مدیریت دانش(Knowledge Management)

Parsa_IE

عضو جدید
حالا وارد خود مدیریت دانش بشیم
به نظر شما از بحث آن مقاله که بگذریم آیا در سطح باشگاه مهندسان ایرانی دانش مدیریت می شود ؟
آیا big picture و end target این باشگاه همان تسهیل انتقال دانش و مدیریت دانش نیست ؟
در این باشگاه فرضا به عنوان یک سازمان مجازی چه رویکردی میتوان در پیش گرفت در راستای جاری سازی مدیریت دانش ؟
میدونید که اراده مدیریت باشگاه بر پیاده سازی مدیریت دانش است چون هدف نهایی همین است
و اراده تک تک کاربران هم بر این موضوع استوار است، با تمام این تفاسیر بیاید و در مورد این سازمان مجازی صحبت کنیم
 

amirhakimi

عضو جدید
بحث قشنگی مطرح کردی پارسا جان
خواهشا دوستان نذارین بحث مثل "نجات محصول" یکطرفه و برای نویسنده خسته کننده بشه:w04:
من که فکر میکنم دقیقا هدف از تاسیس باشگاه اشتراک گذاری دانش باشه،
قبل از هر چیز باید پرسنل این سازمان مجازی (یعنی خودمون) به این نقطه برسیم که دانش رو نمیشه قایم کرد و اگر هم کسی در فکر انحصار دانش خودش باشه اولین کسیکه ضرر میکنه خودشه.
چون هر چقدر هم که امکانات تبادل اطلاعات زیاد باشه، تا ما مدیریت دانش رو درک نکنیم به جائی نخواهیم رسید.
 
آخرین ویرایش:

Parsa_IE

عضو جدید
دوستان کجایید پس ؟
یک تنه نمیشه یک بحث را پیش بردا !
کمی همکاری برای پیشرفت تالار مهندسی صنایع لازم است
هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم !
 

mahtabi

مدیر بازنشسته
شما و بچه ها نبودین .منم فعلا بحث رو کنار گذاشتم تا همه بیان.
ایشالا دوباره شروع میکنیم
 

hparhizi

عضو جدید
دوستان من هم مقاله (چرامديريت دانش شكست ميخورد) رو خوندم
ببخشيد كه دير وارد اين تاپيك شدم .
چيزي كه از مقاله و مطالب دوستان متوجه شدم به اين شكل هستش :
1-جهت اجراي پروژه بهتر بود محصول جديدي رو انتخاب نميكردند و روال حاضر در كارخانه رو زياد بهم نميزدند چون وقتي محصول جديدي وارد يك سيستم ميشه كاركنان هنوز نسبت به محصول جديد در حال جمع آوري اطلاعات هستند نسبت به اطلاعاتي كه دارند هم مطمئن نيستند و دانش كافي ندارند پس چطور ميخوان اون رو بسط بدند و يافته هاي خودشون رو به ديگران انتقال بدند .
2- جهت اجراي km به دانش مديران و كارمندان داخلي تكيه كرده و پس از 15 ماه از اجراي پروژه حاضر شدند از مشاوره خبره در اين زمينه كمك بگيرند در حاليكه ممكنه تصور مديران درون سازماني در اين خصوص يه تصور غلطي باشه كه همواره دارند اون رو گسترش ميدند در صورتيكه نفر با تجربه بيروني خيلي بهتر ميتونست بهشون كمك كنه .
3- مديران ارشد سازمان به خوبي در اين خصوص توجيه نشده و هيچگونه اعتقادي به مديريت دانش نداشته و تنها خواسته و نظر اطرافيانش رو به عنوان تيري در تاريكي قبول نموده بود.

4-با اينكه رويكرد شكت استفاده از it جه توسعه مديريت دانش بود اما مشخص نبود چه دوره هاي آموزشي براي پرسنل خودش درنظر گرفته چه امتيازاتي براي افرادي كه در اين دوره ها شركت و نمره بالا دريافت ميكنند در نظر گرفته است .
5- در اين سازمان جلسات بحث و تبادل نظر د خصوص پياده سازي مديريت دانش رو فقط به حضور مديران و ناظران برقرار مينمودند در حاليكه مسلما افراد تعيين كننده در بين 410 نفر كارگر حرفه اي وجودداشتند كه در اين بين ناديده گرفته شده اند اما از ديد سازمان غيرسمي قابليت ايجاد تحرك و انگيزش در 90 درصد افراد تشكيل دهنده سازمان را داشتند .

ضمناً علاوه بر مواردي كه دوستان در خصوص ترجمه مطلب گفته بودند دو تا اشكال ديگر هم در اين مقاله وجود داشت .
اولا در بين متن به يكسري جداول و پيوستهاي رجوع ميشد كه همراه متن نبود .
ثانياً در صفحه سه مقاله عنوان شده كه كارخانه 450 نفر پرسنل داره كه 60نفر مدير و كارمند و 410 نفر كارگر حرفه اي هستند در صورتيكه مجموع اين تعداد 470 نفر ميشه اين رو بيشت ربراي دوستاني نوشتم كه ميخوان مقاله رو جايي كنفرانس يا ارائه بدن ...
 

amirhakimi

عضو جدید
شما و بچه ها نبودین .منم فعلا بحث رو کنار گذاشتم تا همه بیان.
ایشالا دوباره شروع میکنیم

دوستان اومدین؟
بابا وقتی بحثی محرح میشه و جالب هم هست بیاین شرکت کنین، بخدا تو همین بحثاس که چیز یاد میگیرین. با شرکت نکردنتون تو بحثا باعث دلسردی بقیه هم خواهین شد.
 

mahzad

عضو جدید
کمی بحث سنگین است

کمی بحث سنگین است

سلام
بعضی چیزها حرف زدن راجع به آن خیلی راحته ولی در عمل کار بسیار سختیه.من فکر می کنم مدیریت دانش از آن دسته س.
شاید علت اینه که هنوز مدیریت دانش درست درک نشده،
وفتی دیدم Parsa-IE بحث مدیریت دانش در سایت را مطرح کردند،فکر کردم که آیا شاخصه ای که نشان بدهد دانش مدیریت می شود، وجود دارد؟
مثلا اگر ما با مشکلی چندین بار برخورد کنیم این نشان می دهد که KM نداشته ایم؟
 
آخرین ویرایش:

ali.67

عضو جدید
مدیریت دانش

مدیریت دانش

دوستان خیلی کم و محدود به مدیریت دانش پرداختید
من در حال تهیه پاپان نامه در زمینه پیاده سازی مدیریت دانش در یکی از قسمت های کارخانه هستم
اگر مطالبی در این زمینه در اختیار بگذلرید ممنون میشم.
 

hmohammadi1367

عضو جدید
نظر شما درباره مدیریت دانش سه بعدی چیست؟

نظر شما درباره مدیریت دانش سه بعدی چیست؟

نظر شما درباره مدیریت دانش سه بعدی چیست؟
مقاله رو خوندم (بالاخره :smile:)
راستش به طرز جالبی ترجمه شده بود (مثلا cutting-edge solution یعنی راه حل نوین، نه راه حل تیغه برشی :surprised:)
قبل از انجام هر پروژه ابتدا باید مطالعات امکان سنجی انجام بشه (بماند که قبل از اون هم باید kf و csf تعیین بشه) که معلوم بشه پروژه قابل اجراست یا خیر، که در این مورد کوتاهی شده.
مهمترین عامل در موفقیت هر پروژه ایمان داشتن مدیر ارشد سازمان به پروژه و حمایت همه جانبه وی از اجرای پروژه است، قبل از اجرای پروژه مدیران ارشد طرح تفصیلی پیاده سازی رو پذیرفتند ولی در حین اجرای پروژه به بیراهه رفتند که این یعنی شکست قطعی پروژه !
وقتی پرسنل میبینند که مدیران اینگونه رفتار میکنند آنها هم کاسه داغ تر از آش نخواهند شد.
در حین اجرای پروژه یک نوع سردرگمی در میان پرسنل وجود داشته و درک مناسبی از متدولوژی نداشته اند که این امر معلول کم کاری در نحوه تدوین مستندات است.
{هر فرد نیازی ندارد که با انبوهی از اطلاعات محاصره شود، تنها باید اطلاعاتی که برای او مفید و قابل درک است در دسترسش قرار گیرد}
این امر بسیار حیاتی است، چرا که ممکن است با برداشت بد فرد از پروژه مقاومت وی در برابر تغییر بالارود.
درک درستی از توانایی های پرسنل وجود نداشته است (مثلا برای اشتراک گذاری دانش میخواستند از IT استفاده کنند در حالیکه پرسنل با آن بیگانه بودند.)(به نوعی عارضه ناشی از عدم انجام مطالعات امکان سنجی)
یکی از امور ضروری در حین و بعد از انجام پروژه post implementation یا بازنگری و بهبود مستمر است که به آن توجهی نشده است.
ببخشید که زیاد نوشتم، اینا چیزهایی بود که به عقل ناقص من رسید.:redface:
خوشحال میشم نظر بقیه دوستان رو هم بدونم.
 

hasan_engineer

عضو جدید
با عرض سلام خدمت دوستان
اگه کسی اطلاعات جامعی در رابطه با copها یا همون انجمن خبرگی داره در اختیارم بذاره کمک بزرگی بهم کرده
 

*heaven*

عضو جدید
مدیریت دانش و یادگیری در سازمان از طریق یادگیری فردی در سازمان حاصل می شود
اگر افراد درفراینها و سیستم های شغلی سازمان تشویق به آموختن شیوه تفکر جدید و آگاهی های جدید بشوند با تعریف یک مکانیزم برای انتقال دانش افراد به هم می توان یارگیری سازمانی و در نتیجه مدیریت دانش ایجاد کرد در سازمان
یک راه انتقال دانش فردی به یادگیری سازمانی COPs یا انجمن خبرگی است
COMMUNITIES OF PRACTICE
 

adele-engineer

عضو جدید
سلام دوستان
کسی در مورد سازمان یادگیرنده، مقاله انگلیسی داره؟
خیلی فوریه
ممنون
 

memarzadeh2020

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان عزیز
من در حدود 2 سال هست در زمینه مدیریت دانش مطالعه می کنم.
و در حدود یک سال هست به طور تخصصی در زمینه انجمن های خبرگی (اجتماع های حرفه ای) (Communities of Practice (CoP کار می کنم.
اگر کسی مطلبی می خواد بگه که براش بفرستم
 

memarzadeh2020

عضو جدید
communities of practice

communities of practice

امیدوارم مفید باشه
 

پیوست ها

  • 5.pdf
    103 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 55.pdf
    1.2 مگایابت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا