مديريت صنعتي در شهرك‌هاي صنعتی

amin001

عضو جدید
توجه به صنعت از چند جهت همسو با مسير توسعه كشور است. نخست، فعاليت صنعتي باعث مي‌شود زنجيره‌اي از فعاليت‌ها براي توليد محصول به صورت سيستماتيك عمل شود كه نتيجه آن كالا و خدمتي است كه در اقتصاد، تقاضا دارد. دوم، فعاليت صنعتي ارزش‌آفرين است و خلاقيت نيروهاي انساني را برمي‌انگيزاند. چه بسيار كارآفرينان كه در امور صنعتي، تخصص خود را در اختيار جامعه مي‌گذارند و مديراني درخور براي بنگاه‌هاي اقتصادي خصوصي و دولتي مي‌شوند. چه بسيار كارگراني كه در حيطه عمل صاحب تجربه و تخصص مي‌شوند و با پيگيري تحصيلات آكادميك خود به كارشناسان صنعتي برجسته تبديل مي‌شوند. همچنين ذات فعاليت صنعتي اقتضا مي‌كند كارگران و كارفرمايان در چارچوب انجمن‌هاي صنفي، اهداف خود را پيگيري كنند كه اين كار منجر به توسعه فرهنگي اجتماع هم مي‌شود. از ديگر سو، صنعت و توليد اشتغال مي‌آفريند كه از نوع اشتغال‌هاي حقيقي است و اين امر مي‌تواند از بسياري ناهنجاري‌هاي اجتماعي چون اعتياد جلوگيري كند.
فعاليت‌هاي صنعتي بهنگام‌
حال فكر كنيد، مجموعه اهداف والاي ذكر شده در شهركي به صورت منسجم فعاليت كند. آنچه ما به عنوان شهرك يا شهرهاي صنعتي مي‌شناسيم، واجد چنين كاركردي است. طبيعي است در اين حالت منسجم مديريت فعاليت‌هاي صنعتي بسيار بهنگام خواهد بود و مديريت صنعت مي‌تواند خود را با شرايط اقتصاد جهاني هماهنگ كند.
از مهم‌‌ترين دلايل اين امر به شرح زير است:
- در چارچوب شهرك‌هاي صنعتي، زنجيره‌اي از فعاليت‌هاي صنعتي به وجود مي‌آيد كه خود به وجود آورنده خوشه‌هاي صنعتي است. خوشه‌هاي صنعتي مي‌توانند كليه نيازهاي يك محصول نهايي را در مكاني واحد فراهم سازند كه خود كاهش‌‌دهنده بسياري از هزينه‌هاي جاري و مبادله‌اي است.
- در راستاي شهرك‌هاي صنعتي، بخش‌هاي مختلف صنعتي تحت يك برنامه توسعه‌اي واحد به فعاليت مشغول مي‌شوند كه اين كار مرتبا باعث مي‌شود كارگاه‌ها و كارخانه‌هاي موجود در آن صاحب مديريت استراتژيك شوند و برنامه محور كار كنند.
- درون شهرك‌هاي صنعتي، معمولا واحدهاي رشد و فناوري تعبيه مي‌شود كه كاركرد موثر آنها مي‌تواند رابطه صنعت و دانشگاه را تقويت كند و به راحتي يكي از بزرگ‌ترين موانع مديريت صنعتي موثر در ايران را حل كند. اين كار هم‌اكنون در برخي شهرك‌هاي صنعتي استان تهران تجربه شده و با توجه به حضور موسسات بزرگ تحقيقات صنعتي كشور با مشاركت واحدهاي رشد و فناوري بخش خصوصي جاني تازه در رگ فعاليت‌هاي صنعتي تزريق كرده است.
- با استفاده از جلسات هم‌فكري و مشاوره ميان مديريت شهرك‌هاي صنعتي و صاحبان صنايع مي‌توان بسياري از امكانات را به اشتراك گذاشت و تجربيات واحدهاي مختلف را به ديگران نيز انتقال داد. اين امر به ويژه در امر استفاده از نيروي انساني متخصص اهميت دارد.
- وجود شهرك‌هاي صنعتي باعث مي‌شود كه دولت براي بنگاه‌هاي صنعتي موجود در آن برخي مزايا قايل شود. بخشي از اين مزايا به معافيت‌هاي مالياتي برمي‌گردد كه به استناد قانون ماليات‌هاي مستقيم مي‌توانند از معافيت‌هاي 5 تا 10 سال استفاده كند. همچنين مزاياي ديگري چون تخفيف در عوارض شهرداري و مشاوره سازمان تامين اجتماعي مي‌تواند فضاي حمايتي خوبي را براي كارگران و كارفرمايان فراهم كند.
- فعاليت‌هاي صنفي كارگران و تشكل‌هاي وابسته به زنجيره‌هاي كارفرمايي روح و هويت شناخته شده‌تري پيدا مي‌كند. در اين راستا مي‌توان به طور موثر از حضور كليه كارگران و متخصصان در فعاليت‌هاي صنفي استفاده كرد و محيط كارخانه و كارگر را به يك كارگاه آموزش جامعه مدني تبديل كرد.
با اين حال، كشور ايران پس از تجربه سه برنامه توسعه و در ميانه برنامه چهارم توسعه هنوز نتوانسته به طرز مناسبي از مزاياي شهرك‌هاي صنعتي استفاده كند كه در زير به برخي موارد آن اشاره مي‌شود:
- تمايل بيشتر واحدهاي صنعتي به حضور در نزديكي مراكز شهري است. اين امر مي‌تواند مانع از ورود بنگاه‌هاي صنعتي به شهرك‌هاي صنعتي شود.
- بهبود وضع سيستم حمل‌ونقل عمومي و صنعتي مي‌تواند به عنوان تسهيلات شايسته در ارايه خدمات موثر شهرك‌هاي صنعتي شناخته شود.
- كمك‌هاي مقامات دولتي در ارايه يارانه براي خريد زمين و تسهيلات ساخت سوله‌هاي صنعتي بايد در قالب آيين‌نامه‌هاي منظم، تنظيم شود و به صورت شفاف در اختيار بنگاه‌هاي صنعتي سراسر كشور قرار گيرد.
شايان ذكر است، برخي نقاط كشور در اين زمينه صاحب مزيت‌هاي نسبي فراواني هستند كه در زير به يكي از آنها اشاره مي‌شود.
مديران دلسوز ،كارگران فرهيخته
منطقه ساوه و زرنديه در نزديكي پايتخت قرار دارند كه به علت قرار گرفتن در ترانزيت حمل‌ونقل مركز كشور مي‌توانند به عنوان پايلوت تجميع فعاليت شهرك‌هاي صنعتي انتخاب شوند. همچنين وجود سه مركز دانشگاهي مي‌تواند به توسعه فعاليت‌هاي صنعتي دانش‌بنيان در منطقه كمك و نيروي انساني را متخصص كند. وجود شهر صنعتي كاوه كه دربردارنده جمع زيادي از كارخانه‌ها و شركت‌هاي عظيم نورد و پروفيل، قطعه‌سازي، سراميك، مواد غذايي و... است، مي‌تواند اين شهر را در بردارنده چندين خوشه صنعتي كند كه در سطح كشور نمونه است. علاوه بر اين، شهرك‌هاي صنعتي زاويه و مامونيه در آستانه راه‌اندازي و توسعه قرار دارند كه توجه درست و مطابق با موازين عملي از حساسيت خاصي برخوردار است و توجه بيشتر مقامات مسوول در وزارت صنايع و معادن را مي‌طلبد.
باعث خوشبختي است كه خيل عظيم مديران دلسوز صنعتي در منطقه به همراه كارگران فرهيخته زن و مرد جمعي را به وجود آورده‌اند كه با كمك مسوولان منطقه توانسته‌اند تا حدي به موفقيت دست يابند و انتظار مي‌رود، نمايندگان منتخب مردم در مجلس شوراي اسلامي هم به اين مثلث بپيوندند و مربع توسعه صنعتي منطقه را تشكيل دهند تا الگويي براي ديگر مناطق كشور شود
 

V@HED

عضو جدید
آقا نوشتت در مورد شهرک های صنعتی واقعا جالب بود-ممنون
کاش مدیران ومسئولان کشور همشو اجرا کنن مخصوصا:
درون شهرك‌هاي صنعتي، معمولا واحدهاي رشد و فناوري تعبيه مي‌شود كه كاركرد موثر آنها مي‌تواند رابطه صنعت و دانشگاه را تقويت كند و به راحتي يكي از بزرگ‌ترين موانع مديريت صنعتي موثر در ايران را حل كند
 
Similar threads

Similar threads

بالا