مدیریت تولید

KARA_DENIZ

عضو جدید
دوستان عزیز سلام
من این تاپیک رو تازه زدم و قراره از این به بعد در مورد مدیریت تولید توش مطلب قرار بدم.البته میتونیم توش با هم بحث هم بکنیم.البته امتیاز دادن یادتوووووووووون نره:w16:
 

new amir

عضو جدید
دوستان عزیز سلام
من این تاپیک رو تازه زدم و قراره از این به بعد در مورد مدیریت تولید توش مطلب قرار بدم.البته میتونیم توش با هم بحث هم بکنیم.البته امتیاز دادن یادتوووووووووون نره:w16:[/عالیه خوشحال میشم از اظلاعات شما استفاده بکن .چوخ یاخجیدیر
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
منم دوست دارم توی تاپیکتون فعالیت کنم اما چرا بحثی رو شروع نکردین؟
به نظرم بد نیست بحث رو از انواع سیستم های تولیدی شروع کنید.
منتظریم
سلام
منم دوست دارم که زودتر وارد بحث بشیم
اما فعلا سرم به پروژه های درسی توی کارخونه و امتحانا گرم شده
انشاالله که سرم خلوت تر شد به همراه دوستان وارد مباحث مدیریت تولید میشیم
 

reza-ie

عضو جدید
;)بهتره یه بحثی رو شروع کنیم
من موضوع پروژه درسی ام در رابطه با برنامه ریزی تولید در صنعت خودروسازی ایران هستش. خوشحال میشم که اطلاعاتمون رو در این زمینه کاربردی و جذاب به اشتراک بگذاریم.;)
 
آخرین ویرایش:

KARA_DENIZ

عضو جدید
سلام
از همه ی دوستان به خاطر غیبت طولانی ام عذر میخام چون در مسافرت بودم و در حال شرکت در دوره ی آموزشی بودم:w10:
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
معرفی مبحث برنامه ریزی تولید

معرفی مبحث برنامه ریزی تولید

برنامه‌ریزی تولید یکی از درس‌های رشته دانشگاهی مهندسی صنایع است.
این درس معمولاً بصورت ۳ واحدی ارایه می‌شود و فرایند تصمیم گیری در خصوص منابعی است که سازمان برای عملیات تولید آینده اش به آنها نیاز دارد و همچنین تخصیص این منابع جهت تولید محصول مورد نظر در تعداد مورد نیاز وبا کمترین هزینه است ، در آن به مدلسازی و ارایه برنامه تولیدی برای یک کارخانه بر اساس محدویتهای تقاضا، ظرفیت تولید، انبار، بودجه و ... می پردازند .
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
اهداف برنامه ریزی تولید

اهداف برنامه ریزی تولید

1. رضایتمندی مشتری
2. کمک به مدیران جهت تصمیم گیری بهتر
3. استفاده ی مناسب از منابع
4. کاهش هزینه های تولیدی ناشی از اضافه کاری
5. کاهش هزینه های تولیدی ناشی از قرارداد جنبی
6. کاهش هزینه های نگهداری
7. ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
برنامه ريزي توليد در واقع زمان بندي و ترتيب اولويت‌هاي انجام كار مي‌باشد (Scheduling & Sequeneing) و نيز زمان بندي عبارت است از تخصيص منابع در طول زمان براي اجراي مجموعه‌اي از فعاليت‌ها، زمان بندي علاوه بر كارهاي توليدي كاربردهاي ديگري نيز دارد كه عمدتاً مربوط به مراكزي مي‌شود كه داراي يك يا چند خدمت دهنده و تعدادي خدمت گيرنده مي‌باشند. اولين مرحله در نوبت بندي مجموعه‌اي از كارها، تعريف و تعيين معيار اولويت مي‌باشد يعني كه مشخص شود، خدمت گيرندگان براي رسيدن به چه هدفي و با چه نظمي نوبت بندي مي‌شوند. پر واضح است كه براي يك واحد توليدي حداقل نمودن هزينه و افزايش بهره وري اهميت زيادي دارد بنابراين نوبت بندي در برنامه (در عدد، زمان و مكان) به منظور حداقل كردن هزينه و افزايش بهره وري ضرورت دارد. معيارهاي سنجش معمول در زمان بندي توليد عبارتند از :
1- معيارهاي مرتبط با ماندن كار در سيستم
2- معيارهاي مرتبط با بدقولي و دير كرد
3- معيارهاي سنجش منظم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

KARA_DENIZ

عضو جدید
محیط جدید تولید دارای ویژگی های زیر می باشد:
1-افزایش تنوع محصولات
2-کاهش شدید دوره عمر محصولات
3-افزایش درک و آگاهی عموم نسبت به تاثیر زیست محیطی سیستم های تولیدی و محصولات آنها
4-تغییر الگوهای هزینه
5-دشواری در برآورد هزینه ها و منافع فن آوری یکپارچه
6-تغییر انتظارات اجتماعی
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
- افزایش تنوع محصولات :
بازار کنونی دیگر با محصولات یکسان و تولیدات انبوه ارضا نمی شود.به همین دلیل واحد های تولیدی باید با تنوع در کالاها به رقابت با دیگر رقبا برخیزند و بدین سان عصر تولید محصول به سلیقه مشتری با شتاب فراوان فرا رسیده است.این امر نشانگر شرایط متفاوت این دوران نسبت به سال های آغازین قرن بیستم است.انفجار تنوع محصولات در صنایع خودرو و رایانه به خوبی بیان گر این وضع جدید است.با این همه نباید فراموش کرد که تنوع مداوم محصول بر پیچدگی فعالیت های طراحی فرآیند و مدیریت تولید می افزاید.گاه ممکن است تغییر متناوب فرآیند تولید بسیار دشوار باشد در این صورت افزایش قدرت انتخاب همراه با کاهش هزینه چالش های دشواری برای یک واحد تولیدی پدید آورده و بر روند دستیابی به قدرت یا حفظ آن تاثیر می گذارد.
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
- کاهش شدید دوره عمر محصول:
محصول در طول عمر طبیعی خود مراحل مختلفی را میگذراند که عبارتند:مرحله طراحی-مرحله ساخت-مرحله پایان عمر
در مرحله طراحی تقاضا برای محصول کم بوده که به تدریج با گذشت زمان میزان تقاضا افزایش می یابد.سازنده در این مرحله طرح و روش تولید محصول را ابداع و تثبیت می کند.هزینه های این مرحله شامل هزینه طراحی و توسعه و نصب فرآیند تولید است. در مرحله ساخت محصول به حد بلوغ خود رسیده است و با تقاضای بالا و پایدار مواجه می شود و سرانجام در مرحله پایان عمر روند تقاضا سیر نزولی پیدا کرده و به تدریج کاهش می یابد. دوره طراحی و دوره تولید محصول در روش های قدیمی تولید و تجارت مجزا از هم بوده و متعاقب یکدیگر انجام می گرفته اند.بر این اساس طرح محصول پیش از تولید مورد تایید قرار گرفته و تثبیت می شد.در نتیجه پیش از تولید انبوه زمان زیادی برای ابداع روش های تولید وجود داشت.در روش های قدیمی تولید کننده به هنگام تثبیت محصول در بازار می توانست تقاضای نسبتا بالایی برای محصول خود پیش از منسوخ شدن آن پیش بینی کند و بدین صورت هزینه های مراحل اولیه توسعه و فرآیند محصول در اثر تقاضای بالا و پایدار جبران میشد.دشواری شرایط جدید تولید آن است که نمی توان در سالیان متمادی تقاضایی بالا و پایدار داشت.طراحی مجدد محصول به طور متناوب و تهاجم مدل های جدید و بهبود یافته به عمر مفید محصول در بازار موجب پیدایش شرایط دشوار جدید شده اند.همچنین واحد های تولیدی با توجه به فشار های رقابتی مجبورند که محصولاتشان را در زمان کوتاه تری به بازار برسانند.این بدان معناست که تولید کننده باید فرآیند را به گونه ای انعطاف پذیر ایجاد کند که بتوان آن را در مدت زمان اندکی با طرح های جدید محصول تطبیق داده و از هزینه های بالای تغییر فرآیند پرهیز کرد .در غیر این صورت هزینه های مرحله طراحی محصول و توسعه ی فرآیند به مقدار نسبتا زیادی افزایش یافته و جبران آن در اندک زمان تقاضای بالا در دوره ی عمر محصول امکان نخواهد داشت.کوتاه شدن دوره ی عمر محصول موجب شده که واحد های تولیدی نتوانند برای توسعه ی قابلیت خاصی از تولید منابع زیادی مصرف کنند.زیرا تغییرات سریع طرح های تولیدی مانع از جبران هزینه های تسهیلات تولیدی از طریق فروش محصولات طرح های جدید شوند.بر همین اساس نظریه اقتصاد تعداد جای خود را به اندیشه ی اقتصاد تنوع(Economy of scope)داده است.
گلدهار (1983) در توضیح این مفهوم جدید چنین می نویسد: "اقتصاد تنوع هنگامی تحقق می یابد که تجهیزات یکسان بتوانند در ترکیب با هم و نه جداگانه –محصولات متعددی را به قیمت ارزان تر تولید نمایند.تولید یک سلسله طرحهای مختلف از یک خانواده محصول برای ماشین هایی که توسط کامپیوتر کنترل می شوند کار مشکلی نیست.در این صورت مدت زمان تغییر فرآیند و هزینه های آن چندان اهمیتی نمی یابد.زیرا آماده سازی این ماشین ها فقط کمی بیشتر از خواندن یک برنامه ی کامپیوتری زمان می برد"
همچنین اجرای این اندیشه ی جدید متضمن بازنگری در رویه های سرمایه گذاری است.زیرا شرکت ها باید تسهیلات تولیدی انعطاف پذیری را فراهم آورند که بتوانند علاوه بر فعالیت در طرح های موجود محصول برای طرح های آتی محصول در آینده نیز از آنها استفاده کنند.بنابراین به اختصار می توان عوامل افزایش نیاز به اقتصاد تنوع را در سه مورد برشمرد:ترکیب بسیار متنوع محصول-کوتاه شدن دوره های عمر محصول-فشارهای موجود جهت کوتاهتر شدن زمان ارائه محصول به بازار
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
- افزایش درک و آگاهی عموم نسبت به تاثیر زیست محیطی سیستم های تولیدی و محصولات آنها:
افکار عمومی روز به روز نسبت به نقش فرآیند های تولید در تاثیر گذاری محصولات تولیدی بر محیط زیست آگاهتر می شوند.جامعه برای ساخت محصولات و به کارگیری فرآیند هایی که اثرات نامطلوب زیست محیطی ندارند به تولید کنندگان فشار می آورند.به همین دلیل طراحی محصول و فرآیند در زمینه هایی مانند:مصرف انرژی-استفاده از مواد بازیافتی –استقاده مجدد از محصول پس از پایان عمر به طور فزاینده ای با محدودیت های جدی وضع شده است.اتحادیه اروپا(EU )بر تصویب قوانینی جهت پیشگیری از آلودگی های محیطی محصولات تاکید فراوانی دارد.به نظر می رسد که شعار "آلوده کننده باید بپردازد" مورد قبول عموم واقع شده است.بر اساس این اصل تولید کنندگان بایدخود هزینه از بین بردن محصولات آلوده ی خود را بر عهده بگیرند .انتظار می رود مقررات جدید در صنعت الکترونیک ایلات متحده و اروپا در مورد ضایعات الکترونیکی از سازندگان بخواهد که تجهیزات مستعمل را پس گرفته از آن استفاده مجدد نموده یا آنها را به طور مناسبی منهدم سازند.شرکت های بزرگ چند ملیتی با آگاهی نسبت به روند مقرراتو نیازمندی های مشتریان سعی می کنند که طراحی محصول و فرآیندهایشان را با رویه ای مناسب محیط زیست و طبیعت تطبیق دهند.شرکت ها تمایل دارند که بدون تنزل کارآیی- عملکرد و کیفیت از میزان مواد و قطعات مصرفی در محصول بکاهند و در نتیجه به اتلاف کمتر منابع از طریق محصولات دست یابند.تولیدکنندگان تمایل دارند محصولی طراحیکنند که به سادگی دمونتاز شود .به زودی طراحی "طراحی برای دمونتژ" اهمیتی برابر "طراحی برای مونتاژ" خواهد یافت.این نوع طراحی موجب تسهیل در جداسازی قطعات محصول در پایان عمر شده و بازیافت مواد قابل استفاده را ممکن می سازد و نگهداری و بازسازی محصول را در طول عمر آسان می کند.
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
- تغییر ساختار هزینه:
گلدرات (1983) و کاپلان(1984)وآمبل و اسریکانث(1990) معتقدند که سیستم های موجود حسابداری هزینه برای تجزیه وتحلیل هزینه ومدیریت سیستم های پیشرفته ی تولید نامناسب می باشد.کاپلان یک قدم جلوتر گذارده و می گوید:حسابداری قدیمی تولید را تباه می کند.آمبل و اسریکانث نیز نشان می دهند که : بحث اساسی در رویه های استاندارد هزینه یابی و مقیاس های عملکردی است که توسط این سیستم های هزینه یابی پشتیبانی می شوند.این رویه ها و مقیاس ها منجر به فعالیت های غیر کارا در سازمان به طور عام و در سیستم تولیدی به طور خاص می شوند.در نظام سنتی هزینه های تولید به سه بخش مواد ونیروی کار و سربار تقسیم شده اند.در بسیاری از صنایع از ساعات نیروی کار به عنوان پایه ای برای پوشش هزینه های سر باراستفاده میشد.بنساک(1986) در این باره معتقد است که:"غالبا در حسابداری فعلی هزینه های سربار از روش های جذب کامل استفاده می شود یعنی تمامی هزینه ی سربار کارخانه را با هزینه نیروی کار بر اساس تعداد واحد تولید شده سرشکن می کنند"در کارخانجات آینده جایی که تقریبا تولید بدون انسان انجام خواهد شد دیگر هزینه مستقیم نیروی کار نمی تواند پایه ای برای سیستم های استاندارد هزینه یابی باشد.بنساک(1986 ) معتقد است که : "هزینه مستقیم نیروی کار سرانجام از طریق ادغام تمامی هزینه ها به جزء هزینه مواد در هزینه سربار به طور کامل درون سلول های کار ی خودکار حذف خواهد شد." بدون شک باید روش های جدید هزینه یابی به گونه ای توسعه یابند که بتوانند هزینه ی سربار را به مقادیر معتنابهی از خروجی کارخانه تخصیص دهند.از آنجا که سیستم های تولید یکپارچه از فن آوری های هوشمند جمع آوری اطلاعات در هر مرحله از تولید استفاده می کنند ایجاد ارتباط میان هزینه ها و اقلام(قطعات و زیر مونتاژ ها یا محصولات تکمیلی) در زمان بروز هر هزینه به سادگی امکان پذیر است.لیکن این سیستم ها در شرایط تغییر سریع فن آوری و محصول قادر به تعیین چگونگی ارزش گذاری بر ساعات کار ماشین نمی باشد.این امر بیشتر بدان دلیل است که پیش بینی عمر مفید ماشین ها و دوره ی عمر محصولاتشان دشوار است.
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
- دشواری در برآورد هزینه ها و منافع فن آوری یکپارچه:
غالبا توجیه سرمایه گذاری برای فن آوری یک پارچه با استفاده از روش های سنتی ارزیابی سرمایه دشوار است.گلد(1986) بر اساس مطالعات میدانی در صنایع مختلف ادعا می کند که :"مدیران عموما معتقدند که فن آوری جدید در بعد افزایش کارایی تفاوتی با فن آوری سنتی ندارد.این نکته علت اساسی روی گردانی آنها از فن آوری یکپارچه را روشن می سازد"وی در ادامه به فرضیات نادرست شرکت ها در قبال پیشنهاد و دریافت فن آوری اشاره می کند:
-تجهیزات مربوطه تنها درمحدوده ی کوچکی از فعالیت های تولیدی اثر می گذارد.
-هر یک از تجهیزات قابلیت های شناخته شده ای دارند.بنابراین پس از نصب آنها با تغییرات چندانی به جز کاهش تدریجی مواجه نخواهیم شد.
-سهم تجهیزات را می توان در اثربخشی عملیات هزینه ها با دقت قابل قبولی برآورد نمود.
واضح است که این فرضیات در زمینه فن آوری یکپارچه مورد تردید هستند.تجهیزات یکپارچه بسیار انعطاف پذیر بوده و در نتیجه تعیین حدود قابلیت و کاربرد آنها به دشواری امکانپذیر است.مردیت و سورش(1986)در این باره پیشنهاد می کند ند که از استراتژی های توجیهی متفاوتی برای سطوحمختلف اتوماسیون استفاده شود.رویه های توجیه اقتصادی هنگامی مناسب هستند که شرکت درصدد تعویض تجهیزات قدیمی مانند: ماشین های تراش-با ماشین های کنترل عددی یا NC باشد لیکن دستیابی به سیستم های تمام یکپارچه موجب بروز رقابتی آشکار گشته و پیشرفت بزرگی در راستای اهدافتجاری شرکت محسوب می شود.به رویکرد هایی استراتژیکی نیاز داریم که در برگیرنده ی همه ی منافع باشند هر چند بدیهی است که منافع تاکتیکی و اقتصادی نیز بدان ها اضافه می شوند. سیستم های تولید انعطاف پذیر(FMS ) را میتوان به عنوان سیستم های MINI-CIM فرض کرد.
 

merijoon

عضو جدید
وقعا دستت درد نکنه
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
تغییر انتظارات اجتماعی :
امروزه محیط اجتماعی متاثر از فعل و انفعالات گسترده اجتماعی می باشد.توزیع سنی جمعیت در حال تغییر است.روز به روز بر جمعیت مسن و مجرب افزوده می شود , جمعیتی که به آسانی نمی تواند خود را با تغییرات تطبیق دهید.بسیاری از جوانان اشتغال در مهندسی تولید را در مقایسه با شغلی مثل مهندسی طراحی , جذاب و ارضاء کننده نمی دانند. دسترسی به فن آوری اطلاعات و سیستم های پیشرفته ی ارتباطی , کار غیر متمرکز را تسهیل و انجام کار در خانه را ممکن ساخته اند.
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
انواع سیستم های تولیدی :
1. سیستم تولید پیوسته
2. سیستم تولید متناوب
3. سیستم تولید پروژه ای
4. سیستم موجودی خالص
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
سیستم تولید پیوسته (CONTINUOUS PRODUCTION SYSTEM):
در سیستم تولید پیوسته تنوع محصولات کم است و غالبا محصولات از یک خانواده هستند.حجم تولیدات نسبتا بالاست و تجهیزات و ماشین آلات تولیدی بر حسب روش تولیدی استقرار یافته اند
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
سیستم تولید متناوب (INTERMITTENT PRODUCTION SYSTEM) :
در سیستم تولید متناوب , محصولات بسیار متنوع اند به طوری که مراکز تولیدی ممکن است به تناوب , محصولات مختلفی را تولید کنند. در تولید متناوب دو حالت ممکن است وجود داشته باشد .حالت اول آنکه اکثر محصولات دارای روش ثابت تولیدی بوده و تجهیزات تولیدی نیز بر مبنای این روش استقرار یافته اند.این حالت از سیستم را flow shop process می گویند.در حالت دیگر , روش تولیدی در بعد وسیعی نسبت به محصولات متغییر است و تجهیزات و ماشین آلات بر حسب عملکرد ماشین استقرار یافته است.این حالت از تناوب تولید را job shop process می گویند.سائل برنامه ریزی و کنترل تولید در سیستم های تولید متناوب نسبت به سیستم های تولید پیوسته مشکل تر و پیچیده تر می باشد.در محدوده ی تقسیم بندی سیستم های تولید متناوب, مشکلات مدیریتی job shop نسبت به flow shop بیشتر خواهد بود.به طور کلی می توان گفت که هر چه ابعاد متفاوت و راه حل های مختلف در تصمیم گیری مدیریت داخل شود , عمل اتخاذ تصمیم توسط مدیریت تجزیه و تحلیل سیستم پیچیده تر می گردد.
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
سیستم تولید پروژه ای (PROJECT SYSTEM) :
در سیستم پروژه ای محصول فقط یک بار تولید می شود و تکرار تولید به ندرت اتفاق می افتد.در این نوع سیستم هدف تکمیل پروژه در موعد مقرر تعیین شده با حداقل هزینه با توجه به روابط پیش نیازی عملیات و منابع قابل دسترس می باشد.انجام این کار کاملا پیچیده خواهد شد اگر فقدان تجربه یا حوادث احتمالی آینده , راجع به فعالیت هایی که باید انجام شود و نیز زمان و منابع لازم برای هر فعالیت داده شده ای , عدم قطعیت ایجاد کند.مثال بارز این سیستم , تولید ماشین های خاص برای مقاصد بسیار خاص, فعالیت های تحقیق و توسعه و یا ایجاد ساختمان است.
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
سیستم موجودی خالص (PURE HNVENTORY SYSTEM) :
سیستمموجودی خالص به حالتی اطلاق می شود که در واقع فقط خرید و توزیع انجام می شود. در این سیستم در واقع تولیدی صورت نمیگیرد.خرده فروشی که محصولات را به قصد فروش مجدد فوری خریداری می کند یک سیستم موجودی خالص می باشد, همچنین انبار کردن قطعات یدکی برای اهداف تعمیرات ئ نگهداری یک مورد دیگر خاص می باشد.در این نوع سیستم آنچه که مورد توجه است آن است که چه چیزی می بایست خریداری شود, کی و چه مقداری خریداری شود و مسائلی از قبیل استفاده از ماشین, نیروی انسانی و محدودیت های روش ساخت مطرح نیست.علت اینکه سیستم موجودی خالص را در زمره ی سیستم های تولیدی قرار می دهند این است که سیستم موجودی خالص با حذف عملیات ساخت می تواند در چهارچوب تولید قرار بگیرد و نیز در حالات خاص تولیدی ممکن است محصول نهایی را راسا خریداری و توزیع کند.دلیل دیگر این که در یک واحد تولیدی اکثرا کلیه ی سیستم های فوق به صورت ترکیبی وجود دارد.بدین معنی که ممکن است در بعضی از مراکز تولیدی واحد مورد نظر , سیستم تولید متناوب و در بعضی از مراکز, سیستمتولیدی پیوسته وجود داشته باشد.بخش سفارشات و خرید نیز از قوانین و روش های سیستم موجودی خالص پیروی می کند.
 
بالا