مدل تعالی سازمانی EFQM

Parsa_IE

عضو جدید
با سلام به دوستان عزیز
این تاپیک با هدف ارائه مجموعه ای راجع به مدل تعالی سازمانی ، و نیز بحث و بررسی این مدل و آشنایی ارزیابانو فعالان مدل با یکدیگر ایجاد گردیده...
 

hosein_sh

عضو جدید
می خواستم بدونم که برای پیاده سازی efqm در سازمان از کجا باید شروع کرد؟پرسش نامه ارزیابی باید توسط چه کسی یا کسانی پر بشه؟
 

Parsa_IE

عضو جدید
می خواستم بدونم که برای پیاده سازی efqm در سازمان از کجا باید شروع کرد؟پرسش نامه ارزیابی باید توسط چه کسی یا کسانی پر بشه؟
سلام دوست عزیز
اولین مرحله در اجرا و پیاده سازی اکثر سیستم ها اراده مدیریت ارشد می باشد با فرض اینکه این اراده وجود دارد با حمایت ایشان می باید کمیته راهبری در سطح شرکت تشکیل شود تا تصمیم گیری های مر بوط به این امررا انجام دهند ...
گام بعدی انتخاب افراد فعال و با تجربه جهت آموزش است...
گام بعدی آموزش افراد منتخب ( آشنایی با مدل و سپس دوره خود ارزیابی)
افرادی که با موفقیت دو دوره فوق را طی کنند به عنوان خود ارزیاب داخلی شرکت انتخاب می گردند ...
و از اینجا خود ارزیابی آغاز می گردد ...
با نظر سنجی از افراد شرکت کننده و نیز اعمال نظر کمیته راهبردی یک رویکرد از میان 4 رویکرد خود ارزیابی انتخاب میشود و پس از آن خود ارزیابی آغاز می گردد ...
الزاما خود ارزیابی در زمان ها و دوره های معین شکل نمی گیرد، چرا !؟
چون تا زمانی که عدم تطابق و مسئله ای برای بهبود وجود دارد و مورد تحلیل و ... قرار نگرفته نیازی نیست که دنبال مسئله جدیدی باشیم ...

موفق باشید:gol:
 

hosein_sh

عضو جدید
سلام دوست عزیز
اولین مرحله در اجرا و پیاده سازی اکثر سیستم ها اراده مدیریت ارشد می باشد با فرض اینکه این اراده وجود دارد با حمایت ایشان می باید کمیته راهبری در سطح شرکت تشکیل شود تا تصمیم گیری های مر بوط به این امررا انجام دهند ...
گام بعدی انتخاب افراد فعال و با تجربه جهت آموزش است...
گام بعدی آموزش افراد منتخب ( آشنایی با مدل و سپس دوره خود ارزیابی)
افرادی که با موفقیت دو دوره فوق را طی کنند به عنوان خود ارزیاب داخلی شرکت انتخاب می گردند ...
و از اینجا خود ارزیابی آغاز می گردد ...
با نظر سنجی از افراد شرکت کننده و نیز اعمال نظر کمیته راهبردی یک رویکرد از میان 4 رویکرد خود ارزیابی انتخاب میشود و پس از آن خود ارزیابی آغاز می گردد ...
الزاما خود ارزیابی در زمان ها و دوره های معین شکل نمی گیرد، چرا !؟
چون تا زمانی که عدم تطابق و مسئله ای برای بهبود وجود دارد و مورد تحلیل و ... قرار نگرفته نیازی نیست که دنبال مسئله جدیدی باشیم ...

موفق باشید:gol:

ممنون از راهنماییت.من با مدیر ارشد صحبت کردم و خواستار خودارزیابی به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف بوده.پرسش نامه استاندارد 50 سوالی هم موجوده می خواستم ببینم خودم باید برم به قسمتهای مختلف سر بزنم و با تحقیق پر کنم؟
 

Parsa_IE

عضو جدید
ممنون از راهنماییت.من با مدیر ارشد صحبت کردم و خواستار خودارزیابی به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف بوده.پرسش نامه استاندارد 50 سوالی هم موجوده می خواستم ببینم خودم باید برم به قسمتهای مختلف سر بزنم و با تحقیق پر کنم؟
این بستگی به ابعاد سازمان شما داره اگر سازمان محدودیه می توانید به تنهایی هم انجام بدید
ولی اگر بخش های پیچیده و مختلفی دارد از خبرگان آن بخش ها استفاده کنید ، چون شما نمی توانید با دید باز و روشنی به مشکلات همه بخش ها پی ببرید
 

Parsa_IE

عضو جدید
مقاله ای تحت عنوان :
مدیریت فرآیند و نحوه شناسایی شاخص های اندازه گیری در سری استاندارد ISO9000:2000 بر اساس مدل EFQM
نوشته آقایان بهنام موسی پور و محمد حسین ایزدی


امیدوارم مثمر ثمر واقع گردد:gol:
 

پیوست ها

  • efqm.pdf
    484.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Parsa_IE

عضو جدید
کسی نرم افزاری در این زمینه داره؟
دوست عزیز تا جایی که من در جریان هستم
و همانطور که در اکثر مقالات بالا توضیح داده شده
EFQM به عنوان یک ابزار و تا حدودی یک متدولوژی با بررسی ، ارزیابی و خود ارزیابی های منظم به یافتن مشکلات و مسائل یک سازمان میپردازد و هدف نهایی آن همان یافتن مسائل برای ورود به فاز حل مسئله و بهبود مستمر است و نرم افزار خاصی ندارد
 

hosein_sh

عضو جدید
کسی پرسش نامه خودارزیابی EFQm را داره؟پرسش نامه 50 سوالی را نمی خوام.مفصل تر جزئی تر را کسی داره؟
 

امیر Amir

عضو جدید
با عرض معذرت از پارسا....

با عرض معذرت از پارسا....


European Foundation for Quality Management(EFQM)

هر سازماني صرف نظر از نوع فعاليت . اندازه. ساختار و يا ميزان كاميابي در تامين اهداف سازماني خود نياز به مدلي دارد كه بر اساس آن ميزان موفقيت خود را در نيل به آرمانها و راهبرد هاي كسب و كار خويش مورد سنجش و اندازه گيري قرار بدهد
مدل هاي تعالي سازماني ابزاري جهت كمك به سازمانها براي سنجش ميزان قرار داشتن در مسير تعالي سازماني و رشد متوازن هستند اين مدلها به سازمانها كمك مي كنند تا با مقايسه وضع موجود و مطلوب خود . تفاوت ها را شناسايي و سپس بر اساس اين تفاوت ها و بررسي علل وقوع آنها راه حل هاي بهينه سازي وضع موجود را شناسايي كرده و آنها را اجرانماييند
لازم است سازمان ها ماقبل از اقدام به اجراي مدل هاي تعالي سازماني . موجود بودن زير ساخت هاي ضروري براي انجام اين مهم به خصوص زير ساخت هاي فكري. رفتاري و انساني نسبت به اصول ك يفيت را بررسي و از موجود بودن آن نها در سازمان خود اطمينان حاصل نمايند .از اين رو اجراي مدلهاي تعالي سازمانهاي ايراني منوط به اجراي دو مرحله اصلي زير است
بررسي وجود زير ساختهاي لازم براي تعالي سازماني و تعيين درجه بلوغ سازماني
عارضه يابي بر اساس يكي از مدلهاي تعالي سازماني و تعيين ميزان فاصله از آن
يكي از معضلات ما در ساز مانهاي ايراني . موضوع سبك رهبري اين سازمانها است بي شك در صورتي كه ما ايرانيان انرژي و وقت لازم را براي ترميم اين قسمت از نقاط ضعف خود صرف كنيم مي توانيم به تعالي كسب و كار خود اميدوار بلشيم
اصول پايه كيفيت
تمركز بر مشتري و مشاركت و همكاري با مشتري
Øبازديد مرتب كاركنان با مشتري
Øدرك و شناخت كامل مشتريان
Øلحاظ كردن نياز هاي مشتريان در فعاليت هاي جاري سازمان
Øفعاليت بيش از انتظار مشتري
Øارضاءمشتري بعنوان اولويت شماره يك
Øجمع آوري اطلاعات مرتبط به تغييرات حاصله در نيازهاي مشتري بطور سيستماتيك وهدايت و بهبود سازمان در مسير آن
Øجلوگيري از بروز شكايات مشتري و تلاش براي مراجعه به مشتري براي كسب نظرات وي
مشاركت كليه كاركنان
Ø مشاركت داوطلبانه كليه كاركنان
Øوجود تيمهاي كه بر اساس ارتباطات باز.اعتماد و علاقه نسبت به يكديگرهمكاري و معاضدت دارند
Øمهارتهاي افراد بر اساس آموزش هاي مستمر و دايمي توسعه مي يابد
Øتصميم گيري لر اساس حقايق و واقعيات انجام مي شود
Øامكان تحليل شرايط موجود براي همه وجود دارد
Øسرمايه گذاري سازمان روي دانش
Øتقويت كاركنان
Øوجود نگرش كارآفريني و توسعه مهارتهاي رهبري در كليه سطوح سازماني
نگرش فرايند مداري
Øرضايت مشتريان داخلي مورد نظر است
Øفرايندها مهمتر از نتايج هستند
Øاثر بخشي فرايندها اندازه گيري مي شوند
Øنتايج مورد نر اندازه گيري شده اند
Øفرايند ها در قالب برنامه ها وروشهاي كاري استاندارد مستند شده اند
Øفرهنگ تعالي خواهي به تامين كنندگان نيز توسعه داده شده است
Øكاهش مستمر تغيير پذيري فرايند مورد نظر است
___________________________________________________
 

Parsa_IE

عضو جدید
کسی پرسش نامه خودارزیابی EFQm را داره؟پرسش نامه 50 سوالی را نمی خوام.مفصل تر جزئی تر را کسی داره؟
دوست عزیز سلام
همانطور که میدانید EFQM یک متدولوژی برای یافتن نقاط ضعف سازمان و برنامه ریزی بهبود است
بهترین کاری که شما میتوانید برای یک سازمان انجام بدهید بومی سازی پرسشنامه است که با توجه به مقتضیات ، مشتریان ، شرکا و فرآیندهای سازمان پرسشنامه را طراحی کنید و از پرسشنامه بومی برای یافتن مشکلات منحصربه فرد سازمانتان استفاده کنید

موفق باشید
 

AMAS

عضو جدید
اگر کسی نمونه عملی از رویکردهای ارزیابی را داره لطفا مرا راهنمایی کنه.
 

H.ANAHID

عضو جدید
سلام
این سایت یوزر پسورد می خواهد. من برای دیدنش چی کار باید کنم؟
 

amir12282000

عضو جدید
سلام می خواستم بپرسم که معیار انتخاب کمیته های ای اف کیو ام در صنایع مختلف چیه؟ از کجا باید بدونیم که سازمان به چه کمیته هایی نیاز داره؟ متشکرم
 

az1360

عضو جدید
با سلام
اگه پرسشنامه ای در ارتباط با خود ارزیابی به روش پرسشنامه ای در اختیار دارید جهت دانلود بگذارید
با تشکر
 

sas1989

اخراجی موقت
لطفا مقاله ای در رابطه با معرفی مدل تعالی سازمانی در این تاپیک برای دانلود قرار دهید
و بفرمایید که اساسا این مفهوم مستقیما در کدام یک از دروس رشته مهندسی صنایع نهفته است
با تشکر
 

قوي سفيد

عضو جدید
نمي دونم چرا اين سايت اين جوريه؟من هر وقت خواستم مطلبي رو دانلود كنم از هر كدوم از بخش هاي اين سايت نشد كه نشد من ذره اي نتونستم از اين سايت استفاده كنم
 

r.roosta

عضو جدید
سلام دوستان
اينجا كسي هست كه efqmرو عملي كار كرده باشه من تازه مدركشو گرفتم و خيلي گيج شدم اه دامنه وسيعي داره
و اينكه چجوري بايد عارضه يابي كنيم تو سازمان
ممنون
 

ram33

عضو جدید
ارائه مدل خودارزیابی تعالی آموزش کارکنان درسازمانها

ارائه مدل خودارزیابی تعالی آموزش کارکنان درسازمانها

ارائه مدل خودارزیابی تعالی آموزش کارکنان درسازمانها
خلاصه مقاله : با توجه به نقش و جایگاه آموزش کارکنان در فرایند توسعه سازمانهای امروزی ، برنامه ریزی ، هدایت و کنترل آن در مسیر تحقق اهداف هر سازمان ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد . دراین مقاله تلاش بر آن است تا ضمن شناسایی الگوهای مختلف تعالی سازمانی با تاکید بر نقش آموزش و بهسازی منابع انسانی ، اقدام به ارائه الگوی مطلوب متناسب با فرایند آموزش درسازمانها نمود تا بر اساس مدیران قادر باشند ضمن پایش فرایند آموزش ، برنامه و اقدامات بهبود مناسب درجهت توسعه و بالندگی منابع انسانی انجام دهند .
کليدواژه ها :آموزش کارکنان ، تعالی سازمانی ، خودارزیابی ، کیفیتEFQM ، دمینگ ، بالدریج و مدیریت منابع انسانی

 

پیوست ها

  • efqm.zip
    204.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

ram33

عضو جدید
مدلهاي سرآمدي كسب و كار

مدلهاي سرآمدي كسب و كار

مفهوم اثربخشي سازماني (كه درجه رسيدن اهداف تعريف شده است) ارتباط مستقيم با تعريف اهداف سازمان دارد. تعريف اهدافي كه سازمان براي موفقيت و سرآمدي بايد دنبال آن باشد،موضوع تحقيق و بررسيهاي بسيار در حوزههاي نظري و عملي بوده است. در حوزه نظري،دانشمندان مديريت، مدلهاي مختلفي براي تعريف اثربخشي سازمان و هدفهاي آن ارايهكردهاند. در حوزه عمل و كاربرد نيز تحقيقهاي فراواني روي رفتار سازمانهاي سرآمد شده است تا به اين سئوال پاسخ داده شود كه اين سازمانهاي برتر، چه اهدافي را براي خود تعيينكردهاند و چه ويژگيهايي موجب برتري آنها شده است. دراين مقاله با بررسي نظراتانديشمندان در تعريف اثربخشي و مروري بر مهمترين تحقيقات در مورد رفتار سازمانهايسرآمد و مقايسه نتايج اين دو بررسي با ارزشها و مفاهيم محوري و بنيادين كه در مدلهاي سرآمدي كسب و كار عنوان شدهاند، سعي براين داريم كه نشان دهيم ارزشهاي طرح شده درمدلهاي سرآمدي كسب و كار، اهداف طرح شده در مباحث اثربخشي سازمان و تحقيقات روي رفتار سازمانهاي سرآمد را در بر ميگيرد. به عبارتي، اهدافي كه اين مدلها (تحت عنوان ارزشهاو مفاهيم محوري) براي يك سازمان متعالي و سرآمد معرفي و پيشنهاد ميكنند حاصل تفكرانديشمندان در مورد مفهوم سازمان و كاربرد اين انديشهها در حوزه عمل است و در طي حدوديك سده تكامل يافته است.



منبع: http://tak11.tk
 

پیوست ها

  • Iso (54).rar
    319.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

hoseini_58

عضو جدید
درسته پارسا، این مدل نرم افزار خاصی نداره فقط یک راهنمای عمل تشکیل شده از بهترین تجربیات 14 شرکت معروف در اروپاست که البته با نظم و ترتیب خاصی دسته بندی شده است . از این راهنما برای ارزیابی و خود ارزیابی استفاده می شود .
در واقع اگه کسی می خواد EFQM رو بشناسه باید از تمامی دانشی که در یک سازمان وجود داره، البته به اندازه یک بند انگشت ،آگاهی داشته باشه پس توی هر زمینه ای مخصوصا موضوعاتی که به مهندسی صنایع مربوط هست کتاب پیدا کردید ، حتما مطالعه کنید چراکه در استفاده از این مدل بالاخره بکارتون میاد هر چه بیشتر اطلاعات داشته باشید بهتر می تونید مدل رو بفهید . البته موضوعات رو می تونید به صورت زیر دنبال کنید :
1- مدیریت استراتژیک
2- مدیریت فرایند
3- مدیریت منابع انسانی
4- مدیریت تامین کنندگان و SCM
5- مدیریت دانش
6- مدیریت تکنولوژی
7- مدیریت ساختمان و انرژی
8- مدیریت ارتباط با مشتری و خدمات پس از فروش
9- مدیریت مواد و موجودی ها
10- رهبری و مدیریت تحول
11- نگهداری و تعمیرات
12-روش های حل مساله و بهبود مستمر
13- الگوبرداری
14-روش ها و تکنیک های اندازه گیری رضایت مشتریان ، کارکنان و جامعه
15- مسوولیت های اجتماعی و محیط زیستی
در ادامه اگر کسی از دوستان مطلبی در خصوص ارزیابی ، مشاوره ، معرفی کتاب ، اسلاید و... سوالی داشت می تونه با من تماس داشته باشه ...
( ارزیاب ثبت شده بنیاد مدیریت کیفیت اروپاEFQM )
 
آخرین ویرایش:

سحر.20

عضو جدید
مدل EFQM

مدل EFQM

سلام.میشه لطف کنین زیرساخت های مدل EFQM را بگید.واسه بایان نامه ارشدم میخوام.اگه مقاله در این باره بفرستین ممنون میشم




European Foundation for Quality Management(EFQM)

هر سازماني صرف نظر از نوع فعاليت . اندازه. ساختار و يا ميزان كاميابي در تامين اهداف سازماني خود نياز به مدلي دارد كه بر اساس آن ميزان موفقيت خود را در نيل به آرمانها و راهبرد هاي كسب و كار خويش مورد سنجش و اندازه گيري قرار بدهد
مدل هاي تعالي سازماني ابزاري جهت كمك به سازمانها براي سنجش ميزان قرار داشتن در مسير تعالي سازماني و رشد متوازن هستند اين مدلها به سازمانها كمك مي كنند تا با مقايسه وضع موجود و مطلوب خود . تفاوت ها را شناسايي و سپس بر اساس اين تفاوت ها و بررسي علل وقوع آنها راه حل هاي بهينه سازي وضع موجود را شناسايي كرده و آنها را اجرانماييند
لازم است سازمان ها ماقبل از اقدام به اجراي مدل هاي تعالي سازماني . موجود بودن زير ساخت هاي ضروري براي انجام اين مهم به خصوص زير ساخت هاي فكري. رفتاري و انساني نسبت به اصول ك يفيت را بررسي و از موجود بودن آن نها در سازمان خود اطمينان حاصل نمايند .از اين رو اجراي مدلهاي تعالي سازمانهاي ايراني منوط به اجراي دو مرحله اصلي زير است
بررسي وجود زير ساختهاي لازم براي تعالي سازماني و تعيين درجه بلوغ سازماني
عارضه يابي بر اساس يكي از مدلهاي تعالي سازماني و تعيين ميزان فاصله از آن
يكي از معضلات ما در ساز مانهاي ايراني . موضوع سبك رهبري اين سازمانها است بي شك در صورتي كه ما ايرانيان انرژي و وقت لازم را براي ترميم اين قسمت از نقاط ضعف خود صرف كنيم مي توانيم به تعالي كسب و كار خود اميدوار بلشيم
اصول پايه كيفيت
تمركز بر مشتري و مشاركت و همكاري با مشتري
Øبازديد مرتب كاركنان با مشتري
Øدرك و شناخت كامل مشتريان
Øلحاظ كردن نياز هاي مشتريان در فعاليت هاي جاري سازمان
Øفعاليت بيش از انتظار مشتري
Øارضاءمشتري بعنوان اولويت شماره يك
Øجمع آوري اطلاعات مرتبط به تغييرات حاصله در نيازهاي مشتري بطور سيستماتيك وهدايت و بهبود سازمان در مسير آن
Øجلوگيري از بروز شكايات مشتري و تلاش براي مراجعه به مشتري براي كسب نظرات وي
مشاركت كليه كاركنان
Ø مشاركت داوطلبانه كليه كاركنان
Øوجود تيمهاي كه بر اساس ارتباطات باز.اعتماد و علاقه نسبت به يكديگرهمكاري و معاضدت دارند
Øمهارتهاي افراد بر اساس آموزش هاي مستمر و دايمي توسعه مي يابد
Øتصميم گيري لر اساس حقايق و واقعيات انجام مي شود
Øامكان تحليل شرايط موجود براي همه وجود دارد
Øسرمايه گذاري سازمان روي دانش
Øتقويت كاركنان
Øوجود نگرش كارآفريني و توسعه مهارتهاي رهبري در كليه سطوح سازماني
نگرش فرايند مداري
Øرضايت مشتريان داخلي مورد نظر است
Øفرايندها مهمتر از نتايج هستند
Øاثر بخشي فرايندها اندازه گيري مي شوند
Øنتايج مورد نر اندازه گيري شده اند
Øفرايند ها در قالب برنامه ها وروشهاي كاري استاندارد مستند شده اند
Øفرهنگ تعالي خواهي به تامين كنندگان نيز توسعه داده شده است
Øكاهش مستمر تغيير پذيري فرايند مورد نظر است
___________________________________________________
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مدل تعالی سازمانی EFQM

1- تاریخچه مدل تعالی سازمانی EFQM
مدل EFQM در سال ۱۹۹۱ بعنوان مدل تعالی کسب و کار معرفی گردید که در آن چارچوبی برای قضاوت و خود ارزیابی سازمانی و نهایتا دریافت پاداش کیفیت اروپایی ارائه شد ، این اقدام در سال ۱۹۹۲ عملی گردید. این مدل نشان دهنده مزیت های پایداری است که یک سازمان متعالی باید به آنها دست یابد. این مدل به سرعت مورد توجه شرکت های اروپایی قرار گرفت و مشخص شد که سازمانهای بخش عمومی و صنایع کوچک هم علاقه دارند از آن استفاده کنند.

در سال ۱۹۹۵ ویرایش مربوط به بخش عمومی و در سال ۱۹۹۶ مدلی مربوط به سازمانهای کوچک توسعه داده شد .در سال ۱۹۹۹ مهمترین بازبینی مدل EFQM صورت گرفت . در سال ۲۰۰۱ مدل سرآمدی EFQM ویرایش سازمانهای کوچک و متوسط و درسال ۲۰۰۳ ویرایش جدیدتری از مدل EFQM ارائه شد که در زیر معیارها و نکات راهنما تغییرات قابل ملاحظه ای نسبت به ویرایش سال ۱۹۹۹ داشت .

اعضای کمیته مرکزی EFQM از مدیران عامل شرکت های اروپایی هستند که برای چهار سال انتخاب و برای ۵ سال نیز بعنوان عضو ذخیره که هر سال یکبار انتخاب می شوند می باشند . کمیته اجرائی نیز مرکب از ۲۰ عضو از همان سازمانها بوده که نه تنها بعنوان نماینده تام الاختیار در زمینه کیفیت جامع انجام وظیفه می نمایند بلکه گزارشات لازم را به کمیته مرکزی ارائه می نمایند. اعضای کمیته اجرائی EFQM در واقع نقش هدایت گر و پشتیبانی کننده استراتژیهای طرحهای عملیاتی کسب و کار ، نظارت بر پیشرفت طرحها و نهایتا” تدوین جهت کلی مناسب برای تحقق اهداف این سازمانها را به عهده دارند. در حال حاضر ۱۹ کشور اروپایی با EFQM مشارکت می نمایند.

مدل تعالی سازمانی در شرایطی در ایران مطرح می شود که در جهان بیش از ۷۰ مدل سرآمدی ملی و ۹۰ جایزه کیفیت وجود دارد که عموماً بهره گرفته از مدل های EFQM و بالدریج بوده و بسوی یکدیگر همگرا شده اند . گویا زبان رقابت در همه جای دنیا یکی است که موسسات اقتصادی را از آموختن الفبای مدیریت فراگیر سازمانی گریزی نیست.

لزوم رقابت پذیرشدن بخش صنعت و معدن با رویکرد جهانی و توصیه های مشارکت ها و ادغام های صنعتی با جهان برای امکان دستیابی به بازار جهانی و ایجاد اعتبار جهانی برای این بخش باعث شد که در وزارت صنایع و معادن طراحی مدلی جهانی مورد توجه و اقدام قرار گیرد مدلهایی که چندین سال بود جوامع صنعتی جهانی آنها را پذیرفته و دنبال کرده بودند.

طی سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ دو مدل اصلی مالکوم بالدریج و EFQM و تغییراتی که احیاناًُ برخی کشورهای دیگر روی این دو مدل صورت داده بودند توسط وزارت صنایع و معادن و موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی مورد بررسی قرار گرفت . فرآیند انتخاب نیز با تشکیل گروههای کارشناسی و جمع آوری اطلاعات وانجام ارتباطات با موسساتی که این مدلها را دنبال می کردند و تهیه پیش نویس های لازم صورت گرفت سپس در جلسات متعدد کمیته های علمی مرکب از کارشناسان و متخصصین سیستمهای مدیریت این پیش نویس ها مطرح و در نهایت توسط کمیته علمی مدل تعالی سازمانی EFQM در تاریخ ۱۰/۳/۸۲ به تصویب رسید.

با تصویب مدل EFQM از سال ۱۳۸۲ این مدل در زیر مجموعه های وزارت صنایع و معادن به اجرا در آمد و این وزارتخانه و موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی مقدمات جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی را پی ریزی کردند که در طول دو دوره از برگزاری جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی تعدادی از شرکتهای بزرگ دولتی و تعداد محدودی از شرکتهای بخش خصوصی این مدل را دنبال کردند که پس از طی مرحله خودارزیابی موفق به پر کردن اظهار نامه جهت دریافت گواهینامه شدند.


۲- معیارهای نه گانه مدل تعالی سازمانی

سازمانها جهت خودارزیابی و سنجش خود با دیگر سازمانها نیازمند ابزاری ویژه و مناسب و دارای ساختار مدیریتی میباشند که مدلهای تعالی دارای این ویژگی است .

این مدل دارای نه معیار است پنج معیار توانمندسازها: رهبری ، خط مشی و استراتژی ، کارکنان، مشارکتها و منابع ، فرآیندها و چهار معیار نتایج : نتایج مشتریان ، نتایج کارکنان ، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد معیارهای توانمندساز ، آنچه را که یک سازمان انجام میدهد پوشش میدهند و عواملی هستند که سازمان را برای رسیدن به نتایج عالی توانمند می سازد و معیارهای نتایج ، نتایجی هستند که یک سازمان بدست می آورد و بیان کننده دستاوردهای حاصل از اجرای مناسب توانمندسازها هستند.

معیار یک : رهبری ( Leadership )
رهبران متعالی آرمان و ماموریت سازمان را تدوین و دستیابی به آنها را تسهیل می کنند. آنها ارزش ها و سیستم های مورد نظر برای موفقیت پایدار سازمان را ایجاد کرده و با عمل و رفتار مناسب خود آنها را به اجرا در می آورند در دوران تغییر و تحولات سازمان ، ثبات در مقاصد دارند و هر کجا که لازم باشد قادر هستند جهت گیری سازمان را متحول ساخته و کارکنان را به پیروی آن ترغیب کنند.

معیار دو : خط مشی و استراتژی( Policy & Strategy )
سازمانهای متعالی ماموریت و آرمان خود را از طریق ایجاد و تدوین یک استراتژی و متمرکز بر منافع ذینفعان و با در نظر گرفتن بازار و بخشی که در آن فعالیت می کنند به اجرا در می آورند . خط مشی ها ، برنامه ها ، اهداف و فرآیندها به منظور تحقق استراتژی ها تدوین و جاری می شوند.

معیار سه : کارکنان( People )
سازمانهای متعالی تمامی توان بالقوه کارکنان خود را در سطوح فردی ، تیمی و سازمانی اداره کرده توسعه بخشیده و از آن بهره می گیرند . آنها عدالت و برابری را ترویج کرده ، کارکنان را در امور مشارکت داده و به آنان تفویض اختیار میکنند. این سازمانها به گونه ای به کارکنان خود توجه کرده ، ارتباط برقرار ساخته و آنها را مورد تشویق و تقدیر قرار میدهند که در آنها انگیزه و تعهد برای استفاده از مهارت و دانش شان در جهت منافع سازمانی ایجاد شود .

معیار چهار : شرکای تجاری و منافع ( Partnership & Resources )
سازمانهای متعالی مشارکتها و همکاریهای تجاری بیرونی ، تامین کنندگان و منابع داخلی خود را به منظور پشتیبانی از خط مشی و استراتژی و اجرای اثر بخش فرآیندهایشان برنامه هایشان برنامه ریزی و مدیریت می کنند.

معیار پنج : فرآیندها ( Processes )
سازمانهای متعالی فرآیندهای خود را به منظور کسب رضایت کامل و ایجاد ارزش فزاینده برای مشتریان و سایر ذینفعان طراحی نموده ، مدیریت کرده و بهبود می بخشند .

معیار شش : نتایج مشتریان ( Customer Results )
سازمانهای متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با مشتریان خود را اندازه گیری کرده و به آنها دست مییابند. در اینجا مشخص میگردد که سازمان در ارتباط با مشتریان بیرونی خود چه نتایجی بدست می آورد.

معیار هفت : نتایج کارکنان ( People Results )
سازمانهای متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با کارکنان خود را اندازه گیری کرده و به آنها دست مییابند. در اینجا مشخص میگردد که سازمان در ارتباط با منابع انسانی خود چه نتایجی بدست می آورد.

معیار هشت : نتایج جامعه ( Society Results )
سازمانهای متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با جامعه را اندازه گیری کرده و به آنها دست می یابند. در اینجا مشخص میگردد که سازمان درارتباط با جامعه محلی ، ملی و بین المللی چه نتایجی بدست می آورد.

معیار نه : نتایج کلیدی عملکرد ( Key Performance Results )
سازمانهای متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با عناصر اصلی خط مشی و استراتژی را اندازه گیری کرده و به آنها دست می یابند. در اینجا مشخص میگردد که سازمان در ارتباط با عملکرد برنامه ریزی شده خود چه نتایجی بدست می آورد.


۳- نحوه امتیاز دهی در مدل تعالی
کل امتیاز در مدل تعالی ۱۰۰۰ است که معیار های توانمند سازها ۵۰ درصد ارزش کل معادل ۵۰۰ امتیاز را به خود اختصاص میدهد که وزن زیر مجموعه ۵ معیار آن عبارت است از : فرآیند ها ۱۴ درصد ، رهبری ۱۰ درصد ، مشارکت و منابع ۹ درصد ، کارکنان ۹ درصد و خط مشی و استراتژی ۸ درصد
معیار های نتایج نیز از ۵۰ درصد ارزش کل معادل ۵۰۰ امتیاز برخودار است که وزن زیر مجموعه آن عبارتند از : نتایج مشتریان ۲۰ درصد ، نتایج کارکنان ۹ درصد ، نتایج جامعه ۶ درصد و نتایج کلیدی عملکرد ۱۵ درصد

4- خودارزیابی در مدل EFQM
خودارزیابی ، یک بازنگری منظم ، سیستماتیک و جامع از فعالیتهای سازمان و نتایج آن بر اساس یک مدل سرآمدی عملکرد مانند EFQM است. فرآیند خودارزیابی به سازمان اجازه میدهد بطور شفاف نقاط قوت و نیز حوزه های نیازمند بهبود را شناسایی کند .


۴-۱- فرآیند عمومی خودارزیابی

قدم اول : ایجاد و تعهد لازم در مدیریت ارشد سازمان برای انجام خودارزیابی
قدم دوم : ایجاد و جاری سازی استراتژی اطلاع رسانی
قدم سوم : طرح ریزی کل فرآیند خودارزیابی
قدم چهارم : انتخاب و آموزش تیم مدیریت کننده فرآیند
قدم پنجم : انجام خودارزیابی
قدم ششم : اولویت بندی یافته های خودارزیابی
قدم هفتم : تشکیل تیم های بهبود و تدوین و پیاده سازی اقدامات اصلاحی


۴-۲- روشهای خودارزیابی

۱٫ روش پرسشنامه : کم هزینه و سریع انجام میشود سوالات از اجزای معیارهای نه گانه میتواند به شکل ساده بصورت بله وخیر باشد . دقت ارزیابی در این روش پایین است .

۲٫ روش ماتریسی : این روش نیاز به آموزش کمی دارد. این روش همانند روش پرسشنامه بر اساس اعلام نظر افراد ارزیابی میکند.

۳٫ روش کارگاهی : اعضای تیم خودارزیابی اطلاعات را جمع آوری و در یک کارگاه به یکدیگر ارائه میکنند و از طریق بازنگری و پیشرفت برنامه های اجرایی و امتیاز دهی به یک نظر اجماع میرسند.

۴٫ روش پروفرما : بعلت درگیری افراد بیشتری از افراد در بخش های مختلف سازمان در امر جمع آوری اطلاعات از دقت بیشتری نسبت به روشهای دیگر است .

۵٫ روش شبیه سازی فرآیند اخذ جایزه : در این روش بر اساس فرآیندی که جهت دریافت جایزه اروپایی کیفیت توصیه شده است صورت میگیرد.امتیاز دهی در این روش از دقت بالایی برخوردار است .

۴-۳- منطق رادار RADAR در چرخه خودارزیابی
استفاده از عناصر RADAR یکی از روشهای تعیین امتیاز دهی و ارزیابی میباشد . اساس این الگو بر پایه مفاهیم اصلی بهبود مستمر و چرخه PDCA دمینگ ( برنامه PLAN ، اجرا DO ، بررسی CONTROL و عمل ACTION ) که یکی از ابزارهای مهم کنترل کیفیت و بهبود مستمر میباشد بنا شده است.

RADAR از چهار جزء تشکیل شده است:

۱٫ نتایج Results

2. روش و رویکرد Approach

3. تسری یا جاری سازی Deployment

4. ارزیابی و بازنگری Assessment & Review

5- سطوح تعالی در کسب جایزه
سطوح تعالی سازمانها را در دستیابی به تعالی متمایز میکند و میزان موفقیت آنها را در دستیابی به تعالی نشان میدهد.

سطح اول : دریافت گواهینامه
سازمانهایی که کوشش میکنند عملکرد فعلی خود را به کمک یک مدل تعالی سازمانی مانند مدل بالدریچ ، مدل EFQM و مدلهای دیگر خودارزیابی کرده و فعالیتهای سازمان را در قالب معیارهای ۹ گانه دسته بندی نمایند.

سطح دوم : دریافت تقدیر نامه
سازمانهایی که سعی دارند اجزای معیارهای ۹ گانه را پیاده سازی و اجرا نمایند و در صورت کسب حداقل ۴۰۰ امیتاز در این سطح بصورت رسمی قرار میگیرند .

سطح سوم : تندیس بلورین
این نوع سازمانها بایستی طبق مدل به سرعت و منظم و براساس جداول و برنامه ریزی های از قبل حرکت کنند و در صورت کسب امتیاز بالای ۵۵۰ بعنوان برگزیده جایزه کیفیت و دریافت تندیس بلورین معرفی میشود.

سطح چهارم : تندیس سیمین

این نوع سازمانها بصورت سریع فرآیندها را طی کرده و از اطلاعات جامع و معتبر و به موقع استفاده میکنند و با معیارهای کمی مورد سنجش قرار میگیرند.این سازمانها بایستی بیش از ۶۳۰ امتیاز کسب کند تا بعنوان برگزیده و برنده جایزه تندیس سیمین معرفی شوند

سطح پنجم : تندیس زرین

در این سازمانها معیارهای ۹ گانه و اجزای آنها پیاده شده و بصورت استاندارد و با سرعت و دقت اجرا و خودارزیابی نهادینه شده است . سازمانهایی که بتوانند حداقل ۷۰۰ امتیاز کسب کنند بعنوان برنده جایزه کیفیت اروپا و دریافت تندیس زرین کیفیت معرفی میشوند.

فعالیتهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران :

در راستای پیاده سازی مدل تعالی سازمانی EFQM، نه کارگروه متشکل از مدیران و کارشناسان ادارات و مدیریتها تشکیل و شروع به فعالیت کردند که نه گروه عبارتند از :

گروه خط مشی و رهبری
گروه فرآیندها
گروه جامعه
گروه دانش و منابع انسانی
گروه شرکا
گروه مشتری
گروه فناوری اطلاعات
گروه مالی
گروه دارایی

۱- گروه خط مشی و رهبری

این کارگروه به ریاست مدیر عامل محترم و مدیران ارشد سازمان و رؤسای بلافصل و اعضای کمیته راهبردی و مدیر تعالی سازمان برگزار می گردد . تعداد جلسات تشکیل شده توسط این کارگروه ۷ جلسه میباشد که حاصل عملکرد گروه به شرح ذیل است :


تدوین سند چشم انداز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران
تصویب اهداف کلان و خرد شرکت
اولویت بندی اهداف کلان و خرد شرکت

۲- گروه فرآیندها

این کارگروه به ریاست آقای صالح رئیس اداره تنظیم اهداف و خط مشی ها در مدیریت برنامه ریزی برگزار می گردد که تا کنون تعداد ۲۶ جلسه تشکیل شده و حاصل عملکرد گروه به شرح ذیل می باشد :

تصویب فرآیندهای مستند شده گروه های ۹ گانه
تهیه شناسنامه فرآیندهای گروه های ۹ گانه
گروه جامعه
این کارگروه به ریاست آقای ناصری رئیس روابط عمومی تشکیل شده و تعداد ۴۷ جلسه برگزار شده است . تعداد فرآیندهای ارائه شده ۱۰ فرآیند بوده که تا کنون ۸ فرآیند در کارگروه فرآیندها تصویب گردیده است .


۴- گروه دانش و منابع انسانی(کارکنان)


این کارگروه به ریاست آقای قاسمی مدیرامور اداری و به معاونت آقای حسینعلیپور تشکیل می گردد . تعداد جلسات برگزار شده این گروه ۵۵ جلسه بوده که تعداد ۱۴ فرآیند به گروه فرآیندها ارائه شده وتا کنون ۲ فرآیند به تصویب رسیده است .

۵- گروه شرکا

این کارگروه به ریاست آقای یزدی از مدیریت تامین و توزیع تشکیل می گردد و تعداد جلسات برگزار شده ۳۲ جلسه می باشد و تعداد فرآیندهای ارائه شده به گروه فرآیندها ۱۳ فرآیند می باشد که تا کنون ۱ فرآیند به تصویب گروه فرآیندها رسیده است .

۶- گروه مشتری

این کارگروه به ریاست آقایان شادمانی و کرمی از مدیریت بازرگانی تشکیل می شود و تعداد جلسات تشکیل شده ۱۴ جلسه است . تعداد فرآیندهای ارائه شده و تصویب شده توسط این گروه ۷ فرآیند می باشد .

۷- گروه فناوری اطلاعات (ICT)

این کارگروه به ریاست جنا ب آقای فرشاد از مدیریت برنامه ریزی تشکیل گردیده که تا کنون تعداد ۲ جلسه برگزار شده است و هیچ فرآیندی توسط این کارگروه ارائه نگردیده است .

۸- گروه مالی

این کارگروه به ریاست آقای عباسی از حسابداری مدیریت تشکیل می گردد . تعداد ۵ جلسه برگزار شده است و تعداد فرآیندهای ارائه شده و تصویب شده توسط گروه ۸ فرآیند می باشد .

۹- گروه دارایی

این کارگروه به ریاست آقای تکلو از مدیریت عملیات تشکیل می گردد . تعداد ۲۹ جلسه برگزار شده و تعداد فرآیندهای ارائه شده و تصویب شده توسط این گروه ۱۲ فرآیند می باشد .
 
بالا