مدیریت انرژی - energy management

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدیرت انرژی چیست

مدیریت انرژی (energy management) شامل برنامه‌ریزی و بهره‌برداری واحدهای مربوط به تولید و مصرف انرژی است. اهداف مدیریت انرژی شامل حفاظت از منابع، حفاظت از آب و هوا و صرفه جویی در هزینه می‌باشد؛ در حالی که کاربران به انرژی مورد نیاز خود دسترسی دایمی دارند. مدیریت انرژی ارتباط نزدیکی با مدیریت زیست محیطی (environmental management)، مدیریت تولید (production management)، تدارکات (logistics) و دیگر عملیات کسب و کار دارد.
مدیریت تجهیزات بخش مهمی از مدیریت انرژی است زیرا یک بخش بزرگی (به طور متوسط 25 درصد) از کل هزینه‌های عملیاتی، هزینه‌های انرژی هستند. وظیفه اصلی مدیریت انرژی کاهش هزینه‌ها برای فراهم کردن انرژی در ساختمان‌ها و تجهیزات، بدون به خطر انداختن پروسه کار می‌باشد. به خصوص این که در دسترس بودن، عمر سرویس تجهیزات و سادگی استفاده باید ثابت باقی بمانند.


مصرف خانگی انرژی


در این زمینه کلیدی‌ترین شاخص، کیلووات ساعت در هر متر مربع در سال (kWh/m²a) است. بر اساس این شاخص کلیدی می‌توان مشخصات را بر حسب مصرف انرژی طبقه‌بندی کرد.
اروپا: در آلمان یک خانه کم انرژی (low-energy house) می‌تواند حداکثر 70 kWh/m²a مصرف انرژی داشته باشد.
آمریکا: در ایالات متحده، برنامه ستاره انرژی (ENERGY STAR) بزرگ‌ترین برنامه تعریف کننده خانه‌های کم انرژی است. خانه‌هایی که گواهی ستاره انرژی را دریافت می‌کنند در مقایسه با خانه‌های استاندارد جدید ساخته شده بر اساس کد مسکونی بین‌المللی حداقل 15 درصد انرژی کم‌تر مصرف می‌کنند.

در مقایسه با آن، استاندارد انرژی بسیار کم (ultra-low-energy) خانه‌های غیر عامل (passive house)، که در حال پذیرش در برخی کشورهای دیگر اروپایی است، دارای حداکثر نیاز گرمایش فضایی 15 kWh/m²a است. یک خانه غیر عامل یک ساختمان با عایق‌بندی بسیار خوب و تقریبا بدون نفوذ هوا است. خانه غیر عامل نیاز به یک سیستم گرمایش متعارف ندارد؛ بلکه توسط ورودی خورشیدی و ورودی داخلی از افراد گرم می‌شود. تلفات انرژی به حداقل رسیده است.

دیاگرام انرژی در یک خانه غیر عامل

همچنین ساختمان‌هایی هستند که در طول یک سال انرژی بیش‌تری نسبت به آن‌چه از منابع خارجی وارد می‌کنند تولید می‌کنند. از جمله به وسیله آب گرم‌کن خورشیدی (solar water heating) یا سیستم‌های فتو ولتاییک(photovoltaic systems). این ساختمان‌ها به خانه‌های انرژی پلاس (energy-plus-houses) معروف هستند.

یک خانه انرژی پلاس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا