مدیریت بازار

bercot

عضو جدید
راهنمایی

راهنمایی

دقیقا ..
این ارزش فقط منوط به کالا نمیشه.

گاهی اوقات صرفه جویی در وقت هم میتونه ارزش باشه و این همون فلسفه وجود بنگاه های واسطه است.


گاهی حاضریم پول بیشتری بدیم اما وقت کمتری تلف کنیم ;)
میشه اطلاعاتی در مورد بازار یابی در اختیار من قرار بدید. ممنون میشم.:)
 

mahtabi

مدیر بازنشسته
امم
منم خیلی دوست دارم بیام اینجا اما واقعا اونقدر باید اینجا تاپیک جابجا کنم که وقت خوندن نمیرسه
امم.
توروخدا یواش بنویسید تا منم برسم بهتون.:cry:
 

m.ali.m

عضو جدید
خواهش مي كنم......
حرفه اوله شما و محمد زماني معنا پيدا مي كنه كه ما توليد كننده باشيم!
ولي ما بحثموون توليد و رقابت براي اون نيست....هست؟
تو بحثاي بازار و فروش موفق كيفيت مهمترين فاكتور ولي زماني كه يك توليد كننده باشيم نه يك فروشنده و بازار ياب!!!

سلام.
آره.من قبول دارم که بیشتر از دید یک تولید کننده به قضیه نگاه میکنم.
چطور برای یک بازار یاب فاکتور کیفیت نمیتونه مهم باشه؟
حرفت برام عجیبه...
 

m.ali.m

عضو جدید
میشه بیشتر توضیح بدی؟
در ضمن گاهی اوقات شرکتها مجبورت خدمات بیشتری برای مشتریشون فراهم کنن چون اگه نکنن شرکت رقیب این کار رو انجام میده[/quote]

مشتری نیاز به خدمات، کیفیت،قیمت مناسب و... داره.تو بحثای بعدی(بازاریابی) بیشتر توضیح میدم.
شما به فیلد خدماتش که نگاه کنید، میتونید خیلی موارد رو براش نام ببرید.
 

m.ali.m

عضو جدید
دوستان این تاپیک رو هم نگاه کنید.
اینجا مقالات مرتبط با بحث بازاریابی رو خواهیم گذاشت تا مکمل خوبی برای بحث باشه و دوستانی که کمتر آشنا هستند با مطالعه اش با جمع هماهنگ بشن :smile:[/quote]

ممنون.:gol:
کار خوبی کردی.اما سعی کن خلاصه مطالب رو ننویسی.چون بعضی هاش رو اینجا بگیم و روش بحث کنیم بهتره...نیست؟
 

m.ali.m

عضو جدید
عزیزم امروزه دارن آب رو با روغن ترکیب می کنن اونوقت اینارو نشه؟؟؟:surprised::cry:
من دسته به آش شعله قلم کارم خیلی خوبه:D
سه سوته همرو قاطی می کنم آش تحویل میدم:biggrin:
اگه اجازه بدی تو بحث رو شروع کردی منم نگاه میندازم ببینم چیکار میشه کرد:)
اجازه هست؟:redface::que:

خواهش میکنم.
خوشحالم که انقدر مشتاقی.;)
چند روز صبر کن تا من یه مقدمه ای ازش بذارم که بقیه هم در جریان crmقرار بگیرن.
بعد شما شروع کن.
 

m.ali.m

عضو جدید
امم
منم خیلی دوست دارم بیام اینجا اما واقعا اونقدر باید اینجا تاپیک جابجا کنم که وقت خوندن نمیرسه
امم.
توروخدا یواش بنویسید تا منم برسم بهتون.:cry:
منتظرتیم عزیزم.
انقده بحث قشنگه که نمیشه یواش پیش بریم.
بدو مدیر جون...:gol:
 

m.ali.m

عضو جدید
5 نیروی پورتر

5 نیروی پورتر

هر سازمانی که در یک بازار مشغول فعالیته با 5 عامل که بهش فشار وارد میکنن مواجه هست.
این 5 عامل، 5 نیرو هستن:
1. رقبا
2. تامین کنندگان
3. خریداران
4. کالاهای جانشین (یعنی کالاهایی که به کالای ما ترجیح داده میشن)
5. تازه واردها


در مورد روشهای مقابله با این نیروها فکر کنید و اگه چیزی به ذهنتون میرسه، بگید.;)
 

mohammad u3fi

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر سازمانی که در یک بازار مشغول فعالیته با 5 عامل که بهش فشار وارد میکنن مواجه هست.
این 5 عامل، 5 نیرو هستن:
1. رقبا
2. تامین کنندگان
3. خریداران
4. کالاهای جانشین (یعنی کالاهایی که به کالای ما ترجیح داده میشن)
5. تازه واردها


در مورد روشهای مقابله با این نیروها فکر کنید و اگه چیزی به ذهنتون میرسه، بگید.;)

منبع این مطالب چیه؟؟
من فکر میکنم یه مساله مهم رو جا انداختی و اون قانون یا همون سیاست های کلی باشه باشه. بعضیا هم بهش میگن بوروکراسی :w20:

اما واقعا هر کدوم از این 6 پارامتر بحث مفصلی رو میطلبه.
بهتره اول در مورد گزینه 1 بحث کنیم :gol:
 

DASH MOHSEN

عضو جدید
هر سازمانی که در یک بازار مشغول فعالیته با 5 عامل که بهش فشار وارد میکنن مواجه هست.
این 5 عامل، 5 نیرو هستن:
1. رقبا
2. تامین کنندگان
3. خریداران
4. کالاهای جانشین (یعنی کالاهایی که به کالای ما ترجیح داده میشن)
5. تازه واردها


در مورد روشهای مقابله با این نیروها فکر کنید و اگه چیزی به ذهنتون میرسه، بگید.;)


اول در مورد اون مسئله ي كيفيت ....
كيفيت براي بازارياب چه اهميتي مي تونه داشته باشه؟!
مهم خواسته و نياز مشتريه!
ومهمتر فروش موفق!
مگه بازار يابه شما قراره محصول رو به مصرف كننده بده؟؟!
بازار يابي براي فروش مويرگيف محصول رو به خردترين فروشگاهها يا مراكز مي رسوونه و اين وسط تبليغات و برند و اينا خيلي مهمه!!!گاهي مهمتر از كيفيت!
اينهاييم كه اينجا نوشتين واسه هر فروش و هر بازاري فرق مي كنه و عموميت نداره!
 

m.ali.m

عضو جدید



فيليپ كاتلر استاد برجسته بازاريابي بين‌المللي از دانشگاه نورت وسترن و فارغ‌التحصيل از مدرسه مديريت در شيكاگو است. او توسط مركز مديريت اروپا به عنوان سرشناس‌ترين متخصص حوزه استراتژيك بازاريابي ناميده شد.
وي مولف كتابي است كه معتبرترين رساله به رسميت شناخته شده بازاريابي به حساب مي‌آيد: «مديريت بازاريابي» كه در حال حاضر ويرايش دوازدهم آن به بازار آمده است.
او همچنين مولف (يا همكار در تاليف) تعدادي كتابهاي مهم ديگر همچون كاتلر در بازاريابي، بازاريابي جانبي، بازاريابي استراتژيك براي سازمانهاي غير انتفاعي، بازاريابي براي سازمانهاي بهداشتي، خدمات حرفه‌اي بازاريابي، بازاريابي از A تا Z، ده خطاي مهلك بازاريابي، حركتهاي بازاريابي، مكانهاي بازاريابي، بازاريابي ملتها و بازاريابي عمومي است.

کاتلر، بازاریابی را بخشی از فلسفه مدیریت همه مدیران می داند که براساس آن باید نیازها و خواسته های مشتری را بشناسند و شرایط را در جهت رضایت مندی آنان فراهم سازند.

رضایتمندی مشتری در نگاه او هنگامی محقق می شود که ارزش واقعی فراورده یا خدمت برابر یا بیشتر از ارزش مورد انتظار مشتری باشد.
کاتلر بر این باور است که گرچه بازاریابی مفهومی ساده دارد اما اجرای آن بسیار پیچیده است و برای استادشدن در آن یک عمر وقت لازم است. گرچه هیچ متفکری درجهان به اندازه او در گسترش پیام بازاریابی سهم نداشته است اما در هزاره جدید، او همه را به تفکر مجدد در این مقوله فرامی خواند و ندا در می دهد که راهبرد پیروزمند سال پیش ممکن است امسال ناکارآمد از آب درآید!
 

m.ali.m

عضو جدید
مایکل پورتر

مایکل پورتر



پروفسور مايكل پورتر يكي از مدرسين اقتصاد دردانشگاه هاروارد واز برجسته ترين نظريهپردازان اقتصاد درجهان است كه درزمينه هاي استراتژي رقابت، رقابت بين المللي، رابطهبين رقابت واجتماع ورابطه بين رقابت ومحيط كاري تحقيق ميكند .
وي تاكنون 16 كتاب و بيش از 75 مقاله دررابطه با استراتژي رقابت (1980)مزاياي رقابت(1985)و...نوشته است .

از ويژگيهاي مقالات وتحقيقات پرفسور پورتر آنست كه نتيجه تحقيقات وي دارايحصر منطقي است يعني نظرات وي به حدي جامع ميباشد كه پس از سالها نميتوان آنها راافزايش يا كاهش داد.

يكي از مهمترين نظريات وي بنام پنج نيروي پورتر مشهوراست. اين نظريه پيرامون ميزان جذابيتسرمايه گذاري در يك رشته بحث كرده و رابطه آنرا با پنج آيتم مرتبط تشريح ميكند وسرانجام راهكارهاي غلبه بر هريك از آن پنج نيرو را توضيح ميدهد...
 
آخرین ویرایش:

m.ali.m

عضو جدید
منبع این مطالب چیه؟؟
من فکر میکنم یه مساله مهم رو جا انداختی و اون قانون یا همون سیاست های کلی باشه باشه. بعضیا هم بهش میگن بوروکراسی :w20:

اما واقعا هر کدوم از این 6 پارامتر بحث مفصلی رو میطلبه.
بهتره اول در مورد گزینه 1 بحث کنیم :gol:

همونطور که گفتم، از نوشته های پورتر هست.
شاید جا افتاده باشه...!
پورتر راهکارهای غلبه بر این نیروها رو هم گفته.
بهتره که اول اونها رو بگم.
بعد اگه بحثی بود، ادامه میدیم...
 

m.ali.m

عضو جدید
روشهای خنثی سازی

روشهای خنثی سازی

برای مقابله با رقبا میتوانید:​
يك چيز متمايز توليد كنيد ،هدايت قيمت گذاري در بازار را بدست بگيريد، محصولات متفاوت توليد كنيد ،با ديگر توليد كنندگان مشاركت كنيد.​

برای مقابله با تامین کنندگان میتوانید:
تعداد تامين كنندگان Sole (منحصربفرد) را كاهش دهيد ،با تامين كنندگان مشاركت كنيد ) commitment Long term ) منابع جديد بيابيد.

برای مقابله با خریداران میتوانید:
بدنبال بازارهاي جديد بگرديد، محصولات متفاوت توليد كنيد ،با خريداران شريك شويد.

برای مقابله با کالاهای جانشین میتوانید:
جذابيت محصول را نسبت به جايگزین بالا ببريد ،سرويس بهتري بدهيد، قابليتهاي جانبي محصول را افزايش دهيد.

برای مقابله با تازه وارد ها میتوانید:
يك كار برجسته اقتصادي انجام دهيد(ارزان كردن محصول)،بازدارندگی مداوم،تغيير طراحي بمنظور كاهش هزينه.​

 

m.ali.m

عضو جدید
اول در مورد اون مسئله ي كيفيت ....
كيفيت براي بازارياب چه اهميتي مي تونه داشته باشه؟!
مهم خواسته و نياز مشتريه!
ومهمتر فروش موفق!
مگه بازار يابه شما قراره محصول رو به مصرف كننده بده؟؟!
بازار يابي براي فروش مويرگيف محصول رو به خردترين فروشگاهها يا مراكز مي رسوونه و اين وسط تبليغات و برند و اينا خيلي مهمه!!!گاهي مهمتر از كيفيت!
اينهاييم كه اينجا نوشتين واسه هر فروش و هر بازاري فرق مي كنه و عموميت نداره!

فروش بخشی از بازار یابیه.
فروش در مرحله ای وارد کار میشه که محصول تولید شده.
اما بازاریابی قبل از تولید محصول کارش رو شروع میکنه و حتی بعد از فروش هم ادامه داره.
بازاریاب محصول رو مستقیما به مصرف کننده نمیده.اما بازاریاب مسئول رشد شرکته.
پس باید به کیفیت هم به عنوان یک فاکتور مهم اهمیت بده.

با این حرفتون هم موافقم که تبلبغات و برند خیلی مهمه.
تا حدی که وقتی محصولی برای شما کیفیتش شناخته شده نیست(یعنی تا حالا امتحانش نکردید) ترجیحا به مارکش اهمیت میدید.و اینجاست که هنر تبلیغات خودش رو نشون میده.

اینهایی که اینجا نوشتم هم فقط یک نظر از آقای پورتر هست.
منم وقتی کتابای کاتلر رو میخونم ،با بعضی حرفاش مشکل دارم.و به خودم اجازه میدم که نقدشون کنم.
شما هم میتونید این کار رو بکنید.;)
حتی ایرانیزش هم میتونید بکنید.:smile:
 

s22a2ch

مدیر بازنشسته
سوال

سوال

برای مقابله با رقبا میتوانید:​
يك چيز متمايز توليد كنيد ،هدايت قيمت گذاري در بازار را بدست بگيريد، محصولات متفاوت توليد كنيد ،با ديگر توليد كنندگان مشاركت كنيد.​

برای مقابله با تامین کنندگان میتوانید:
تعداد تامين كنندگان Sole (منحصربفرد) را كاهش دهيد ،با تامين كنندگان مشاركت كنيد ) commitment Long term ) منابع جديد بيابيد.

برای مقابله با خریداران میتوانید:
بدنبال بازارهاي جديد بگرديد، محصولات متفاوت توليد كنيد ،با خريداران شريك شويد.

برای مقابله با کالاهای جانشین میتوانید:
جذابيت محصول را نسبت به جايگزین بالا ببريد ،سرويس بهتري بدهيد، قابليتهاي جانبي محصول را افزايش دهيد.

برای مقابله با تازه وارد ها میتوانید:
يك كار برجسته اقتصادي انجام دهيد(ارزان كردن محصول)،بازدارندگی مداوم،تغيير طراحي بمنظور كاهش هزينه.

من متوجه این دو قسمت بالایی که قرمز کردم نشدم.
یکی هم اگه محصول ارزان بشه از نظر اقتصادی مشکلی پیش نمیاد؟
 

mohammad u3fi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اول در مورد اون مسئله ي كيفيت ....
كيفيت براي بازارياب چه اهميتي مي تونه داشته باشه؟!
مهم خواسته و نياز مشتريه!
ومهمتر فروش موفق!
مگه بازار يابه شما قراره محصول رو به مصرف كننده بده؟؟!
بازار يابي براي فروش مويرگيف محصول رو به خردترين فروشگاهها يا مراكز مي رسوونه و اين وسط تبليغات و برند و اينا خيلي مهمه!!!گاهي مهمتر از كيفيت!
اينهاييم كه اينجا نوشتين واسه هر فروش و هر بازاري فرق مي كنه و عموميت نداره!

بازاریابی یکی از زنجیر های حساس و حیاتی SCM هست و من نمیتونم قبول کنم انقدر ساده بهش نگاه کنی :w20:

محسن، من فکر میکنم داری یک بعدی به قضیه نگاه میکنی.
به نظرت چه اجباری هست وقتی مشتری یک بار جنسی رو خرید و از کیفیتش راضی نبود باز سراغ همون برند بره؟

خب از مارک دیگه ای استفاده میکنه!

اینطوری اون برند هم مشتریانش رو از دست میده و ورشکست میشه.

در مورد جمله قرمزت اگه بیشتر توضیح بدی ممنون میشم
 

نی نی

عضو جدید
اجازه بدم قبل از هر چیزی یه توضیح کوچولو بدم ..
به نظر من وقتی داریم در مورد مسائل اصلی ای که تو مهندسی صنایع دخیله مثل تولید یا فروش بحث میکنیم بهتره در مورد حالت ایده آل صحبت کنیم (آن چیز که باید باشد) نه مورد اون چیزی که الان شاهدش هستیم و آن چیزی که هست!

مهندس صنایع باید چه کار کنه؟
سعی کنه به حالت ایده آل برسه.

محسن قبول دارم و میفهمم خیلی سخته یا اصلا امکانش نیست اما به هر حال وقتی ما سقف آرزوهامون رو 40 میگریم به 30 هم نمیرسیم!
بهتره با 100 آشنا بشیم و براش تلاش کنیم شاید به 50 رسیدیم :w20:


ما اینجا در مورد ایده آل بازار یابی بحث خواهیم کرد نه بازاریابی ایران و شگردهای اون ;)


ولي به نظرم يه كمم درمورد شگردهاي بازاريابي تو ايران صحبت كنيم بهتر نيست؟
چيزي كه قراره كاربدي تر باشه برامون
(م دير رسيدم فعلا تا اينجاي بحث رو مطالعه كردم)
 

m.ali.m

عضو جدید
من متوجه این دو قسمت بالایی که قرمز کردم نشدم.
یکی هم اگه محصول ارزان بشه از نظر اقتصادی مشکلی پیش نمیاد؟

،بازدارندگی مداوم،تغيير طراحي بمنظور كاهش هزينه.
سلام.
راستش معنی بازدارندگی مداوم رو نمیتونم دقیق بگم. در موردش تحقیق میکنم تا جواب درستو بهت بدم.
درباره تغییر طراحی به منظور کاهش هزینه هم میشه خیلی مثال ها زد.
میتونید یک سری خدمات ویژه رو از محصولتون بکاهید و یا حتی در نحوه بسته بندی هم تغییراتی بدید تا قیمت کلی محصول بیاد پایین.
چند وقت پیش با یکی از دوستام داشتیم درباره تغییر بسته بندی محصولش صحبت میکردیم.
وقتی بررسی کردیم دیدیم اگه بخوایم بسته بندی رو تغییر بدیم ناچاریم قیمت محصول رو ببریم بالا.و این به نفعمون نبود.


ارزونی تا یه جایی مناسبه.باید به بازارت نگاه کنی.اما در بیشتر موارد به نظر من این راه حل جواب میده. مگر اینکه خیلی به کیفیت کارت ضرر بزنه.
 

m.ali.m

عضو جدید
ولي به نظرم يه كمم درمورد شگردهاي بازاريابي تو ايران صحبت كنيم بهتر نيست؟
چيزي كه قراره كاربدي تر باشه برامون
(م دير رسيدم فعلا تا اينجاي بحث رو مطالعه كردم)

سلام عزیزم.
منتظر مشارکت شما هستیم.:gol:

خیلی خوبه.
الان بیشتر داریم یک سری اصول کلی کار رو یاد میگیریم.
درباره ایران هم اگه نظر خاصی تا اینجای کار داری حتما بگو.
 

DASH MOHSEN

عضو جدید
سلام ...
ببين محمد جان مديريت فروش و مديريت بازار خيلي وسيع تر و گسترده تر از نگاه تك بعديه!
مسئله و تفاوت ديده من و تو سر اينه كه من توليد كننده و فقط و فقط توليد كننده ميدونم و قسمت فروش و عرضه ي كالا رو بي ربط و جدا از سيستم توليده!
مسللما اگه يه توليد كننده جنس بي كيفيت توليد كنه رو دستش مي مونه و شايد كسي حاضر به خريد اون حتی آزمايشي هم نشه! ولي عنوان اين تاپيك و بحث مديريت بازاره و با مقوله اي كه داره بهش پرداخته ميشه متفاوت!
هر سازماني حتی خود توليد كننده ها هم به عرضه و فروش كالاي توليديشوون بپردازن باز يه سيستم و سازمان جدايي از توليد دارن كه فك ميكنم اينجا بهتره راجب سيستم فروش و نحوه ي مديريت بازارشوون بحث كنيم نه توليد!

 

4niko

عضو جدید
سلام

یه هفته ای چه قدر جلو رفتین !! منم با این مطالب اشنا نیستم یه نگاهی به همشون انداختم ولی برای نظر دادن بهتره مقالتون و بخونم و حرفاتونو هم با دقت بیشتری بخونم ;)

امیدوارم هفته ی دیگه که میام از دنبال کردن بحث ناامید نشم :(
 

m.ali.m

عضو جدید
سلام

یه هفته ای چه قدر جلو رفتین !! منم با این مطالب اشنا نیستم یه نگاهی به همشون انداختم ولی برای نظر دادن بهتره مقالتون و بخونم و حرفاتونو هم با دقت بیشتری بخونم ;)

امیدوارم هفته ی دیگه که میام از دنبال کردن بحث ناامید نشم :(

سلام عزیزم.
خیلی کم پیدایی؟!!
حتما بحثو دنبال کن.
شک نکن انقدر بحث قشنگه که دلت نمیاد دنبالش نکنی.
منتظر حضور فعالتم...;)
 

m.ali.m

عضو جدید
CRM

CRM

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
CRM برگرفته از عبارت Customer Relationship Management بوده و در ایران با نام مدیریت ارتباط با مشتری شناخته می شه.
با بهره گیری از CRM، ارتباط مشتریان با سازمان و نیازمندی های آنها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل اصولی قرار می گیرد.

CRMدرواقع فرایندی است جهت گردآوری و یکپارچه سازی اطلاعات به منظور بهره برداری مؤثر و هدفدار از آنها .

این اطلاعات می تواند در رابطه با مشتریان، فروش، بازاریابی مؤثر، حساسیت و یا نیازهای بازار باشد.

در مدیریت ارتباط با مشتری، شرکتها به جای فکر کردن به افزایش سهمشون در بازار به فکر افزایش سهم از هر مشتری هستن.

روزهای آینده توضیحات کاملتری میدم...
موفق باشید.
 

Similar threads

بالا