مدیریت بازار

m.ali.m

عضو جدید
سلام .
این تاپیک جهت آشنایی هرچه بیشتر شما مهندسین عزیز با بحث بازار و بازاریابی ایجاد شده.
یک سری مفاهیم تخصصی هست که در بازار مطرحه.این ها پیش نیاز کارهای اصلی بعدی هستن. برای پیشرفت بهتر کار در آینده،باید اول در مورد این مسائل صحبت بشه.
سعی میکنم خلاصه ی کتابهایی که در این زمینه خوندم رو هم در خلال بحث بیارم.
بعد از یادگیری این مفاهیم، نوبت عملی کار کردنه تا اون چیز هایی که خوندیم رو در عمل به کار ببریم.
میخوام جوری کار کنیم که اگه بعدا کسی در مورد هرکدوم از مسائل مورد بحث در اینجا سوالی ازمون پرسید، با آگاهی کامل جوابش رو بدیم.
به امید همکاری شما دوستان:gol:
 

m.ali.m

عضو جدید
1-مدیریت بازار

1-مدیریت بازار

مديريت بازار يکي از شاخه هاي مهم دانش مديريت است که وظيفه اصلي آن شناخت نيازها و خواسته هاي انساني و رفعآنها از طريق فرايند مبادله منابع مي‏باشد.
روی این تعریف کاملا فکر کنید و آنالیزش کنید.:gol:
 
آخرین ویرایش:

m.ali.m

عضو جدید
بنگاه ها، برای دریافت پاسخ مثبت از دیگران، باید چیزی عرضه کنند که از دید طرف مقابل دارای ارزش باشد تا آنان نیز داوطلبانه حمایت و علاقه مندی خود را ابراز نمایند. بنابر این بایستی بده بستان را مفهوم زیر بنایی مدیریت بازار به حساب آورد.
 

mohammad u3fi

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنگاه ها، برای دریافت پاسخ مثبت از دیگران، باید چیزی عرضه کنند که از دید طرف مقابل دارای ارزش باشد تا آنان نیز داوطلبانه حمایت و علاقه مندی خود را ابراز نمایند. بنابر این بایستی بده بستان را مفهوم زیر بنایی مدیریت بازار به حساب آورد.

دقیقا ..
این ارزش فقط منوط به کالا نمیشه.

گاهی اوقات صرفه جویی در وقت هم میتونه ارزش باشه و این همون فلسفه وجود بنگاه های واسطه است.


گاهی حاضریم پول بیشتری بدیم اما وقت کمتری تلف کنیم ;)
 

m.ali.m

عضو جدید
دقیقا ..
این ارزش فقط منوط به کالا نمیشه.

گاهی اوقات صرفه جویی در وقت هم میتونه ارزش باشه و این همون فلسفه وجود بنگاه های واسطه است.


گاهی حاضریم پول بیشتری بدیم اما وقت کمتری تلف کنیم ;)

درسته.
پس برای بحث اول بیاید ببینیم از دید مدیریت بازار،چه ویژگی هایی برای کالای ما ارزش آفرینه؟
لطفا همه نظرشون رو بگن.
 

mahzad

عضو جدید
درسته.
پس برای بحث اول بیاید ببینیم از دید مدیریت بازار،چه ویژگی هایی برای کالای ما ارزش آفرینه؟
لطفا همه نظرشون رو بگن.
داشتن استاندارد و گارانتي ابتدايي ترين و البته مهم ترين ويژگي هايي است كه به ذهنم رسيد، كه فكر مي كنم هر دو مزيت رقابتي هستند.
 

mohammad u3fi

عضو جدید
کاربر ممتاز
درسته.
پس برای بحث اول بیاید ببینیم از دید مدیریت بازار،چه ویژگی هایی برای کالای ما ارزش آفرینه؟
لطفا همه نظرشون رو بگن.

نیاز مشتری

از دید مدیریت بازار نیازهای مشتری ارزش اول و آخر رو برای کالای ما ایجاد میکنه ;)



(البته نظر شخصیمه)
 

DASH MOHSEN

عضو جدید
سلام دوستان.
ممنون واسه بحثه خوبتون.
ولي به نظره من تو مباحثه ابتدايي بازار و بازار يابي توليد و انتظار مشتري جايگاهي نداره.....
ما در ابتدا بايد روي داشته هاموون متمركز بشيم....
يعني ما اول بايد ببينيم جه محصولي داريم....چه بازاري براش وجود داره....چه نيازي رو از چه جامعه اي برآورده مي كنه.....
به نظره بنده در ابتداي كار بايد شناخت كامل و كافي از محصوله مورد نظرموون يا خدمتي كه مي خوايم ارائه كنيم بايد بدست بياريم....مرحله بعدي شناخت مشتري و نيازهاي اونه....كشش بازار در مراحله بعدي قرار مي گيره...
به نظره من يك فروشنده ي موفق و بازاريابه خوب مي تونه بي كيفيت ترين محصولات رو با بدترين كشش بازار بفروشه.....كه اهميت تيمه بازار يابي معلوم ميشه!

 

woodywood

عضو جدید
بچه ها پایه اید این بحث رو با crm ترکیب کنیم؟
شما مدیریت بازار بگید منم از دید ارتباط با مشتری برسیش می کنم تا ببینیم به کجا میرسیم
چرا برای crm بچه ها اینقدر کم کار شدن؟
تالار تاپیک فعالی براش نداره
هست ولی دیگه کسی ادامه نمی ده
اینجا با کمک همدیگه بریم جلو؟؟
 

mohammad u3fi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان.
ممنون واسه بحثه خوبتون.
ولي به نظره من تو مباحثه ابتدايي بازار و بازار يابي توليد و انتظار مشتري جايگاهي نداره.....
ما در ابتدا بايد روي داشته هاموون متمركز بشيم....
يعني ما اول بايد ببينيم جه محصولي داريم....چه بازاري براش وجود داره....چه نيازي رو از چه جامعه اي برآورده مي كنه.....
به نظره بنده در ابتداي كار بايد شناخت كامل و كافي از محصوله مورد نظرموون يا خدمتي كه مي خوايم ارائه كنيم بايد بدست بياريم....مرحله بعدي شناخت مشتري و نيازهاي اونه....كشش بازار در مراحله بعدي قرار مي گيره...
به نظره من يك فروشنده ي موفق و بازاريابه خوب مي تونه بي كيفيت ترين محصولات رو با بدترين كشش بازار بفروشه.....كه اهميت تيمه بازار يابي معلوم ميشه!



اینکه ما میتونیم بی کیفیت ترین محصول رو هم با بازاریابی خوب و مناسب بفروشیم شکی توش نیست اما یادت باشه به این صورت فروش اولمون فروش آخر هم خواهد بود!
ما تا زمانی که مشتری و نیازهاشو نشناسیم نمیتونیم اون رو برای مدت طولانی حفظ کنیم و به اصطلاح مشتری رو از دست میدیم!

قبول نداری؟

تا کی میخوایم مشتری رو گول بزنیم؟ اون هم تو این بازار رقابتی و تنگاتنگ!

بچه ها پایه اید این بحث رو با crm ترکیب کنیم؟
شما مدیریت بازار بگید منم از دید ارتباط با مشتری برسیش می کنم تا ببینیم به کجا میرسیم
چرا برای crm بچه ها اینقدر کم کار شدن؟
تالار تاپیک فعالی براش نداره
هست ولی دیگه کسی ادامه نمی ده
اینجا با کمک همدیگه بریم جلو؟؟

برای هر بحثی جانبی قبل از مطرح کردن با m.ali.m در میون بذار احسان جان :gol:
مدیر این بحث ایشون هستند :smile:
 

s22a2ch

مدیر بازنشسته
tnx

tnx

بحث تون خیلی خوبه .
ممنونم m.ali.m جون
فقط کاش یه سری منابع رو بگی که اونایی که بار اولشونه هم با مطالعه اون منابع بتونن تو بحث شرکت کنن.
البته اگه صلاح بدونی و اشکالی تو روند کاریت پیش نیاره.
 

DASH MOHSEN

عضو جدید
اینکه ما میتونیم بی کیفیت ترین محصول رو هم با بازاریابی خوب و مناسب بفروشیم شکی توش نیست اما یادت باشه به این صورت فروش اولمون فروش آخر هم خواهد بود!
ما تا زمانی که مشتری و نیازهاشو نشناسیم نمیتونیم اون رو برای مدت طولانی حفظ کنیم و به اصطلاح مشتری رو از دست میدیم!

قبول نداری؟

تا کی میخوایم مشتری رو گول بزنیم؟ اون هم تو این بازار رقابتی و تنگاتنگ!

ببين محمد جان....
اولا ايند كه كيفيت ارزش مشتري پسنده.......همين.......تو جوامع در حال توسعه به مقوله ي كيفيت فقط براي رقابت با رقبا توجه مي شه نه ارزشي از جانب مشتري!
رو مطلب دومت هم كه حرفه خوده منه و اعتقاد راسخ به شناخت مشتري و نيازهاي اون دارم!

بعد اينكه بزرگترين مشكل جوامع در حال توسعه نبود بازار رقابتي سالمه!....و اينكه گفتي بازار رقابتي تنگاتنگ......به نظرم اشتباس و بايد بگي بازاري با رقباي بسيار بزرگ........

هدف ما از فروش محصولات بايد جلب رضايت مشتري و ترغيب براي خريد بيشتر باشه....نه گول زدنه اون!;)


وظيفه‌ بازاريابي‌ تنها افزايش‌ تقاضا براي‌ پاره‌اي‌ از كالاها و خدمات‌ نيست‌ بلكه‌ هدف‌ اصلي‌ مديريت‌ تقاضاست.
 

m.ali.m

عضو جدید
داشتن استاندارد و گارانتي ابتدايي ترين و البته مهم ترين ويژگي هايي است كه به ذهنم رسيد، كه فكر مي كنم هر دو مزيت رقابتي هستند.

سلام.
این استاندارد ها هستن که به مشتری از لحاظ کیفیت کار، اطمینان خاطر میدن.;)
 

m.ali.m

عضو جدید
نیاز مشتری

از دید مدیریت بازار نیازهای مشتری ارزش اول و آخر رو برای کالای ما ایجاد میکنه ;)



(البته نظر شخصیمه)

جوابت خیلی کلیه.
نیاز های مشتری زیادن و از چند جنبه میشه بررسیشون کرد.
درسته که فراتر رفتن از انتظارات مشتری برامون ارزشه، اما شرکتها باید بررسی کنن که برآوردن چه میزان از این نیاز ها و انتظارات براشون به صرفه است.
 

m.ali.m

عضو جدید
بچه ها پایه اید این بحث رو با crm ترکیب کنیم؟
شما مدیریت بازار بگید منم از دید ارتباط با مشتری برسیش می کنم تا ببینیم به کجا میرسیم
چرا برای crm بچه ها اینقدر کم کار شدن؟
تالار تاپیک فعالی براش نداره
هست ولی دیگه کسی ادامه نمی ده
اینجا با کمک همدیگه بریم جلو؟؟

سلام .
احسان جان،حتما به CRM هم میپردازیم.خیلی جای بحث داره.
باید کم کم پیش بریم.
این دوتا بحثو نمیشه باهم ترکیب کرد.
مرسی از پیشنهادت.:gol:
 

m.ali.m

عضو جدید
ببين محمد جان....
اولا ايند كه كيفيت ارزش مشتري پسنده.......همين.......تو جوامع در حال توسعه به مقوله ي كيفيت فقط براي رقابت با رقبا توجه مي شه نه ارزشي از جانب مشتري!
رو مطلب دومت هم كه حرفه خوده منه و اعتقاد راسخ به شناخت مشتري و نيازهاي اون دارم!

بعد اينكه بزرگترين مشكل جوامع در حال توسعه نبود بازار رقابتي سالمه!....و اينكه گفتي بازار رقابتي تنگاتنگ......به نظرم اشتباس و بايد بگي بازاري با رقباي بسيار بزرگ........

هدف ما از فروش محصولات بايد جلب رضايت مشتري و ترغيب براي خريد بيشتر باشه....نه گول زدنه اون!;)


وظيفه‌ بازاريابي‌ تنها افزايش‌ تقاضا براي‌ پاره‌اي‌ از كالاها و خدمات‌ نيست‌ بلكه‌ هدف‌ اصلي‌ مديريت‌ تقاضاست.

سلام.
ممنون از همراهیت محسن جان.:gol:
من فکر میکنم شما داری به دو چالش اصلی در مدیریت بازار اشاره میکنی که همه شرکتها باهاش درگیرن.
اول ،خواست مشتری است.
-مشتری ها روز به روز محصولات جدید تری رو از ما میخوان.
-به قیمت حساس تر میشن.
-وقت کمی دارن.
-رفاه بیشتر در هنگام خرید میخوان.
-به نام و اعتبار شرکت خیلی اهمیت میدن.
-انتظار خدمات عالی دارن
و...

دوم، همخوانی با رقباست.
-تفاوت قیمت با رقبا
-تفاوت کیفیت با رقبا
-رقیبان تبلیغات بیشتر و پر هزینه تری میکنند.
-رقیبان هزینه ی نیروی فروش را افزایش داده اند.
-رقیبان خدمات بیشتر و متنوع تری را ارائه میدهند.
و...


به نظر من ،کنترل هرکدام از موارد بالا میتونه یک ارزش هم برای کالا و هم برای مشتری به حساب بیاد.
 

DASH MOHSEN

عضو جدید
سلام.
ممنون از همراهیت محسن جان.:gol:
من فکر میکنم شما داری به دو چالش اصلی در مدیریت بازار اشاره میکنی که همه شرکتها باهاش درگیرن.
اول ،خواست مشتری است.
-مشتری ها روز به روز محصولات جدید تری رو از ما میخوان.
-به قیمت حساس تر میشن.
-وقت کمی دارن.
-رفاه بیشتر در هنگام خرید میخوان.
-به نام و اعتبار شرکت خیلی اهمیت میدن.
-انتظار خدمات عالی دارن
و...

دوم، همخوانی با رقباست.
-تفاوت قیمت با رقبا
-تفاوت کیفیت با رقبا
-رقیبان تبلیغات بیشتر و پر هزینه تری میکنند.
-رقیبان هزینه ی نیروی فروش را افزایش داده اند.
-رقیبان خدمات بیشتر و متنوع تری را ارائه میدهند.
و...


به نظر من ،کنترل هرکدام از موارد بالا میتونه یک ارزش هم برای کالا و هم برای مشتری به حساب بیاد.


خواهش مي كنم......
حرفه اوله شما و محمد زماني معنا پيدا مي كنه كه ما توليد كننده باشيم!
ولي ما بحثموون توليد و رقابت براي اون نيست....هست؟
تو بحثاي بازار و فروش موفق كيفيت مهمترين فاكتور ولي زماني كه يك توليد كننده باشيم نه يك فروشنده و بازار ياب!!!

 
آخرین ویرایش:

mohammad u3fi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اجازه بدم قبل از هر چیزی یه توضیح کوچولو بدم ..
به نظر من وقتی داریم در مورد مسائل اصلی ای که تو مهندسی صنایع دخیله مثل تولید یا فروش بحث میکنیم بهتره در مورد حالت ایده آل صحبت کنیم (آن چیز که باید باشد) نه مورد اون چیزی که الان شاهدش هستیم و آن چیزی که هست!

مهندس صنایع باید چه کار کنه؟
سعی کنه به حالت ایده آل برسه.

محسن قبول دارم و میفهمم خیلی سخته یا اصلا امکانش نیست اما به هر حال وقتی ما سقف آرزوهامون رو 40 میگریم به 30 هم نمیرسیم!
بهتره با 100 آشنا بشیم و براش تلاش کنیم شاید به 50 رسیدیم :w20:


ما اینجا در مورد ایده آل بازار یابی بحث خواهیم کرد نه بازاریابی ایران و شگردهای اون ;)
 

mohammad u3fi

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببين محمد جان....
اولا ايند كه كيفيت ارزش مشتري پسنده.......همين.......تو جوامع در حال توسعه به مقوله ي كيفيت فقط براي رقابت با رقبا توجه مي شه نه ارزشي از جانب مشتري!
رو مطلب دومت هم كه حرفه خوده منه و اعتقاد راسخ به شناخت مشتري و نيازهاي اون دارم!

بعد اينكه بزرگترين مشكل جوامع در حال توسعه نبود بازار رقابتي سالمه!....و اينكه گفتي بازار رقابتي تنگاتنگ......به نظرم اشتباس و بايد بگي بازاري با رقباي بسيار بزرگ........

هدف ما از فروش محصولات بايد جلب رضايت مشتري و ترغيب براي خريد بيشتر باشه....نه گول زدنه اون!;)


وظيفه‌ بازاريابي‌ تنها افزايش‌ تقاضا براي‌ پاره‌اي‌ از كالاها و خدمات‌ نيست‌ بلكه‌ هدف‌ اصلي‌ مديريت‌ تقاضاست.

من فکر میکنم تمرکز تو بیشتر روی بازاریابی مصرفی باشه تا صنعتی اونم از نوع ایرانیزه اش!
اما اینی که میگی باید هدف روی جلب رضایت مشتری باشه، به نظرت میتونه با یک محصول بی کیفیت تحقق پیدا کنه؟

جوابت خیلی کلیه.
نیاز های مشتری زیادن و از چند جنبه میشه بررسیشون کرد.
درسته که فراتر رفتن از انتظارات مشتری برامون ارزشه، اما شرکتها باید بررسی کنن که برآوردن چه میزان از این نیاز ها و انتظارات براشون به صرفه است.

میشه بیشتر توضیح بدی؟
در ضمن گاهی اوقات شرکتها مجبورت خدمات بیشتری برای مشتریشون فراهم کنن چون اگه نکنن شرکت رقیب این کار رو انجام میده
 

mohammad u3fi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اول ،خواست مشتری است.
-مشتری ها روز به روز محصولات جدید تری رو از ما میخوان.
-به قیمت حساس تر میشن.
-وقت کمی دارن.
-رفاه بیشتر در هنگام خرید میخوان.
-به نام و اعتبار شرکت خیلی اهمیت میدن.
-انتظار خدمات عالی دارن
و...

دوم، همخوانی با رقباست.
-تفاوت قیمت با رقبا
-تفاوت کیفیت با رقبا
-رقیبان تبلیغات بیشتر و پر هزینه تری میکنند.
-رقیبان هزینه ی نیروی فروش را افزایش داده اند.
-رقیبان خدمات بیشتر و متنوع تری را ارائه میدهند.
و...


به نظر من ،کنترل هرکدام از موارد بالا میتونه یک ارزش هم برای کالا و هم برای مشتری به حساب بیاد.

آها ..
این همون نیازهای مشتری هست دیگه ..

فکر کنم خیلی کامله. چیز بیشتری به ذهنم نمیرسه


خواهش مي كنم......
حرفه اوله شما و محمد زماني معنا پيدا مي كنه كه ما توليد كننده باشيم!
ولي ما بحثموون توليد و رقابت براي اون نيست....هست؟
تو بحثاي بازار و فروش موفق كيفيت مهمترين فاكتور ولي زماني كه يك توليد كننده باشيم نه يك فروشنده و بازار ياب!!!

:w17:

حرفت درسته ولی بیا از دید یک تولید کننده به قضیه نگاه کنیم که میخواد محصولش رو بفروشه نه یه شرکت پخش!

نظرت چیه؟


دوستان این تاپیک رو هم نگاه کنید.
اینجا مقالات مرتبط با بحث بازاریابی رو خواهیم گذاشت تا مکمل خوبی برای بحث باشه و دوستانی که کمتر آشنا هستند با مطالعه اش با جمع هماهنگ بشن :smile:
 

woodywood

عضو جدید
سلام .
احسان جان،حتما به CRM هم میپردازیم.خیلی جای بحث داره.
باید کم کم پیش بریم.
این دوتا بحثو نمیشه باهم ترکیب کرد.
مرسی از پیشنهادت.:gol:


عزیزم امروزه دارن آب رو با روغن ترکیب می کنن اونوقت اینارو نشه؟؟؟:surprised::cry:
من دسته به آش شعله قلم کارم خیلی خوبه:D
سه سوته همرو قاطی می کنم آش تحویل میدم:biggrin:
اگه اجازه بدی تو بحث رو شروع کردی منم نگاه میندازم ببینم چیکار میشه کرد:)
اجازه هست؟:redface::que:
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من ضعيفم

من ضعيفم

باسلام
عجب تاپيكي شده
تبريك مي گم به همه تون
بچه ها من توي تاپيك هستم
ولي چون توي اين زمينه ضعيفم سعيي مي كنم بخونم تا ياد بگيرم
ولي دوست دارم مشاركت كنم
بااحترام
 

m.ali.m

عضو جدید
بحث تون خیلی خوبه .
ممنونم m.ali.m جون
فقط کاش یه سری منابع رو بگی که اونایی که بار اولشونه هم با مطالعه اون منابع بتونن تو بحث شرکت کنن.
البته اگه صلاح بدونی و اشکالی تو روند کاریت پیش نیاره.

سلام سارا جونم.
خواهش میکنم.
کتابهای پروفسور فیلیپ کاتلر رو بهت پیشنهاد میکنم.
کتاب اصول بازار یابیش که دو جلدی هست.
کتاب A تا Z هم جالبه.
 

sheyda_star

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزیزم امروزه دارن آب رو با روغن ترکیب می کنن اونوقت اینارو نشه؟؟؟:surprised::cry:
من دسته به آش شعله قلم کارم خیلی خوبه:D
سه سوته همرو قاطی می کنم آش تحویل میدم:biggrin:
اگه اجازه بدی تو بحث رو شروع کردی منم نگاه میندازم ببینم چیکار میشه کرد:)
اجازه هست؟:redface::que:


منم با نظر خانم علي موافقم كه جدا جدا به اين موضوعات بپردازيم..چون همه در يك سطح نيستيم..:gol:
 

Similar threads

بالا