مدیریت زمان

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مدیریت زمان
لطفا با مفاهیم شروع کنیم ولی بیشتر علاقمندم موضوع به صورت کاربردی مورد بحث قرار بگیره.پس از تجربیات تون بیشتر بنویسید.
با تشکر
 

sheyda

عضو جدید
به طور کلی تعریف های زیادی برای مدیریت زمان وجود داره,به نظر من هر آدمی با توجه به موقعیت خودش یک تعریفی میتونه برای مدیریت زمان داشته باشه.من پیشنهاد میکنم هر کدوم از دوستان بر حسب اطلاعاتشون لطف کنندو یک تعریفی از مدیریت زمان بنویسند و بعد جمع بندی از صحبت ها بشه و اونوقت تعریف اصلی مدیریت زمان نوشته بشه.

به نظر خود من,مدیریت زمان درک ارزش وقت و استفاده ای مناسب از وقت و زمان برای رسیدن به اهداف هست به وسیله ی یک برنامه حساب شده ومطمئن.
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام
من فکر میکنم (موافق با خانم شیدا) که ابتدا تعریف مدیریت زمان توی روزمره رو مورد بررسی قرار بدیم ، بد نیست ، ولی یادمون باشه که ما میخواهیم در انتها مهندس صنایع باشیم و توی یه صنعتی کار بکنیم.پس ایده آل ما رسیدن به تعریف روش اجرایی مدیریت زمان در یک سازمان خواهد بود (اگر موافق باشید).
زمان به عنوان تنها سرمایه ای که خدا به همه ماداده با ارزش ترینه ، پس مدیریت این سرمایه بسیار هنرمندانه است.
پس من اولین قدم رو در مورد روش اجرایی مدیریت زمان می نویسم:
1- برنامه ریزی شده صبح خودمان را شروع کنیم.
می تونیم از راههای زیر در جهت برنامه ریزی استفاده کنیم:
- شب قبل روی کاغذ برنامه فردا را بنویسیم
- روی موبایل خودمون Reminder بگذاریم.
- یک فایل Excell بسازیم که از Format Condition در اون استفاده کرده باشیم.
شاید روشهای که در بالا گفتم روش شما باشه ، اما اون مهم نیست مهم اینه که صبح بدونید چیکار باید بکنید.
با احترام
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
باسلام
متاسف شدم کسی توی بحث شرکت نکرد ولی من همچنان امیدوار به همکاری شما هستم.
گام دوم : اولویت بندی فعالیتها.
- یک نکته توی گام دوم هست انقدر نباید تعداد اولویت ها و فعالیت ها زیاد باشد که مطمئنا نتوان همه را انجام داد.یعنی ایده ال مون حتما باید دست یافتنی باشه.
باتشکر
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دو تا گام اول در مورد برنامه ریزی بود.
توی بحث اجرای این گام ها ما ابتدا باید بتونیم به فاز برنامه ریزی برسیم پس میریم سراغ کاربردی کردن. توی بحث کاربردی کردن اول باید بدونیم توی روز چه کارهایی می کنیم پس، یه دفترچه، بعد شروع به نوشتن می کنیم.برای اینکه قابل تحلیل باشه باید داده هامون تعدادش زیاد بشه ، در نتیجه چند روز روال روز اول رو ادامه می دیم.
خوشحال می شم هر کی دوست داشت برنامه یه روزش رو بنویسه.من سعی می کنم خودم فردا رو به عنوان Sample براتون بنویسم.
با احترام
 
آخرین ویرایش:

mona

عضو جدید
salam ,ebteda bayad tamame karhaye ke bayad anjam beshan ro yaddasht mikonembad dar 2 jahat beheshun negah mikonem.1-zamane anjame an2modat zamane ke tol mkeshad.be en marhale shenakht miganke be30yar moheme.ye pishnhad.age avalesh sakhte az ye jaye dge shoru koned.az enja ke ye daftarche bardaren karayee ke dar ruz anjam midin har che hata ye telephon hata ehsasetuno yaddasht koned bad shab khune ruye un fekr koned.shad bashen .sabz bashen.
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام
مرسی مونا خانم از شرکت تون توی بحث
می خوام خواهش کنم اگه شما اطلاعاتی از گذشته در مورد زمان های روزتون دارید برای کاربردی کردن بحث برامون بنویسید .
با احترام
 

alifazeli

عضو جدید
مديريت‌ زمان‌، كليد طلايي‌ خوشبختي‌

مديريت‌ زمان‌، كليد طلايي‌ خوشبختي‌

مديريت‌ زمان‌ در واقع‌ مديريت‌ زندگي‌ وتحت‌ كنترل‌ در آوردن‌ جريان‌ وقايع‌ است‌.موقعيت‌ امروز و فرداي‌ شما بستگي‌ به‌ نحوه‌ تفكرشما و استفاده‌ از وقتتان‌ دارد و برداشت‌ شما اززمان‌ نقش‌ مهمي‌ در انجام‌ كارها و موفقيت‌ هايتان‌خواهد اشت‌.
زندگي‌ افراد موفق‌ نشان‌ مي‌دهد كه‌ همه‌ اين‌آدم‌ها يك‌ خصوصيت‌ مشترك‌ دارند يعني‌ همه‌بسيار منضبط هستند و نتيجه‌ كاري‌شان‌ در مدت‌زمان‌ معين‌، خيلي‌ بيشتر از افراد عادي‌ است‌ اين‌افراد هدفهاي‌ روشن‌ براي‌ انجام‌ كاهايشان‌ وبرنامه‌ زمان‌ بندي‌ شده‌ دقيقي‌ دارند كه‌ باعث‌مي‌شود هميشه‌ از وقت‌ خود به‌ بهترين‌ نحو ممكن‌استفاده‌ كنند. بنابراين‌ هميشه‌ مورد احترام‌ديگران‌ هستند و خانه‌ و زندگي‌ بهتر و خانواده‌خوشبخت‌تري‌ دارند.
چگونه‌ مي‌توانيم‌ از وقت‌ خود، بيشترين‌ بهره‌ راببريم‌؟
-1 هر چه‌ هدف‌ها شفاف‌تر باشد، كارايي‌ شمادر رسيدن‌ به‌ آنها بيشتر مي‌شود.
-2 اولويت‌هاي‌ حقيقي‌ خود را در زندگي‌ وكار تعيين‌ كنيد.
-3 برنامه‌ ريزي‌ كنيد.
-4قبل‌ از شروع‌ كار، مقدمات‌ آن‌ را كاملاآماده‌ كنيد.
-5 تمرين‌ مرتب‌ مهارتها باعث‌ كاهش‌ زمان‌انجام‌ كار و افزايش‌ كارايي‌ مي‌شود.
 

alifazeli

عضو جدید
مديريت‌ زمان‌، كليد طلايي‌ خوشبختي‌

مديريت‌ زمان‌، كليد طلايي‌ خوشبختي‌

-6استعدادهاي‌ منحصر به‌ فرد خود را تقويت‌كنيد
-7 خودتان‌ را تحت‌ فشار بگذاريد
-8همواره‌ فردي‌ خوشبين‌ و سازنده‌ باشيد.براي‌ اينكه‌ در خود ايجاد انگيزه‌ كنيد بايد به‌ تمام‌حرف‌ها، عمل‌ها و عكس‌العمل‌هاي‌ افراد وشرايط پيرامون‌، پاسخ‌ مثبت‌ بدهيد و نبايد اجازه‌بدهيد كه‌ مشكلات‌ غير قابل‌ اجتناب‌ و موانع‌زندگي‌ روزمره‌، احساسات‌ و روحيه‌ شما را تحت‌تاثير قرار دهند و تضعيف‌ كنند. در هر شرايط ياموقعيتي‌ به‌ دنبال‌ كسب‌ نتايج‌ خوب‌ و عالي‌ باشيد وبه‌ جاي‌ تمركز بر مشكلات‌ به‌ دنبال‌ راه‌ حل‌بگرديد.
و اما نكته‌ آخر:
فراموش‌ نكنيد كه‌ اوقات‌ 24 ساعت‌ شبانه‌ روزقابل‌ تغيير نيست‌ در عين‌ حال‌ مي‌توان‌ باجابه‌جاكردن‌ بعضي‌ از كارهايي‌ كه‌ در حال‌ حاضراوقات‌ شبانه‌ روز شما را تشكيل‌ مي‌دهد صرفه‌جويي‌هاي‌ گرانبهايي‌ صورت‌ داده‌ افكارتان‌ را به‌روي‌ كاغذ بياوريد، پيشاپيش‌ برنامه‌ كارها وفعاليتهاي‌ هر روز خود را فهرست‌ كرده‌ و بر طبق‌آن‌ عمل‌ كنيد.
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام
علی جان از تو هم ممنون به خاطر توضیحاتت ولی من اولش خواهش کردم بیایم کاربردی تر حرف بزنیم در نتیجه از تو هم خواهش می کنم اگه توی این زمینه کاری کردی لطف کن برای کمک به همه مون بنویس
با احترام
 

شادی نیازی

عضو جدید
مدیریت زمان

با سلام
اگر اطلاغاتی در زمینه مدیریت زمان دارید و می تونید راهنمایی کنید ممنون میشم
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خوش آمد گویی

خوش آمد گویی

با سلام
اگر اطلاغاتی در زمینه مدیریت زمان دارید و می تونید راهنمایی کنید ممنون میشم
باسلام
خانم شادی نیازی
به تالار مهندسی صنایع خوش آمدی ، امیدوارم هم این تالار برای شما مثبت باشه و هم شما برای این تالار.
این یادداشت هایی که در مورد مدیریت زمان براتون گذاشتم قبلا راجع بهش بحث شده بود من برای شما لینک ش کردم از این جا به بعد سوالی دارین ، من و همه بچه های تالار در خدمت شما هستیم.
بااحترام
 

yanic

عضو جدید
مادران شاغل بخوانند

مادران شاغل بخوانند

۱۴ روش برای مدیریت زمان

بعضی از افراد تصور می كنند كاركردن مادران بیرون از منزل تأثیر نامطلوبی به خانواده دارد، چون زنان شاغل وقت كافی برای نگهداری و مراقبت از فرزندان خود ندارند و نمی توانند به كارهای خانه و همسر خود توجه لازم را داشته باشند. اما واقعیت امر اینست كه چون مادران شاغل وقت كمی دارند، معمولاً با استفاده از برنامه ریزی بیشترین استفاده را از حداقل زمان خود خواهند داشت. بنابراین اگر شما هم جزو مادران شاغل هستید می توانید با بهره گیری از توصیه های زیر زمانبندی مناسبی را برای فعالیت ها و سایر وظایف خود در نظر بگیرید.
۱- نمی دانید از كجا شروع كنید؟ لیستی از كارهایی كه روزانه باید انجام دهید تهیه و آن را به دو قسمت وظایف فعلی و وظایف آتی تقسیم كنید. سپس این وظایف را در گروه های جداگانه ای شامل محل كار، خانواده، كارهای شخصی و... قرار دهید. چند كپی از این نوشته را در قسمت های مختلفی از منزل مانند آشپزخانه، روی كمد لباس ها یا داخل جیبتان بگذارید. بدین ترتیب قادرید هر زمان كه لازم بود به آنها دسترسی داشته باشید یا به یاد بیاورید كه زمان برای شما چقدر اهمیت دارد.
۲- لیست كارهای روزانه خود را اولویت بندی و بازنگری كنید و آنها را بدین صورت در نظر بگیرید: كارهایی كه باید انجام دهید، كارهایی كه نیاز به برنامه ریزی مجدد دارد، وظایفی كه قادرید انجام آن را به سایرین محول كنید یا فعالیت هایی كه انجام آن از برنامه شما حذف شده است.
۳- برنامه خودتان را چند بار مرور كنید. آیا واقع بینانه است؟ آیا برای انجام آن باید خیلی كوشش كنید؟
۴- در انتهای هر روز برنامه روز بعد را یادداشت كنید. این امر به شما كمك می كند كه نظم و ترتیب بیشتری داشته باشید و وظایف شما تحت كنترل خودتان باشد.
۵- روش شخصی خود را در برنامه ریزی دنبال كنید. اگر تصور می كنید كه برنامه روزنامه شما سنگین و مشقت بار است تغییراتی در ظاهر آن ایجاد كنید تا مشاهده این وظایف برایتان دلپذیرتر باشد. می توانید از رنگ های مختلف، تصاویر و مقواهای رنگی در تهیه لیست وظایف روزانه خود استفاده كنید.
۶- افرادی كه دوست دارند از تقویم و دفترچه های برنامه ریزی استفاده كنند یك گام از بقیه جلوتر خواهند بود. حسن این دفترچه ها این است كه می توانید وقایع تاریخی مختلف از جمله سالگرد ازدواج، تولدهمسر و فرزندان و دوستان و اقوام را همیشه به یاد داشته باشید. به علاوه نوشتن اهداف كلی و روش رسیدن به آنها، ثبت یادداشت ها و نظرات، قرار ملاقات ها، جلسات، برنامه ریزی برای تعطیلات، كار و... از دیگر مزایای داشتن چنین ابزاری به شمار می رود.
۷- بلندپروازانه فكر نكنید. اهداف ویژه ای را كه قابل اندازه گیری، واقع بینانه و قابل دستیابی باشند در نظر بگیرید تا مسیر درستی را به شما نشان دهند. یعنی به طور دقیق مشخص كنید كه چه كاری را می خواهید به انجام برسانید و زمان مورد نیاز شما برای به پایان رساندن این كار چقدر است.
۸- برنامه شام باید قابل انعطاف باشد. همیشه زمانی را برای تعلیق كارها یا حواس پرتی خودتان در نظر بگیرید و زمان بیشتری را برای كارهای اولویت دار تعیین كنید.
۹- چه زمانی از روز در بهترین شرایط قرار دارید؟ آیا صبح ها فعال تر هستید یا عصرها بهتری می توانید كار كنید؟ همیشه سعی كنید زمانی در شبانه روز به فعالیت های مهم خود بپردازید كه در وضعیت ایده آلی قرار دارید.
۱۰- ابتدا كار و وظایف صحیح و اصولی خود را مشخص و سپس بر روی آن تمركز كنید. این اقدام یك روش مناسب برای افزایش بهره وری شخصی شماست.
۱۱- برای اولویت های مهم زندگی خود فرجه زمانی مناسبی تعیین كنید تا برای انجام آنها به اندازه كافی وقت داشته باشید.
۱۲- از كمال گرایی بپرهیزید و برای انجام كارهای بزرگ و اساسی شیوه های ساده تری برگزینید. می توانید این وظایف را به بخش های كوچكتری با مدت زمان مشخص تقسیم كنید تا سرانجام به نتیجه دلخواه خود برسید.
۱۳- «نه» گفتن را بیاموزید و بر روی اهدافتان تمركز كنید. اوقات فراغت خود را در صورت لزوم به دوستان، خانواده و شخص خودتان اختصاص دهید.
۱۴- اگر موفق شدید به اهدافتان دست یابید پاداشی را برای خود در نظر بگیرید و زندگی را با سرگرمی‌های دلخواه متعادل كنید.

آناهیتا درودیان:)
روزنامه ایران
 

negar_T65

عضو جدید
سلام.موضوع مدیریت زمان خیلی مهم و اساسی هست.در این دنیای جدید که ترقی و پیشرفت ثانیه ای هست اگه نجنبیم ضرر میکنیم.زمان ارزش فرا طلایی پیدا کرده.اگه من یه لیستی از کارایی که فردا قرار انجام بدم بخوام بنویسم اول اون کار سخترو مینویسم و صبح فرداش همون کار رو اول انجام میدم...

اول قورباغه را قورت بده:biggrin:;).
 

welat-co

عضو جدید
با سلام
موضوع جا لبی است
توی کشور ایران زمان کی مفهوم دارد.
از تعطیلات تقویم سال تا شام ونهار خوردن ما ایرانیها از برنامه ریزی از مهمان رفتنها
از چی بگم
همین میگم که اگر بزرگترین معزرت خواستی از فردی
بگو ببخشید زمان تو را گرفتم
 

m@hy@r

عضو جدید
با سلام
موضوع جا لبی است
توی کشور ایران زمان کی مفهوم دارد.
از تعطیلات تقویم سال تا شام ونهار خوردن ما ایرانیها از برنامه ریزی از مهمان رفتنها
از چی بگم
همین میگم که اگر بزرگترین معزرت خواستی از فردی
بگو ببخشید زمان تو را گرفتم

به نظر من اینقدر ها هم که این دوستمون میگه ایرانیا تو مدیریت زمان ضعیف نیستن ایشون یکم زیاد بزرگش کردن
من خیلی ها رو میشناسم که این کار رو انجام میدن حالا هر کدوم به نحوی مختلف.
 

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بحث خیلی جالب ودر عین حال مهمی راه انداختین.اگه بخوام به قول شما کاربردی توضیح بدم بهترین نمونه یکربرد مدیریت زمان وقت امتحانات ترم که اگه وقتتو تنظیم نکنی مجبور می شی مثل بعضیا شب زنده داری کنی واخرشم هیچی به هیچی.
 

mahtabi

مدیر بازنشسته
بچه ها سلام:
ضمن تشکر از مطلب اقای فاضلی که واقعا خوب بود و یه امتیازم داشت، من هنوز منتظر سمپل اقای ولایتی هستم،اگه شد چهارچوبش رو مشخص کنین تا منم یه نمونه بذارم.اما اینکه تعریف من از مدیریت زمان:
بکارگیریه امکانات و اختیارات در جهت استفاده ی موثر و کارامد زمان در رسیدن به مطلوب خود(همون هدف) و بهینه سازیش.

در واقع تلفیقی ار مدیریت و زمان : یعنی هم به کمیه زمان و ارزش اون اهمیت بدیم و هم اون رو از طریق روش های مدیریتی سازمان دهی کنیم.
اینا چیزایی بود که در همین لحظه به ذهنم رسید، امیدوارم بد نباشن.
 

فرامرز

عضو جدید
مديريت زمان از نظر صنايع و اجرايي بطور كلي يعني همه چيز
اگر كسي بتواند زمان را مديريت بكنه قطعا" در كارهايش موفق خواهد شد
در اجرا مديريت زمان يعني اعتبار . تخصص و...
در تئوري براي مديريت زمان خيلي حرفهاي زيبايي ميشه زد ولي يك مدير لايق اونه كه اين حرفها را به عمل برسونه
 

aghaiee

عضو جدید
با سلام
برا مدیریت زمان کار یکه من کردم توی یه دفترچه یه سری اهداف تعریف کردم مثل اهداف بلند مدت و کوتاه مدت بعد برا اینا برنامه ریزی کردم ولی یه سری اتفاقاتی میفته که همه برنامه های منو بهم میریزه ،یه بخشنامه یه قانون جدید حسادت دوروبریا و هر چیزی میتونه باشه تا میام خودمو وفق بدم باز....،موندم چیکار کنم لطفا راهنمائی کنید ؟
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
سلام
ممنون بابت موضوعی که انتخاب کردید.من خودم علاقمند هستم تا بیشتر در این موضوع کسب آگاهی کنم.:w10::w10::w10:
 

industrial engineering

عضو جدید
مدیریت زمان در زندگی شما

مدیریت زمان در زندگی شما

تاپیک مدیریت زمان که لینکش رو برای شما اینجا گذاشتم بیانگر تمامی مطالب میشه ، مدیریت زمان چیزی غیر از این مطالب نیست اما آیا زمان خودمون رو در کارهای روزمره مدیریت میکنیم که اون رو در کار وارد کنیم؟
فکر کنم بحث خوبی باشه.اگر هر کدوم از ما در این تاپیک به بیان روش هامون برای میدیرت کردن زمان در امور رزومره بپردازیم فکر کنم بشه از همه این تجربیات برای کار هم استفاده کرد.
پس بگین که شما چجوری کارهاتون ور طبقه بندی میکنین و زمان رو بهشون اختصاص میدین.آیا برای اون مدیریت بحران هم در نظر میگیرن؟
بحث کنیم.

از پاسخگویی شما پیشاپیش متشکرم.
 

ramtin198989

عضو جدید
salam bacheha :modiriATE ZAMAN SHAMELE FARAIANDHAIE ZARORI BARAIE TAKMILE BE MOGE PROJE AST. KE SHAMELE TARIF FAALIT 2TARTIB FAALIT BARAVARD MANABE VA .........AST
 

pouya73

عضو جدید
چند نکته کارساز در مورد مدیریت زمان
۱) به دیگران قول ۱۰۰% بدهید که کاری را تا تاریخ معینی به اتمام خواهید رساند. قول دادن به دیگران در شما انگیزه ایجاد می کند.

۲) در مطالعه مجلات ، به منظور صرفه جویی در وقت ، مقالات مورد نیاز خود را جدا کنید و برای مطالعه بعدی بایگانی کنید.
۳) تندخوانی را یاد بگیرید تا بتوانید در مدت کوتاهتری مطالب بیشتری را مطالعه کنید.
۴) هر فعالیتی در جهت تقویت انضباط فردی برای استفاده بهتر از وقت و مدیریت زمان باعث تقویت سایر اصول انضباطی نیز می شود.
۵) با حذف تمام کارهایی که انجام آنها از اهمیت ناچیزی برخوردار است ، می توانید کارهای خود را با سرعت بسیار بیشتری به اتمام برسانید.
۶) پیش از آن که یک کتاب را به طور کامل بخوانید ، با ورق زدن و مرور سریع مطالب، سرعت خود را در خواندن کتاب بالا ببرید.
۷) از خواندن مطالب غیرضروری خودداری کنید. اشتراک خود را با مجله ها و روزنامه هایی که به آنها نیاز ندارید قطع کنید.
۸) هنگامی که بسیار خسته اید، به خانه آمدن و زود به رختخواب رفتن یکی از بهترین راه های استفاده از وقت است.
۹) هر روز مقداری از وقتتان را به این اختصاص دهید که در مورد هدف های اصلی و واقعی خود و راه های بهتری که از طریق آنها می توانید روز به روز به هدف های خود نزدیک تر شوید فکر و تأمل کنید.
۱۰) رشد شخصیت ، عامل اصلی صرفه جویی در وقت است. هر قدر انسان برتری شوید با صرف وقت کمتری می توانید به هدف های خود برسید.
۱۱) سعی کنید در تنظیم وقت ماهرانه عمل کنید.
۱۲) همیشه برای انجام کارهایتان جدول زمان بندی شده داشته باشید و تمام کارها و قرار ملاقات ها را در آن بنویسید.
۱۳) هر کاری که انجام می دهید در واقع دارید وقتتان را می فروشید. آن را ارزان نفروشید.
۱۴) راهکارهای مدیریت زمان ، قدرت قضاوت، پیش بینی ، اطمینان و انضباط فردی را افزایش می دهد.
۱۵) مدیریت زمان ( تنظیم وقت ) بیش از هر چیز نیاز به انضباط فردی ، خویشتن داری و تسلط بر نفس دارد.
 

Similar threads

بالا