مدل تعالي سازماني EFQM

anoeil

کاربر فعال تالار مدیریت ,
کاربر ممتاز

مشاركت ارتباطات
اين مدل كه در سال 1992 معرفي شد، چهارچوبي است جهت ارزيابي عملكرد براي جايزة كيفيت اروپايي. پيكره‌بندي EFQM بيشتر معطوف به سازمان‌هاي اروپايي مي‌باشد؛ اما امروزه به مبنايي براي ملت‌هاي نواحي ديگر جهت دريافت جوايز كيفيت، تبديل شده است
اين مدل با تلاش جهت بهتر شدن روند فعاليت‌هاي تجاري و نيز با سمت و سو دادن به اعمال مديريت، باعث بهبود تحويل توليدات و خدمات در سازمان مي‌شود. در اكثر نقاط جهان، تقاضا براي آن شامل مشاغل گوناگون تجاري و مشتريان و اعضاي‌ سيستم ارزيابي عملكرد در سازمان‌ها مي‌باشد. اصول مدل تعالي سازماني (EFQM)، پيوسته بر بهبود نتايج تمركز دارد و هدف آن عبارت است از ايجاد شرايط و محيط كاري مناسب و همچنين ارائه خدمات بهتر به مشتريان از جنبه كيفيت. اين مدل در جهت كيفيت، ارتباط مستقيمي با جايزه دمينگ در ژاپن و مالكوم بالدريج در امريكا دارد. الگوي آن تا حد زيادي نشأت گرفته از اين دو مقوله مي‌باشد كه با تحت الشعاع قرار دادن فعاليت‌ها و فرايند در سازمان، علاوه بر بهبود كيفيت، در كليه سطوح و نيز در بين ديگر شركت‌هاي رقيب جهت رسيدن به جايزه، نوعي رقابت ايجاد مي‌نمايد.
آخرين تجديد نظر در مورد مباحث و كليات EFQM ، در ژانوية سال 2003 انجام شد.
مدل تعالي اروپايي، نسخه‌اي است مبتني بر 9 معيار در جهت ارزيابي پيشرفت تعالي سازمان‌ها. در اين مدل، نظريه‌ها و روش‌هايي وجود دارد كه مي‌توان از آنها جهت تحقق تعالي سازماني، در همه جنبه‌هاي عملكرد استفاده نمود.


ديدگاه كلي مدل تعالي سازماني
مدل تعالي سازماني (EFQM)، يك نسخه تجويزي است كه پيكره‌بندي و كليات آن شامل 9 اصل مي‌باشد. 5 اصل آن جهت تواناسازي سازمان و 4 مورد ديگر جهت ارزيابي نتايج مي‌باشد. معيار «تواناسازي» در اينجا، آنچه را كه در سازمان انجام مي‌شود، پوشش مي‌دهد. معيار «نتايج» هم آنچه را سازمان كسب كرده‌، در برمي‌گيرد . نتايج، بحث اصلي تواناسازي است و بازخورد از نتايج به بهبود تواناسازي كمك خواهد كرد. 9 معيار مذكور، موارد زير را شامل مي‌شود:
1- رهبري 2- راهبرد و سياست‌گذاري 3- كاركنان 4- مشاركت 5- فرايند 6- نظر مشتريان 7- نظر كاركنان 8- نظر جامعه 9- نتيجه ارزيابي عملكرد
 
بالا