بدن ما به نام "ساعت خواب" وجود دارد که تعیین می کند که بدن چه زمانی نیاز به خواب دارد و چه زمانی احساس نشاط و بیداری می کند. همچنین میزان و عمق خواب را کنترل می کند.

"ساعت خواب داخلی بدن" در بسیاری از افراد تضعیف گشته یا بطور کلی از کارآیی افتاده است؛ چرا که از توان بخشی به آن غفلت کرده اند.


ادامه دارد..........
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
مجموعه عواملی که ساعت خواب بدن را فعال و پرتوان نگه می دارد عبارتند از:

1-همگامی با نوسان شبانه روزی دمای بدن

* دمای بدن دارای نوسان مخصوصی است که در طول شبانه روز بالا و پایین می رود. این نوسان دما حدود 2 درجه سانتی گراد است.
*ساعت خواب بدن بر اساس نوسان دوره ای دمای بدن به مغز فرمان می دهد که چه زمانی احساس خواب آلودگی و چه زمان احساس نشاط و بیداری نماید.

* با بالار فتن دمای بدن، امواج مغزی فعال تر می شود و بدن احساس بیداری می کند و با پایین رفتن دمای بدن، احساس خستگی، کسالت و خواب آلودگی در بدن رخ می دهد.

* دمای بدن در سحرگاه(از ساعت 4 بامداد به بعد) شروع به بالا رفتن می کند و تا میان روز و ساعات اولیه بعد از ظهر ادامه می یابد. دمای بدن بعد از ظهر برای مدت کوتاهی پایین می آید و آنگاه تا ساعات اولیه شب بالا می رود.

* از این روست که در مهندسی اسلامی مدیریت زمان خواب، بر بیداری سحرگاه تا میانه روز و بیداری عصرگاه تا شامگاه تأکید فراوان شده است؛ چرا که در این ساعات دمای بدن رو به افزایش است.

* از سوی دیگر خواب بین الطلوعین(بین اذان صبح تا طلوع خورشید) خواب شوم و نامبارک و خواب بین العشائین(خواب بین غروب شرعی تا حدود 2 ساعت اول شب) خواب حماقت بار و جنون آور معرفی شده است؛ چرا که دمای بدن در ساعات آغازین روز رو به افزایش است و در ساعات آغازین شب در بالاترین حد خود است.

* امام صادق(ع) می فرمایند: "خواب صبحگاه (بین الطلوعین و صبح زود) شوم و نامبارک است که روزی را فراری می دهد، رنگ چهره را دگرگون می سازد و آن را زشت و زردرنگ می کند و آن خواب انسان های شوم و نامبارک است. پس به شدت از این خواب بپرهیزید." (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج4،ص1063)

* در مهندسی اسلامی مدیریت زمان خواب، برای خواب در هر ساعت از شبانه روز آثاری ذکر شده است که اشاره وار عبارتند از:

-خواب بین الطلوعین و اول صبح مایه آشفتگی، بداخلاقی، دگرگونی رنگ چهره، برکت سوز و فقر آفرین.

-خواب قیلوله نیم روزی(قیلوله پیش از ظهر یا قیلوله بعد از ظهر) افزایش دهنده حافظه و ضریب هوشی، انرژی بخش و توان آفرین، یکی از نعمت های ویژه الهی.

-خواب بعد از عصر تا غروب: زمینه ساز کم عقلی، سفاهت و خرفتی، خواب جنون آور و حماقت بار.

-خواب بین العشائین(دو ساعت اول شب): مایه کسالت، پایین آورنده ضریب هوشی و فراری دهنده برکت و روزی.


2-بهره وری از نور خورشید در ابتدای روز

* "ساعت خواب بدن"، برای کنترل سطح هورمون خواب (ملاتونین) از روشنایی و تاریکی بهره می برد.

* قرارگیری در معرض نور خورشید بویژه در ابتدای روز علاوه بر افزایش دمای بدن، باعث کاهش ترشح هورمون خواب(ملاتونین) گشته وسطح هوشیاری و بیداری را بطور چشمگیری افزایش می دهد.

* شاید از همین روست که در مهندسی اسلامی مدیریت زمان خواب بر صبح خیزی و بیرون زدن از خانه همزمان با طلوع خورشید و طبیعت گرایی فراوان تأکید شده است.

* پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: "یا علی بر تو باد به از خانه بیرون زدن در صبح همزمان با بیرون زدن خورشید؛ چرا که خداوند برکت امتم را در این کار قرار داده است."(قمی، جامع الاحادیث،ص122)

* امام علی (ع) می فرماید: خورشید هیچگاه به هنگام طلوع مرا در بستر ندیده است.


3-میزان فعالیت بدنی


* فعالیت بالای بدنی، منجر به افزایش دمای بدن می شود و اثر بسیار مفیدی روی سیستم خواب می گذارد.
* ورزش و فعالیت بدنی در ابتدای روز باعث افزایش سطح دما و انرژی بدن می گردد و در نتیجه بیداری و هوشیاری بیشتری را برای بدن ارمغان می آورد.
* ورزش و فعالیت بالای بدنی در ساعات آغازین شب، باعث افت شدید دمای بدن می گردد و خوابی راحت تر و عمیق تر را در ادامه شب به ارمغان می آورد.


-مدیریت خواب در سیره نبوی

* پیام آور رحمت(ص) بطور معمول در آغاز شب می خفت و در فرجام آن برمی خاست. گاه برای انجام دادن کار مردم شب زود نمی خوابید.

* چون می خفت بیدارش نمی کردند تا خود بیدار می شد.

* هنگام خفتن دست راست را زیر گونه راست می نهاد.

* هرگاه از خواب برمی خاست پروردگار را سجده می کرد.

* مردمان را از خابیدن بر بالای پشت بام بدون نرده یا دیواره باز می داشت.

* اگر می دید مردی به رو خوابیده و بر باسنش پارچه ای نیست با پایش به او می زد و می فرمود: این نوع خوابیدن منفورترین نوع خفتن در نزد خداوند است.

* به پهلوی راست می آرامید و دست راستش را زیر گونه راست خویش می نهاد.

* چون برای خفتن به بستر می رفت می فرمود: ای آفریدگار، به نام تو زنده و می میرم. دستانش را برابر صورتش می گرفت و سوره های "ناس و" فلق" و "توحید" را می خواند و بر دستانش می دمید. سپس سه بار بر سر، صورت و پیکرش می کشید.

(منبع: محمدباقرحیدری کاشانی،1391، سالنامه بسوی ظهور،ویژه نامه بیداری با رویکرد مدیریت و تربیت مهدوی).
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
عالییییییییییییییییی بود
اگر ادامه داره منتظرم
بسیارررررر متشکرم
خداخیرتون بده
 

s_aa

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
خیلی هم عالی...
 

Similar threads

بالا